علت اصلی گل‌مژه بر روی پلک

رعایت نکردن بهداشت چشم علت اصلی پیدا شدن گل‌مژه بر روی پلک است و تماس دست آلوده با چشم‌ها از دلایل اصلی بروز این عارضه بر روی پلک‌ها است.

کد خبر : ۳۷۹۸
بازدید : ۱۷۳۲
رعایت نکردن بهداشت چشم علت اصلی پیدا شدن گل‌مژه بر روی پلک است و تماس دست آلوده با چشم‌ها از دلایل اصلی بروز این عارضه بر روی پلک‌ها است.

به گزارش فارس، حسین آقایی گفت: گل‌مژه یک توده متورم قرمز و دردناکی است که نزدیک لبه پلک ظاهر می‌شود و شبیه جوش است. به‌طور معمول، گل‌مژه چرکی است و بیشتر اوقات در قسمت خارجی پلک به وجود می‌آید، اما گاهی اوقات نیز ممکن است در قسمت‌های داخلی چشم دیده شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: گل‌مژه به صورت‌های خفیف و حاد بر روی پلک مشاهده می‌شود و درصورتی‌که بیماری شدید نباشد در بیشتر موارد پس از چند روز به‌خودی‌خود از بین می‌رود و علائم و عوارض خاصی هم از خود نشان نمی‌دهد، همچنین نیازی به درمان جدی ندارد؛ در ضمن می‌توان برای تسکین درد حاصل از آن دستمالی گرم و تمیز را در ناحیه پلک قرارداد.

وی گفت: درصورتی‌که گل‌مژه به‌صورت بزرگ و حاد ظاهر شود، هم در ظاهر و زیبایی فرد تأثیر می‌گذارد، هم با فشاری که بر روی قرنیه چشم ایجاد می‌کند می‌تواند باعث بروز آستیگمات شود و در بینایی فرد اختلال ایجاد کند.

این متخصص قرنیه افزود: درصورتی‌که بیماری شدید باشد برای درمان آن از کمپرس آب گرم، آنتی‌بیوتیک و ماساژهای ظریفی برای خارج شدن چرک از روی پلک صورت استفاده می‌شود که درصورتی‌که پلک دچار قرمزی و تورم شده باشد فرد باید برای درمان بهتر یک هفته از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده کند.

آقایی ادامه داد: درصورتی‌که بیماری با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها بهبود نیافت، از روش تزریق کورتن در ضایعه استفاده می‌شود که این کار گاهی با عوارض پوستی همراه است، رایج‌ترین روش درمان گل‌مژه در صورت شدید بودن جراحی است و پزشک با انجام عمل جراحی از داخل پلک می‌تواند التهابات مزمن و کیست را از پلک خارج کند و سپس با کورتن شستشو دهد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید