بدترین ایرلاینهای دنیا از نگاه مسافران
آیا تا بهحال با خود فکر کردهاید بیکیفیتترین خطوط هوایی دنیا براساس چه معیارهایی انتخاب میشوند؟ از نظر بسیاری از مردم و کارشناسان، ایمنی ضعیف و معیارهای قانونی از مهمترین فاکتورهای این انتخاب هستند.
به گزارش روزنامه دنیای خودرو، در حالحاضر بیش از 100 شرکت هواپیمایی که ممکن است حتی نامشان به گوشتان نخورده باشد، در فهرست پروازممنوعهای اتحادیه اروپا قرار دارند یا با محدودیتهای عملیاتی متعددی دستوپنجه نرم میکنند. این فهرست شامل چند شرکت هواپیمایی از کشورهای افغانستان، قرقیزستان، لیبریا، موزامبیک، سیرالئون، سودان و دهها شرکت اندونزیایی میشود. گفته میشود در فهرستهای انتشاریافته در روزهای انتهایی سال 2016، نام دو ایرلاین ایرانی نیز به چشم میخورد.
بدترینها و بهترینهای 2016
پایگاه اینترنتی «AirlineRatings.com» که بر اساس ستارهدهی به ایرلاینهای مختلف امتیاز میدهد، تنها در ایرلاین بالتیکایر، بلو وینگ، سیتیلینک، کالاستار، لایِنایر، سریویجایا، ترانسنوسا، تریگانا ایر سرویس، وینگز ایر و اکسپرسایر را در فهرست تکستارههای خود جای داده است. همچنین پایگاه اینترنتی «SkyTrax» که بر اساس کیفیت خدمات و ایمنی، شرکتهای هواپیمایی را امتیازبندی میکند به 9 شرکت آلنیپون ایرویز، اِیژیانا، کاتِیپاسیفیک، اتحاد، اِوا ایر، گارودا اندونزیا، خطوط هوایی هاینان، قطر ایرویز و سنگاپورایرلاینز، امتیازهای کامل اعطا کرده است.
این مرجع معتبر رتبهبندی نیز به 40 شرکت هواپیمایی دیگر ازجمله ویرجین، لوفتهانزا، بریتیشایرویز، ایرفرانس و امارات که در نظرسنجیهای سال 2016، بهزعم مسافران بهترین کیفیت در خطوط طولانی را ارائه دادهاند، نشان 4 ستاره اهدا کرده است. در این فهرست، 107 شرکت دیگر شامل رایِن یر، ایزیجِت، یونایتد، واو، ویز، نروژیَن، توماسکوک، مونارک، جت2 و امریکنایرلاینز که لقببزرگترین حامل هوایی دنیا را به دوش میکشد، نشان 3 ستاره داده است.
دلایل کسب رتبه نامناسب
بسیاری از مسافران و کاربران، تدابیر اضطراری بینظم در مواقع حساس، نوشیدنیهای گازدار بیکیفیت، صدای نابهنجار و آزاردهنده موتور هواپیما را از دلایل کسب رتبه نامناسب توسط این شرکتها میدانند.
در حالی که تصاویر گرفتهشده از کابین خلبان ناوگان این شرکتهای هواپیمایی نشان میدهد پرندههای متعلق به این شرکتها از هرگونه سیستمهای دیجیتال ناوبری و هدایت و همچنین صندلیهای تاشوی راحت بینصیب هستند. علاوه بر این، محدودیت در انتخاب برنامه مورد علاقه از سیستم های سرگرمی داخل پرواز، یکی از مهمترین شکایات مسافران از این شرکتهای هواپیمایی است.
1 - باهاماسایر |
|
مستقر در: ناسائو |
افتتاح: 1973 |
ناوگان: 8 فروند |
مقاصد: 32 |
2 - بیمان بنگلادش |
|
مستقر در: داکا |
افتتاح: 1972 |
ناوگان: 12 فروند |
مقاصد: 18 |
3 - بلغاریا ایر |
|
مستقر در: سوفیا |
افتتاح: 2002 |
ناوگان: 10 فروند |
مقاصد: 26 |
4 - خطوط هوایی چین |
|
مستقر در: پکن |
افتتاح: 1986 |
ناوگان: 36 فروند |
مقاصد: 20 |
5 - کوبانا ایرلاینز |
|
مستقر در: هاوانا |
افتتاح: 1930 |
ناوگان: 20 فروند |
مقاصد: 20 |
6 - ایرانایر |
|
مستقر در: تهران |
افتتاح: 1944 |
ناوگان: 26 فروند |
مقاصد: 58 |
7 - لایِنایر |
|
مستقر در: جاکارتا |
افتتاح: 1999 |
ناوگان: 111 فروند |
مقاصد: 126 |
8 - ماهانایر |
|
مستقر در: تهران |
افتتاح: 1992 |
ناوگان: 56 فروند |
مقاصد: 61 |
9 - نپال ایرلاینز |
|
مستقر در: کاتماندو |
افتتاح: 1958 |
ناوگان: 9 فروند |
مقاصد: 33 |
10 - اُنور ایرلاینز |
|
مستقر در: استانبول |
افتتاح: 1992 |
ناوگان: 30 فروند |
مقاصد: 30 |
11 - پگاسوس ایرلاینز |
|
مستقر در: استانبول |
افتتاح: 1990 |
ناوگان: 75 فروند |
مقاصد: 103 |
12 - روسیا ایرلاینز |
|
مستقر در: سنپترزبورگ |
افتتاح: 1932 |
ناوگان: 61 فروند |
مقاصد: 58 |
13 - اسمارتوینگز |
|
مستقر در: پراگ |
افتتاح: 2004 |
ناوگان: 18 فروند |
مقاصد: 27 |
14 - اسپریت ایرلاینز |
|
مستقر در: فلوریدا |
افتتاح: 1980 |
ناوگان: 95 فروند |
مقاصد: 59 |
15 - سودان ایرویز |
|
مستقر در: خارطوم |
افتتاح: 1946 |
ناوگان: 4 فروند |
مقاصد: 15 |
16 - خطوط هوایی سوریه |
|
مستقر در: دمشق |
افتتاح: 1946 |
ناوگان: 12 فروند |
مقاصد: 14 |
17 - تاجیک ایر |
|
مستقر در: دوشنبه |
افتتاح: 1923 |
ناوگان: 14 فروند |
مقاصد: 19 |
18 - خطوط هوایی ترکمنستان |
|
مستقر در: عشقآباد |
افتتاح: 1992 |
ناوگان: 33 فروند |
مقاصد: 23 |
19 - خطوط بین المللی اوکراین |
|
مستقر در: کییف |
افتتاح: 1992 |
ناوگان: 38 فروند |
مقاصد: 80 |
20 - خطوط هوایی یمن |
|
مستقر در: صنعا |
افتتاح: 1962 |
ناوگان: 6 فروند |
مقاصد: 29 |