کار ظریف از تحیر گذشت؟

در ادامه بررسی برجام در کمسیون ویژه مجلس، دیروز مجمدجواد ظریف به همراه معاونانش عراقچی و تخت روانچی مهمان کمسیون بودند تا به سوالات نمایندگان که عمدتا بر اساس توضیحات سعید جلیلی برایشان ایجاد شده بود پاسخ بگوید.

کد خبر : ۳۹۱۴
بازدید : ۲۲۳۵
در ادامه بررسی برجام در کمسیون ویژه مجلس، دیروز مجمدجواد ظریف به همراه معاونانش عراقچی و تخت روانچی مهمان کمسیون بودند تا به سوالات نمایندگان که عمدتا بر اساس توضیحات سعید جلیلی برایشان ایجاد شده بود پاسخ بگوید.

به گزارش خبرآنلاین، این جلسه که امروز از شبکه خبر پخش شد حاشیه های زیادی داشت. بعد از اینکه کمسیون وارد دستور کار خود شد اعلام شد که 20 سوال از سوي 7 نماینده که سه نفرشان اصلا عضو برجام نبودند در باره بحث هاي موشکي، تعداد سانتريفيوژها، و ... مطرح شده که زاکانی رییس کميسیون این سوالات را در دو محور جمع بندی کرد و خطاب به ظریف گفت: لطفا درباره دو محور یکی موضوع فصل 7 بودن و ذیل ماده 41 بودن، و دیگر اینکه برجام چه نسبتی با فصل 7 و ماده 41 دارد؟ صحبت کنید.

جالب اینکه پیش از اینکه ظریف سخنان خود را آغاز کند اعلام شد که 14 نفر از نمایندگان هم علاوه بر این 7 نماینده وقت برای اظهار نظر و طرح سوال گرفته اند.

محمد جواد ظريف در ابتداي سخنانش دو نکته را به نمايندگان گوشزد کرد که به نظر معنا دار بود.

نخست آنکه شرط کرده حضورش در جلسه کميسيون ويژه بررسي برجام تا زماني است که بايد در جلسه دولت شرکت کند و ترک جلسه به منزله بي احترامي به نمايندگان نيست. دوم آنکه هنگامي که او درباره خروج ايران از ذيل ماده 41 گزارش مي داد، خطاب به نمايندگان حاضر در کميسيون گفت «اگر حوصله داشته باشيد که توضيحات مرا بشنويد....». و این اشاره ظریف به تکرار مکرر این موضوع از سوی ظریف پیش از این داشت.

در میان سخنان ظریف وقتی که او درباره قطعنامه های پیشین علیه ایران سخن می گفت مهرداد بذرپاش با وجود تذکر زاکانی سخنان ظریف را قطع کرد و گفت البته اولین قطعنامه در سال 72 علیه ایران تصویب شد. در این لحظه ظریف لبخند زد و گفت من خودم سفیر ایران در سازمان ملل بودم. اولین قطعنامه علیه ایران در سال 85 صادر شد دومین قطعنامه هم در همان سال بود و سومین قطعنامه در سال 86 علیه ایران صادر شد.

در اثنای برگزاری جلسه ظریف با اعضای کميسیون چندین شوخی داشت. از جمله ظريف از اينکه برخي بي نوبت در جلسه کميسيون ويژه برجام سخن مي گفتند، تعجب کرده بود و با دهان باز به سخنان آنها مي نگريست. اين موضوع سبب شد که زاکاني به طنز به او بگويد: گويا آقاي ظريف دچار تحير شده اند! ظريف هم گفت: ديگر کار از تحير من گذشته است!.

همینطور وقتی ظریف برای آغاز سخنانش با کمی مکث مواجه بود زاکانی دوباره به او گفت لطفا شروع کنید آقای ظریف. ظریف هم با لبخند گفت: از وقتی که دندان ندارم نمی توانم به راحتی حرف بزنم. و بعد با خنده ادامه داد مشکلات من یکی دوتا نیست. دندان و پا و کمر و ... .

شوخی دیگر ظریف وقتی بود که زاکانی از او خواست یک ساعت بیشتر از توافق قبلی در کمسیون بماند. ظریف گفت: مدت زمان حضور من از ساعت سه و نیم تبدیل به چهارو نیم شد؟!. و بعد با لبخند گفت باشد من در خدمت مجلس هستم. با این حال البته ساعت چهار و نیم هم دوباره زاکانی از طریف خواست که نیم ساعت دیگر هم حضورش را تمدید کند و ظریف هم گفت من باید بروم. هرچه دوستان من (عراقچی و تخت روانچی) بگویند من متعهد هستم. وقتی یکی از نمایندگان به ظریف گفت: ولی ما شما را دوست داریم!. ظریف در پاسخ با خنده گفت: بله من هم شما را دوست دارم. اما باید بروم.

نکته جالب دیگر اینکه در پایان جلسه وقتی ظریف در حال ترک کميسیون بود مهرداد بذرپاش به سمت ظریف رفت و او را در آغوش گرفت. و زاکانی هم با خنده گفت: به به! آقای بذرپاش اصلا شما به نمایندگی از کميسیون آقای ظریف را مشایعت کنید.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید