مهم‌ترین دستاوردهای علمی استیون هاوکینگ

مهم‌ترین دستاوردهای علمی استیون هاوکینگ

پروفسور استیون هاوکینگ بی‌شک یکی از مشهورترین دانشمندان تمام تاریخ است. دانشگاه کمبریج اخیرا اعلام کرده است که او به دلیل اوضاع وخیمی که دارد در بیمارستان بستری شده است.

کد خبر : ۳۴۷
بازدید : ۱۰۶۶۷

فرادید | پروفسور استیون هاوکینگ بی‌شک یکی از مشهورترین دانشمندان تمام تاریخ است. دانشگاه کمبریج اخیرا اعلام کرده است که او به دلیل اوضاع وخیمی که دارد در بیمارستان بستری شده است.

به گزارش فرادید به نقل از تلگراف، نمی‌توان به هیچ وجه حضور او را در تاریخ علم نادیده گرفت. نظریه‌ها و استدلال‌های علمی او موج تازه‌ای را در علم کیهان‌شناسی به راه انداخت.

مهم‌ترین دستاوردهای علمی استیون هاوکینگ

در ادامه نگاهی گذرا به مهم‌ترین دستاوردهای علمی استیون هاوکینگ خواهیم داشت.

سال 1966
دوره دکتری خود را تکمیل کرده و از کالج گانویل و کیزِ دانشگاه کمبریج بورسیه دریافت کرد. او بر روی تکینگی‌ها در نظریه نسبیت عمومی کار می‌کند و ایده‌هایش را در مطالعه سیاه‌چاله‌ها پیاده می‌کند.

سال 1968
او کتاب «ساختار بزرگ‌مقیاس فضا - زمان» را منتشر کرد.

سال 1970
او دست یافت که می‌توان با استفاده از نظریه کوانتوم و نسبیت عمومی می‌توان تابش سیاه‌چاله‌ها را نشان داد.

سال 1973
او به گروه ریاضیات کاربردی و فیزیک نظریِ دانشگاه کمبریج ملحق می‌شود. او دست می‌یابد که سیاه‌چاله‌ها هم می‌توانند انرژی و ذرات را به فضا ساتع کنند و حتی امکان انفجار سیاه‌چاله هم وجود دارد. این مقاله در ژورنال «نِیچِر» در همان سال به چاپ رسید و به نظریه تابش هاوکینگ مشهور شد.

سال 1976
او برآورد می‌کند زمانی که یک سیاه‌چاله تشکیل می‌شود، از خود انرژی ساتع کرده و از جرمش کم می‌شود. این تابش هیچ اطلاعاتی از ماده داخل سیاه‌چاله به دست نمی‌دهد و به محض اینکه ناپدید شود، تمام اطلاعات را با خود از بین می‌برد.

سال 1988
او کتاب «تاریخچه زمان: از انفجار بزرگ تا سیاه‌چاله‌ها» را منتشر می‌کند. این کتاب از جمله کتاب‌های پرفروش در سراسر دنیا بود.

سال 1993
کتاب «سیاهچاله‌ها، جهان‌های کوچک، و مقالات دیگر» که مجموعه‌ای از مقالات علمی او است به چاپ می‌رسد.

سال 1998
کتاب «جهان استیون هاوکینگ» که در مورد اساس وجود ما است به چاپ می‌رسد.

سال 2001
کتاب مشهور خود «جهان در پوست گردو» را در انگلستان چاپ می‌کند. این کتاب دستاوردهای اخیر فیزیک را در زبانی ساده به خواننده توضیح می‌دهد.

سال 2002
او کتاب «تئوری همه چیز: منشا و سرنوشت کیهان» را به چاپ می‌رساند. این کتاب به پیچیده‌ترین نظریه‌های فیزیک در گذشته و حال می‌پردازد.

سال 2004
او اعلام می‌کند که پارادوکس سیاه‌چاله‌ها را حل کرده است. او می‌گوید که شرط را به یک نظریه‌پرداز موسسه فناوری کالیفرنیا در ارتباط با سیاه‌چاله‌ها باخته است. او 30 سال بحث کرده بود که هر چیزی را که درون سیاه‌چاله‌ها بیفتد نابود خواهد شد، ولی در سال 2004 اعلام می‌کند که شاید بتوان به اطلاعاتی برای فرار از آن‌ها دست یافت.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید