انگشت ترامپ بر روی دکمه هسته‌ای

انگشت ترامپ بر روی دکمه هسته‌ای

ترامپ در حالی رئیس‌جمهور شد که اطلاعات زیادی درباره زرادخانه هسته‌ای عظیم آمریکا و موشک‌ها، بمب‌ها و زیردریایی‌های موجود در آن نداشت. او با صراحت و به طرز نگران‌کننده‌ای از استفاده این سلاح‌ها علیه تروریست‌ها و گسترش توانایی‌های هسته‌ای آمریکا سخن گفته است.

کد خبر : ۳۳۵۷۴
بازدید : ۱۹۰۳
انگشت ترامپ بر روی دکمه هسته‌ای


فرادید | دانشمندانی که بر روی خطرات جنگ هسته‌ای مطالعه می‌کنند، عقربه‌های ساعت نمادین روز قیامت را بر روی دو و نیم دقیقه قبل از نیمه‌شب قرار داده‌اند؛ بدین معنا که معتقدند دنیا پس از سال 1953 که آمریکا و شوروی بمب‌های هیدروژنی آزمایش می‌کردند، در نزدیک‌ترین حالت به فاجعه هسته‌ای قرار دارد. بولتن دانشمندان اتمی که در سال 1947 این ساعت نمادین را ایجاد کردند، می‌گویند اصلی‌ترین دلیل برای این خطرِ نگران‌کننده، ریاست جمهوری دونالد ترامپ است.

به گزارش فرادید به نقل از نیویورک‌تایمز، ترامپ در حالی رئیس‌جمهور شد که اطلاعات زیادی درباره زرادخانه هسته‌ای عظیم آمریکا و موشک‌ها، بمب‌ها و زیردریایی‌های موجود در آن نداشت. او با صراحت و به طرز نگران‌کننده‌ای از استفاده این سلاح‌ها علیه تروریست‌ها و گسترش توانایی‌های هسته‌ای آمریکا سخن گفته است. ترامپ بارها گفته "غیرقابل‌پیش‌بینی" بودن برایش مؤلفه‌ی مهمی است؛ بدین معنا که می‌تواند با استفاده ناگهانی از سلاح‌های هسته‌ای دیگر کشورها را غافلگیر کند.

ترامپ در ماه دسامبر در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: "بگذارید ببینیم قدرت تسلیحاتی کی بیشتر است". سه ماه قبل در یکی از مناظره‌ها حرف‌های خود را نقض کرد: "مطمئناً من آغازگر حمله هسته‌ای نخواهم بود" و سپس افزود: "من هیچ گزینه‌ای را حذف نمی‌کنم". آنچه همه را نگران کرده این است که رویکرد ترامپ با رویکرد تمام روسای جمهور دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا در تضاد است که سعی کردند از سلاح‌های هسته‌ای استفاده نشود.

ترس از احتمال وقوع این اقدام ناگهانی باعث شد "ادوارد مارکی" سناتور ایالت ماساچوست و "تد لیو" نماینده ایالت کالیفرنیا (هر دو دموکرات هستند) قانونی پیشنهاد کنند که طی آن هیچ‌یک از روسای جمهور آمریکا بدون اعلان‌جنگ در کنگره، اجازه استفاده از سلاح هسته‌ای را نداشته باشد.

این لایحه از قدرت و نفوذ ترامپ در تصمیم‌گیری‌های هسته‌ای کم نمی‌کند. اما از پشتیبانیِ سران کنترل اسلحه مانند "ویلیام پری" (وزیر دفاع سابق) برخوردار است. بااینکه این طرح در کنگره فعلی آمریکا با اکثریت جمهوری‌خواه راه به‌جایی نمی‌برد، اما حداقل پیام روشنی به دونالد ترامپ می‌فرستد: آمریکا نباید پس از جنگ جهانی دوم، در استفاده از سلاح‌های هسته‌ای پیش‌قدم شود.

یکی از اعضای هیئت مشورتی پنتاگون اخیراً پیشنهاد داد که آمریکا سلاح‌های هسته‌ای با "عملکرد پایین" بسازد تا بتوان از آن‌ها در درگیری‌های منطقه‌ای "استفاده محدود" کرد. تنها قانون مشروع و قابل‌قبول برای سلاح‌های هسته‌ای، "منع استفاده" از آن‌ها است. مفهوم پوچِ استفاده‌ی "محدود" از سلاح‌های هسته‌ای که درواقع استفاده از آن‌ها را برای ترامپ آسان‌تر می‌کند، باید رد شود. آمریکا به‌اندازه کافی سلاح‌های پیشرفته دارد تا بتواند از خود در برابر اکثر خطرها دفاع کند.

بیش از 4 هزار سلاح وجود دارد که دستور استفاده از آن‌ها تنها توسط رئیس‌جمهور صادر می‌شود. هرگونه تصمیم‌گیری در پاسخ به یک حمله
، باید بسیار سریع اتخاذ شود. این نوع تصمیم‌گیری برای هر رئیس‌جمهوری(حتی کسانی که در اصول محرمانه هسته‌ای، پیچیدگی‌های قدرت سیاسی و جلوگیری از رسیدن تنش‌ها به جنگ هسته‌ای آموزش‌دیده‌اند) چالش‌برانگیز است. اما هیچ‌یک از مشاوران نزدیک آقای ترامپ کارشناس هسته‌ای نیستند. رئیس‌جمهور برای سرهم کردن استراتژی هسته‌ای هنوز راه زیادی پیش رو دارد و "بولتن هیئت علوم و امنیت" ماه گذشته هشدار داد آقای ترامپ "گرایش نگران‌کننده‌ای به رد کردن مشاوره‌های تخصصی دارد".

با توجه به رویکرد و شیوه‌های تهاجمی و مخرب ترامپ، "تصمیم‌گیری آرام" برایش چالش بزرگی خواهد بود. بدتر آنکه در دوران ناآرامی به ریاست جمهوری رسیده است: آشوب در خاورمیانه و رفتارهای خصمانه‌ی روسیه و چین. اکنون وقت خویشتن‌داری و بررسی دقیق است و باید رهبرانی در کار باشند که می‌دانند استفاده از سلاح‌های هسته‌ای به‌عنوان چماق، بسیار خطرناک است.

منبع: NYT
ترجمه: وب‌سایت فرادید

مجموعه‌ای از بهترین تصاویر تاریخ ایران و جهان را اینجا ببینید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید