بحران ادب

بحران ادب

کار به توهین‌های تند شخصیتی در ملأعام رسیده است و حالا مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال هر تصمیمی که بخواهد اتخاذ کند،‌ «اشتباه» خواهد بود! رئیس فدراسیون فوتبال از چند روز قبل با علیرضا اسدی به توافق رسیده بود که دبیرکل از سمت خود کناره‌‌گیری کند تا یک فرد جدید که بتواند تعامل بسیار خوبی هم با ارکان فدراسیون و کادر فنی تیم‌های ملی برقرار کند، جایگزین او شود.

کد خبر : ۳۹۸۲۰
بازدید : ۱۰۳۶
بحران ادب
کی‌روش و اسدی با واژه‌هایی مانند جادوگر، باغ‌وحش، حقه‌باز، فحاشی، خیانت، بی‌مصرف، بی‌مسئولیت، تبانی، باندبازی و... از خجالت هم درآمدند!

به گزارش شهروند، کار به توهین‌های تند شخصیتی در ملأعام رسیده است و حالا مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال هر تصمیمی که بخواهد اتخاذ کند،‌ «اشتباه» خواهد بود! رئیس فدراسیون فوتبال از چند روز قبل با علیرضا اسدی به توافق رسیده بود که دبیرکل از سمت خود کناره‌‌گیری کند تا یک فرد جدید که بتواند تعامل بسیار خوبی هم با ارکان فدراسیون و کادر فنی تیم‌های ملی برقرار کند، جایگزین او شود.
قرار بر این بود اسدی استعفای خود را امروز (شنبه) به صورت رسمی به دفتر رئیس فدراسیون اعلام کند اما بیانیه آتشین کارلوس کی‌روش همه چیز را تحت‌تأثیر خود قرار داد.
نکته قابل تأمل درباره سرمربی تیم‌ملی که از مدت‌ها قبل فشار زیادی را روی مدیران فدراسیون برای کنارگذاشتن دبیرکل گذاشته، این بود که او خیلی زود متوجه توافق‌های صورت‌گرفته برای کناره‌گیری اسدی قرار می‌گیرد و با بیانیه‌ای بسیار تند باعث می‌شود باز هم درگیری شدید او و اسدی به تیتر اول و سوژه اصلی تمام اخبار ورزشی رسانه‌ها تبدیل شود.

تندترین بیانیه کی‌روش
مرد پرتغالی بعد از اشاره به موفقیت‌های تیم‌ملی و قرارگرفتن در جایگاه ٢٣ رنکینگ جهان در بیانیه‌ای می‌نویسد: «همانطور که بسیاری در ایران می‌دانند، این دستاورد مخالف با رویاهای افرادی بود که تلاش می‌کردند موفقیت‌های تیم‌ملی ایران را کمرنگ کنند؛ افرادی مثل اسدی، دبیرکل فدراسیون فوتبال. یک جادوگر معروف و رقیب دایمی رویاها و اهداف تیم ملی. این جادوگر (اسدی) یک مسئول بی‌استفاده است که هیچ کاری برای توسعه فدراسیون فوتبال انجام نداده و هدف او اخراج مربی تیم‌ملی و زیر سوال‌بردن کارهای وی بوده است»!

کی‌روش در ادامه این بیانیه باز هم به اسدی می‌تازد و عنوان می‌کند: « او یکی از آنهایی است که جایگاهش را با جادوگری به دست آورد؛ با ارتباط با وزیر سابق ورزش.
این جادوگر که آدم‌های خودش را دارد (بعضی از آنها خارج از فدراسیون هستند) در فوتبال ایران بسیار معروف است و چهره بارز نقشه‌ای بود که آقای کفاشیان را مجبور کرد تا به آقای نبی که مردی فوق‌العاده و حرفه‌ای بود، خیانت کند». کی‌روش همچنین خطاب به مهدی تاج اعلام کرده؛ وقتش رسیده به قولی که یک‌سال‌ونیم پیش به او برای اخراج اسدی در راستای منافع فوتبال ملی داده بود، عمل کند.

اسدی: کی‌روش حتما در باغ وحش بزرگ شده است!
از همان ابتدا مشخص بود که صحبت‌های تند و کنایه‌وار کی‌روش این‌بار دیگر با سکوت اسدی همراه نخواهد شد. اسدی زود‌تر از آنچه همه فکر می‌کردیم، به تند‌ترین شکل ممکن جواب کی‌روش را با کلید واژه‌هایی قابل تأمل داد.
این مقام مسئول در ابتدا گفته بود: «کی‌روش مدام با ادبیات عقرب و مار صحبت می‌کند؛ حتما در باغ وحش بزرگ شده است که از این کلمات استفاده می‌کند. ادبیاتی که یک نفر با آنها صحبت می‌کند، معرف شخصیت اوست و نوع برخوردی که او با ملت ایران دارد، شخصیت او را نشان می‌دهد. یک نفر را به تیم‌ملی آوردند که دانش فنی دارد، اما دانش خود را در کشور ما نهادینه نمی‌کند. او بعد از ٦،٧‌سال کارکردن در مملکت ما، همه تعلیم گیرنده‌های ایرانی که کنارش بودند را کنار گذاشته است.
با این حال، محبت مردم ایران و امکانات کشور ما را به دست آورده است، اما آقای کی‌روش! شما دانش فنی خود را به صورت کالا به ما فروختید و آن را به ما یاد ندادید. شما سالی چند‌ میلیارد می‌گیرید، اما چرا دانش فنی‌تان را منتقل نمی‌کنید؟!».

افشاگری اسدی
اسدی همچنین درباره جلسه تاریخی خودش با کی‌روش که زمینه‌ساز تمام این درگیری‌های دو‌سال گذشته بوده، هم افشاگری کرده و گفته: «من ١٠ساعت با کی‌روش بحث کردم و قابل صوتی ٥ساعت کامل آن در اختیار من قرار دارد، اما دیدم او به هرکسی که بخواهد، توهین می‌کند. هرچه از دهانش درمی‌آید، بار ملت ایران می‌کند.
به او گفتم؛ از نظر ادبیات صفر است. آقای کی‌روش! گواردیولا و ونگر و تمام مربیان بزرگ را هم ارزیابی می‌کنند، شما که دیگر عددی نیستید و سطح‌تان با این افراد قابل قیاس نیست! نام‌ها هم یک دوره می‌آیند و یک دوره می‌روند اما ١٠٠‌سال بعد می‌گویند که ایران در جام‌جهانی شرکت کرده نه کارلوس کی‌روش.
شما برای این صعود به جام‌جهانی پولتان را گرفته‌اید و مجانی کار نکرده‌اید که دستتان را ببوسیم. تمام مردم ایران در این پیروزی بزرگ نقش داشتند، نه فقط شما! به ‌هرحال شما به همه توهین می‌کنید و ما از کسی که در چاله میدان بزرگ می‌شود، انتظار دیگری نداریم! اما خوب است بدانید که این‌جا موزامبیک نیست که دهانتان را باز کنید و هرچه دلتان خواست بگویید»!

باز هم بحث رفتن کی‌روش
ادامه صحبت‌های دبیرکل فدراسیون اما باز هم نشان می‌دهد که فوتبال ایران با یک چالش بزرگ همراه خواهد شد. اسدی ضن انتقاد از کی‌روش به خاطر افشای مسائل خصوصی جلسه‌اش با تاج اعلام کرده؛ کمیته اخلاق و هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال باید به رفتارها و توهین‌های او رسیدگی کنند. حتی گفته خودش در مقام دبیرکل می‌تواند این کار را انجام دهد. دبیرکل فدراسیون اعلام کرده؛ آنها آماده هر هزینه‌ای هستند و حاضرند اگر کی‌روش نباشد، یک مربی دیگر بیاورند!

دوراهی آقای تاج
حالا مهدی تاج در شرایط بسیار سختی قرار دارد. خود او در گذشته ارتباط خوبی با اسدی نداشت اما به خاطر برخی مسائل تصمیم گرفت اسدی دبیرکلش در فدراسیون باشد.
حالا هم که با او به توافق رسیده بود، از سمت خود کناره‌گیری کند،‌ می‌بیند کی‌روش بیانیه‌ای آتشین علیه اسدی صادر می‌‌کند.
مهدی تاج از همان روز اول که رئیس فدراسیون فوتبال بود، وعده داده بود کی‌روش را راضی می‌کند تا با قدرت به کار خود ادامه بدهد، اما در طول یک‌سال‌و٣ماه گذشته در انجام این کار ناموفق بوده است.
به نظر می‌رسد اشتباه اول تاج این بود که به خاطر اعتراض‌های کی‌روش،‌ سطح دخالت اسدی به‌عنوان دبیرکل که بالاترین مقام اجرایی فدراسیون بعد از رئیس به حساب می‌آید را به کمترین حد ممکن رساند و محمدرضا ساکت را به‌عنوان همه‌کاره تیم‌ملی تحت نظارت خودش انتخاب کرد. از طرفی او هیچ‌وقت نتوانست کی‌روش را مجبور کند درباره مدیران فدراسیون به تندی حرف نزند و نتایج تیم‌ملی برای پربارشدن کارنامه مدیریتی‌اش از هرچیزی مهمتر بود. به همین دلیل او حالا مقابل یک دوراهی بسیار مهم قرار گرفته که هر تصمیمی درنهایت بگیرد، اشتباه از آب درخواهد آمد.

اسدی رفتنی است اما...
اگر اسدی از فدراسیون فوتبال حالا یا به صورت برکناری یا به صورت استعفا جدا شود،‌ شدیدترین هجمه‌هایی که منطقی هم خواهد بود، علیه مدیریت تاج در رسانه‌ها و محافل ورزشی به وجود خواهد آمد که مربی‌سالاری در فوتبال ایران بیداد می‌‌کند و مقابل کی‌روش هیچ اختیاری ندارد.
اگر هم اسدی را در فدراسیون نگه دارد، اعتراض‌های شدید کی‌روش و این درگیری‌ها ادامه پیدا خواهد کرد. کاری که تاج باید انجام می‌داد، این بود که شرح وظایف هرکدام از این دونفر را به خوبی مشخص می‌کرد و اجازه به وجود آمدن این فضا را نمی‌داد.
به‌ویژه حالا که علی کفاشیان رئیس سابق فدراسیون و نایب‌رئیس اول کنونی هم صحبت‌های کی‌روش مبنی بر خیانت به فوتبال ایران و فشار وزارت ورزش برای دبیرکلی اسدی را تکذیب کرد و تحمیلی‌بودن این مدیر به فدراسیون را که از طرف کی‌روش مطرح شده است، بی‌پایه و اساس خواند. فوتبال ایران قطعا یک هفته جنجالی را پیش‌رو خواهد داشت. اسدی از فدراسیون رفتنی است. منتهی افشاگری‌های زیادی در راه خواهد بود.

داریوش مصطفوی رئیس سابق فدراسیون فوتبال:مهدی تاج باید قوی‌تر عمل کند
مرحوم پرویز دهداری بزرگمرد اخلاق فوتبال ایران همیشه روی این جمله که «ادب و اخلاق از هر چیز دیگری در ورزش مهم‌تر هستند» تأکید ویژه داشت. اما آیا این تفکر هنوز در فوتبال ایران زنده است؟ بیانیه‌های تند کی‌روش را که می‌‌خوانیم، به جواب این سوال می‌رسیم.
به نظر من علیرضا اسدی در مقام دبیرکل فدراسیون فوتبال هم به هیچ عنوان نباید جواب بیانیه سرمربی تیم‌ملی را می‌داد. هرچیزی قانون و اصول دارد. باید گزارش کتبی درباره صحبت‌های تند کی‌روش به کمیته اخلاق و هیأت‌رئیسه ارسال می‌کرد. باید هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال به این بحران ورود می‌کرد و جلسه اضطراری تشکیل می‌داد.

در فضای امروز که ما شاهد بحران ادب و اخلاق هستیم،‌ مقصر اصلی علی کفاشیان است. او بود که با مدیریت خنده به کی‌روش اجازه داد مدام اعتراض کند و به افراد در جایگاه‌های مختلف فحاشی و اعتراض کند. ضعف مدیریت فوتبال ایران در سال‌های گذشته باعث شد کی‌روش متوجه شود هرچه که بگوید، حق دارد و می‌تواند درباره هر شخصی صحبت کند.
آن‌وقتی که کی‌روش آمد، به وزیر ورزش توهین کرد و کفاشیان با او برخورد نکرد،‌ طبیعی است که بعدها این مربی درباره بقیه افراد هم هرطور که صلاح بداند، حرف می‌زند.

کی‌روش مربی بسیار بزرگی است که از نظر فنی نتایج خوبی گرفته است، اما وظایف خود را انجام داده و مردم ما با این مسأله باید کنار بیاییند که احساسی فکر نکنند. کی‌روش قرارداد سنگینی هم دارد و به هیچ عنوان حق ندارد درباره آدم‌های مختلف به این تندی حرف بزند.
بحث فنی و موفقیت‌ها به جای خود، ‌بی‌ادبی و بحران‌‌های اخلاقی ناشی از این درگیری‌ها هم به جای خود باید بررسی شوند. آقای تاج هم راه کفاشیان را ادامه داد و مدت‌هاست که می‌بینیم نتوانسته کی‌روش را مهار کند. عیبی ندارد. خب بیایند دبیرکل جدید را با نظر کی‌روش انتخاب کنند.
به‌عنوان یک پیشکسوت به تاج می‌گویم که باید محکم‌تر باشد و به خاطر نتیجه و کارنامه قوانین و جایگاه همکارانش را زیر سوال نبرد. جایگاه دبیرکل و تمام پست‌ها باید مشخص و تعریف شده باشد و تا وقتی این اتفاق رخ ندهد، ما شاهد ادامه این وضع زشت و ناراحت‌کننده هستیم.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید