"رنو" چطور بازار ایران را تسخیر کرد؟
این موفقیت بزرگ اما به سادگی حاصل نشده و برند قدیمی صنعت خودروی فرانسه در یک دهه اخیر استراتژی دقیقی را برای نفوذ به بازار ایران به کار گرفته است تا بتواند به جای هیوندای، کیا، ستروئن و حتی پژو، به انتخاب نخست خریداران ایرانی تبدیل شود.
کد خبر :
۴۰۵۷۶
بازدید :
۶۵۹۰
فرادید | اهل تاریخ سابقه برند رنو به ایران را به ورود اولین خودرو به کشور توسط قاجارها نسبت می دهند و بر مبنای برخی شواهد عقیده دارند خودروی مورد استفاده در دربار ناصری که متعلق به سال های 1890 تا 1900 میلادی است ساخته رنوی فرانسه بوده اند. حالا این شرکت پس از 130 همچنان حضور پررنگی در بازار ایران داشته و عمده محصولات این شرکت در بازار ایران را خودروهایی پرفروش تشکیل می دهند که از قضا قیمت مناسبی هم در مقایسه با محصولات کره، ژاپن و آلمان دارند.
بررسی سیر صعودی فروش رنو در ایران نشان می دهد لوزی اروپایی آهسته و پیوسته می رود تا پس از یک سبقت سریع از سازندگان شرقی صنعت خودرو، جای پژو را نیز در بازار ایران بگیرد و به بازیگر شماره یک بازار بزرگ خودروی خاورمیانه شود در این گزارش از خلال چند نکته مهم قصد داریم تا ببینیم استراتژی رنو در بازار ایران چیست و این برند چگونه توانسته در مدتی کوتاه ایران را به یکی از مهم ترین بازارهای صادراتی خود تبدیل کند.
بررسی آمار فروش محصولات رنو در ایران در سه سال اخیر موید این امر است که پس از برجام، این خودروساز فرانسوی در بحث تولید پیوسته روندی صعودی را سپری کرده به طوری که میزان فروش این شرکت از 40 هزار دستگاه در سال 91 به بیش از 100 هزار دستگاه در سال 95 رسیده و رنو تلاش دارد تا این میزان را به بیش از 250 هزار دستگاه در سال برساند.
رنو در ابتدا تلاش داشت تا تنها در پایینترین بخش بازار ایران به فعالیت بپردازد اما این برند توانسته علاوه بر فروش بالای خودروهای اقتصادی خود که در اروپا ذیل برند ارزان قیمت داچیا به فروش می روند، به خوبی نظر خریداران ایرانی را در در بخش میانی بازار در محدوده قیمتی 75 تا 250 میلیون نیز تامین کند و خود را به عنوان بهترین جایگزین ساخته های کره ای و ژاپنی مطرح کند. هم اکنون 4 مدل تالیسمان، کولئوس، فلوئنس و سیمبل در هر یک از این 4 کلاس موقعیت فروش خوبی در مقایسه با محصولات هیوندای، کیا، نیسان، میتسوبیشی و تویوتا دارند.
ارتباط پیوسته مسئولان ارشد رنو با بازار ایران تنها با هدف درآمدزایی نیست و مدیران این شرکت پیوسته برای توسعه روش های فروش جهانی، افزایش کیفیت خدمات پس از فروش، توسعه شبکه سراسری فروش اختصاصی در کشور، به روز رسانی منظم محصولات، و توسعه زنجیره تامین جهانی در ایران از طریق وارد کردن تکنولوژی های نوین مثل خطوط تولید موتور و گیربکس تلاش می کنند. رنو با این روش هم منافع خود را پیش می برد و هم به مسئولان صنعتی ایران پیام می دهد برای توسعه صنعت خودروی ایران بهترین گزینه است.
رنو مدت هاست اعلام کرده یکی از تکنیکال سنترهای طراحی خود را به ایران منتقل خواهد کرد. همچنین این شرکت در نمایشگاه خودروی تهران با دعوت از لورنس ون دن آکر مدیر ارشد طراحی خود وعده داده مدل هایی خاص بازار ایران تولید خواهد کرد که با ذائقه مردم ایران نیز تناسب بیشتری داشته باشد. اخیرا نیز چند رندر دیجیتالی از نمونه اختصاصی رنو ساندرو برای بازار ایران منتشر شده که در نوع خود جالب توجه است. توسعه و تکمیل دانش خودرو در ایران یکی از مهم ترین فواید حضور رنو در بازار است.
این شرکت که چندی است در پی عقد قرارداد با ایدرو جهت احداث کارخانه اختصاصی در ایران است، از قبل همکاری با نیسان و خرید میتسوبیشی توانسته اتحاد آلیانس را تشکیل دهد و به یکی از بزرگترین خودروسازان جهان با تیراژ تقریبی ده میلیون دستگاه خودرو تبدیل شود. افزایش تیراژ محصولات تجاری و اقتصادی رنو در ایران و صادرات آن به بازارهای منطقه ای مهم ترین دلیل رنو برای احداث خطوط تولید خود در ایران است.
با این روند و توجه به نکات قبلی، می توان با اطمینان گفت استراتژی رنو کسب بیشترین سهم از بازار رو به رشد خودرو در منطقه شمال آفریقا و خاورمیانه است. موردی که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و می تواند ایران را به کمک رنو به یکی از صادرکنندگان بزرگ خودرو در بین کشورهای در حال توسعه تبدیل کند به شرطی که بپذیریم در کنار تولیدکنندگان بومی باید از ظرفیت برندهای معتبر جهانی برای تولید خودروهای روز جهان و صادرات آن به کشورهای منطقه نیز استفاده کنیم. موردی که ترکیه، برزیل و چک را در مدتی کوتاه به بازیگران مهمی در صنعت خودروی جهان تبدیل کرد.
۰