کشف پیکر دو آتش‌نشان از زیر آوار

کشف پیکر دو  آتش‌نشان از زیر آوار
کد خبر : ۳۲۷۱۰
بازدید : ۳۴۸۶
۲۴ ساعت گذشت. ۲۴ ساعتی که در کنار خانواده آتش‌نشانان، ایرانیان نیز دل‌نگران فرشتگان نجاتی بودند که زیر آوار دومین ساختمان مرتفع تجاری تهران محبوس شده‌اند.

ساعت ۷:۵۹ ممکن است برای بسیاری مفهوم خاصی نداشته باشد اما آتش‌نشانان از روز گذشته هیچ‌گاه این ساعت را فراموش نخواهند کرد. ساعتی که زنگ آماده باش ایستگاه همکارانشان در ۱۰ ایستگاه آتش‌نشانی تهران نواخته شده و آنان راهی ماموریتی شدند که سرانجامش ریزش ساختمان پلاسکو بود.

۲۴ ساعت از حادثه ریزش ساختمان پلاسکو گذشته اما تا کنون خبری از افرادی که در زیر آوار این ساختمان محبوس شده‌اند، نشده است. امیدها کم‌کم به سمت ناامیدی می‌رود و احتمالا فقط یک معجزه می تواند حدود ۲۰ آتش‌نشانی که گفته می‌شود در زیر آوار محبوس شده‌اند را به خانواده‌شان بازگرداند اما همچنان امیدها برای خروج زنده آتش‌نشانان از محل حادثه وجود داشته و شاید دلیل این امید عدم تمایل دیگر آتش‌نشانان برای پذیرش مرگ همکارانشان باشد.

حال با گذشت ۲۴ ساعت، عملیات نیروهای امدادی برای آواربرداری و جست‌وجو در محل ادامه دارد، نیروهای اورژانس در اطراف محل حادثه مستقر بوده و امداد گران هلال احمر نیز حضور پررنگی در همراهی با عملیات آتش‌نشانان دارند. تیم‌های پلیس هم‌چنان در محل حضور دارند، گرچه از تعداد افراد حاضر در صحنه نسبت به روز گذشته کاسته شده است اما همچنان برخی تمایل دارند تا خود را به محل حادثه برسانند که البته تعدادشان قابل مقایسه با روز قبل نیست.

۲۴ ساعت از حادثه گذشته اما هم‌چنان دودی که در پی حریق ساختمان پلاسکو به آسمان بلند شده بود، دیده می‌شود. گرچه از حجم آن کاسته شده اما جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی معتقد است که وجود آتش در زیر آوار، نشانه و منشاء این دود است. اخبار لحظه به لحظه پلاسکو را به نقل از ایسنا می خوانیم:

23:40 پیکرهای چهار تن دیگر از جانباختگان حادثه پلاسکو هم اکنون از زیر آوار خارج شدند.
22:38 سخنگوی آتش‌نشانی با اعلام ادامه عملیات آواربرداری از دو جبهه در پلاسکو، گفت: وضعیت آوار بسیار پیچیده و فنی است و نمی توان در مورد زمان اتمام آواربرداری به طور دقیق صحبت کرد.
21:55 بسیاری از ساختمان‌های منطقه 12 مشابه پلاسکو هستند شهردار منطقه 12 تهران با بیان اینکه 40 درصد فضای این منطقه بافت فرسوده است گفت: بسیاری از ساختمان‌های این بخش شرایطی مشابه با ساختمان پلاسکو را دارند.
21:47 قوه قضاییه حتما هیات امنای ساختمان پلاسکو را احضار خواهد کرد؛ علی فاضل رییس اصناف کشور این را گفت و ادامه داد: کسبه حاضر در پلاسکو مالک نبودند و اخطارها نباید به مستاجر داده شود بلکه باید مستقیما به مالک اعلام شود به این ترتیب هیات امنای ساختمان نمی‌توانستند در این زمینه مداخله‌ای داشته باشند.
21:46: بنابر اظهارات شهردار تهران آواربرداری کامل «پلاسکو» پنج تا شش روز زمان می‌برد وی همچنین گفت: ما همه ظرفیت‌هایی را که برای دسترسی به طبقات نیاز داشتیم آماده کرده و همه اقدامات ممکن را انجام دادیم و حتی به نمای زیرین ساختمان هم دسترسی یافتیم اما آهن‌آلات بسیار متراکم هستند و از آنجایی که عمدتاً وسایل پارچه‌ای و لباس در آنجا وجود دارد تا هوا به آنجا می‌رسد آتش بلند می‌شود به طوری که درجه حرارت در نمای زیرین بالای 200 درجه است اما با این حال همه تلاش‌ها را انجام می‌دهیم و همه اقدامات را دنبال می‌کنیم. آهن‌آلات یک ساختمان 17 طبقه را می‌خواهیم جمع کنیم و فکر می‌کنم حداقل زمان برای رسیدن به نتیجه، پنج تا شش روز دیگر است.
21:40 : تخریب عمدی ساختمان مجاور پلاسکو توسط آتش‌نشانان
17:45 شنیده‌ها حاکیست تیم‌های جست‌وجو حین آواربرداری با پیکر دو تن از آتش‌نشانان روبه‌رو شدند که نیمی از بدن آنها از زیر آوار خارج شده و با توجه به تأکیدی که برای سالم خارج شدن اجساد وجود دارد، دستگاه‌های امدادی در تلاشند تا بدون کمترین آسیب‌دیدگی پیکر این افراد را از زیر آوار خارج کنند.
17:40 یک مسئول هلال احمر درباره عملکرد سگ‌های نجات به دلیل دود و حرارت حریق ساختمان پلاسکو گفت: در برخی نقاط زیرین ساختمان پلاسکو حرارت بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ درجه است که باعث تاثیر منفی بر عملکرد نیروی انسانی و خرابی تجهیزات می‌شود که سگ‌ها نیز مستثنی نیستند.
16:47: دو آتش نشان در حین امدادرسانی در محل حادثه ساختمان پلاسکو مصدوم و به بیمارستان منتقل شده‌اند.
محمد آسترکی آتش نشان 26 ساله، به علت ترومای پا به بیمارستان سینا و مهرداد ربیعی 30 ساله، به دلیل ترومای کتف به بیمارستان بانک ملی منتقل شدند.
15:15 قطع اميد نيروهاي امدادي از سلامت آتش نشانان گرفتار
به رغم اينكه عمليات امداد و نجات بلافاصله پس از تخريب ساختمان آغاز شد اما تا كنون به نتيجه اميد بخشي دست نيافته است. بر همين اساس سخنگوي سازمان آتش نشاني در تازه ترين گفته هاي خود از زنده بودن آتش نشانان گرفتار قطع اميد كرد و گفت: احتمال زنده بودن آتش نشان های مفقود به صفر رسیده است. وي افزود: به دلیل حرارت بالا و شعله های آتش، شاید به پیکر سالم آتش نشان ها دسترسی پیدا نکنیم. /مهر
14:47 عملیات آوار برداری هم اکنون/عمده عملیات به بخش شمالی و در پارکینگ پاساژ مجاور معطوف شده است/ورود به آن بخش همچنان برای حضور رسانه ها ممنوع است.

دومین روز حادثه
36: 14 محمدرضا بیدخام، مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات از وصل مجدد تلفن‌های محدوده پلاسکو خبر داد. به گفته وی از مجموع حدود ۳۵۰۰ خط که به دلیل قطعی برق با اختلال مواجه شده بودند و از ساعات اولیه صبح امروز امور مربوط به وصل مجدد آنها انجام شد، در حال حاضر تنها ۱۳۰۰ خط مربوط به واحدهای خود ساختمان پلاسکو قطع است.
14:34 ملکی، سخنگوی ستاد مدیریت بحران حادثه ساختمان پلاسکو ضمن بیان اینکه وضعیت زیر آوار بحرانی است/انتظار زنده ماندن کسی را نداریم توضیح داد که هنوز کسی را بیرون نکشیده‌ایم. شعله های نهفته همچنان وجود دارند و تقریبا نمی‌توانیم انتظار زنده ماندن کسی را داشته باشیم.
14:31: احتمالا ظرف 72 ساعت آینده عملیات آواربرداری و رسیدگی به مفقودین پایان می‌یابد پروانه مافی نائب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس درگفت‌وگو با ایسنا ضمن اعلام این خبر گفت: براساس گفته اعضای ستاد بحران این امیدواری وجود دارد که ظرف 72 ساعت آینده عملیات آوار برداری و رسیدگی به مفقودین پایان یابد.
14:25 جزییات آواربرداری پلاسکو از زبان فرمانده عملیات آواربرداری

مازیار حسینی، فرمانده عملیات آواربرداری پلاسکو با بیان اینکه این آواربرداری تجهیزات خاصی می‌خواهد، گفت: این آواربرداری بسیار پیچیده است و تجربه‌اش برای اولین بار در ایران رخ داده و در دنیا نیز کم‌نظیر است به گونه‌ای که در خود آمریکا نیز تنها تجربه ریزش برج‌های دوقلو وجود دارد.

حسینی در مورد پایان زمان آواربرداری گفت: نمی‌توانیم زمان دقیقی اعلام کنیم اما کار پیچیده است.
13:52: آخرین خبر از روند آواربرداری پلاسکو/تلاش‌ها برای یافتن زیر آوارماندگان فعلا بی‌نتیجه بوده

داوری، معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی تهران افزود: در حال بررسی نقشه‌ها و مسیرهایی هستیم که هرچه سریع‌تر افراد را پیدا کنیم. از سمت شمال و غرب نیز تونل زده بودیم اما کسی را پیدا نکردیم.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی تهران ضمن اشاره به برنامه تیم‌های عملیاتی برای ورود از کانال فاضلاب که در ضلع جنوبی ساختمان و در پیاده‌رو قرار دارد، گفت: به علت قرار داشتن در کانال فاضلاب در پیاده‌رو تلاش می‌کنیم که ابتدا آهن‌آلات را برداریم و از همان مسیر نفوذ کنیم. این مورد یکی از گزینه‌های اصلی ما برای بررسی است.

شهادت یک آتش‌نشان/ غول آوار شکست
داوری ادامه داد: کار آواربرداری در جناح شمالی به خاطر شرایط خاص سازه در این سمت کمی مشکل‌تر است اما در جناح شرقی با سرعت بیشتری پیش می‌رویم.

وی درخصوص برخی شایعات مبنی بر شنیده شدن صدای محبوسان زیر آوار نیز گفت: تاکنون خبر مستندی برای ما در این خصوص وجود نداشته است. امیدواریم سرعت کار افزایش یابد، در عین حال ما قطعات بزرگ را برش داده و به پایین منتقل کرده‌ایم.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی تهران در ادامه تصریح کرد: با همکاری سازمان هلال‌احمر و سنگ‌های زنده یاب در همه نقاط تلاش کرده‌ایم نشانی از زیر آوارماندگان پیدا کنیم اما تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.
13:01: آتش نشانان تاوان سوء مدیریت را پس می‌دهند /وجود 3000 ساختمان ناایمن در تهران

معصومه آباد، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران از فعالیت 3000 ساختمان ناایمن همچون پلاسکو در تهران خبر داد.

وی امروز در حاشیه بازدید از عملیات امدادرسانی در شمال ساختمان پلاسکو با بیان اینکه متاسفانه از 17 هزار بازدیدی که از ساختمانهای سراسر تهران انجام شده،‌ 3000 ساختمان گزارش غیر ایمن بودن دریافت کرده‌اند گفت: یعنی 3000 ساختمان ناایمن به مانند پلاسکو در تهران است که سرنوشتی مشابه این سازه خواهند داشت.
12:30: شناسایی محل محبوس شدن دو آتش‌نشان در پلاسکو
محل محبوس شدن دو آتش نشان در داخل ساختمان پلاسکو شناسایی شده، اما تا به این لحظه این افراد از داخل ساختمان به بیرون منتقل نشده‌اند. محل محبوس شدن این دو فرد که احتمالا جان خود را از دست داده‌اند در قسمت انتهایی ساختمان پلاسکو واقع شده است.
12:25: ادامه جست و جوی تیم‌های هلال احمر با دستگاه‌های زنده‌یاب و سگ‌های تجسس در "پلاسکو"

بنابر اعلام پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، مرتضی مرادی پور، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر، تیم های جست و جو و نجات از آوار جمعیت هلال احمر به دو بخش تقسیم شده‌اند و بخش نخست از قسمت غربی ساختمان و بخش دوم از قسمت جنوبی ساختمان پلاسکو در حال جست و جو هستند. تیم‌های واکنش سریع به وسیله دستگاه‌های زنده‌یاب و سگ‌های تجسس در حال جست و جو در آوار هستند.
12:54: تلاش نیروهای عملیاتی برای دسترسی به طبقات زیرین پلاسکو از راه فاضلاب

نیروهای آتش‌نشانی در حال تلاش هستند تا از قسمت‌های مختلف از جمله کانال فاضلاب خود را به زیر ساختمان پلاسکو برسانند، اما هنوز خبری از موفقیت آنها در دست نیست.

بتن‌آرمه‌ها تبدیل به مانعی بر سر راه آتش‌نشانان شده است و برداشتن آنها کار بسیاری سختی است. نیروهای برشکار در حفر تونل آتش‌نشانان را همراهی می‌کنند تا بتوانند بتن آرمه‌ها را برش دهند.
12:19: تکذیب خبر خروج یکی از آتش‌نشانان از زیر آوار و شهادت دومین آتش‌نشان
بنابر اعلام روابط عمومی اورژانس کشور، خبرهای برخی سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مبنی بر خروج یک آتش‌نشانان از زیر آوار و یا شهادت دومین آتش‌نشان تکذیب شد.
12:11: پلاسکو غرق در دود شد
با برداشت آوار بخش غربی، باز هم دود از ساختمان فروریخته پلاسکو بلند شد
12:09: هنوز هیچ اطلاع دقیقی از وضعیت آتش‌نشانان در دست نیست

در حال حاضر 80 جرثقیل و 20 نیروی برش‌کار در حال آواربرداری ساختمان پلاسکو هستند اما در هم تنیدگی این سازه بتونی فرآیند آواربرداری را سخت‌تر کرده است.
11:59: پیام تسلیت و همدردی مولاوردی با حادثه‌دیدگان پلاسکو
11:50: ﺑﺮﻗﺮاﺭی ﻣﻘﺮﺭی ﺑﻴﻜﺎری ﻛﺎﺭﮔﺮاﻥ ﺷﺎﻏﻞ و ﺑﺎﺯﻣﺎﻧﺪﮔﺎﻥ اﻓﺮاﺩ متوفی ﺣﺎﺩﺛﻪ پلاسکو ﺩﺭ اﺳﺮﻉ ﻭﻗﺖ توسط سازمان تامین اجتماعی
11:48: جلسه فوق العاده مجمع نمایندگان تهران در پی حادثه ساختمان پلاسکو
طیبه سیاوشی، نماینده مردم تهران در مجلس در گفت‌وگو با ایسنا از برگزاری جلسه فوق العاده مجمع نمایندگان تهران طی امروز یا فردا برای بررسی حادثه پلاسکو خبر داد.

وی با اشاره به این‌که نمایندگان تهران نقش نظارتی خود را به‌عنوان نماینده‌های شهر تهران همواره دنبال خواهند کرد، افزود: باید در نظر داشته باشیم که بسیاری از ساختمان‌های قدیمی با بافت فرسوده در سطح شهر وجود دارند که باید اقدامات لازم توأم با ایمنی برای آن‌ها انجام شود تا بار دیگر شاهد این‌گونه حوادث نباشیم.
11:37: لودر امدادی در حال تخلیه آوار به‌جا مانده از پلاسکو در کامیون/ تاکنون بیش از 10 کامیون از محل حادثه خارج شده است

سردار عزیز جعفری دقایقی پیش با حضور در محل حادثه ساختمان پلاسکو از این محل بازدید کرده و در جریان آخرین وضعیت امدادرسانی و جست‌وجو قرار گرفت.
شهادت یک آتش‌نشان/ غول آوار شکست
11:30: اموال گرانبهای ساختمان پلاسکو به گنجینه موقتی منتقل می‌شود

سردار قادر کریمی، جانشین رییس پلیس پایتخت در گفت‌وگو با ایسنا مستقر در حادثه پلاسکو، اعلام کرد: اشیاء گرانبهایی که از محل ریزش آوار پلاسکو کشف شود در گنجینه‌ای نگهداری شده تا به مالکانش پس داده شود.

کریمی اضافه کرد: در همین راستا گنجینه‌ای را برای اموال گرانبهایی که از داخل ساختمان پلاسکو کشف می‌شود در نظر گرفته شده و مشخصات این اقلام را ثبت می‌کنیم تا مالکان آنها بتوانند از طریق مراجعه به پلیس آگاهی، گاوصندوق یا دیگر عوامل گرانبهای خود را بازپس بگیرند.
11:18: تعیین تکلیف تعطیلی مدارس نزدیک پلاسکو

مسعود ثقفی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در محدوده ساختمان پلاسکو مدرسه‌ای وجود ندارد تنها یک دبیرستان با کمی فاصله از پلاسکو وجود دارد که به علت بعد مسافت آسیبی ندیده است.

وی افزود: تنها موضوع این است که اگر محدودیتی در تردد ایجاد شود این احتمال وجود دارد که ما خودمان درباره تعطیلی مدرسه با هماهنگی منطقه و مدیریت مدرسه تصمیم گیری کنیم.
11:15: عیادت نماینده رهبر انقلاب از آتش‌نشانان مصدوم حادثه ساختمان پلاسکو

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی، صبح امروز (جمعه) به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور در دو بیمارستان محل بستری آتش‌نشانان مصدوم حادثه‌ ساختمان پلاسکو، از آنان عیادت و سلام و دعای رهبر انقلاب اسلامی برای سلامتی و بهبود این نیروهای فداکار و متعهد را ابلاغ کرد.
11:09: حضور تیم سلامت روان وزارت بهداشت در محل حادثه پلاسکو

علی اسدی، معاون فنی اداره کل سلامت و روان وزارت بهداشت از حضور تیم سلامت روان وزارت بهداشت در محل حادثه پلاسکو برای ارائه خدمات روانشناختی به خانواده‌های آتش نشانان خبر داد.

گفتنی است محل استقرار تیم های سلامت روان وزارت بهداشت به شرح زیر است:

در اتوبوس آمبولانس تقاطع پل حافظ و جمهوری

پایگاه اورژانس115 و ایستگاه آتش نشانی حسن آباد

ساختمان مرکزی اورژانس تهران در جمهوری

ستاد فرماندهی مستقر در چهارراه استامبول
11:08: شکستن غول آوار "پلاسکو"

غول آوار پلاسکو درحال شکستن است و عملیات آواربرداری سرعت گرفته‌است؛ همچنین اطفای دود در عمق آوار در حال انجام است.

11:01: بازتاب جهانی حادثه پلاسکو؛ "ایران در شوک"

خبر وقوع حادثه پلاسکو سرتیتر بسیاری از روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های جهانی است.

در بیشتر اخبار منتشر شده از رسانه‌های انگلیسی زبان، از ریزش ساختمان پلاسکو به عنوان حادثه‌ای یاد شد که ایران را شوک زده کرده‌ است.

همچنین رسانه‌های جنوب شرق آسیا، روز جمعه آتش سوزی و فرو ریختن قدیمی ترین ساختمان بلند تهران (ساختمان پلاسکو) را با انتشار فیلم و تصاویری از این حادثه بازتاب دادند.

روزنامه شیکاگو تریبون آمریکا نیز این حادثه را از فاجعه‌بارترین حوادث شهر تهران از سال 2005 نام برد.
10:54 آتش‌نشانان خسته در حاشیه آواربرداری
10:54: برگزاری جلسه ستاد بحران تا دقایقی دیگر در محل حادثه پلاسکو

سیدحسین هاشمی، استاندار تهران در حاشیه حضور در محل حادثه پلاسکو با حضور در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه جلسه ستاد مدیریت بحران تا دقایقی دیگر تشکیل شده و درباره چگونگی ادامه عملیات و دیگر موارد تصمیم گیری خواهد شد، درباره هماهنگی میان دستگاه ها نیز گفت: هماهنگی ها خوب است اما یک مقدار شاهد تجمیع نیروها هستیم که بهتر بود به شکل منضبط تری انجام می‌شد.
10:48: جزئیات آوار پلاسکو از زبان وزیر کشور

عبدالرضا رحمانی فضلی صبح امروز در بازدید مجدد از محل حادثه ساختمان پلاسکو و در حاشیه بازدید از قسمت شمالی عملیات آوار برداری، گفت: آمار دقیقی از تعداد محبوس شدگان نداریم.

وزیر کشور با بیان اینکه حضور مردم در محل حادثه لزومی ندارد، گفت: گازوئیل در محل حادثه وجود دارد و نباید افراد به نزدیکی محل آوار بیایند.

وی افزود: متاسفانه در جلساتی که پیرامون این حادثه برگزار شده،‌آتش نشانی و سازمان های مذکور در خصوص فعالیت ساختمان هایی به مانند پلاسکو هشدار دادند و باید قوه قضائیه و مقننه بررسی های لازم را انجام دهند.

وزیر کشور درباره تأمین امنیت این محل نیز گفت: پلیس در محل حاضر است و از گاوصندوق های مردم و اجناس باقی مانده حفاظت می کنند.

وی افزود: دو مسیر برای رسیدن به طبقات منفی یک و دو زده شده است. با توجه به فضای این دو طبقه دستوراتی برای افزایش سرعت کار صادر شده است. حجم عملیات بسیار زیاد است، اما مشکلی از نظر تجهیزات نداریم.
10:37: عملیات آواربرداری با کاهش حجم دود
10:24 : حضور دوباره وزیر کشور و استاندار تهران در محل حادثه پلاسکو

دقایقی پیش عبدالرضا رحمای فضلی وزیر کشور، به همراه سردار حسین ساجدی نیا رئیس پلیس پایتخت و سیدحسین هاشمی استاندار تهران از محل حادثه ساختمان پلاسکو بازدید کردند.

در این دیدار ساجدی نیا توضیحاتی در خصوص نحوه امداد رسانی و عملیات آوار برداری به وزیر کشور ارائه کرد.
10:24: افزایش دود سفید با برداشتن رأس سازه

با برداشتن رأس سازه پلاسکو دود سفید در محل حادثه افزایش یافت. با برداشتن سازه‌های این ساختمان فروریخته دودهای سفیدی مشاهده می‌شود که نشان از وجود شعله‌های آتش در زیر آوار ساختمان دارد که با برداشتن هر لایه از آوار این دودها بیشتر می‌شود.

بنابراین گزارش، آتش نشانان برای برش بهتر تیغه به روی آوار رفته‌اند. ضمن اینکه احمدی بافنده مدیرعامل مترو با حضور در محل حادثه عملیات اوار برداری از خیابان جمهوری را مدیریت می‌کند.

10:17: آمادگی پزشکی قانونی برای حادثه پلاسکو

دکتر مهرداد علی بخشی، جانشین رئیس سازمان پزشکی قانون در مدیریت بحران در گفت‌وگو با ایسنا، از آماده باش تیم های پزشکی قانونی برای شناسایی و صدور جواز دفن جان باختگان احتمالی حادثه پلاسکو خبر داد.

وی درباره تمهیدات پزشکی قانونی برای حادثه پلاسکو اظهار کرد: از روز گذشته به دنبال وقوع حادثه در ساختمان پلاسکو تیمی از عوامل تشخیص هویت و متخصصان پزشکی قانونی استان تهران به حالت آماده باش در آمده و بنا شد که در صورت ارجاع اجساد جان باختگان احتمالی این حادثه در سریعترین زمان ممکن نسبت به صدور جواز دفن، یا در صورت نیاز نسبت به شناسایی این افراد اقدام شود.

وی با بیان اینکه از روز گذشته تاکنون عوامل پزشکی قانونی استان تهران در مرکز آزمایشگاهی کهریزک در آماده باش هستند، اظهار کرد: با توجه به اینکه تاکنون اجساد جان باختگان از زیر آوار خارج نشده، موردی از ارجاع جسد به پزشکی قانونی نداشتیم.
10:13: تکذیب کمبود تجهیزات آتش‌نشانی در پلاسکو

ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران در گفت‌وگو با ایسنا، به شایعات کانال های تلگرامی و شبکه‌های ماهواره‌ای پاسخ داد و گفت: تجهیزات آتش نشانی تهران جزء به‌روزترین تجهیزات در دنیا است.

وی با بیان اینکه آتش نشانی تهران در سال گذشته توانست جزو سازمان ITFC شود، گفت: آتش نشانی تهران اولین و تنهاترین آتش نشانی یک شهر آسیایی هست که توانسته در این سازمان جهانی عوض شود.

وی با اشاره به شرایط سخت عضویت در این سازمان گفت: سال گذشته تمام مستنداتمان در مورد تجهیزات وناوگان و.... را ارسال کردیم و قطعا اگر کمبودی در ناوگان داشتند عضو این سازمان نمی‌شدند.
10:07: اعلام آخرین آمارهای مصدومان حادثه پلاسکو

دکتر پیرحسین کولیوند، رئیس اورژانس کشور در مورد آخرین آمار و وضعیت مصدومان حادثه ساختمان پلاسکو گفت: در پی این حادثه تقریبا 51 نفر به صورت سرپایی در محل درمان شدند و 33 نفر به بیمارستان‌ها انتقال یافتند.

وی افزود: از 33 نفری که در بیمارستانها بستری شده بودند،‌ 5 نفر در بیمارستان بستری هستند و بقیه مرخص شده‌اند، البته یک نفر از آتش‌نشانان که سوختگی بالای 60 درصد داشت، متاسفانه امروز به شهادت رسید.

9:47: تلاش برای برداشتن آوارها از جبهه شمالی پلاسکو/ محل دقیق تعدادی از محبوس‌شدگان مشخص شد

اقبال شاکری، عضو شورای شهر تهران با حضور در جبهه شمالی عملیات آواربرداری از ساختمان پلاسکو گفت: آتش‌نشانان محل دقیق تعدادی از محبوس شدگان را مشخص کردند، اما هنوز تلاش‌ها برای رسیدن به افراد ادامه دارد.

وی با اشاره به حجم عظیم و گسترده آوار گفت: هنوز تلاش برای برداشتن تیغه‌های چند تنی ادامه دارد.

این عضو شورای شهر با ادامه دادن اینکه برداشتن و تکان دادن هر تیغه موجب جابجایی آوار و فرو نشست آن می شود ، گفت: بر همین اساس آتش‌نشانان با دقت هر چه تمام تر در حال جابجایی آوار هستند.

شاکری در پاسخ به علت دود برخاسته از آوار پلاسکو، گفت: حجم زیادی از گازوئیل در طبقات وجود داشته که با تخریب ساختمان این گازوئیل ها در همه جا پخش شده‌اند و با جرقه کوچک شعله‌ور شده و تلاش‌های مداوم ادامه دارد.

9:39: سه آتش‌نشان همچنان بستری در بیمارستان

حمیدرضا یادگاری، مدیر روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در محل حادثه پلاسکو اظهار کرد: در حال حاضر سه تن از آتش‌نشانان که روز گذشته دچار مصدومیت شده بودند در بیمارستان هستند و اقدامات درمانی برای آنان در حال انجام است.

روز گذشته چهار تن از عوامل آتش‌نشانی در حادثه ساختمان پلاسکو دچار مصدومیت شدند که دقایقی قبل رئیس اورژانس کشور از مرگ یکی از آنان که دارای بیش از 60 درصد سوختگی بود خبر داد. مدیر عامل آتش‌نشانی تهران بلافاصله بعد از دریافت این خبر محل حادثه را به سمت بیمارستان ترک کرد.

9:20 سگهای زنده‌یاب هلال‌احمر در انتظار باز شدن معبری برای نجات جان محبوس شدگان
9:06: شهادت اولین آتش‌نشان مصدوم در بیمارستان

کولیوند، سرپرست اورژانس کشور در گفت‌وگو با ایسنا، از شهادت آتش‌نشان فداکار «بهنام میرزاخانی» که به علت شدت جراحات و سوختگی در بیمارستان مطهری بستری شده بود، خبر داد.

وی افزود: صبح امروز یکی از مصدومان این حادثه که با سوختگی بالا در بیمارستان شهید مطهری منتقل و در بخش آی سی یو بستری شده بود، به علت شدت جراحت درگذشت.

به گفته وی، این مصدوم جزو آتش نشانانی بود که چندین عملیات احیاء روی او صورت گرفته بود.

8:34: شهروندان از تردد و تجمع در اطراف پلاسکو خودداری کنند/ نمی‌توانیم زمان پایان دود را اعلام کنیم

شریف‌زاده، مدیر سازمان عامل آتش‌نشانی تهران با بیان اینکه نمی‌توانیم آمار دقیقی در مورد تعداد کسانی که زیر آوار محبوس شده‌اند ارائه دهیم، در عین حال از شهروندان درخواست کرد که از تردد و تجمع در منطقه خودداری کنند تا روند امدادرسانی با مشکل مواجه نشود.

وی با بیان اینکه نمی‌توانیم آمار دقیقی در مورد تعداد کسانی که زیر آوار محبوس شده‌اند ارائه دهیم، گفت: حدود ۲۰ نفر زیرآوار مانده‌اند. دلیل اینکه نمی‌توانیم تعداد آن‌ها و هویت آن‌ها را به دقت مشخص کنیم این است که تعدادی از آن‌ها نیروهای سر خدمت نبودند.

مدیرعامل آتش‌نشانی با بیان اینکه دو تونل برای دستیابی به طبقات 1- و 2- زده‌ایم، افزود: هنوز به این طبقات راه پیدا نکرده‌ایم. طبقات -۱ و -۲ پر از پارچه و لباس است. هر آواری را که برمی‌داریم به کانون آتش نزدیک‌تر می‌شویم اما نمی‌توانیم زمان پایان دود را اعلام کنیم.

شریف زاده در ادامه تصریح کرد: با چندین سرلوله و پاشیدن آب‌کف در حال تلاش هستیم و برش‌کارها لایه به لایه سعی می‌کنند که آوار را بردارند.

مدیرعامل آتش‌نشانی تهران همچنین اظهار کرد: در حال حاضر مشکل نیروی انسانی و تجهیزات برای عملیات نداریم. بخشی از نیروها در محل حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو مستقر هستند. در همین حال بخشی از نیروها نیز در سطح شهرها برای انجام عملیات آمادگی دارند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید