آموزش مسایل جنسی، ترویج بی بندوباری نیست

آموزش مسایل جنسی، ترویج بی بندوباری نیست

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینکه:« نباید آموزش مسایل جنسی را الزاما به منزله ترویج بی بندوباری در کشور قلمداد کنیم و این اشتباه فاحشی است که ممکن است مرتکب آن شویم.» تاکید کرد:«ما نمی توانیم بگوییم کودکان ما برای مراقبت از خود و والدین برای مراقبت جنسی از فرزندان به آموزش نیاز ندارند به عنوان مثال فرض کنیم سند ۲۰۳۰ هم نباشد با توجه به مشکلاتی که ما در جامعه می بینیم طبیعتا آموزش مسایل جنسی می تواند خیلی کمک کننده باشد.»

کد خبر : ۳۷۸۹۸
بازدید : ۲۳۷۱
رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینکه:« نباید آموزش مسایل جنسی را الزاما به منزله ترویج بی بندوباری در کشور قلمداد کنیم و این اشتباه فاحشی است که ممکن است مرتکب آن شویم.» تاکید کرد:«ما نمی توانیم بگوییم کودکان ما برای مراقبت از خود و والدین برای مراقبت جنسی از فرزندان به آموزش نیاز ندارند به عنوان مثال فرض کنیم سند ۲۰۳۰ هم نباشد با توجه به مشکلاتی که ما در جامعه می بینیم طبیعتا آموزش مسایل جنسی می تواند خیلی کمک کننده باشد.»
آموزش مسایل جنسی، ترویج بی بندوباری نیست

به گزارش سلامت نیوز، سید حسن موسوی چلک درباره آمار کودک آزاری جنسی در ایران گفت:« کودک آزاری جنسی ، موضوعی است که در اکثر مواقع از سوی خانواده ها گزارش نمی شود و آن را پنهان می کنند لذا موضوعی نیست که آمار حتی نزدیک به واقعیت داشته باشد. »


وی ادامه داد:«عمدتا کسانی که آزارگر جنسی کودکان هستند به نوعی مورد اعتماد خانواده بودند و هیچ وقت خانواده های کودک قربانی فکر نمی کردند که این اتفاق توسط فردی که مورد وثوق آنها است رخ بدهد به همین دلیل پس از وقوع آن را پنهان و کتمان می کنند.»

نبود آمار رسمی از کودک آزاری جنسی در کشور
موسوی چلک با بیان اینکه سیستم ثبت دقیق آمار کودک آزاری جنسی در کشورمان نداریم،گفت:« نه فقط کشور ما بلکه در بسیاری از کشورها نیز آمار دقیقی از میزان کودک آزاری جنسی وجود ندارد و موضوع تجاوز و آزار جنسی ثبت دقیقی نمی شود. البته ممکن است پزشکی قانونی یکسری از آمارها را داشته باشد اما آمار همه قربانیان کودک آزاری جنسی نیست.»

وی درباره اهمیت آموزش جنسی والدین و کودکان برای پیشگیری از وقوع کودک آزاری جنسی گفت:« هم والدین و هم کودکان باید نسبت به پیشگیری از آزار به معنای عام از جمله آزار جنسی اطلاعاتی داشته باشند زیرا به سلامت و بلوغ جنسی کودکان کمک بسیاری می کند.»

وی با تاکید براینکه آموزش جنسی،صرفا به منزله آموزش روابط جنسی نیست،گفت:« یک مثال ساده می زنم وقتی در میهمانی هستیم اولین کاری که خانواده ها می کنیم این است که به کودکان می گوییم بروند در یک اتاق بازی کنند یا می خواهیم به بازار برای خرید برویم کودکمان را به همسایه و یا افراد آشنا می سپاریم. باید به کودکان آموزش دهیم کجای بدن را چه کسی اجازه دارد لمس کند یا ببیند که این مساله با زبانی بسیار ساده قابل آموزش به والدین و کودکان است.»

تابو بودن مسایل جنسی در ایران
رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به تابو بودن مسایل جنسی در ایران،گفت:« طبیعتا وقتی به موضوع آموزش جنسی می رسیم همه فکر می کنند که آموزش جنسی یعنی بی بند و باری، در حالی که آموزش جنسی اتفاقا کمک می کند به سلامت جنسی کودکان برای اینکه کمتر آسیب ببینند یا حتی اگر به هر دلیلی مورد تعرض قرار گرفتند آگاه باشند که به کجا می توانند زنگ بزنند و بدانند که می توانند از خط ۱۲۳ (اورژانس اجتماعی) برای همین مورد کمک بگیرند.با آموزش درست، این مسایل نهادینه می شود.»

آموزش مسایل جنسی به کودکان،ضرورتی اجتناب ناپذیر
وی با تاکید بر اینکه آموزش مسایل جنسی متناسب با نیاز و شرایط سنی کودک یک ضرورت اجتناب ناپذیر است،گفت:« این آموزش باید با مبانی فرهنگی حاکم بر جامعه هم تطبیق داشته باشد. به موقع بودن و درست بودن آموزش می تواند بر کیفیت و اثرگذاری آموزش تاثیر بسزایی داشته باشد.»

وی خاطرنشان کرد:« فکر نکنیم با نگفتن و آموزش ندادن، همه افراد سلامت جنسی کامل را خواهند داشت. حتما آموزش در این بخش می تواند تاثیرگذار باشد اما آموزش جنسی باید با رعایت موازین فرهنگی و دینی و متناسب با شرایط کشورمان باشد.»

خطر،کودکانِ کلید دار را تهدید می کند
موسوی چلک در ادامه گفت:«باید بتوانیم از محیط هایی که والدین و کودکان در آن حضور دارند برای این نوع آموزش ها استفاده کنیم بویژه اینکه امروز شرایط به گونه ای شده که نظارت اجتماعی کمتر شده و خانواده ها دیگر خانواده های بزرگی نیستند.
گاهی با بچه هایی مواجه هستیم که به آنها می گوییم "بچه های کلید دار" به این معنی که پدر و مادر هر دو شاغل هستند و کودک که از مدرسه به خانه می آید تنها است بخصوص در فصل تابستان که چنین کودکانی اوقات بیشتری را در تنهایی سپری می کنند.»


آموزش مسایل جنسی، ترویج بی بندوباری نیست
وی با تاکید براینکه باید قبول کنیم که تنها بودن کودکان می تواند تهدیداتی را برای کودک به دنبال داشته باشد،گفت:« امروزه به دلیل دسترسی به اینترنت و فضای مجازی، دسترسی به اطلاعات بیشتر شده است.
همچنین اکثر خانواده ها از ماهواره استفاده می کنند که فیلم های آنچنانی را بدون محدودیتی پخش می کنند. از طرف دیگر اپلیکیشن های مختلفی برای موبایل ها آمده است که شما می توانید از طریق آنها هر فردی را با هر وضعیتی در هر جایی ببینید امروز دیگر مثل گذشته نیست لذا اتفاقا این آموزش ها ضرورت دارد.»

وی خاطرنشان کرد:« نباید آموزش مسایل جنسی را الزاما به منزله ترویج بی بندوباری در کشور قلمداد کنیم و این اشتباه فاحشی است که ممکن است مرتکب آن شویم.»

وی با اشاره به سند ۲۰۳۰ ، درباره عدالت جنسیتی که در این سند به آن اشاره شده،گفت:« بحث عدالت جنسیتی را ما در قانون برنامه هم داریم و موضوع عدالت جنسیتی به منزله بی بندوباری جنسی نیست.»

دغدغه مقام معظم رهبری در خصوص سند «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰»
رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص سند «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰»، که در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ در دیدار با معلمان، مطرح شد،گفت:«دغدغه ای که مقام معظم رهبری در این خصوص داشتند بسیار درست است. ایشان فرموده اند اگر تعهداتی را در سطح بین الملل انجام می دهید نباید تعهدات به گونه ای باشد که با اسناد و قوانین و شرایط فرهنگی حاکم بر کشورمان مغایرت داشته باشد.»


وی ادامه داد:« کشورمان پیمان نامه جهانی حقوق کودک را با رعایت حق تحفظ پذیرفته است به این معنی که نباید با قوانین و اسناد موجود کشور و شرایط فرهنگی و دینی کشورمان مغایرت داشته باشد. در مورد این سند هم آنچه دولت اعلام کرد همین بوده و چیزی بیش از این نبود.
دغدغه مقام معظم رهبری نه تنها در مورد سند ۲۰۳۰ بلکه در مورد تمام اسناد بین المللی است و دولت هم حتما همین دغدغه را دارد. البته همه کشورها سعی می کنند این ملاحظات را در کار خودشان داشته باشند و این نظارت اجتناب ناپذیر است و باید قبول کنیم معاهدات نباید مغایرت داشته باشد.»

وی افزود:« هیچ کشوری نمی آید تعهدی بدهد که مغایر قوانین و ارزش های حاکم بر جامعه خودش باشد. یک جایی باید مفهوم و مضامین سند ۲۰۳۰ باز شود و هرجا که مغایرت داشته باشد دولت اصلا اجرا نخواهد کرد و هیچ کسی اجازه نمی دهد چیزی که با شرایط فرهنگی ما مغایرت دارد اجرایی شود.»

نمی توانیم بگوییم والدین برای مراقبت جنسی از فرزندان به آموزش نیاز ندارند
وی تاکید کرد:« دغدغه مقام معظم رهبری درباره اینکه ما در معاهداتمان باید ملاحظاتی را داشته باشیم کاملا درست است اما این به منزله این نیست که ما هیچ معاهده ای را امضا نکنیم ولی باید ملاحظاتی را داشته باشیم.
  • ما نمی توانیم بگوییم کودکان ما و والدین برای مراقبت جنسی از فرزندان به آموزش نیاز ندارند به عنوان مثال فرض کنیم این سند هم نباشد با توجه به مشکلاتی که ما در جامعه می بینیم طبیعتا آموزش مسایل جنسی می تواند خیلی کمک کننده باشد.»

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران افزود:« متاسفانه به دلیل نبود آموزش های لازم درجامعه شاهد هستیم افرادی که روابط نامشروع دارند اما پیشگیری از بیماری های واگیردار را انجام نمی دهند به بسیاری از بیماری های خطرناکی مثل ایدز مبتلا می شوند.که البته زمانی هم موضوع ایدز در کشورمان تابو بود.»

بروز مشکلات بسیار در حوزه مسایل جنسی به دلیل ضعف آموزش
موسوی چلک گفت:« در برنامه استراتژیک کشور موضوع آموزش سلامت جنسی به عنوان یکی از استراتژی ها مطرح بوده است که دولت قبل ابلاغ کرده بود و این موضوعی نیست که نباید به آن پرداخت اتفاقا ضعف آموزش باعث بسیاری از مشکلات در حوزه مسایل جنسی شده است.
در حالی که دولت می گوید سندی را امضا نکرده است که البته من از امضا کردن یا نکردن آن بی اطلاعم قطعا هر دولتی امضا کند وزارت خارجه آن را بررسی می کند و پروتکل خاص خودشان را دارند و به همین راحتی نیست که یک معاهده ای امضا شود اما اگر در این مورد با مجلس مشورت می کردند شاید فضا را تلطیف می کرد.»

وی تاکید کرد:« ما کشوری اسلامی هستیم که هیچگاه سندی را که در آن ترویج بی بندوباری جنسی شود امضا نمی کنیم و اصلا چنین چیزی صحت ندارد و به نظر من این مساله کمی سیاسی شده است.»

رویکرد برخی رسانه ها در برابر دولت،تخریبی بود
وی در واکنش به اینکه برخی از رسانه ها مطرح کرده اند که سند ۲۰۳۰ ، همجنس گرایی و خودارضایی را ترویج می کند،گفت:« من سند ۲۰۳۰ را خوانده ام چنین واژه هایی ندیدم و این مساله صحت ندارد.دنیای مجازی امروز اینقدر گسترده است و دسترسی به اطلاعات براحتی امکانپذیر است و این رویکرد برخی رسانه ها، بیشتر رویکرد تخریبی دولت بوده است.»

وی در پاسخ به اینکه نظام آموزشی کشورمان چقدر در زمینه آموزش خانواده ها و کودکان در حوزه مسایل جنسی فعالیت داشته است،گفت:« متاسفانه خیلی کم به این مساله پرداخته شده است.
ما سال ۷۸ که در آن زمان در دفتر آسیب های اجتماعی بهزیستی کشور مسولیت داشتم ،میخواستیم کاری را در حوزه مدارس انجام دهیم اما به خاطر حساسیت های موجود نتوانستیم آن را اجرایی کنیم در حالی که اقدام ما برای حمایت از کودکان بود.»

آیا امروز موضوعات جنسی دغدغه والدین ما نیست؟
موسوی چلک گفت:«اتفاقا آموزش و پروش باید این آموزش ها را به کودک بدهد چون یکی از سالم ترین محیط های اجتماعی کشورمان است و فقط محیط سالم می تواند اطلاعات درست را به والدین و کودکان منتقل کند ما کجا با والدین ارتباط داریم؟
انجمن اولیا و مربیان. آیا امروز موضوعات جنسی دغدغه والدین ما نیست؟ آیا موضوعات جنسی، نیازها و مشکلات کودکان و نوجوانان ما نیستند؟طبیعتا هستند مگر می شود نسبت به یک نیاز و خواسته بی تفاوت بود؟ نتیجه آن چه خواهد شد؟ اطلاعات غلط می گیرند.»

افرادی که از روی نادانی ایدز گرفتند
وی در ادامه تاکید کرد:« من زمانی در دفتر امور آسیب های اجتماعی وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی مشغول به کار بودم و شاهد بودم بسیاری از افراد، از روی جهل و نادانی ایدز گرفته اند. خوشبختانه آموزش و پرورش به مساله ایدز و اعتیاد ورود پیدا کرده است.»

وی با بیان اینکه آموزش مسایل جنسی از سوی آموزش و پرورش یک فرصت است،خاطرنشان کرد:« یکی از مهمترین نیازهای ما مسایل جنسی است اگر این نیاز برآورده نشود یا بد برآورده شود بر روی سایر نیازها و نقش های اجتماعی ما تاثیر منفی می گذارد. شما یک نفر را پیدا کنید که نارضایتی جنسی داشته باشد اما در نقش های اجتماعی دیگرش موفق شده باشد این امکان ندارد.»

سن آموزش مسایل جنسی را باید پایین تر بیاوریم
رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، با اشاره به اهمیت آموزش درست مسایل جنسی گفت:«متاسفانه ما میخواهیم به راحتی و با نگاه سهل انگارانه از کنار آن بگذریم.آموزش مسایل جنسی بسیار مهم است اما محتوای آموزش هم همیشه مهم بوده و لحاظ کردن شرایط فرهنگی امان بسیار مهم است.
اینکه چه زمانی این آموزش ها باید داده شود و چطور آموزش دهیم بسیار اهمیت دارد. همه ما نیاز به این آموزش ها داریم بویژه نیاز جنسی که الان به دلیل دسترسی به اطلاعات و فضای مجازی این سن پایین آمده است لذا سن آموزش مسایل جنسی را باید پایین تر هم بیاوریم.»

وی در پایان تاکید کرد:«یکی از بهترین بسترها برای پرورش اجتماعی، محیط آموزش و پرورش است ما می توانیم بگوییم ظرفیت آموزش و پرورش،برای پرورش کودکان، ظرفیت بسیار خوبی است و باید از آن در کنار آموزش هم استفاده شود.»

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید