ورود بزرگترین هیأت‌علمی اروپایی به تهران

برداشتن تحریم‌ها و به عبارتی دیگر آغاز دوران پساتحریم نه‌تنها روابط اقتصادی و سیاسی که چشم‌انداز فعالیت‌های علمی و پژوهشی را هم در ایران تغییر داده است.

کد خبر : ۳۶۱۷
بازدید : ۱۵۵۲
برداشتن تحریم‌ها و به عبارتی دیگر آغاز دوران پساتحریم نه‌تنها روابط اقتصادی و سیاسی که چشم‌انداز فعالیت‌های علمی و پژوهشی را هم در ایران تغییر داده است. اگر بسیاری از دانشگاه‌ها، پایگاه و مراجع علمی پیش از این به بهانه تحریم، دسترسی ایرانیان به اطلاعات را محدود کرده و روابط علمی‌شان با ایران را به حالت تعلیق درآورده بودند، اما حالا شرایط آن‌قدری تغییر کرده که دیروز بزرگترین هیأت دانشگاهی اروپایی به تهران آمدند.

در دولت دوم احمدی‌نژاد، در همان سال‌هایی که هر چند وقت یک‌بار تحریم تازه‌ای علیه ایران وضع می‌شد، کار به جایی رسید که تعدادی از دانشگاه‌ها و مراکز علمی و حتی ژورنال‌های تخصصی هم در ادامه تحریم‌هایی که علیه ایران وضع شده بود، محدودیت‌هایی برای تعاملات علمی با ایران در پیش گرفتند.

اسامی دانشگاه‌هایی مثل شهید بهشتی و شریف به لیست‌سیاه تحریم‌ها افزوده شد و در پی افشای چندین مورد سرقت علمی در جریان انتشار مقالات برخی مسئولان دولتی ایران و همچنین فشارهای آمریکا، تعدادی از ژورنال‌های علمی معتبر هم اعلام کردند مقالات ایرانی‌ها را پذیرش و منتشر نمی‌کنند. حالا اما ورود یک هیأت دانشگاهی اروپایی به تهران، خبر تازه‌ای است که نشان می‌دهد پس از توافق هسته‌ای، شرایط حتی برای دانشگاه‌ها هم تغییر کرده است.

هیأتی متشکل از وزیر علوم، تحقیقات و اقتصاد اتریش به همراه ۱۷ رئیس دانشگاه و مرکز تحقیقاتی این کشور به تهران آمدند تا برای توافق‌‎ها و همکاری‌های جدید با وزارت علوم و دانشگاه‌های ایران رایزنی کنند. البته از آغاز فعالیت دولت یازدهم تا به امروز، هیأت‌های دانشگاهی از کشور‌هایی همچون آلمان، اتريش، آمريكا، استراليا، عمان، ايتاليا، فرانسه، ژاپن، تركيه، اندونزي، اوكراين، مغولستان، تونس، گرجستان، عراق، چين، نيوزيلند، ويتنام، كره‌جنوبي و اسپانيا وارد ایران شده بودند اما نکته قابل توجه در هیأتی که حالا به تهران رسیده‌اند، این است که این گروه دانشگاهی بزرگترین هیأتی است که در دولت تدبیروامید و پس از توافق هسته‌ای وارد کشور شده است.

«حسین سالار آملی»، قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل به همین نکته اشاره کرد و گفت: «از زمانی که این هیأت وارد ایران می‌شود، هفت تفاهم‌نامه اصلی مابین طرفین به امضا می‌رسد که یکی از این تفاهم‌نامه‌ها در سطح سیاست‌گذاری بین وزارت علوم و وزارت مربوطه و ٦تفاهمنامه در سطح دانشگاه‌های ایران و اتریش است.»

به گفته او یکی از برنامه‌های مهمی که ایران در ارتباط‌گیری با کشور اتریش دنبال می‌کند و در سفر هیأت اخیر دنبال می‌شود، اعزام تعدادی دانشجوی بورسیه به این کشور است: «با توجه به این‌که رئیس دانشگاه وین، رئیس آکادمی طب سنتی اروپا در اتریش، مدیرعامل آژانس همکاری‌ بین‌المللی آموزشی و پژوهشی اتریش و غیره وارد ایران می‌شوند، انتظار می‌رود از آن‌جایی که مدیرعامل آژانس همکاری‌های بین‌المللی آموزشی و پژوهشی اتریش اعطای بورسیه را در این کشور برعهده دارد، قرارداد تبادل صدها بورسیه بین طرفین منعقد شود و کشور اتریش نیز تعدادی بورسیه در اختیار ایران قرار دهد.»

آملی با بیان این حرف‌ها به این موضوع اشاره کرد که در دیدارهای طرف اتریشی با دانشگاه‌های ایرانی بنا بر مدل دانشگاه‌ با دانشگاه عمل می‌شود. به این معنا که «سعی شده است در مدت حضور هیأت اتریشی در کشور، دانشگاه‌های هم‌سطح دو کشور با یکدیگر رایزنی کرده و در این راستا تفاهم‌نامه همکاری وین و تهران در روز چهارشنبه به امضا می‌رسد.» قرار است این هیأت‌ علمی هفت تفاهم‌نامه را یکی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ٦تفاهم نامه را با دانشگاه‌های ایران امضا کند.

به نوشته خبرآنلاین، از آغاز به کار دولت یازدهم بيش از ١٨٣٢نفر از اساتيد خارجي جهت تدريس، تحقيق، شركت در كارگاه‌هاي آموزشي و ساير رويدادهاي علمي در كشور حضور پیدا کرده‌اند كه اين رقم در‌ سال ٩٢ تعداد ٧٦٠ نفر بوده كه در‌ سال ٩٣ به ١٨٣٢نفر افزايش يافته است. اتریش یکی از مهم‌ترین مراکز علمی در اروپا به حساب می‌آید که در حوزه‌های اقتصادی، علوم انسانی و روانشناسی و علوم‌پزشکی شهره مراکز علمی اروپاست. مهم‌ترین دانشگاه‌های این کشور در پایتخت آن یعنی وین متمرکز شده‌اند.

وزیر علوم: به دنبال گسترش ارتباط دانشگاه‌ها با دنیا هستیم
دیروز همزمان با ورود این هیأت ‌علمی دانشگاهی به ایران، مراسمی هم در تهران برگزار شد و دکتر محمد فرهادی، طی آن از استادان برتر دانشگاه‌ها تقدیر کرد. در همین گردهمایی بود که «فرهادی» اعلام کرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دنبال گسترش روابط علمی با دانشگاه‌ها و مراجع معتبر علمی جهان است.

او از ارایه مقاله‌ای به مجله ساینس و اعلام آمادگی ایران در این مقاله برای گسترش همکاری‌های علمی و روابط دیپلماسی در قالب انجام پروژه‌ها و آموزش‌های مشترک خبر داد و گفت: «مجله ساینس یکی از معتبرترین مجله‌های علمی است که در رده اول و دوم دنیا قرار دارد. من وضع علمی کشور ایران را پس از انقلاب در مقاله‌ای تشریح و در آن مقاله اعلام کردم که کاملا آمادگی داریم با کشورهای دیگر همکاری علمی داشته باشیم و روابط دیپلماسی را گسترش دهیم و پروژه‌ها و آموزش‌های مشترک داشته باشیم.»

به گفته دانشگاه‌های خارجی از این مقاله و دعوت استقبال خوبی صورت گرفت و به‌زودی خواهید دید که دانشگاه به دانشگاه به ایران خواهند آمد و تفاهم‌نامه‌هایی با کشورمان خواهند داشت.
فرهادی، در پاسخ به این سوال که آیا کشوری وجود دارد که تمایل به ارتباط با آن را نداشته باشیم، گفت: روابط را با کشورهایی که در گذشته روابط خوبی با آنها داشتیم، ادامه خواهیم داد و مشکلی نیست. کشورهای دیگری نیز هستند که ارتباطات‌مان با آنها درحال بهبود بوده و با آنها نیز تعامل خواهیم داشت و راه برای ارتباطات با همه کشورها به جز رژیم مجعول صهیونیستی باز است.

ابلاغ آیین‌نامه جدید ارتقای اعضای هیأت‌علمی
مراسم تقدیر از استادان برتر که دیروز در دانشگاه علامه‌طباطبایی برگزار شد، خبر دیگری هم داشت و آن این‌که قرار است آیین‌نامه جدید ارتقای هیأت‌علمی استادان به دانشگاه‌ها ابلاغ شود. آن‌طور که وزیر علوم می‌گوید، در آیین‌نامه جدید اصلاحاتی صورت گرفته است برای مثال در گذشته ارتقای هیأت‌علمی صرفا مشروط به ارایه مقاله بود اما در آیین‌نامه جدید فعالیت‌های علمی، آموزشی، داشتن ایده، پیشروی به سمت تحقیقات بنیادی و این‌که ٢٠‌درصد تحقیقات باید بنیادی باشد و ٨٠‌درصد آن کاربردی، ثبت ارتقا، کتاب مقالات و غیره در ارتقای هیأت‌علمی تأثیرگذار است.

فرهادی دیروز درباره وضع علمی کشور هم حرف‌هایی زد ازجمله این‌که: «در‌ سال ٢٠١١ کشور ایران دارای ٣١ پارک علم و فناوری بود که اکنون تعداد آن به ٣٦ پارک رسیده است و از این تعداد سه پارک علم و فناوری در دو‌سال اخیر تأسیس شده است. همچنین ٢٣ مرکز رشد در دو‌سال اخیر به مراکز رشد کشور اضافه شده است.»

به گفته او به استناد پایگاه اسکوپوس، رتبه علمی ایران در دولت یازدهم رشد دو پله‌ای داشته و از رتبه ١٨ در‌ سال ٢٠١٣ به رتبه ١٦ در‌ سال ٢٠١٥ رسیده است.

فرهادی افزود: «سهم ایران در تولید علم دنیا در‌ سال ٢٠١٣، رشد ٣,٠‌درصدی داشته است. همچنین رتبه استنادی ایران در جهان در‌ سال ٢٠١٣، ٢٢ بوده است اما رتبه کنونی هنوز مشخص نیست.»به گفته وزیر علوم رتبه ایران در زمینه نوآوری و فناوری افول داشته و از رتبه ١١٣ به رتبه ١٢٠ رسیده است. فرهادی معتقد است به همین دلیل باید به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و ماموریت‌گرا پیش رفت و هم وزارت علوم و هم دانشگاه‌ها در این عرصه فعالیت کنند.

برقراری ارتباط ایران با مجامع علمی و دانشگاه‌های جهان به‌ویژه در شرایطی که با توسعه اینترنت گردش علمی اطلاعات جهان شمول‌تر شده است، یکی از دغدغه‌های مهم جامعه دانشگاهی کشور است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید