هورالعظیم و دریاچه شادگان پر آب شدند

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: منشاء 70 درصد ریزگردها از خارج و کشورهای عراق، سوریه و اردن است که گاهی به علت حجیم بودن آن به تهران هم می‌رسند.

کد خبر : ۳۷۱۱۲
بازدید : ۱۱۰۶
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: منشاء 70 درصد ریزگردها از خارج و کشورهای عراق، سوریه و اردن است که گاهی به علت حجیم بودن آن به تهران هم می‌رسند.

به گزارش ایرنا، خسرو صادق نیت افزود: عمده مناطقی که در کشور با معضل ریزگردها درگیر هستند، در حاشیه غربی کشور و به خصوص استان‌های کرمانشاه، ایلام و خوزستان هستند، بیشتر ریزگردها به همراه باد از کشورهای خارجی وارد کشور می‌شود و مناطق غربی را آلوده می‌کند.

وی ادامه داد: درباره نوع آلودگی این ریزگردها سازمان محیط زیست باید نظر بدهد اما آنچه مشخص است، این است که عمده این آلودگی و حدود 70 درصد آن از کشورهای مثل عراق، سوریه و اردن شروع می‌شود و وارد کشور ایران هم می‌شوند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: گاهی برخی از ریزگردها آن قدر حجیم هستند که تا تهران و شهرهای مرکزی ایران هم می‌رسند و این مناطق را هم آلوده می‌کنند.
وی افزود: رسیدگی به این معضل نیازمند پیگیری‌های بین‌المللی است که سازمان محیط زیست فعالیت‌های ارزشمندی را در این زمینه شروع کرده است که حتما موثر خواهد بود.

صادق نیت درباره بخشی از ریزگردها که منشا داخلی دارند، گفت: در کشور ما خشکسالی که از سال‌های قبل بوده و برداشت‌های بی‌رویه‌ای که از آبهای زیرزمینی صورت گرفته و باعث تشدید خشکسالی و خشک شدن برخی دریاچه‌ها شده، منشا ریزگردها در داخل کشور بوده است.

وی افزود: به عنوان مثال در خوزستان هورالعظیم و دریاچه شادگان جزو جاهایی بودند که در سال‌های گذشته به سمت خشک شدن رفته بودند اما در یکی دو سال گذشته با اقداماتی که انجام شد، دوباره حجم و سطح آب آنها افزایش یافته و به خصوص سطح آب دریاچه شادگان به میزان چشمگیری افزایش یافته است.

صادق نیت گفت: با این اقدامات بسیاری از منشاهای بروز ریزگردها در داخل کشور کاهش یافته است اما توسعه و ادامه این مسیر ضروری است.

وی در پاسخ به این پرسش که از نظر وزارت بهداشت برای جلوگیری از خیزش ریزگردها کدام روش مورد تایید است، مالچ پاشی، ریگ پاشی یا کاشت نهال گفت: همه این روش‌ها، می‌توانند استفاده شوند، منطقه به منطقه روش‌های مختلف می‌تواند متناسب با شرایط، مورد استفاده قرار گیرد تا ریزگردها کاهش یابد و به سطح استاندارد برسد.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزود: وزارت بهداشت برای کاهش ریزگردها با سازمان محیط زیست همکاری دارد و برنامه‌ریزی‌های مفصلی در این زمینه صورت گرفته است اما چون بیشتر منشا ریزگردها خارج از کشور است، فقط برنامه ریزی‌های داخلی کفایت نمی‌کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید