قدرت مالی، خیلی‌‌ها را خواننده کرد

مصاحبه‌ای اختصاصی مجله دنیای زنان با حمید حامی، خواننده موسیقی پاپ ایران، را در ادامه بخوانید.

کد خبر : ۳۲۴۷۸
بازدید : ۱۸۹۰
مصاحبه‌ای اختصاصی مجله دنیای زنان با حمید حامی، خواننده موسیقی پاپ ایران، را در ادامه بخوانید.

- بعد از آلبوم موفق "یک لحظه عاشق شو" هم اکنون مشغول تهیه و تولید آلبوم جدیدی هستید؟
همیشه تولید آلبوم برایم فعالیتی بسیار سخت بوده و این بار تصمیم داشتم آلبومم را زودتر منتشر کنم که نشد متاسفانه، همیشه چهار سال یا پنج سال بین آلبوم‌‌هایم فاصله زمانی وجود داشت‌‌اما این بار، سه سال می‌‌شود.

آلبوم "یک لحظه عاشق شو" اسفندماه سال 1392 منتشر شده بود و اگر براساس برنامه ریزی‌‌ها، آلبوم جدید در اردیبهشت منتشر شود، این فاصله زمانی سه سال و دو ماه می‌‌شود.

بعد از اینکه آلبوم جدیدم را منتشر کنم، اگر خدا بخواهد اواخر سال آینده هم آلبوم دیگری را منتشر خواهم کرد که الان در حال تهیه و تولید آن هستم و یکی دو اثر آن در زمره کارهایی محسوب می‌‌شود که پیش تر منتشر شده و مخاطبان آن‌‌ها را شنیده اند و خیلی هم آکوستیک نیست البته من نسبت به سایر کارهایی که در بازار وجود دارد، بیشتر از سازهای زنده در کارهایم استفاده می‌‌‌کنم‌‌اما این آلبوم ترکیبی از حضور آهنگسازانی است که هم کار الکترونیک انجام می‌‌دهند و هم آهنگسازانی که کارهای آکوستیک دارند.

اما اثر بعدی‌‌ام که قرار است منتشر کنم، همانطور که پیش‌تر هم قول داده بودم فضای دهه 50 را دارد که آقای بیات هم در آن مکتب کار می‌‌کرد و این آلبوم تقریبا به طور کامل آکوستیک است و شبیه به آلبوم "دو نیمه رویا" و آلبوم‌‌هایی از آن دست است.

فکر می‌‌کنم کارهای مربوط به این آلبوم را هم تا اواخر بهمن ماه انجام دهم و فقط میکس و مستر آن باقی بماند که‌‌امیدوارم میکس و مستر هم تا اواخر فروردین ماه انجام شود.

- در آلبوم جدیدتان با چه هنرمندانی همکاری داشته اید؟
به طور تقریبی در آلبوم جدیدم با همان دوستانی که قبلا کار کرده‌‌ام، فعالیت داشته‌‌ام.

در این آلبوم در بخش ترانه با بابک صحرایی، یغما گلرویی، قاسم علیشیری، حمید رضا صمدی کار کرده‌‌ام و ممکن است از افشین یداللهی نیز یک قطعه داشته باشم.

در زمینه آهنگسازی قطعه‌‌های آلبوم جدید نیز موسیقی بیشتر قطعه‌‌ها را خودم ساخته‌‌ام ‌‌اما با دوستانی مانند رضا تاجبخش، داریوش صالح‌پور، ‌‌امیر میلاد نیکزاد و محمد رضا چراغعلی همکاری داشته‌‌ام ‌‌اما به هر ترتیب با دوستانی فعالیت می‌‌کنم که پیش‌تر هم سابقه همکاری با آن‌‌ها را داشته‌‌ام.

- از شرایط کنونی عرصه موسیقی پاپ که بعضا با ورود بی‌رویه تعدادی ازخواننده‌‌هایی همراه است که علم و دانش کافی در حوزه خوانندگی را ندارند و استمرار این موضوع به مرور زمان باعث بروز آسیب‌‌های جدی در این زمینه می‌‌شود، چه تحلیلی ارائه می‌‌دهید؟
آسیب در این زمینه وارد شده و بعید می‌‌دانم که بیشتر از این، ‌‌امکان آسیب وارد شدن به موسیقی یک کشور با این سابقه طولانی وجود داشته باشد.

در مورد حضور خواننده‌‌های جدید در عرصه موسیقی باید به این نکته اشاره کرد که چنین حضوری بسیار خوب است به ویژه که اگر مستعد هستند،‌‌ امکان هرچه بیشتر دیده شدن آن‌‌ها فراهم شود‌ ‌اما متاسفانه چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد و علت این موضوع هم این است که ابزار و وسایلی که برای کوک صدای خواننده‌‌ها وجود دارد و صدای خواننده‌‌ها را تقویت می‌‌کند، به قدری پیشرفته شده که هم روی صحنه و در هنگام اجرا و هم در استودیو هر فردی می‌‌تواند خواننده شود.

از این جهت خواننده شدن دیگر نیازی به داشتن صدای خوب و یا آموزش دیدن ندارد و هرکسی که بتواند در این بخش سرمایه گذاری کند، قدرت مالی و اقتصادی و همچنین روابط لازم را داشته باشد، می‌‌تواند در این بخش فعالیت کند.

خواننده شدن در شرایط فعلی چندان هم دور از دسترس و همانند سال‌‌های گذشته که خواننده‌‌ها برای خواننده شدن خیلی سختی می‌‌کشیدند، نیست.

البته بسیاری از خواننده‌‌های‌‌ امروز که در این چند سال اخیر شنیده شدند، در حقیقت خواننده‌‌های قدیمی هستند که از سال‌‌ها قبل زحمت کشیدند ‌‌اما دیده نشدند و در این چند سال صدایشان بیشتر شنیده شد.

- فروش‌‌های یکباره‌ای که درباره بلیت‌‌های کنسرت بعضی خواننده‌‌ها اتفاق می‌‌افتد، از کجا سرچشمه می‌‌گیرد؟
نباید گول فروش زودهنگام بلیت‌‌های کنسرت یک خواننده را خورد چرا که به عنوان نمونه بلیت‌‌های اجرای یک خواننده که بیلبوردهای آن در سطح شهر دیده می‌‌شود، در واقع به فروش نرفته است و مخاطبان آن اجرا، میهمانانی بوده اند که دعوت شده اند و بسیاری از خوانندگان دیگری هم که بلیت‌‌های اجرایشان را تمام شده اعلام می‌‌کنند، بلیت‌‌هایشان را به شکل سازمانی فروخته اند.

همچنین باید توجه داشته باشیم که همه موسیقی ایران 4 سانس کنسرت، اینستاگرام و پایتخت نیست بلکه ایران از شهرهای مختلف، فرهنگ‌‌ها و سلیقه‌‌های مختلف تشکیل شده است‌‌اما معیار و متر سنجش مردم، بلیت‌‌های کنسرت در تهران شده نه شهرهای دیگر پس چنین متر سنجشی اشتباه است و باید معیارمان را تصحیح کنیم چرا که متر ما باید کل کشور و همه سلیقه‌‌ها باشد چراکه ممکن است مردم یک خواننده‌‌ای را در تهران نشناسند و بلیت‌‌های اجرایش هم به فروش نرود‌‌ اما مردم شهرهای دیگر صدای او را دوست داشته باشند و یا اینکه قشری از مردم صدای آن خواننده را دوست داشته باشند که اصلا‌‌امکان خرید بلیت کنسرت را ندارند.

- آیا در مورد استقبال‌‌های ناگهانی از فروش بلیت‌‌های تعدادی از خواننده‌‌های نوپا می‌‌توان برای موسیقی کشور نگران شد؟
در مورد فروش بلیت‌‌های از خواننده‌‌های نوپا نباید نگرانی وجود داشته باشد چرا که می‌‌دانیم اگر کسی تنها در سطح باشد و به عمق توجهی نداشته باشد، به زودی فراموش می‌‌شود و از یاد مردم می‌‌رود و هرچه بیشتر به عمق برویم، ممکن است دیرتر دیده شویم‌‌ اما عمر هنری مان به طور یقین بیشتر می‌‌شود.

از سوی دیگر هرچقدر تعداد خواننده‌‌های سطحی بیشتر شود، خواننده‌‌های خوب بیشتر نمایان می‌‌شوند و این موضوع درست مانند تفاوت سپیدی و سیاهی است.

- به طور طبیعی برای برگزاری هر کنسرت هزینه‌‌های مختلفی وجود دارد که در نهایت رقم بالای بلیت یک اجرا را تعیین می‌‌کنند.
آیا راهکاری برای کاهش قیمت بلیت‌‌های کنسرت وجود دارد که در نهایت قشر بیشتری از مردم بتوانند از برنامه خواننده مورد علاقه شان استفاده کنند؟

هزینه‌‌های مختلفی مانند هزینه سالن و هزینه‌‌های اجرا در تعیین قیمت‌‌ها نقش دارند و زمانی که تنها یک سالن برای اجراهای پاپ وجود داشته باشد و رقابتی بین سالن‌‌ها ایجاد نشود، مسئول سالن هر قیمتی را که بخواهد، روی سالن می‌‌گذارد و به همین دلیل تهیه کننده‌‌ها هم مجبور به افزایش قیمت بلیت‌‌ها می‌‌شوند.

در سال‌‌های اخیر دستمزد نوازنده‌‌ها و خواننده‌‌ها هم افزایش چندانی نداشته است و تقریبا ثابت بوده است و موردی که هر سال روند تصاعدی قیمت‌‌ها را سبب شده، سالن و‌‌ امور مربوط به آن بوده است که اگر این مورد کاهش داشته باشد هم سود تهیه کننده‌‌ها بالاتر می‌‌شود و هم ‌‌امکان افزایش دستمزد خواننده‌‌ها و نوازنده‌‌ها وجود دارد.

- لطفا نظر خود را به اختصار درباره اسامی زیر بیان کنید.
- بابک بیات؟
پدر معنوی.

- آلبوم "یک لحظه عاشق شو"؟
دیوونگی، که نام یکی از قطعه‌‌های آلبوم هم است.

- ناصر چشم آذر؟
معتقدم ایشان هم یک پدر معنوی دیگر هستند.

-تصور می‌‌کنم به دلیل سبک موسیقی و نحوه اجراهای شما، مخاطبانی به سالن اجرای حمید حامی قدم می‌‌گذارند که درک وسیع‌تری از موسیقی داشته باشند ضمن اینکه معمولا در کنسرت‌‌های شما همیشه رگه‌‌هایی از خلاقیت دیده می‌‌شود.
کمی از ایده‌‌های خلاقانه‌‌ای که برای اجرای موسیقی تان در نظر می‌‌گیرید، لطفا توضیح دهید.

هدف اصلی همیشه رضایت مخاطب است. در هر اجرا ممکن است علاقه‌مندان قطعه‌‌هایی را درخواست کنند که در رپرتوار اجرایی نباشد‌‌ اما به طور معمول سعی می‌‌کنم در کنسرت بعدی این قطعه‌‌های مورد علاقه را برای مخاطبانم اجرا کنم.

همچنین کیفیت نوازنده‌‌ها و گروه‌‌های مختلف یک عامل تاثیرگذار در روند اجرا محسوب می‌‌شود که بنده در یک سال اخیر کار کردن با نوازنده‌‌های مختلفی را تجربه کردم و هم اکنون با نوازنده‌‌هایم به ترکیب ثابتی رسیده‌‌ام.

به عنوان نمونه در مورد آخرین اجرا در شهر تهران چندان هم کار خاصی انجام ندادیم ‌‌اما تلاش کردیم کنسرت آن شب را با عنوان "یلدای حامی" نام‌گذاری کنیم و قطعه‌‌ای ویژه را روی صحنه ببریم‌‌ اما همین تفاوت‌‌ها برای مردم جذابیت داشته است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید