ولاسکو، شاگردان کواچ را شکست داد

شکست تیم ملی در بازی نخست برابر آرژانتین/ولاسکو به معروف و موسوی و دوستان فوت استادی را یاد داد

کد خبر : ۳۶۲۱
بازدید : ۱۴۶۹
دوئل بوبان کواچ و خولیو ولاسکو این بار در هاماماتسوی ژاپن برگزار شد. جایی که در اولین بازی جام جهانی، ایران با آرژانتین مصاف داشت.

به گزارش خبرآنلاین، اولین مسابقه جام جهانی برای ایران جدال با آرژانتین خولیو ولاسکو بود. بچه های تیم ایران در مصاف با استاد پیشین. ولاسکو دو سال بعد از حضور در والیبال آرژانتین، تیمش را جوانتر از همیشه اما بهتر از گذشته کرده بود. ترکیب ایران اما همان ترکیب بازی های لیگ جهانی امسال بود. از شروع، مسابقه پایاپای پیش می رفت ولی مثل لیگ جهانی و در ست اول مسابقات، ایران همان مشکلات دفع توپ در عقب زمین را داشت.

پالاسیو، کونته و دیگر شاگردان ولاسکو در این دقایق توانستند 5 امتیاز متوالی بگیرند و 21 بر 15 از شاگردان کواچ پیش بیفتند. تیم ملی داشت ست اول را می باخت که یک امتیاز از عبادی پور و ایستادن سعید معروف در خط سرویس شرایط را تغییر داد.

سرویس های خوب کاپیتان معروف و چند دفاع روی تور عالی از غلامی و بچه های دیگر، امتیاز ایران را به 19 رساند تا ولاسکو وقت استراحت بگیرد. او با این تاکتیک روند امتیازگیری ایران را قطع کرد و امتیاز 22 به آرژانتین رسید. اما دفاع غلامی و امتیاز 20 برای ایران، عبادی پور را به خط سرویس فرستاد. میلاد امتیاز مستقیم را گرفت و ما به امتیاز 21 رسیدیم. دومین سرویس عبادی پور هم عالی بود و در برگشت با اسپک شهرام محمودی، بازی در امتیاز 22 مساوی شد. امتیاز 23 هم برای ایران بود. باز هم یک سرویس خوب از میلاد کارساز شد.

دو تعویضه خولیو ولاسکو و گیر داور به چک کردن تعویض ها، برای چند دقیقه مسابقه را از جریان انداخت. ولاسکو که در عرض دو سال توانسته بود تیمش را از دسته دوم لیگ جهانی به دسته اول برگرداند، به لطف این دو تعویضه و تاخیری که در بازی ایجاد شد، توانست سرویس عبادی پور را خراب کند. اگرچه بازیکن خودش هم توپ را خراب کرد و ما 24 شدیم. لحظه ای بعد اما دو تیم در امتیاز 24 برابر شدند. موسوی برای ایران امتیاز 25 را گرفت و سرویس محمودی خراب شد تا دو تیم در این امتیاز برابر شوند. ایران امتیاز 26 را گرفت اما ولاسکو درخواست ویدئو چک داد. ایران برای رسیدن به امتیاز 27، نیاز به یک سرویس خوب داشت. سرویسی که قائمی زد و در ادامه عبادی پور با یک اسپک عالی توانست امتیاز 27 را بگیرد و برنده ست اول باشد.

ست دوم:
بعد از بازگشت رویایی ملی پوشان ایران در ست اول و رسیدن تیم به امتیاز 27 و بردن این ست، در ست دوم آرژانتینی ها از همان شروع بازی آمده بودند تا باخت در ست اول را جبران کنند. تیمی که ولاسکو برای المپیک آماده اش می کند تا دوباره شکوه از دست رفته اش را به دست آورد. اما کار سختی برابر تیمی داشت که همین مربی آرژانتینی برای ایران ساخته بود. رقابت تنگاتنگ دو تیم در ست دوم هم شروع شد. معروف، موسوی و دیگر ستاره های ایران که بزرگترین چالش شان در زمان مربیگری ولاسکو در تهران، ماندن در سایه ستاره ای به نام سرمربی شان بود، در مصاف با او با تمام وجود رقابت می کردند تا هم برنده باشند و امیدوار به کسب سهمیه المپیک و هم البته پایان دادن به افسانه محبوبیت ولاسکو در ایران. چیزی که کواچ هیچ گاه از زیر سایه اش خارج نشد. آرژانتینی ها در ست دوم، زودتر از ما به امتیاز 8 رسیدند و 8 بر 6 پیش بودند، بعد بازی 8 بر 7 شد و البته آرژانتینی ها امتیاز 9 و 10 را متوالی بدست آوردند. تیم ایران اما خیلی سریع دو امتیاز متوالی گرفت و مسابقه 10 بر 9 برای آنها شد. یاران ولاسکو امتیاز 11 را هم زودتر از ما گرفتند اما شهرام توانست امتیاز 10 را بگیرد.

این روند امتیاز گیری تنیسی بین دو تیم ادامه داشت. ایران در امتیاز 12 باید بازی را برابر می کرد اما کمی عجله موسوی باعث شد داور خطایش را بگیرد اما خیلی سریع و به لطف بازی خوب عادل غلامی توانستیم در امتیاز 14 با آرژانتینی ها برابر شویم. تقابل زیبای سعید معروف و دچگو در دو طرف تور و تنوع پاس های این دو در سالن خالی شهر هاماماتسو، صحنه های زیبایی را به تصویر می کشید. جدالی تماشایی که امتیاز 16 را زودتر به ایران رساند و خشم ولاسکو از شاگردانش را به همراه داشت. البته فریادهای کواچ سر شاگردانش که می گفت جای دفاع تان را از قبل مشخص نکنید، والیبال فقط اسپک زدن نیست، باید خوب دفاع کنید. بعد به فکر امتیاز باشید!

در شروع دوباره بازی، دو تیم تا امتیاز 17 برابر پیش رفتند. ایران به کمک ویدئو چک توانست امتیاز 18 خود را از آرژانتینی ها پس بگیرد. درخواست به موقع ویدئو چک کواچ اثرساز شد و بعد هم با یک دفاع عالی بچه ها توانستند امتیاز 19 را بگیرند و ولاسکو را ناچار به گرفتن وقت استراحت کنند. در این ست امتیازات برابر پیش رفت و آرژانتینی ها این بار در امتیازات پایانی بهتر عمل کردند و ما 22 بر 21 عقب افتادیم تا کواچ درخواست وقت استراحت کند. کواچ شاکی بود از اینکه چرا تیم در دریافت های عقب خوب نبوده است. آرژانتینی ها امتیاز 23 را هم گرفتند اما عادل غلامی امتیاز 22 را برای ایران گرفت. بلافاصله ایران امتیاز 24 را گرفت و کواچ دوباره وقت استراحت درخواست کرد. کواچ داشت درباره نوع دفاع ها انتقاد می کرد ،اینکه در توپ های برگشتی موفق نیستیم و ساده امتیاز می دهیم. بعد از وقت استراحت اما عادل غلامی در دفاع اشتباه داشت و این ست از دست رفت. ولاسکوی زیرک به زیبایی اتفاقات ست اول را تلافی کرد و ستی که عقب بود را برنده به پایان رساند.

ست سوم:
شروع ست سوم با امتیاز برای ایران همراه شد. در ادامه اما دوباره این آرژانتینی ها بودند که پیش افتادند. آنها که در 4 بازی قبلی شان در تاریخ بازی های دو کشور، 2 برد و دو باخت برابر ایران داشتند، در این بازی آمده بودند و می خواستند با برتری برابر ایران، به دنیا اعلام کنند دوباره با ولاسکو به اوج بازگشتند. برای همین هم بود که با همه وجود در ست دوم بازی می کردند. آنها توانستند خیلی زود تا امتیاز 17 برسند، درحالی که ایران هنوز در امتیاز 13 بود. کواچ با به زمین فرستادن امیر غفور و سامان فائزی سعی کرد تا امتیازات را جبران کند اما همچنان نتیجه 18 بر 14 به سود آرژانتینی ها پیش می رفت تا کواچ، غلامی را به زمین بفرستد. غفور امتیاز 15 را برای ما گرفت. آرژانتینی ها امتیاز 19 را هم روی اشتباه قائمی گرفتند اما غفور توانست صاحب امتیاز 16 شود. ولاسکو به سبک معروف همیشگی اش در امتیاز 19 دو تعویضه انجام داد و ما در امتیاز 16، پاسور عوض کردیم. آنها امتیاز 20 را گرفتند.

موسوی برای ایران امتیاز 17 را گرفت و قائمی را به خط سرویس فرستاد . روی این سرویس و یک رفت و برگشت، ایران امتیاز 18 را گرفت. آرژانتینی ها درخواست ویدئو چک دادند و البته امتیاز را هم پس گرفتند چون توپ به دست محمد موسوی خورده بود! بازی 21 بر 17 شد و موسوی بلافاصله امتیاز 18 ما را گرفت. این بار خودش به خط سرویس رفت. امتیاز 22 برای آرژانتینی ها به دست آمد و کواچ وقت استراحت گرفت. کواچ باز داشت می گفت وقتی سرویس خوب می زنید باید از آن دفاع کنید و این قدر ساده امتیاز از دست ندهید.

امتیاز 23 برای آرژانتینی ها و 19 برای ما داشت همه را به این باور می رساند که قرار است یاران ولاسکو برنده باشند. حتی بعد از اینکه ایران امتیاز 20 را هم گرفت، برگشتن به بازی دشوار بود. عبادی پور در خط سرویس ایستاد و در یک رفت و برگشت خود میلاد امتیاز از دست داد و آنها 24 شدند. دوباره کواچ تایم استراحت خواست. کواچ به شاگردانش گفت: «صورت های تان را گره نزنید، حتی اگر ببازید این ست را هم مهم نیست، ما آمدیم بازی را ببریم.»

ایران بعد از این حرف ها به امتیاز 22 رسید و ولاسکو خیلی سریع وقت استراحت گرفت. در برگشت آرژانتینی ها این ست را بردند.

ست چهارم:
شروع توفانی آرژانتین در ابتدای ست چهارم، نشان از این داشت که خولیو ولاسکو آمده تا ایران را شکست دهد. ولاسکو و یارانش در همان شروع بازی توانستند 9 بر 3 از تیم ما پیش بیفتند. تعویض های پیاپی و تغییرات تاکتیکی کواچ خیلی موثر نبودند و مدام شکاف امتیازی دو تیم بیشتر می شد. پلاسیو امتیاز 10 را از موسوی ما روی تور گرفت تا مشخص شود اصلا شرایط تیم خوب نیست. امتیاز 12 بر 6 در این ست، نشان از کار دشوار بچه ها برای نباختن داشت.

سرویس های عادی از صنوبر و بازی او به جای موسوی که به نظر می رسید با تصمیمات خوب ولاسکو، عصبی شده بود، توانست ایران را به امتیاز 8 برساند . شرایط داشت با بازی مهدوی و صنوبر به جای معروف و موسوی، بهتر می شد. باز صنوبر سرویس زد و ما به امتیاز 9 رسیدیم. بچه ها توانستند امتیازات را یک به یک جبران کنند و برگردند.

در زمان وقت استراحت دوم ، ایران 16 بر 11 از تیم ولاسکو عقب بود. ولاسکو که عملا در این دقایق با تاکتیک هایش، دو ستاره ایران یعنی معروف و موسوی را از جریان بازی خارج کرده بود. همان دو شاگردی که با حضور مرد خاص والیبال دنیا، ستاره شده بودند. ایران در این ست باید به صنوبر اعتماد می کرد. حسن صنوبری که دوران ولاسکو را خیلی ندیده بود اما حالا می توانست عصای دست مربی باشد. ایران توانست امتیاز بازی را 17 بر 14 کند. باز هم مهدوی و باز هم صنوبر. ما باید باز هم امتیاز می گرفتیم اما سرویس از دست دادیم ، خیلی ساده . سرویس پالاسیو اوت شد و حالا ما باید امتیاز کم می کردیم. قایمی سرویس زد و ما امتیاز گرفتیم. یک امتیاز دیگر می توانست مسیر بازی را عوض کند. باز فرهاد قائمی، این بار اما آنها امتیاز 17 را به ما ندادند و امتیاز 19 به آرژانتینی ها رسید. غفور ما را 17 امتیازی کرد و باز باید یک امتیاز دیگر را کم می کردیم. آیا این امتیاز را می گرفتیم؟ نه سرویس از دست دادیم. بازی عجیب شده بود.

غفور امتیاز 18 را گرفت. آیا ما این بار به امتیاز 19 می رسیدیم و اختلاف یک امتیاز می شد؟ باز هم نشد، کونته خوش شانس بود که امتیاز 21 را گرفت. سباستین سونه با دفاع عالی امتیاز 22 را هم برای آرژانتین گرفت و ما 4 امتیاز عقب بودیم. آنها امتیاز 23 را هم گرفتند و دیگر می شود گفت ولاسکو کار را در آورده است.

کواچ از سرویس هایی که از دست دادیم می نالید و فریاد می زد بروید که هنوز بازی تمام نشده. دو حرکت خوب از غلامی ایران را به امتیاز 20 رساند اما کار دشوار بود. میرزاحانپور امتیاز 21 را از روی سرویس گرفت. ولاسکو خیلی سریع وقت استراحت خواست تا در روند امتیازگیری ایران وقفه ایجاد کند. ما هنوز دو امتیاز کم داشتیم تا بازی برابر شود. میرزاجانپور امتیاز 22 را هم از سرویس گرفت. آیا او نتیجه را برابر می کرد تا خیال همه راحت شود؟ این بار هم سرویس خوب او و ضربه عالی غفور، بازی را برگرداند. غفور در ادامه ایران را در امتیاز 24 با آرژانتین برابر کرد. کونته امتیاز 25 را برای تیمش گرفت و حالا ما باید حمله می کردیم تا نبازیم.

سرویس عالی کونته و اشتباه ما در دریافت، پیروزی را به ولاسکو هدیه داد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید