مهره جدید امریکایی‌ها در عراق

سال 2006 سرتیپ نجم عبدالله الجبوری منصب قائم مقام ارتش در گردان تلعفر را به عهده گرفت و در مدت کوتاهی به یکی از مردان بسیار نزدیک و محبوب نیروهای امریکایی تبدیل شد. در سال 2009 منصب خود را ترک کرد و به امریکا رفت تا دوره های مختلف نظامی را در آن جا سپری کند و به عنوان یکی از پژوهشگران و محققان در یکی از مهمترین مراکز مطالعات استراتژیک امریکا فعال شود.

کد خبر : ۳۱۹۶
بازدید : ۱۶۹۹
سال 2006 سرتیپ نجم عبدالله الجبوری منصب قائم مقام ارتش در گردان تلعفر را به عهده گرفت و در مدت کوتاهی به یکی از مردان بسیار نزدیک و محبوب نیروهای امریکایی تبدیل شد. در سال 2009 منصب خود را ترک کرد و به امریکا رفت تا دوره های مختلف نظامی را در آن جا سپری کند و به عنوان یکی از پژوهشگران و محققان در یکی از مهمترین مراکز مطالعات استراتژیک امریکا فعال شود.

به گزارش عراق تایمز، در حدود یک سال پیش شاید هم بیشتر الجبوری در حالی که لباس غیرنظامی به تن داشت و کت و شلوار رسمی پوشیده بود در شبکه "الحره عراق" امریکا ظاهر شد و با هوشیاری ای متمایز درباره تروریسم و چگونگی مهار آن و همچنین فعالیت های داعش و چگونگی مهار فعالیت های آن گفت وگو کرد. من وقتی نام او را از میان افسرهای قبیله الجبور جویا شدم گفتند که اطلاعاتی بیش از آن چه در افواه گفته می شود، ندارند.

سه ماه بعد از این مصاحبه، یکی از دوستانم که به دولت در بغداد نزدیک است با من تماس گرفت و گفت: «چیزی دیدم که شوکه ام کرد.» او فقط به همین حرف اکتفا کرد و حاضر نشد چیز بیشتری بگوید. چند روز بعد سرتیپ نجم الجبوری در شبکه های تلویزیونی ظاهر شد در حالی که با حیدر العبادی، فرمانده کل قوا دیدار می کرد و لباس نظامی بر تن داشت و نشانه های سرتیپی بر دوشش زده شده بود و فرماندهی عملیات نینوا را بر عهده داشت. بعد از آن دوستم با من تماس گرفت و گفت: «این چیزی بود که به تو گفتم وقتی دیدم شوکه شدم. امریکایی ها آمدند و او را به این سمت منصوب کردند بدون این که با کسی مشورت کنند.»

مدتی بعد وزیر دفاع در تلویزیون ظاهر شد و مجری برنامه سوالاتی از جمله درباره موضوع انتصاب سرتیپ جبوری پرسید. علی رغم پافشاری های مجری وزیر دفاع حاضر نشد در این باره جواب دهد و تنها به گفتن این عبارت که «او را نمی شناسم و نمی دانم چگونه به این سمت منصوب شد و هیچ ربطی این موضوع به من ندارد» اکتفا کرد.

سرتیپ نجم الجبوری فرمانده عملیات نینوا شد بدون این که کسی بداند او از کجا برای این سمت منصوب شد یا مکان فرماندهی انتصاب او کجاست یا حتی کسی بداند او کجا و با چه کسی جنگیده است. چند بار او را با شماری سرباز دیده اند که با اعتماد به نفس بالایی درباره آزادسازی نینوا با حمایت بالای پیمان بین المللی مبارزه با داعش صحبت می کند.

برخی منابع خبری صحبت از ورود کوماندوهای ویژه امریکا در مناطقی متفاوت و کاملا انتخاب شده و مراقبت شده دادند و چند باری نیز این دست خبرها تکرار شدند.

خلاصه کلام این که آقای سرتیپ نجم عبدالله الجبوری موصل را قطعا آزاد خواهد کرد اما بدون وجود ارتش عراق و بدون نیروهای داوطلب آقای اسامه النجیفی و نیروهای داوطلب مردمی و این کار را در زمانی غیرقابل باور و بدون آگاهی فرمانده کل قوا و وزیر دفاع انجام خواهد داد.

بله گویا قرار است امریکا موصل را آزاد کند اما به شیوه و کیفیتی که خود تعریف می کند و در زمانی که خود تعیین می کند، امریکا موصل را مطابق با مفاهم امریکا برای آزادسازی، آزاد خواهد کرد نه بر اساس مفاهیم عراق برای آزادسازی. و نمی دانم آیا بر اساس مفاهیم امریکا واقعا به دنبال شکست داعش است یا می خواهد با آنها به توافق برسد که از جایی به جای دیگر از سرزمین های خدا منتقل شوند یا آنها مرزهای "دولت خلافت اسلامی" خود را تاسیس خواهند کرد؟!

مهم این است که امریکا با سکوت کار خود را می کند و توجهی به شیون های دیگران نمی کند، در حالی که عراقی ها فقط داد و فریاد سر می دهند بدون این که کاری از پیش ببرند همان طور که اکنون هم می بینیم یک وجب از خاک عراق را آزاد نکرده اند!

نکته: این یادداشت با ذکر منبع در شبکه های اجتماعی و رسانه های مختلف عراقی با این عنوان که "السیسی عراق را بشناسید" منتشر شدند و این گونه تحلیل شد که سرتیپ نجم عبدالله الجبوری احتمال دارد عبدالفتاح السیسی عراق با هدایت امریکایی ها باشد. از این رو بسیاری نسبت به تحرکات او هشدار داده اند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید