ردیابی یک پیامک عجیب برای صرافان

ردیابی یک پیامک عجیب برای صرافان

از هفته گذشته پیامکی برای صرافی‌ها با این مضمون که می‌توانند با تکمیل پرونده خود، از سوی کانون صرافان برای دریافت ارز تنظیم بازار به صرافی یکی از بانکها معرفی شوند ارسال شد، موضوعی که گرچه مورد تایید کانون است هنوز رسما از سوی صرافی بانک مربوطه و بانک مرکزی تایید نشده ولی رد هم نشده است.

کد خبر : ۴۰۳۹
بازدید : ۱۲۹۰
از هفته گذشته پیامکی برای صرافی‌ها با این مضمون که می‌توانند با تکمیل پرونده خود، از سوی کانون صرافان برای دریافت ارز تنظیم بازار به صرافی یکی از بانکها معرفی شوند ارسال شد، موضوعی که گرچه مورد تایید کانون است هنوز رسما از سوی صرافی بانک مربوطه و بانک مرکزی تایید نشده ولی رد هم نشده است.

همواره در بازار ارز و در بین صرافان عنوان می‌شد که صرافی یکی از بانکها در مواقعی از روز و در شرایط خاص اقدام به عرضه متفاوت ارز می‌کند و متقاضیان کلان می توانند از حداقل 100 هزار دلار با نرخی پایین تر از روال بازار از این صرافی خرید کنند، جریانی که البته مراجعه حضوری به میدان فردوسی و پیگیری از سوی صرافی مربوطه و سایر صرافی‌ها و همچنین دلالان آن را اثبات می‌کرد.

ماجرا تا جایی پیش رفت که چندی پیش برخی فعالان بازار از جمله رییس انجمن صنفی کارفرمایان سکه و صرافان موضوع را بازتر کرد و گفت که دلار در حال حاضر سه نرخ دارد؛ نرخ مبادله‌ای، بازار و پارسیانی!

اظهارت مسعودی در حالی عنوان شد که نه تنها واکنش خاصی از سوی بانک مرکزی و یا بانک و صرافی مربوطه به همراه نداشت که به فاصله کمتر از یک ماه از این اعلام و از هفته گذشته پیامکی از سوی کانون صرافان ایرانیان برای اعضا ارسال شد که به آنها اعلام کرد، می توانند با تکمیل پرونده عضویت خود در کانون جهت معرفی به صرافی پارسیان برای دریافت ارز تنظیم بازار اقدام کنند.

پیامک کانون صرافان ایرانیان به صرافان
اما با توجه به اینکه چنین اقدامی بدون تایید و همکاری بانک مرکزی و صرافی بانک مربوطه قابل پذیرش نیست، موضوع از هر دو گروه مورد بررسی و پیگیری قرار گرفت ولی بانک مرکزی و بانک پارسیان هر یک به طریقی از توضیح در این رابطه خودداری کرده و ترجیح دادند موضع خود را بی‌اطلاعی از این پیامک و سایر ابعاد آن اعلام کنند.

با این حال راس دیگر قضیه یعنی کانون صرافان ایرانیان اذعان کرد که چنین جریانی وجود داشته و از کمتر از یک هفته گذشته صرافان مجاز به عنوان توزیع کنندگان ارز در بازار آنهم تحت عنوان ارز تنظیم بازار وارد شده‌اند.

بنابر آنچه که یکی از مقامات مسئول در کانون صرافان ایرانیان به ایسنا توضیح داده است پیش تر هم بانک مرکزی به منظور کنترل نوسانات بازار ارز نسبت به توزیع ارز در بازار اقدام می کرد که اخیرا مدتی بود صرافی پارسیان این مسئولیت را بر عهده داشت. اما با توافقی که بین صرافی پارسیان و بانک مرکزی انجام شده دیگر توزیع دلار تنها از طریق این صرافی انجام نشده و کاملا به مزایده گذاشته می‌شود.

به گفته وی در سالهای 1390 و 1391 که بانک مرکزی ارز توزیع می‌کرد مزایده‌ای در کار نبود ولی با سیاست فعلی شرایط به سمت ساماندهی بیشتر توزیع ارز پیش رفته و دلار از طریق مزایده توزیع می‌شود.

طبق توضیحات این عضو ارشد کانون صرافان ایرانیان، صرافی‌های مجاز یعنی صرافانی که با مجوز بانک مرکزی فعالیت می‌کنند و اسامی آنها در سایت این بانک موجود است می‌توانند با در اختیار داشتن معرفی نامه کانون، کپی مجوز و کپی کارت ملی به عنوان نماینده صرافی به صرافی پارسیان در میدان فردوسی مراجعه کرده و اجازه شرکت در مزایده را دریافت کنند.

مزایده در پاساژ الف برگزار می‌شود و برندگان می‌توانند از حداقل 50 تا 100 هزار دلار دریافت کنند این در حالی است که پیش‌تر حداقل خرید 100 هزار دلار بود.

اما آنطور که کانون توضیح داده تعیین کف قیمت برای برگزاری مزایده دلار بستگی به روزهای برگزاری دارد ولی عموما 40 تا 50 تومان زیر قیمت بازار است که در برخی روزها به 20 تا 30 تومان هم می رسد.

با توجه به اینکه چندی پیش هم صمد کریمی- مدیر اداره صادرات بانک مرکزی - اعلام کرده بود که "قرار است توزیع ارز در بازار از کانال صرافی‌های مجاز گسترش پیدا کند "، ارسال این پیامک و تغییر نگاه بانک مرکزی در بازار ارز نمی‌تواند نسبت به یکدیگر بی ارتباط باشد، سیاستی که جدای از قضاوت درباره درستی یا نادرستی آن تا حدودی بر کاهش نوسانات اخیر بازار ارز موثر بوده است.

اما به هر حال ابعاد دیگر موضوع نیز-هر چند رسما از سوی بانک مرکزی اعلام نشده - قابل تامل است آن هم وقتی قرار است دلار با فاصله از حد معمول بازار برای گروهی خاص به فروش برسد و یا محل مزایده همان پاساژ فوق است که در سال‌های 1390و 1391 عده‌ای با خریدهای میلیونی سودهای هنگفت بردند و بعد از آن از وجود دلار فروشان فردایی پاکسازی شد. با این وجود با حضور صرافان مجاز به جمع توزیع کنندگان ارز در بازار، به نظر می‌رسد توزیع فقط از سوی صرافی یک بانک خارج شده و قرار است دلارهای معروف به "دلارهای پارسیانی" در میدان فردوسی جای خود را به دلارهای" تنظیم بازار" بدهند.

ردیابی یک پیامک عجیب برای صرافان
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید