همه حامیان روحانی

همه حامیان روحانی

در رابطه با حادثه روز قدس چون جرم مشهود بوده و در منظر ماموران اتفاق افتاده، پلیس مکلف بوده که گزارش خود را بلافاصله به دادستانی ارسال کند.

کد خبر : ۳۹۲۶۹
بازدید : ۱۳۰۴
همه حامیان روحانی
جهانگیری: اشتباه می‌کنید، این کارها به ضرر کشور و نظام است دادستان تهران از ارسال نامه به پلیس و وزارت اطلاعات برای شناسایی اهانت‌کنندگان به رئیس‌جمهوری خبر داد

به گزارش شهروند، یک روز پس از برگزاری مراسم پرحاشیه روزجهانی قدس که با اهانت به رئیس‌جمهوری و نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی همراه شد، واکنش‌ها به این رویداد ناخوشایند و البته تکراری همچنان ادامه دارد و درحالی ‌که بسیاری از نمایندگان مجلس نسبت به این اتفاق واکنش نشان داده و می‌دهند، مسئولان قضائی از برخورد با متخلفان خبر داده‌اند.
بر این اساس، حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور روز گذشته و درحاشیه مراسم تجدید میثاق مسئولان عالی قضائی با آرمان‌های انقلاب(ره) در حرم حضرت امام‌خمینی(ره)، با حضور درجمع خبرنگاران در رابطه به ماجرای توهین به رئیس‌جمهوری در روز قدس گفت: قرار است دادستانی تهران و دادسرای تهران به این مسأله ورود پیدا کنند و وزارت کشور و نیروی انتظامی مستندات خود را ارایه دهند.
همزمان عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران نیز در این رابطه اظهارنظر کرد و گفت: دادستانی تهران مانند سایر مواردی که تکلیف قانونی داشته باشد، به موضوع ورود می‌کند. او ادامه داد: در رابطه با حادثه روز قدس چون جرم مشهود بوده و در منظر ماموران اتفاق افتاده، پلیس مکلف بوده که گزارش خود را بلافاصله به دادستانی ارسال کند.
مع‌هذا نامه‌ای به فرماندهی پلیس تهران بزرگ و معاون وزیر اطلاعات نوشتم و درخواست کردم که نسبت به شناسایی عوامل حادثه دیروز اقدام کنند. جعفری دولت‌آبادی ابراز امیدواری کرد که این حساسیت راجع به اهانت به سایر سران قوا هم وجود داشته باشد.

با این حال، پیش از بیان این مواضع قضائی، بسیاری از چهره‌های سیاسی به این ماجرا واکنش نشان دادند که در این میان، علاوه بر واکنش‌هایی که عمدتا ازسوی نمایندگان عضو فراکسیون امید مجلس صورت گرفت، اعضای دو فراکسیون دیگر مجلس نیز نسبت به اهانت‌ها واکنش نشان دادند و همچنین بسیاری از چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرای بیرون پارلمان نیز این اتفاق را محکوم کرده و خواستار برخورد قضائی با متخلفان شدند.

واکنش‌ها به این ماجرا البته از ساعتی پس از وقوع آغاز شد، اما همزمان با سپری شدن یک روز از این اتفاق نامیمون، این واکنش‌ها نه‌تنها فروکش نکرد، بلکه بر حجم و شدت آن نیز افزوده شد و در ادامه بسیاری از تشکل‌ها و احزاب سیاسی نیز واکنش‌ نشان دادند. تا آن‌جا که شاید بتوان گفت درحال حاضر کمتر چهره سیاسی را می‌توان یافت که در سیاست کشور فعال باشد و نسبت به این اتفاق ساکت مانده باشد.

به هر تفسیر، به جز جمشید انصاری، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور؛ معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست؛ زهرا احمدپور، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری؛ حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری؛ علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد؛ فاطمه سعیدی، محمود صادقی و عبدالکریم حسین‌زاده، سه نماینده عضو هیأت‌رئیسه فراکسیون امید؛ محمدرضا عارف، رئیس این فراکسیون؛ محمدعلی وکیلی، دیگر عضو این فراکسیون و عضو هیأت‌رئیسه مجلس و البته علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس که خود هدف این اهانت‌ها نیز قرار گرفت، بسیاری دیگر از چهره‌های سیاسی و نمایندگان مجلس نیز به این اتفاق واکنش نشان دادند.
این درحالی بود که وزارت کشور نیز روز گذشته در دو اطلاعیه جداگانه ضمن محکوم کردن ماجرای اهانت به رئیس‌جمهوری و نایب‌رئیس مجلس، از برخورد با متخلفان خبر داد.
عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور در دستورالعملی خطاب به معاون سیاسی - امنیتی این وزارتخانه اعلام کرد: به دنبال وقوع اتفاقات ناگوار و وحدت‌شکن در راهپیمایی روز جهانی قدس که میراث انسجام‌آفرین بنیانگذار انقلاب اسلامی است و در جریان آن عده‌ای قانون‌ستیز مبادرت به حاشیه‌سازی علیه ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران و تعدادی دیگر از مقامات کردند و حرکت عظیم ملت بزرگوار و شریف ایران را تحت‌الشعاع رفتار غیرانقلابی خود قرار دادند، لازم است با عنایت به بیانات مقام معظم رهبری که ضمن تصریح مخالفت خود با این‌گونه اقدامات، آن‌ را به ضرر کشور بیان فرمودند با هماهنگی و مساعدت وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی نسبت به پیگیری موضوع و به موجب قانون معرفی خاطیان به مراجع قضائی اقدام کنید.

اما این پایان ماجرا نبود. همزمان با غروب خورشید روز قدس و برآمدن آفتاب صبح روز شنبه، موجی سنگین‌تر از روز قبل از این واکنش‌ها به راه افتاد و درحالی‌که بسیاری از چهره‌های سیاسی و نمایندگان مجلس در مصاحبه‌های رسمی با رسانه‌های مختلف و البته عمدتا از طریق درگاه رسانه‌های شخصی خود در توییتر، تلگرام، اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی اتفاق ناگوار روز جمعه را محکوم کردند، بسیاری از کاربران عادی این شبکه‌های اجتماعی نیز با استفاده از هشتگ‌هایی همچون «حامی روحانی‌ام» به این مسأله پرداختند و کار به‌جایی رسید که چند ساعت پس از اتمام مراسم روز جهانی قدس، این هشتگ به ترند یک جهانی در توییتر تبدیل شد.

در این میان، حسام‌الدین آشنا، مرد پرکار کابینه در توییتر که روز جمعه با بازنشر بخشی از بیانات مقام معظم رهبری درخصوص توهین به مقامات نسبت به این اتفاق واکنش نشان داده بود، در توییتی نوشت: مراقب باشیم؛ توهین به آرای اکثریت ملت ایران در روز مبارزه با ناقضان حقوق ملت فلسطین پشت جبهه ما را در برابر توطئه‌های دشمنان مستحکم‌تر نمی‌کند.
او در توییتی دیگر توضیح داد: بحث درباره تربیت جنسی در شورایعالی انقلاب فرهنگی و درباره حدود، لوازم و تبعات فعالیت اقتصادی نیروهای مسلح در شورایعالی امنیت ملی ادامه خواهد یافت. مراقب باشیم؛ تسویه‌حساب سیاسی در روز قدس پذیرفتنی نیست؛ نه در ۸۸ و نه در ۹۶.

این درحالی بود که فراکسیون امید مجلس نیز که پیش از آن، برخی از اعضایش به این اتفاق واکنش نشان داده بودند، در بیانیه‌ای هرگونه اهانت به رئیس‌جمهوری و دیگر مسئولان منتخب مردم را محکوم و تأکید کرد که «افرادی به‌منظور انتقام‌گیری از رأی مردم وارد بازی خطرناکی شده‌‌اند» و از نهادهای امنیتی و قضائی درخواست کرد که ماجرا را تا یافتن علل و عوامل آن مورد بررسی قرار دهد. همزمان معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری نیز به شعارهای توهین‌آمیز علیه روحانی و مطهری در حاشیه مراسم راهپیمایی روز قدس واکنش نشان داد و توییت کرد: به نظر شما صهیونیست‌ها و داعش چقدر باید هزینه می‌کردند تا رسانه‌های آمریکایی تیتر بزنند: راهپیمایی روز قدس با شعار علیه روحانی برگزار شد! نکته‌ای که از سوی برخی دیگر از چهره‌های سیاسی نیز مورد تأکید قرار گرفت.
تا آن‌جا که مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری نیز در این رابطه به جماران گفت: شعار علیه رئیس‌جمهوری منتخب ملت و توهین به ایشان، ایستادن در برابر جمهوریت نظام و شعار علیه ملت ایران است. او ادامه داد: متاسفانه در نمایش وحدت و یکپارچگی ملت ایران و همه مسلمانان جهان در روز جهانی قدس در برابر رژیم اشغالگر صهیونیستی و دشمنان ملت ایران، عده‌ای دانسته یا نادانسته در جهت منافع اسراییل و آمریکا و حکام مزدور سعودی اقدام به شعارهای تفرقه‌افکنانه و توهین‌آمیز کردند.
انصاری با تأکید بر این‌که بی‌تردید پشت صحنه این اقدامات خلاف منافع و امنیت ملی، عناصر نفودی اسراییل و منافقین قرار دارند، تصریح کرد: مسئولان امنیتی، اطلاعاتی و قضائی کشور باید به شناسایی و برخورد قاطع با آنها بپردازند.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات نیز در یک واکنش اینستاگرامی از منظری مشابه به ماجرا نگاه کرد و نوشت: متاسفانه امروز عده‌ای به جای محکوم‌کردن اسراییل، به رئیس‌جمهوری منتخب مردم بی‌احترامی کردند و نشان دادند که در شرایط بسیار حساس منطقه، تنها چیزی که برایشان اهمیت ندارد، منافع ملی و حفظ اقتدار و یکپارچگی نظام است. به راستی این افراد با چه تفکری به عضو مجلس خبرگان رهبری، رئیس‌جمهوری منتخب مردم و رئیس شورایعالی امنیت ملی در روزی که باید به اسراییل حمله کنند، بی‌احترامی کردند و احتمالا خود را مدافع نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز می‌دانند!

همزمان اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری نیز در واکنشی اینستاگرامی که در توییتر نیز بازنشر یافت، با انتشار تصویر زنی که علیه او در جریان راهپیمایی شعار می‌داد، نوشت: خواهر گرامی! اشتباه می‌کنید؛ این کارها به ضرر کشور و نظام است. حمید ابوطالبی، معاون سیاسی رئیس‌جمهوری نیز در واکنش به توهین‌های صورت‌گرفته علیه روحانی اعلام کرد: رئیس‌جمهوری مظلوم است؛ او نماد عقلانیت، تدبیر، امید و اخلاق‌مداری در کشور است و برایش عظمت ایران و اسلام و آرمان‌هایش اصالت دارد.
دکتر روحانی دوقطبی‌سازی، نه در موضع کلام و قلم و نه اکنون انتقال آن به موضع اکسیون و عمل را به مصلحت کشور نمی‌داند و همه را به آرامش حول «محور قانون و رهبری» فرامی‌خواند. این‌که عده‌ای درحمایت از ایشان بگویند سازماندهی بوده، به مصلحت هیچ‌کس نیست.
همزمان بسیاری از احزاب و تشکل‌های سیاسی همچون حزب اتحاد ملت در بیانیه‌هایی این اتفاق را محکوم کردند و نمایندگان مجلس نیز ازجمله طیبه سیاوشی، ناهید تاج‌الدین، فریده اولادقباد، بهرام پارسایی، احمد مازنی، علیرضا محجوب، الیاس حضرتی و علیرضا رحیمی نیز در توییتر و اینستاگرام به این اتفاق واکنش نشان دادند که در این میان پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید توییت کرد: هتک حرمت منتخبان ملت، حربه انحصارطلبانی است که وحدت ملى را برنمی‌تابند.
این حربه که جمهوریت نظام را نشانه رفته هم در مقابل اراده مردم، بی‌اثر است. این درحالی بود که پارسایی ساعتی بعد از این واکنش در گفت‌وگو با ایلنا، از درخواست فراکسیون امید برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در مجلس خبر داد.

این واکنش‌ها تا آن‌جا ادامه یافت که پای برخی چهره‌های اصولگرا و همچنین مراجع و علما را نیز به ماجرا گشود. غلامعلی حدادعادل، نایب‌رئیس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در این رابطه به تسنیم گفت: توصیه مقام معظم رهبری همیشه بر این بوده که حرمت جایگاه‌ها همواره حفظ شود. اتفاقی که افتاد و عده‌ای در حاشیه راهپیمایی روز قدس به رئیس‌جمهوری توهین کردند، خلاف توصیه مقام معظم رهبری بود.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید