فیلم های تحریمی خوشبخت

فیلم های تحریمی خوشبخت

یک گزارش درباره وضعیت گیشه شش فیلم اخیر که اجازه نمایش را در سینماهای تحت مدیریت حوزه هنری به دست نیاوردند.

کد خبر : ۴۱۴۰۳
بازدید : ۱۴۸۴
یک گزارش درباره وضعیت گیشه شش فیلم اخیر که اجازه نمایش را در سینماهای تحت مدیریت حوزه هنری به دست نیاوردند.

به گزار روزنامه هفت صبح، درباره تحریم برخی فیلم ها از سوی حوزه هنری بارها گفته شده و حتی سال پیش پرونده ای مفصل در این باره منتشر کردیم. این نهاد از بهار 91 و بعد از بالا گرفتن حواشی فیلم های «زندگی خصوصی» و «گشت ارشاد» اعلام کرد اجازه نمایش برخی فیلم ها را در سینماهای تحت مدیریت خود نمی دهد.
در سال 95 سختگیری ها بیشتر شده و «اکسیدان» و «مادر قلب اتمی» اجازه نمایش در سینماهای حوزه هنری را نیافتند و «زادبوم» که از این هفته به سینماها می آید هم اجازه نمایش در سینماهای حوزه هنری ندارد. این گزارش مروری است بر وضعیت گیشه فیلم های تحریمی.

اکسیدان
میزان فروش: همچنان روی پرده است و فعلا به فروش 5,989,918,000 تومانی دست یافته. در دو هفته باقی مانده انتظار فروش خارق العاده ای از آن نمی رود و روی شش میلیارد خواهد ماند.
فیلم های تحریمی خوشبخت

تاثیر تحریم: از کیفیت فیلم نمی توان دفاع کرد؛ آنچه به کمک گیشه آمده شوخی مهیا بعضا منشوری است و البته واژه تحریم. شاخک ها حساس شد که بدانند فیلم به کی توهین کرده و چه کسی را زده. البته که کارگردان در شوخی با کشیش نابلدی اش را نشان داده اما نمی توان «اکسیدان» را موهن دانست. شاید اگر این همه هیاهو شکل نمی گرفت، «اکسیدان» به اندازه نصف رقم موجود هم فروش نمی کرد.

مادر قلب اتمی
میزان فروش: 1,300,811,000. این رقمی است که در سایت سینماتیک مقابل فروش «مادر قلب اتمی» قرار گرفته.
فیلم های تحریمی خوشبخت

تاثیر تحریم: پیش تر نوشته ایم علی احمدزاده در ترسیم یک موقعیت دیوانه وار، بازی های جذاب و شخصیت های چت، موفق عمل کرده و استعدادش را به رخ کشیده اما خیلی ها با جهان فیلم همراه نشده و از تماشای آن پشیمان شدند! فیلم «مادر قلب اتمی» چند سال در محاق بود و وقتی مجوز نمایش گرفت، مسئولان حوزه هنری گفتند اجازه نمایش در سالن های این نهاد را ندارد. پس طبیعی است که حساسیت ها درباره این فیلم زیاد شود و خیلی ها تمنای تماشایش را داشته باشند.

پا تو کفش من نکن
میزان فروش: بعد از یک هفته به 132,167,000 تومان فروش رسیده.
فیلم های تحریمی خوشبخت

تاثیر تحریم: اکران «پا تو کفش من نکن» تازه شروع شده ولی در همین مدت فروش آن شگفت انگیز نبوده. یعنی عنوان «تحریم» به کار فیلم نیامده و آن را توی بوق نکرده. آنچه «پا تو کفش من نکن» را سر زبان ها انداخت قید سنی 18+ بود که در روز اکران مشخص شد شایعه بود و با قید بالای دوازده سال به نمایش در آمد.. فیلم درباره دو زوج است که موقع ثبت نام شان در محضرخانه اشتباهی رخ می دهد و اسم آنها توی شناسنامه دیگری می رود. کیفیت فیلم قابل دفاع نیست و از سوژه اش به خوبی استفاده نکرد.

خشکسالی و دروغ
میزان فروش: فیلم «خشکسالی و دروغ» سال پیش اکران شد و در نهایت 2,468,367,000 تومان فروش کرد.

فیلم های تحریمی خوشبخت

تاثیر تحریم: تحریم آن مثل بمب صدا نکرد و آنچه بیشتر در صدر اخبار قرار گرفت بازگشت محمدرضا گلزار پس از سال ها دوری از سینما بود، آن هم در فیلمی غیر تجاری. فیلم به تنهایی بضاعت فروش ندارد و سهم گلزار را باید بیش از دیگر عوامل دانست. مسئولان حوزه هنری اما تصمیم گرفتند مانع از نمایش «خشکسالی و دروغ» در سینماهای تحت مدیریت شان شوند. احتمالا به دلیل داشتن تم خیانت و هوسبازی مرد داستان! مشمول تحریم حوزه شد.

لانتوری
میزان فروش: 6,296,902,000 تومان. فیلبم «لانتوری» سال 1395 به این فروش چشمگیر دست یافت. «لانتوری» با بیش از شش میلیارد فروش در رتبه ششم جدول ایستاد.
فیلم های تحریمی خوشبخت

تاثیر تحریم: راستش «لانتوری» از تحریم سود نبرد؛ چرا که حواشی فیلم از اولین اکران در جشنواره کلید خورد. سوژه آن که درباره اسیدپاشی است خیلی ها را به سینماها کشاند و مخاطبان در انتظار یک فیلم مهم بودند. به رغم نقدهایی که بر «لانتوری» وارد است، نمی توان از جسارت آن گذشت و درمیشیان را تحسین نکرد. حوزه هنری اما این فیلم را دوست نداشت ولی مخاطبان برای تماشای آن به سینما رفتند.

قصه ها
میزان فروش: 2,468,367, تومان.
فیلم های تحریمی خوشبخت

تاثیر تحریم: رخشان بنی اعتماد «قصه ها» را سال در سکوت خبری و بدون پروانه ساخت کلید زد. این فیلم این فیلم حدود دو سال در آرشیو بود تا این که در دولت یازدهم مجوز نمایش گرفت. ابتدا در جشنواره سی و دوم اکران شد و بعد از چهار سال در اردیبهشت امسال به نمایش در آمد. اکران فیلم باعث شد نمایندگان مجلس، وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی را به مجلس فرا بخوانند. آنها پاسخ دادند و نمایندگان ظاهرا قانع شدند. فیلم متهم به سیاه نمایی بود و احتمالا به همین خاطر مسئولان حوزه هنری اجازه نمایش آن را در سینماهای خود ندادند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید