"زانتیا" چقدر ایمن است؟
سال ۱۹۹۲ میلادی یعنی چیزی درحدود ۲۵ سال پیش، سیتروئن خودرویی به نام زانتیا (Xantia) را معرفی و تولید کرد؛ خودرویی که در کلاس D یا همان خودروی متوسط شهری قرار داشت .
کد خبر :
۴۱۱۹۸
بازدید :
۱۳۷۲۲
شاید شنیده باشید که سیتروئن زانتیا خودروی نا ایمنی است. بعضا افرادی هم پیدا میشوند که اطلاعات خودرویی خوبی دارند و در جواب میگویند: تست تصادف انجام شده برای این خودرو مربوط به فاز ۱ است، نه فاز ۲!
شاید شنیده باشید که سیتروئن زانتیا خودروی نا ایمنی است. بعضا افرادی هم پیدا میشوند که اطلاعات خودرویی خوبی دارند و در جواب میگویند: تست تصادف انجام شده برای این خودرو مربوط به فاز ۱ است، نه فاز ۲! امروز قصد داریم نگاهی دقیقتر به ایمنی این خودرو داشته باشیم؛ پس در ادامه با ما همراه باشید.
سال ۱۹۹۲ میلادی یعنی چیزی درحدود ۲۵ سال پیش، سیتروئن خودرویی به نام زانتیا (Xantia) را معرفی و تولید کرد؛ خودرویی که در کلاس D یا همان خودروی متوسط شهری قرار داشت .
زانتیا در دو اتاق متفاوت طراحی و تولید شد. یکی از این کلاسها، استیشن است و دیگری ناچبک (notchback) که بعضل هاچبک (hatchback) و سدان (Sedan) هم خطاب قرار میگیرد. اگرچه از اتاق اول یعنی استیشن در ایران خبری نشد اما اتاق دوم را زیاد در کوچه و خیابانهای شهر دیدیم. خودرویی که طراحی متقاوت، ظاهر پشتی بین یک خودروی سدان (صندوقدار) و هاچبک داشت.
زانتیا در سال ۱۹۹۷ میلادی با تغییرات ظاهری همراه بود که از آن به عنوان نسخه فیسلیفت زانتیا یاد شد. این بهروزرسانیها در ظاهر بیرون، نمای داخلی، اضافه شدن دو کیسهی هوای سرنشینان جلو به صورت استاندارد و افزایش استحکام اتومبیل همراه بود. اگرچه نمونهی مورد آزمایش در تست یورو انکپ مربوط به نسخهی بهروزرسانی شدهی زانتیا یعنی فاز ۲ نبود اما به بعضی از جدیدترین تجهیزات ایمنی مثل کیسههای هوا مجهز بود.
شاید کیسهی هوای سرنشینان جلو، از برخورد مستقیم سر به داشبورد جلوگیری کرده باشد اما تخریب قسمت جلویی خودرو، تا خوردن سقف، تاب برداشتن در و ستونهای جلو و میانی باعث شده تا جان سرنشینان در خطری جدی باشد. اتومبیل در برخورد ۴۰ درصد از جلو با مانع نرم، به سمت کنار پرت میشود؛ به دیفرانسیل و موتور آسیب جدی وارد میشود و ستون، در و رینگها کج میشود. در تست تصاد، بجز آسیب مهلک به سرنشینان، صدمهی مالی جبران ناپذیری هم به اتومبیل وارد شده است.
زانتیا مورد آزمایش تنها یک ستاره از چهار ستاره ایمنی عابر پیاده را از آن خود کرد. این نشان میدهد که عابر پیاده بر اثر برخورد احتمال آسیب دیدگی زیادی دارد. احتمال دارد بر اثر برخورد، سر و گردن به شیشه و بالای در موتور برخورد کند و پاها بر اثر برخورد سپر اتومبیل آسیب ببیند.
درست است، سواری نرم، هندلینگ خوب و شتاب و سرعت برای تعقیب از ویژگیهای یک خودروی مناسب برای نیروی پلیس هر کشوری باشد، اما خود ایمنی کم، تهدیدی جدی برای نیروهای تلاشگر پلیس کشور و هموطنان عزیزمان است و نمیتوان به آسانی چشمپوشی کرد.
۰