۵۰ اصل زبان بدن
زبان بدن ابزاری برای برقراری ارتباط بدون واژگان است و درواقع زبان بدن بیان برخی چیزها به صورت غیرکلامی است که گاهیa اوقات از شکل کلامی بسیار واضح تر و بهتر است.
کد خبر :
۳۱۲۴۸
بازدید :
۸۷۱۰
زبان بدن ابزاری برای برقراری ارتباط بدون واژگان است و درواقع زبان بدن بیان برخی چیزها به صورت غیرکلامی است که گاهیa اوقات از شکل کلامی بسیار واضح تر و بهتر است.
در این نوشتار ۵۰ اصل مهم در زبان بدن را به شما می گوییم که اگر علاقمند به این موضوع هستید با یادگیری آن می توانید در همه روابط و مراودات شخصی و کاری و تحصیلی به بهترین شکل ممکن از آنها بهره ببرید.
۱.خیره شدنهای طولانی میتواند مخاطبتان را کاملا معذب و کلافه کند. از سویی دیگر، اجتناب از برقراری ارتباط چشمی نیز نشاندهندهی بیمیلی به گفتگو با شخص مقابل یا عدم اعتماد به نفس است.
۲. وسایل اضافی را از جلوی دست خود دور کنید، موانعی که جلو حرکت آزادانه شما را میگیرد. جیب هایتان را خالی کنید، آنها را زیاد سنگین نکنید.زبان بدن
۳. ۸۰ درصد ذهنیت افراد، در همان ۴ دقیقه اول آشنایی با شما تعیین میشود، پس مواظب برخورد اول خود در ۴ دقیقه اول باشید. نقش کسی دیگر را بازی نکنید. خودتان باشید.
۴. نحوهی راه رفتنمان میتواند ما را حتی واقعا در خطر حمله و تهاجم دیگران قرار دهد. راه رفتن با اعتماد به نفس و هماهنگی بسیار مهم است. هنگام راه رفتن پاهایتان را روی زمین نکشید.
۵. لبخند زدن را فراموش نکنید. لبند زدن نورونهای آیینهای طرف مقابل را تحریک میکند، و باعث میشود وی نیز در پاسخ به شما لبخند بزند. افراد بدون لبخند، غالبا عبوس و کنارهگیر شمرده میشوند.
۶. راحت بنشینید. البته نه آنقدر راحت که در منزل روی کاناپه مینشینید. راحت نشستن باعث میشود بهتر فکر کنید و اندام تان طبیعی کار کند.
۷. افراد، حریم شخصی خود را دارند. همیشه فاصله مجاز با افراد و جنس مخالف را حفظ کنید. افراد از اینکه بیش از حد به آنها نزدیک شوید ناراحت میشوند و حالت تدافعی به خود میگیرند.
۸. با صورت، دماغ و گوش هایتان بازی نکنید. با این کار حس بدی به بقیه منتقل میکنید.
۹. از دستها و چهره خود با قدرت برای بیان حرف هایتان استفاده کنید.
۱۰. هنگام نوشیدن چای یا هر نوشیدنی دیگر مواظب حرکات خود باشید. لیوان را جلوی سینه یا دهان خود نگه ندارید چون حالت تدافعی تان را بیشتر میکند.
۱۱. احساس خوبی داشته باشید، همین احساس خوب باعث میشود تمام مدتی که از زبان بدن استفاده میکنید کارایی بیشتر و بهتری داشته باشید.
۱۲. هنگام شرکت در جلسات مذاکره یا قرار ملاقات، لباس خوب و آراسته به تن کنید.
۱۳. همیشه از مدل موی متعارف استفاده کنید و از مد، به دور باشید.
۱۴. همه حرکات فرد مقابل تان را تحلیل کنید و همان دفعه اول در مورد او قضاوت نکنید.
۱۵. در برخورد با جنس مخالف، همه جوانب دینی و شرعی را رعایت فرمایید و به عقاید دیگران احترام بگذارید.
۱۶. از دروغ گفتن پرهیز کنید. هنگام دروغ گفتن، بدن ما غیر ارادی از خود واکنش نشان میدهد، ممکن است این واکنش به زبان بدن شما آسیب برساند و باعث حرکت در اندامهای شما شود، در نتیجه افراد با دیدن این حرکات به دروغگو بودن شما پی میبرند.
۱۷. غذای سبک و مناسب طبع خود میل کنید.
۱۸. هنگام صحبت، درجه صدایتان مشخص و مناسب باشد و برای تاکید یا نفی موضوعی میتوانید با بلند و کوتاه کردن درجه صدا موثرتر واقع شوید.
۱۹. روبهروی طرف مقابل تان بنشینید.
۲۰. چنانچه برایتان مقدور باشد و در صورتی که فرد مقابل تان متوجه نشود، برای مطالعه بیشتر از حرکات او نکته برداری کنید.
۲۱. از خندیدن بیمورد و بدون دلیل در جلسات مذاکره جداً خودداری نمایید.
۲۲. با هر کسی شوخی نکنید.
۲۳. از ایستادن بیمورد کنار صندلیها و تکیه به دیوارها اجتناب کنید.
۲۴. از سر احساس، دست و پای خود را به حرکت در نیاورید، بگذارید دستها و بدن تان بنا به نیاز طبیعی خود حرکت کنند.
۲۵. به زبان بدن ایمان داشته باشید و هر روز از آن استفاده کنید.
۲۶. چنانچه برای کودکان از زبان بدن استفاده میکنید، خلاقیت بیشتری به خرج دهید و با زبان بدن خودشان با آنها صحبت کنید.
۲۷. در جلسات مذاکره، زمان بیشتری را به استفاده از زبان بدن اختصاص دهید و سعی کنید همه مدتی که در حال سخنرانی یا مذاکره هستید از زبان بدن تان استفاده کنید.
۲۸. وقتی به صحبت طرف مقابل تان گوش میدهید، با تکان سر و چشم خود، فرد را جذب کنید تا بیشتر با شما مذاکره کند.
۲۹. مسواک زدن را قبل از جلسات و قرار ملاقاتها هرگز فراموش نکنید.
۳۰. اگر به تازگی دارید از زبان بدن در روابط خود استفاده میکنید، با آرامش و بهتدریج آنها را به کار ببرید تا بتوانید بر انجام صحیح آنها مسلط باشید.
۳۱. به سرعت و بدون شناخت کافی با افراد صمیمی نشوید و از زبان بدنی که برای دوستان نزدیک به کار میبرید، استفاده نکنید.
۳۲. از لوازم خود به خوبی و با آرامش استفاده کنید.
۳۳. هنگام عطسه یا سرفه ناگهانی از دستمال استفاده کنید و سعی کنید صورت خود را به سمت مخالف فرد برگردانید.
۳۴. صدای خود را چند بار ضبط کنید و بعد از پایان مذاکره خوب به آن گوش دهید و بر لحن صدای خود تمرین کنید.
۳۵. تمرین حرکات دست، قبل از حضور در جلسه مذاکره اهمیتی ویژه دارد. قبل از استفاده از حرکات دست در مذاکره جلو آینه آنها را تمرین نمایید.
۳۶. هنگام دست دادن با فرد مقابل دقت کنید کف دست او را کاملاً لمس کنید و از هر گونه فشار اضافی بهدست وی خودداری کنید.
۳۷. زود تصمیم نگیرید. با دیدن نخستین برخورد و تحلیل آن نتیجه گیری نکنید. برای پی بردن به حالتها و نیتها باید چند اندام را همزمان بررسی کنید.
۳۸. از چشمهای دیگران غافل نشوید، ممکن است وقتی با فردی صحبت میکنید چشمهای او بهترین راهنمای شما در شناخت زبان بدن آنها باشد.
۳۹. در بغل کردن و بوسیدن افراد دقت کنید، اگر فاصله خود را با شما کم کنند، به این معناست که آمادگی خود را برای بغل کردن و بوسیدن اعلام میکنند.
۴۰. مکالمه تلفنی خود را با حرکت دستها و حالات چشم انجام دهید. این کار باعث کیفیت بهتر مکالمه شما در تماسهای تلفنی خواهد شد.
۴۱. چنانچه عصبانی شدید، نفسهای عمیق بکشید و سعی کنید فکر و ذهن خود را بر افکار خوب متمرکز کنید، شتابزده قضاوت نکنید و تصمیم نگیرید.
۴۲. قانون ارتفاع را رعایت کنید. هرگاه شخصی نشسته باشد، ایستاده با او مذاکره نکنید، این قانون ارتفاع در زبان بدن مذاکره است.
۴۳. حالات و اشارات زبان بدن هر منطقه یا هر کشور را به خوبی بشناسید، معنی بعضی از اشارات در کشورها با یکدیگر متفاوت است و امکان دارد در یک کشور مفهوم خوبی داشته باشد، اما در کشوری دیگری نوعی توهین یا تمسخر قلمداد شود.
۴۴. تماس بدنی را فراموش نکنید، همان طور که وقتی میخواهید کسی را به آرامی بیدار کنید همزمان با دست و صدا عمل میکنید تا به هدف خود برسید، برای مکالمههای خود نیز از تماس بدنی مناسب استفاده کنید.
۴۵. محل نشستن یا ایستادن خود را طوری تنظیم کنید که نور، مستقیم به چشم هایتان نتابد.
۴۶. بازی کردن با موها، حلقه ازدواج و یا تکان دادن پاها می تواند نشان از سردرگمی و خستگی باشد. حواستان باشد در یک جلسه یا برخورد مهم از این حرکات دوری کنید.
۴۷. از نگاه سر بالا یا نگاه به سمت راست خودداری کنید-زیرا نماد جهانی بیعلاقگی و بیتوجهی است.
۴۸.همه مدت ارتباط چشمی خود را با چهره و چشمهای گوینده و شنونده حفظ کنید. البته همانطور که در بند ۱ گفتیم خیره نشوید، فقط نگاه تان را بر چهره فرد مقابل تقسیم کنید.
۴۹. طبیعتا برخی آدمها تلاش میکنند رفتارهای غیرکلامی خود را "کنترل" کنند. اما معمولا موفق نمی شوند و آنچه به شکل غیرکلامی از آنان بروز پیدا میکند همان کلامی است که می خواسته اند بگویند اما خودشان را کنترل کرده اند. بهاین ترتیب معمولا دروغگوها لو میروند و رفتارشان چیز دیگری را می گوید.
۵۰.زمانی که صحبت میکنید و به دیگران نگاه میکنید، آرامش داشته باشید. آرامش شما امتیاز مثبتی است برایتان.
منبع: سایت بازده
در این نوشتار ۵۰ اصل مهم در زبان بدن را به شما می گوییم که اگر علاقمند به این موضوع هستید با یادگیری آن می توانید در همه روابط و مراودات شخصی و کاری و تحصیلی به بهترین شکل ممکن از آنها بهره ببرید.
۱.خیره شدنهای طولانی میتواند مخاطبتان را کاملا معذب و کلافه کند. از سویی دیگر، اجتناب از برقراری ارتباط چشمی نیز نشاندهندهی بیمیلی به گفتگو با شخص مقابل یا عدم اعتماد به نفس است.
۲. وسایل اضافی را از جلوی دست خود دور کنید، موانعی که جلو حرکت آزادانه شما را میگیرد. جیب هایتان را خالی کنید، آنها را زیاد سنگین نکنید.زبان بدن
۳. ۸۰ درصد ذهنیت افراد، در همان ۴ دقیقه اول آشنایی با شما تعیین میشود، پس مواظب برخورد اول خود در ۴ دقیقه اول باشید. نقش کسی دیگر را بازی نکنید. خودتان باشید.
۴. نحوهی راه رفتنمان میتواند ما را حتی واقعا در خطر حمله و تهاجم دیگران قرار دهد. راه رفتن با اعتماد به نفس و هماهنگی بسیار مهم است. هنگام راه رفتن پاهایتان را روی زمین نکشید.
۵. لبخند زدن را فراموش نکنید. لبند زدن نورونهای آیینهای طرف مقابل را تحریک میکند، و باعث میشود وی نیز در پاسخ به شما لبخند بزند. افراد بدون لبخند، غالبا عبوس و کنارهگیر شمرده میشوند.
۶. راحت بنشینید. البته نه آنقدر راحت که در منزل روی کاناپه مینشینید. راحت نشستن باعث میشود بهتر فکر کنید و اندام تان طبیعی کار کند.
۷. افراد، حریم شخصی خود را دارند. همیشه فاصله مجاز با افراد و جنس مخالف را حفظ کنید. افراد از اینکه بیش از حد به آنها نزدیک شوید ناراحت میشوند و حالت تدافعی به خود میگیرند.
۸. با صورت، دماغ و گوش هایتان بازی نکنید. با این کار حس بدی به بقیه منتقل میکنید.
۹. از دستها و چهره خود با قدرت برای بیان حرف هایتان استفاده کنید.
۱۰. هنگام نوشیدن چای یا هر نوشیدنی دیگر مواظب حرکات خود باشید. لیوان را جلوی سینه یا دهان خود نگه ندارید چون حالت تدافعی تان را بیشتر میکند.
۱۱. احساس خوبی داشته باشید، همین احساس خوب باعث میشود تمام مدتی که از زبان بدن استفاده میکنید کارایی بیشتر و بهتری داشته باشید.
۱۲. هنگام شرکت در جلسات مذاکره یا قرار ملاقات، لباس خوب و آراسته به تن کنید.
۱۳. همیشه از مدل موی متعارف استفاده کنید و از مد، به دور باشید.
۱۴. همه حرکات فرد مقابل تان را تحلیل کنید و همان دفعه اول در مورد او قضاوت نکنید.
۱۵. در برخورد با جنس مخالف، همه جوانب دینی و شرعی را رعایت فرمایید و به عقاید دیگران احترام بگذارید.
۱۶. از دروغ گفتن پرهیز کنید. هنگام دروغ گفتن، بدن ما غیر ارادی از خود واکنش نشان میدهد، ممکن است این واکنش به زبان بدن شما آسیب برساند و باعث حرکت در اندامهای شما شود، در نتیجه افراد با دیدن این حرکات به دروغگو بودن شما پی میبرند.
۱۷. غذای سبک و مناسب طبع خود میل کنید.
۱۸. هنگام صحبت، درجه صدایتان مشخص و مناسب باشد و برای تاکید یا نفی موضوعی میتوانید با بلند و کوتاه کردن درجه صدا موثرتر واقع شوید.
۱۹. روبهروی طرف مقابل تان بنشینید.
۲۰. چنانچه برایتان مقدور باشد و در صورتی که فرد مقابل تان متوجه نشود، برای مطالعه بیشتر از حرکات او نکته برداری کنید.
۲۱. از خندیدن بیمورد و بدون دلیل در جلسات مذاکره جداً خودداری نمایید.
۲۲. با هر کسی شوخی نکنید.
۲۳. از ایستادن بیمورد کنار صندلیها و تکیه به دیوارها اجتناب کنید.
۲۴. از سر احساس، دست و پای خود را به حرکت در نیاورید، بگذارید دستها و بدن تان بنا به نیاز طبیعی خود حرکت کنند.
۲۵. به زبان بدن ایمان داشته باشید و هر روز از آن استفاده کنید.
۲۶. چنانچه برای کودکان از زبان بدن استفاده میکنید، خلاقیت بیشتری به خرج دهید و با زبان بدن خودشان با آنها صحبت کنید.
۲۷. در جلسات مذاکره، زمان بیشتری را به استفاده از زبان بدن اختصاص دهید و سعی کنید همه مدتی که در حال سخنرانی یا مذاکره هستید از زبان بدن تان استفاده کنید.
۲۸. وقتی به صحبت طرف مقابل تان گوش میدهید، با تکان سر و چشم خود، فرد را جذب کنید تا بیشتر با شما مذاکره کند.
۲۹. مسواک زدن را قبل از جلسات و قرار ملاقاتها هرگز فراموش نکنید.
۳۰. اگر به تازگی دارید از زبان بدن در روابط خود استفاده میکنید، با آرامش و بهتدریج آنها را به کار ببرید تا بتوانید بر انجام صحیح آنها مسلط باشید.
۳۱. به سرعت و بدون شناخت کافی با افراد صمیمی نشوید و از زبان بدنی که برای دوستان نزدیک به کار میبرید، استفاده نکنید.
۳۲. از لوازم خود به خوبی و با آرامش استفاده کنید.
۳۳. هنگام عطسه یا سرفه ناگهانی از دستمال استفاده کنید و سعی کنید صورت خود را به سمت مخالف فرد برگردانید.
۳۴. صدای خود را چند بار ضبط کنید و بعد از پایان مذاکره خوب به آن گوش دهید و بر لحن صدای خود تمرین کنید.
۳۵. تمرین حرکات دست، قبل از حضور در جلسه مذاکره اهمیتی ویژه دارد. قبل از استفاده از حرکات دست در مذاکره جلو آینه آنها را تمرین نمایید.
۳۶. هنگام دست دادن با فرد مقابل دقت کنید کف دست او را کاملاً لمس کنید و از هر گونه فشار اضافی بهدست وی خودداری کنید.
۳۷. زود تصمیم نگیرید. با دیدن نخستین برخورد و تحلیل آن نتیجه گیری نکنید. برای پی بردن به حالتها و نیتها باید چند اندام را همزمان بررسی کنید.
۳۸. از چشمهای دیگران غافل نشوید، ممکن است وقتی با فردی صحبت میکنید چشمهای او بهترین راهنمای شما در شناخت زبان بدن آنها باشد.
۳۹. در بغل کردن و بوسیدن افراد دقت کنید، اگر فاصله خود را با شما کم کنند، به این معناست که آمادگی خود را برای بغل کردن و بوسیدن اعلام میکنند.
۴۰. مکالمه تلفنی خود را با حرکت دستها و حالات چشم انجام دهید. این کار باعث کیفیت بهتر مکالمه شما در تماسهای تلفنی خواهد شد.
۴۱. چنانچه عصبانی شدید، نفسهای عمیق بکشید و سعی کنید فکر و ذهن خود را بر افکار خوب متمرکز کنید، شتابزده قضاوت نکنید و تصمیم نگیرید.
۴۲. قانون ارتفاع را رعایت کنید. هرگاه شخصی نشسته باشد، ایستاده با او مذاکره نکنید، این قانون ارتفاع در زبان بدن مذاکره است.
۴۳. حالات و اشارات زبان بدن هر منطقه یا هر کشور را به خوبی بشناسید، معنی بعضی از اشارات در کشورها با یکدیگر متفاوت است و امکان دارد در یک کشور مفهوم خوبی داشته باشد، اما در کشوری دیگری نوعی توهین یا تمسخر قلمداد شود.
۴۴. تماس بدنی را فراموش نکنید، همان طور که وقتی میخواهید کسی را به آرامی بیدار کنید همزمان با دست و صدا عمل میکنید تا به هدف خود برسید، برای مکالمههای خود نیز از تماس بدنی مناسب استفاده کنید.
۴۵. محل نشستن یا ایستادن خود را طوری تنظیم کنید که نور، مستقیم به چشم هایتان نتابد.
۴۶. بازی کردن با موها، حلقه ازدواج و یا تکان دادن پاها می تواند نشان از سردرگمی و خستگی باشد. حواستان باشد در یک جلسه یا برخورد مهم از این حرکات دوری کنید.
۴۷. از نگاه سر بالا یا نگاه به سمت راست خودداری کنید-زیرا نماد جهانی بیعلاقگی و بیتوجهی است.
۴۸.همه مدت ارتباط چشمی خود را با چهره و چشمهای گوینده و شنونده حفظ کنید. البته همانطور که در بند ۱ گفتیم خیره نشوید، فقط نگاه تان را بر چهره فرد مقابل تقسیم کنید.
۴۹. طبیعتا برخی آدمها تلاش میکنند رفتارهای غیرکلامی خود را "کنترل" کنند. اما معمولا موفق نمی شوند و آنچه به شکل غیرکلامی از آنان بروز پیدا میکند همان کلامی است که می خواسته اند بگویند اما خودشان را کنترل کرده اند. بهاین ترتیب معمولا دروغگوها لو میروند و رفتارشان چیز دیگری را می گوید.
۵۰.زمانی که صحبت میکنید و به دیگران نگاه میکنید، آرامش داشته باشید. آرامش شما امتیاز مثبتی است برایتان.
منبع: سایت بازده
مجموعهای از بهترین تصاویر تاریخ ایران و جهان را اینجا ببینید
۰