دومین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

دومین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

دومین روز و سومین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم آغاز شد.

کد خبر : ۴۱۷۴۳
بازدید : ۱۴۲۱

لحظه به لحظه با دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی
فرادید | دومین روز و سومین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم آغاز شد.
جلسه علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه) مجلس به ریاست علی لاریجانی و برای ادامه بررسی صلاحیت حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات شروع شد.
نمایندگان مجلس دیروز در اولین جلسه بررسی صلاحیت بعد از استماع دفاعیات رئیس‌جمهور درباره کابینه پیشنهادی وارد بررسی کلیات برنامه دولت دوازدهم شدند و در دومین جلسه بعد از پایان بررسی کلیات برنامه پیشنهادی، رسیدگی به صلاحیت وزرا را از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش آغاز کردند.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز به پایان رسید و نمایندگان با استماع نظر یک مخالف وزیر پیشنهادی وزیر اطلاعات به بررسی صلاحیت علوی ورود پیدا کردند.
بررسی صلاحیت هریک از وزرا براساس آیین نامه داخلی مجلس به ترتیب حروف الفبا خواهد بود.
پایان روز دوم بررسی رای اعتماد به کابینه
۱۳۹۶/۰۵/۲۵ - ۲۰:۱۴
جلسه نوبت عصر دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی به پایان رسید.

در دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی که در دو جلسه صبح و عصر برگزار شد، صلاحیت وزرای پیشنهادی اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد رسیدگی قرار گرفت.

همچنین بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی نیمه تمام ماند که ادامه بررسی به جلسه آتی مجلس موکول شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخصوص برگزاری جلسه نوبت عصر سومین روز رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی که فردا برگزار می‌شود، رای‌گیری کردند که این پیشنهاد نتوانست از رای لازم برخودار شود.

نایب رئیس اول مجلس در پایان جلسه امروز اعلام کرد که ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی فردا ساعت ۸ صبح خواهد بود.
موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی کشاورزی چه گفتند؟
۱۳۹۶/۰۵/۲۵ - ۲۰:۰۹
مخالفان

لاهوتی: برای من جای سوال است، حجتی مهندس راه و ساختمان است و قیر و بتون را می‌شناسد، آیا کشاورزی کشور را هم می‌تواند اداره کند؟ آیا قحط الرجال است؟ حجتی در تعهد نمره بسیار بالایی دارد اما در تخصص نه.

صدیف بدری: آقای حجتی چهار سال در وزارت جهاد کشاورزی بوده‌اید چه کار کرده‌اید که دامداران و کشاورزان شاغل محسوب شوند؟

موافقان

فریدون احمدی: حجتی با وجود خط و خطوط سیاسی، سیاسی کار نیست. از شما خواهش می‌کنیم تعداد مدیران بازنشسته خود را کاهش دهید، خیلی از این افراد نمی‌توانند یک بنگاه پنج نفره هم اداره کنند اما در بدنه دولت می‌مانند. در پاسخ کسانی که مدرک تحصیلی حجتی را زیر سوال می‌برند باید بگویم که موضوع آب زیر مجموعه رشته عمران است و از این موضوع سر در می‌آورد.

حسن‌پور بیگلری: حجتی از وزرای خوب کابینه دولت روحانی است که من نگران از دست دادن او هستم. او به دنبال جنجال‌سازی نیست و قصد ندارد ذهن مردم را تشویش کند. خدمات آقای حجتی را باید از کشاورزان پرسید، آیا کسی هست که در دورترین روستای کشور حجتی را نشناسد؟ امروز بانک کشاورزی به عنوان پیشروترین بانک در صنعت کشاورزی کار می‌کند.
دفاع وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی
۱۳۹۶/۰۵/۲۵ - ۲۰:۰۶
علی ربیعی وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:
  • بیشترین تعاملات را این وزارتخانه با بدنه اجتماعی کشور دارد. قبل از بدنیا آمدن افراد و بعد از فوت آنها، خودشان و خانواده متوفا با این وزارتخانه ارتباط دارند بنابراین طبیعی است که انتقادها از این وزارتخانه بیش از سایرین باشد.
  • امروز در خصوص سیاست های رفاهی وزارت من برنامه دارد چرا که هیچ برنامه توسعه ای بدون داشتن سیاست رفاهی رشد نخواهد کرد. مطالبات اقوام و اقلیت ها را در برنامه های وزارتخانه قرار داده ام.
  • در چهار سال گذشته اشکال فقر را بررسی کردیم و ١١میلیون حاشیه نشین شهری ، بیمه شده اند. امروز دفترچه بیمه به دفترچه هویت تبدیل شده است و حقوق بازنشستگان را افزایش داده ایم.
  • ١٧٠ هزار کودک بازمانده از تحصیل داریم که در حال پیگیری وضعیت آنان هستیم ، فردی که دارای فرزند معلول بود و درخانه معلم خصوصی داشت به من گفت از اینکه از وزارت رفاه تماس گرفته اند و گفته اند چرا فرزند شما به مدرسه نمی رود؟ به ایرانی بودن خود افتخار کرده ام.
  • یک وزارتخانه باید پرچم اشتغال را بردارد، رئیس جمهوری این مساله را از من خواسته اند هر چند مابقی وزارتخانه ها هم دخیل هستند در این خصوص دولت به یک بلوغ رسیده است.
  • حرکت برای ایجاد هماهنگی بین دستگاهی برای افزایش اشتغال آغاز شده است، رشد کلاسیک بیش از ٤٠٠هزار شغل ایجاد نمیکند، ما در این چهار سال روی ابزاری کار کرده ایم که شاهد اشتغال فراگیر باشیم.
  • من بهترین افراد را از دانشگاه ها در خصوص افزایش اشتغال کنار هم جمع کرده ام. ما نیاز به کمیته دائمی مشترک اشتغال داریم تا بتوانیم با همه ظرفیت ها کار را دنبال کنیم.
  • ما آرام‌ترین دوران میان دولت و تشکل های کارگری را داشته ایم، ما دوران اعتماد را پشت سر گذاشته ایم و امروز کمترین چالش را میان کارگر و کارفرما داریم، نمی گویم مشکلی نداریم اما کاهش داشته است. 27 درصد حوادث در مشاغل کارگری کاهش پیدا کرده است.
  • یک و نیم میلیون فر در مدت چهار سال به تعداد بازنشسته شده اند ، برای خنده نمی گویم فردی رفت خواستگاری گفتند، داماد چه کاره است ، گفتند داماد بازنشسته است. با صندوق های بیمه ای نمی توانیم سیاست های حمایتی را دنبال کنیم.
  • ما مطالعات عمیقی کرده ایم ، از کارشناسان معتبر و تحصیلکردگان خوب خود استفاده کرده ایم. حل مسائلی مثل یارانه، فقر، اشتغال و صندوق ها اجماع ملی می خواهد و همه باید یک حرف را بزنیم ، صندوق ها یکی از این مسائل است که باید در خصوص آنها گفت وگوی ملی کنیم.
  • امروز اگر وامی می گیریم برای توسعه بنگاه ها می گیریم قبلا برای امور دیگری می گرفتند. دولت پول مناسب برای دادن بدهی های خود ندارد و این واقعیت صندوق ها است. امروز با ارزش ترین شرکت های ما به بورس رفته اند و شفاف شده اند.
  • ما سیستم اطلاعاتی درست کرده ایم تا در دفتر رئیس جمهوری هم صندوق ها قابل کنترل باشند این نشانگر عملکرد شفاف ما است. مهمترین سیاست ما خروج از بنگاه داری صندوق ها است که باید نمایندگان کمک کنند.
  • من وظیفه مقابله با فقر دارم، این صندوق ها و بنگاه ها هیچ چیزی جز بستن دست های ما ندارند. تعامل من با مجلس ضعیف بوده است که حتما جبران خواهم کرد.
  • سرمایه گذاری جدید خود را به سوی مناطق محروم خواهیم برد. می دانم کارهایم بدون اشکال نبوده است چرا که وزارتخانه بزرگی در اختیار داشته ام اما تمام تلاش خود را کرده ام.
مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی کار و رفاه اجتماعی چه گفتند؟
۱۳۹۶/۰۵/۲۵ - ۱۷:۵۶
مخالفان

فرج الله رجبی:جناب آقای ربیعی پیامک های زیادی از جبهه کارگری آمده که خواستند در جهت موافق شما صحبت کنم که شرمنده شان هستم. در وزارت خانه شما با چند چالش اساسی روبرو هستیم که بخشی فراجناحی است که باید از مجموع هیئت دولت ورود پیدا کنند. بحث اول بیکاری است بحث بیکاری را نمی شود از وزارت کار خواست بدلیل اینکه پارامترهای قابل کنترلش فراتر از وزارت خانه شما است. برنامه صریح شما برای اینکه مطالبات تامین اجتماعی را از دولت بگیرد چیست؟

امیر خجسته: مخالفت من نسبت به برنامه های وزیر پیشنهادی است. بازنشستگان ما وضعیت بدی دارند و باید آنان را از این شرایط خارج کنیم، آیا حقوق بازنشستگی آنان متناسب با تورم است؟ در خارج وقتی بازنشسته می شوند، تفریح مردم آغاز می شود در اینجا، وقتی فردی بازنشسته می شود عزا می گیرد که چه کار باید بکند؟

موافقان

محمدصادق حسنی‌جوریانی: اگر ربیعی وقت بیشتری صرف نمایش کارهایش می کرد درصد کمتری مردد به رای دادن به او بودند چرا که او کارهای زیادی کرده است.

فرید موسوی: ٧٠درصد سرمایه شرکت های تابعه صندوق های بازنشستگی در بورس قابل دسترسی است. فعال سازی بسیاری از بنگاه های تعطیل و نیمه تعطیل در دوره چهارساله وزارت ربیعی شکل گرفته است. بازدهی سرمایه گذاری در صندوق بازنشستگی نسبت به چهار سال گذشته ٣٠٠درصد افزایش یافته. سود خالص تلفیقی مجموعه شستا حدود ٩٠درصد افزایش داشته است.

محمودی شاه‌نشین: من و ربیعی نوجوانی خود را در محله جوادیه گذرانده ایم، ربیعی در آن دوران در کوره های آجرپزی کار کرده است. از ربیعی پرسیدم مهمترین کاری که در دوره وزارت انجام دادید چه بود؟ پاسخ داد: صدور شناسنامه اقتصادی الکترونیکی برای ٢٣ میلیون خانوار. در این شناسنامه اطلاعات لازم برای تصمیم گیری حمایتی مشخص شده است. در طول چهار سال گذشته، ربیعی 500 میلیون تومان حقوق و حق جلسه خود را به حساب تامین اجتماعی واریز کرده است.
آغاز بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه
۱۳۹۶/۰۵/۲۵ - ۱۷:۰۰
نمایندگان مجلس بررسی صلاحیت علی ربیعی وزیر پیشنهادی تعاون، کار رو رفاه را آغاز کردند.
دفاع گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت
۱۳۹۶/۰۵/۲۵ - ۱۶:۱۰
حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر پیشنهادی بهداشت گفت:
  • در دولت یازدهم گرد و غبار کم توجهی به حوزه سلامت زدوده شد و می توان این دولت را سلامت محور نامید.
  • در آغاز دولت یازدهم، پرداخت ٥٦ درصد هزینه پزشکی از جیب مردم، ایران را در میان ٤٠ کشور رده پایین جهان از این نظر قرار داده بود اما در حال حاضر به استناد گزارش مرکز آمار، این رقم به کمتر از ٣٩ درصد کاهش یافته است
  • این میزان کاهش پرداخت از جیب مردم، در دنیا سابقه ندارد. امروز می توان ادعا کرد که هر ایرانی متقاضی بیمه می تواند تحت پوشش قرار بگیرد.
  • ١١ میلیون ایرانی در این مدت بیمه شدند که درآمد ٨٥ درصد آنها کمتر از یک میلیون تومان بود. رتبه اول تولید علم در بخش پزشکی را در منطقه داریم و ٣٠ درصد به تعداد مقالات ایرانیان اضافه شده است.
  • نمایندگان دوره قبل مجلس سردرگمی مردم را برای پیدا کردن داروهای نایاب دیده‌اند اما امروز تعداد داروهای نایاب به کمتر از ٣٠ قلم رسیده است.
  • سهم شرکت های داخلی از بازار دارو افزایش چشم گیری داشته و هر ماه دو داروی جدید وارد بازار شده است.
  • متاسفم مسائلی از تریبون مجلس بیان شد بدون اینکه در دستگاه قضایی ثابت شده باشد، هر کسی مدرکی از فساد دارد به دستگاه قضایی ارائه دهد، مگر اینکه دستگاه قضایی را قبول نداشته باشید.
  • از روز اول گفته ام که نسبت به فساد حساسم. حقوقی که در این دولت می گرفتم سه میلیون و ٢٧٠هزار تومان است که از دانشگاه می‌گرفتم، این همان حقوق نجومی است که فریاد می‌زدید.
  • افتخار می کنم که هیچ کار اقتصادی جز حرفه خودم انجام نداده ام و نه شرکت دارم و نه ساخت و ساز کرده ام. بچه های من هنوز راه وزارت بهداشت را نمی دانند.
  • از میان برادران و خواهرانم، یک برادرم که نماینده مجلس بوده سه بار و در هر نوبت هم کمتر از یک ساعت در وزارت بهداشت حضور داشته است.
  • امروز می‌توانید به رتبه جهانی ایران در بخش سلامت افتخار کنید. کتمان نمی‌کنم که در اجرای برنامه‌ها و انتخاب اطرافیانم خطا نکرده‌ام اما خطای من از روی عمد نبوده، قصور بوده اما تقصیر نبوده است.
  • از ١٨٦ نماینده‌ای که به عنوان موافق ثبت‌نام کرده بودند تشکر می‌کنم.
موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی بهداشت چه گفتند؟
۱۳۹۶/۰۵/۲۵ - ۱۵:۴۱
موافقان

مرتضي خاتمی: ايشان طرح تحول سلامت را در كشور به اجرا در آوردند كه بر اساس آن بار بر زمين مانده بزرگي برداشته شده و زير ساختهاي درماني ايجاد شد. دكتر هاشمي در طول دوره ٤ سال وزارتشان بالغ بر 300 سفر كاري به بالغ بر ٦٠٠ شهر و روستا داشتند كه نشاندهنده توان، نشاط و انگيزه ايشان دارد.

احمد بيگدلی: وعده ايجاد بيمه فراگير با عمق و كيفيت مناسب را به مردم دادند و در برنامه خود تقويت نظام درماني كشور را ديده بودند كه در اين راه موفق بودند. ايشان مقام 19 چشم پزشكي دنيا را دارند.

غلامرضا تاجگردون: دوستان يک‌بار گذشته بيمارستان‌ها را براي خودتان مرور كنيد كه قبلا چه وضعي داشتند و الان در چع شرايطي قرار دارند. ديوان محاسبات در گزارش تفريغ بودجه اي كه به صحن داديم خطايي در عملكرد در وزارت بهداشت نداشت. وقتي فهميديم آقاي هاشمي نمي خواهد وزارت را بپذيرد با چند تن از دوستان به ديدار ايشان رفتيم تا بپذيرند.

مرتضی صفاری: ايشان در سفرهايشان به شهرستانها بخشي از زمان خود را بدون چشم داشت به معاينه بيماران محل مي پردازند. شخصيت علمي ايشان ستودني است اين شخصيت در شرايطي است كه حتي دوستاني كه به عنوان مخالف صحبت كردند نتوانستند به آن اشاره نكنند.

مخالفان
سيد هادی بهادری: يكي از شاهكارهاي دولت يازدهم طرح تحول سلامت بود.اما آنچه كه بنده را مجاب كرد كه در مخالف دكتر هاشمي ثبت نام كنم چند موضوع بود از جمله برخي بي عدالتي ها در نظام پزشكان ديده مي شود. تفاوت ميان حقوق پزشكان با پرستاران و حتي تفاوت حقوق پزشكان با تخصص هاي مختلف وجود دارد. ما براي تامين منابع بيمه سلامت نگران هستيم و در برنامه پيشنهادي آقاي هاشمي در خصوص اينكه چگونه منابع اجراي بيمه سلامت بعد از اين تامين مي شود، نديديم.

محمد قسيم عثماني: رعايت تعادل در حقوق بخش بهداشت و درمان در وزارتخانه بهداشت مورد انتقاد است. در بخش بهداشت ما گله داريم و موفقيتي كه ايشان در بخش درمان داشتند در بخش بهداشت نداشتند.
آغاز بررسی صلاحیت وزیر بهداشت و درمان
۱۳۹۶/۰۵/۲۵ - ۱۲:۵۹
مجلس شورای اسلامی پس از سخنان وزیر بررسی صلاحیت قاضی زاده هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان را آغاز کرد.
دفاع وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه
۱۳۹۶/۰۵/۲۵ - ۱۲:۴۹
محمد جواد ظریف وزیر پیشنهادی وزارت خارجه گفت:
  • امروز انحصار بازی از دست قدرت‌های غربی خارج شده است. منطقه ما یکی از سخت‌ترین دوران‌های تاریخی خود را می‌گذراند و برخی بازیگران با اتکای فزاینده به قدرت ‌های فرامنطقه‌ای خشونت و افراط از همکاری پیش گرفته است.
  • به لطف خدا در دولت یازدهم گام‌هایی بلند و تاریخی برداشته شد که مهمترینش گذر از پرونده هسته‌ای و تحمیل پذیرش حق مردم ایران از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای بر قدرت‌های جهانی بود.
  • بهبود معیشت مردم به عنوان هدف اصلی وزارت خارجه از موانع تهی شد و شرایط بین‌المللی دگرگون شد. بپذیریم که مردم بزرگ ایران تنها نمونه خروج از فصل هفتم منشور ملل متحد در تاریخ هفتاد ساله سازمان ملل بوده است.
  • مصوبه اخیر مجلس در مقابله با اقدامات آمریکا تصویر مقتدرانه‌ای از همدلی و هم‌افزایی قوای سه‌گانه برای دفاع از منافع و حقوق مردم ایجاد کرد.
  • توفیقات فراوانی اعم از عادی شدن فروش نفت با حذف دلالی‌های پرفساد و بازگشت درآمدهای حاصله، رفع موانع حمل و نقل، ورود ۱۱ میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار سرمایه خارجی، افزایش گردشگری، توسعه همکاری در حوزه علم و فناوری از جمله هسته‌ای به دست آمده است.
  • با موانعی هم روبه‌رو بوده‌ایم، هم از درون کشور، هم بیرون. ملاحظات جناحی، شتابزدگی در تحلیل شرایط پیچیده، عدم انضباط در کلام و گفتارهای مربوط به مناسبات خارجی، اقدامات موازی و ناهماهنگ در حوزه‌های گوناگون چالش‌های عمده سیاست خارجی بوده که در دوره جدید نه با قوانین بلکه با اقناع و همدلی باید مرتفع شود.
  • آنها که تلاش خود را برای جلوگیری از اجرای برجام به کار بستند اکنون تلاش دارند با همدستی صهیونیست‌ها فضای ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی را تشدید کنند.
  • گرچه این کشورها و گروه‌ها مرتکب اشتباه اساسی محاسباتی شده‌اند اما این واقعیات و چالش‌ها وظیفه سیاست خارجی ما را سنگین‌تر می‌سازد. تحولاتی که در مدیریت سیاسی آمریکا رخ داده و لفاظی‌های دولتمردان این کشور ناشی از توهم و کج‌فهمی توأمان است
  • ما با هم‌افزایی هوشمندانه سایر نهادها باید این باور را در نخبگان سیاسی ایالات متحده ایجاد کنیم که ایران‌هراسی از رونق افتاده است. این مهم از طریق مقاومت در برابر زیاده‌خواهی‌ها از یک‌سو و گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با جهان از سوی دیگر دست‌یافتنی است و تاکنون نیز توفیقات بسیار خوبی داشته‌ایم.
  • برجام حاصل اعتماد به آمریکا نیست. جرعه جرعه برجام نشان‌دهنده بی‌ا‌عتمادی جدی ما به آمریکا بوده است. اجماع و انسجام داخلی، طراحی فراگیر و استفاده هم‌افزا از تمام توان کشور یعنی توان تمام نهادها و جامعه مدنی، ضرورت غیرقابل انکار دستیابی به این مهم است.
  • اکنون نه‌تنها به عنوان یک عضو برجام نمی‌تواند تعهدات خود را فراموش کند بلکه چنین سیاستی باعث انزوای آن خواهد شد و دست ایران برای اقدامات خود باز است و این اقدامات حتی در قالب برجام دیده شده است.
  • قای ابطحی، قطعا من آخرین کسی خواهم بود که به دنبال تک‌صدایی در سیاست خارجی خواهم بود.
  • تلاش برای ایجاد نهادهای منطقه‌ای به‌ویژه در خلیج فارس و جبهه واحد منطقه‌ای برای مقابله با تروریسم مهم‌ترین دستور کار ماست.
  • درحوزه دیپلماسی اقتصادی، راهبرد ملی ما تامین پایدار منافع ملی در محیط ناامن منطقه و جهان است. دیپلماسی اقتصادمحور نیازمند هماهنگی قانونی و فرهنگی و جهت‌دادن فعالان اقتصادی است.
  • اجتناب از تصمیمات شتابزده، خوباوری، اتکا به خرد جمعی، استقبال از نقد سازنده، همفکری نهادینه با نخبگان دانشگاهی و نمایندگان مجلس، راستگویی در ارتباط با مسئولان و مردم و ... جهت اصلی وزارت خارجه خواهد بود.
  • اگر از رای ارزشمند شما برخوردار شوم با توکل به خدا، توسل به معصومین، تمسک به عنایات امام زمان و پیروی از مقام معظم رهبری با اعتماد به مردم از هیچ کوششی فروگذار نخواهم کرد.
موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی خارجه چه گفتند؟
۱۳۹۶/۰۵/۲۵ - ۱۲:۳۸
مخالفان

پورمختار: مشکل روابط سازنده با برخی کشورهای منطقه نیازمند تدبیر ویژه‌تری است. سفارتخانه‌ها باید فعالیت‌های اقتصادی ایران دردیگرکشورها را ساماندهی کنند اما فعالان اقتصادی ازعملکرد سفارتخانه‌ها گلایه دارند. سفرای ایران بایدارتباطات باجهان را ارتقا دهند وذهنیت منفی مردم ومسئولان جهان رانسبت به کشورمان اصلاح کنند اما دریغ ازذره‌ای اقدام.

محمدرضا پور ابراهيمی: امروز جنگ ما جنگ اقتصادی است و كميسيون اقتصادی در اختيار وزارت خارجه است و كمكشان می‌كنيم. اگر آقای ظریف در ساختار دیپلماسی اقتصادی اصلاحات را اعمال کنند، من هم به او رای موافق می‌دهم.

محمدجواد ابطحی: سیاست خارجی کشور موضوعی نیست که فقط در وزارت خارجه درباره آن تصمیم بگیرند. آقاي ظريف مجلس را با خود داشته باشيد. برخلاف صحبت‌های آقای روحانی برجام يك مكانيزم كنترل بر ايران است. وقتي براي آمريكا نقض برجام هزينه اي ندارد چرا اينكار را نكند. شما پشتوانه ملت را داريد، جرات به خرج دهيد. ظريف با خنده‌هايش كنار رودخانه كنار برود، يك نفر مانند ابطحی با خشونت خواهد آمد البته بنده كه عددی نيستم.

موافقان

حسین رضازاده: مهم ترین دفاع از عملکرد آقای دکتر ظریف، نگاه به تفاوت دیپلماسی در دوره ایشان با گذشته است. اگر انتظار ما موفقیت در عرصه دیپلماسی است باید ادبیاتمان را در داخل کشور اصلاح کنیم. اعتماد مقام معظم رهبری به ظریف، بهترین دلیل برای رای اعتماد مجدد به او است. نخستین سفیر زن در زمان او انتصاب شد.

زهرا ساعی: ظريف نامی آشنا نه تنها برای ايرانيان بلكه برای جهانيان است. آقای ظريف نقش تبليغی دارند و اميدواريم در دوره جديد نيز ديپلماتهای پر تلاش ما نیز نقش تبليغی داشته باشند. او فردی است كه به استفاده از ظرفيت‌های وزارت خارجه بدون نگاه جنسيتی معتقد است.

طيبه سياوشی: وزارت خارجه كشورمان به رياست ظريف توانسته با الويت قرار دادن منافع ملی نظام مقدس جمهوری اسلامي را از شرايط پيچيده و خطرناك عبور دهد. حقوق كارمندان وزارتخارجه در داخل نيز كمترين حقوق در ميان كارمندان دولت است كه اميدواريم مجلس به اين مورد عنايت ويژه داشته باشد.
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی وزیر امور خارجه
۱۳۹۶/۰۵/۲۵ - ۱۱:۱۵
پس از پایان سخنان مسعود کرباسیان، مجلس بررسی صلاحیت محمد جواد ظریف وزیر پیشنهادی امورخارجه را آغاز کرد.
دفاع وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصاد و دارایی
۱۳۹۶/۰۵/۲۵ - ۱۱:۱۲
مسعود کرباسیان گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد و دارایی گفت:

  • عملیاتی سازی سیاست های کلی اقتصاد مقاوتی برنامه وزارت اقتصاد در چهار سال آینده است.
  • آمده ام تا برنامه های مصوب برای گسترش تولید داخلی و کاهش بیکاری را عملیاتی کنم.
  • در دولت یازدهم شاخص ها بهبود یافته اما باید به مراتب در دولت دوازدهم بهتر شود.
  • به زودی مشمولان سهام عدالت از سود بنگاه های واگذار شده برخوردار خواهند شد و علاوه بر سود از حقوق سهامداری خود نیز برخوردار می شوند.
  • برای مردم سازی اقتصاد، باید محیط کسب و کار را بهبود بخشید.
  • ما گمرکی درست کردیم که از 15 کیلو کشفیات پیشساز مواد مخدرو مخدر در سال 91 به 300 هزار کیلو کشفیات امروز رسیده است که رتبه نخست را در میان گمرکهای جهان در این خصوص بدست آورده است.
  • اقدامات ما در گمرک حرف نبود بلکه اقدام و عمل بود ، من فقط حرف نمی زنم و اهل اقدام و عمل هستم.
  • اصلاح و کارآمد سازی بنگاه های اقتصادی کوچک و زودبازده از جمله برنامه های اصلی من است.
  • یکی از مشکلات اقتصادی ایران ضعف در شفاف سازی است که من تلاش می کنم اقتصاد را به اتاق شیشه ای ببرم.
مخالفان وزير پيشنهادی امور اقتصادي و دارايی چه گفتند؟
۱۳۹۶/۰۵/۲۵ - ۱۰:۵۱
مخالفان

ولي ملكي: روابط ميان بانك مركزي و وزارت اقتصاد مشخص نشده است. كاسپيان و فرشتگان و ساير موسسات اعتباري همه با مجوز بانك مركزي بوده و همه اينها فساد ايجاد مي كند و شما چگونه مي خواهيد با آنها برخورد كنيد. منطقي سازي سود بانكي را در نظريه پردازي آورديد اما اينجا بايد بگوييد كه سود بانكي را چقدر كاهش می‌دهم كه در برنامه شما اينها نيامده است.

سيد هادي بهادری: ارتباط وزير اقتصاد با وزير خارجه و ديپلماسي اقتصادي مورد انتظار مجلس است. ساليان سال با تورم بالا با ركود كم روبرو بوديم اما در حال حاضر شاهد افزايش ركود و كاهش تورم هستيم.با سود بانكي دو رقمي توليد رشد نمی كند. موسسات مالی غير مجاز جمع شود. در برنامه نكات خوبي آورده شده اما فاقد آمار كمي است.

موافقان

فريده اولاد قباد: از نظر تورم مي‌دانيم كه در زماني به ۴۰ درصد هم رسيد كه هم اكنون تك رقمي است دولت دوازدهم بايد اصلاحات ساختاري را در دستور كار خود قرار دهد. آقاي كرباسيان از دانش به روز برخوردار هستند و از منظر اجرايي و تجربيات مديريتي ايشان ۲۸ سال سابقه معاون وزيري را در كارنامه خود دارد همچنين 4 سال به عنوان معاون وزير آقاي طيب نيا فعاليت كرده‌اند.

سيد كمال الدين شهرياری: برنامه آقای كباسيان سند چشم انداز، برنامه ششم و بودجه‌های سالانه است كه ما مصوب می‌كنيم ايشان قرار نيست كه چيزی خارج از اين را در برناميشان بگنجانند. او در دوارن خدمت ۳۰سالشان در بسياری از وزارتخانه‌های اقتصادی كار كردند و چون تنها در يك وزارتخانه نبودند ايشان جامع الاطراف هستند، ايشان اقتصاد را از تمامی جنبه هايش تجربه كردند.

عبدالحميد خدری: نقطه عطف تجربيات ايشان اصلاحات ۴ سال گذشته در گمرك است.آمار و ارقامی كه مخالفان اعلام كردن مربوط به دوران ايشان نيست.
آغاز بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اقتصاد
۱۳۹۶/۰۵/۲۵ - ۱۰:۰۰
پس از پایان سخنان وزیر پیشنهادی اطلاعات، بررسی برنامه های مسعود وزیر پیشنهادی اقتصاد آغاز شد.
شنبه؛ احتمال معرفی سرپرست وزارت علوم
۱۳۹۶/۰۵/۲۵ - ۰۹:۵۷
عباسی عضو هئیت رئیسه مجلس با اشاره به معرفی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس گفت: رئیس جمهور تاکنون وزیر پیشنهادی علوم را به مجلس معرفی نکرده است و پیش بینی می‌کنیم سرپرست وزارت علوم تا روز شنبه همزمان با شروع به کار کابینه دوازدهم مشخص شود.
پاسخ علوی به انتقاد علی مطهری
۱۳۹۶/۰۵/۲۵ - ۰۹:۵۳
سیدمحمود علوی در پاسخ به انتقاد علی مطهری گفت:
  • ما از اختیارات قانونی خودمان صیانت می کنیم، از دستبرد به ان هم جلوگیری می کنیم.
  • ایشان طوری گفتند که انگار کسی به اختیاراات قانون ما تعدی کرده و دست چپاول به اختیارات قانونی ما دراز شده سات. اما چنین چیزی نیست
  • اختیاراتی که نهادهای مخالف دارند، یا مرجع ولایی دارند و یا مرجع قانونی دارند و به هر دو مرجع پایبند هستیم و به آن ارج می‌نهیم.
  • اگر مقام معظم رهبری همه وظایف وزارت اطلاعات را به نهاد دیگری واگذار کنند، دست ادب و تمکین به سینه می گیریم و با دل و جان می پذیریم.
  • اگر منظور، برخورد با نهادهای داخلی باشد اهلش نیستیم. تعاملی که اکنون بین ما و نهادهای اطلاعاتی از جمله اطلاعات سپاه حاکم است، در وضعیتی است که مقام معظم رهبری از این تعامل اظهار مسرت کردند.
دفاع وزیر پیشنهادی اطلاعات
۱۳۹۶/۰۵/۲۵ - ۰۹:۴۶
سیدمحمود علوی، وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت:
  • امروز با وزارت اطلاعاتی مواجه هستیم که عرصه سربازانی مومن متعهد فداکار و ولایت مدار و دلسوز امنیت کشور هستند.
  • اهتمام بر حفظ استقلال وزارت، عدم وابستگی جناحی آن، کار حرفه‌ای و کاربردی و محورهای راهبردی از فعالیت‌های وزارت اطلاعات در این چهار سال بوده.
  • وزارت اطلاعات در این مدت تحلیل‌های عمیقی را در عرصه‌های مختلف هم برای مسئولین تصمیم گیر و صاحبان تریبون داشته تا تصمیم گیری‌ها به نحو جامعی انجام بگیرد.
  • کار اطلاعاتی بر پایه احکام شرعی و رعایت حرام و حلال ،ارزش‌های اخلاقی قوانین جمهوری اسلامی در همه موارد از جمله در رفتار با متهمین لحاظ شده.
  • در این مدت چهار سال انضباط مالی و بهره‌وری بهینه از منابع مالی و ایجاد اماکن مورد نیاز برای عملکرد بهتر سربازان امام زمان اتفاق افتاده است.
  • ثبات مدیریتی و تغییرات در حد ضرورت و آرامش در مجموعه وزارت اطلاعات بوده که مجموعه معاونین مسئولیت‌های خود را انجام دادند. به تعبیر مقام معظم رهبری در برخی موارد بخش‌هایی از وزارت اطلاعات کار خود را خوب در بخش‌های دیگر کار خود را بسیار خوب انجام داده‌اند که البته به تعبیر ایشان توقع می‌رود در همه بخش‌ها کار خود را عالی انجام دهند.
  • در چهار سال ضربه زدن به 120 تیم تروریستی تنها با یک شهید، شهید عشوری که نشان دهنده موفقیت جمهوری اسلامی در ضربه زدن به تروریست‌هاست.سرویس‌های اطلاعاتی برای تبادل اطلاعات با وزارت اطلاعات ارزش‌های قابل توجهی قائل هستند.
  • در این مدت وزارت اطلاعات در زمینه تقویت زیر ساخت‌های فنی 300 درصد تقویت توان داشته. تعامل سازنده با قوای سه گانه کشور، اشراف صیانتی بر مسئولین و دستگاه‌های مختلف از اقدامات وزارت در این چهار سال بوده که در چهار سال آینده دنبال می‌کند. ایجاد امنیت مراکز آموزشی بدون اینکه فضای این مراکز امنیتی بشود از فعالیت‌های وزارت اطلاعات بوده است.
  • در حوزه فضای سایبری تقسیم وظایف شده. جرایم عمومی به نیروی انتظامی واگذار شده. جرایم امنیتی به وزارت اطلاعات برگزار شده. در حوزه امنیت زیر ساخت بر عهده وزارت ارتباطات است. آنچه که آقای دلخوش گفتند از نوع اول و جرایم عمومی است. مرتبطینی که به کانال رادیو گیلان اطلاعات می‌دادند احضار شدند و به آنها تذکر داده‌ شد. بیش از این وزارت اطلاعات نمی‌تواند وقت خود را به مسائل اجتماعی بدهد.
موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی اطلاعات چه گفتند؟
۱۳۹۶/۰۵/۲۵ - ۰۹:۴۱
مخالفان

مطهری: وزیر اطلاعات اجازه دخالت سایر نهادها در حیطه کار وزارت اطلاعات را ندهد. آقای علوی در چهار سال گذشته مرد این میدان نبود.

موافقان

اکبریان: بهتر است سازمان‌هایی که امروز مشکل‌هایی برای سرمایه گذاری ایجاد کردند وهمچنین قوه‌قضائیه از وزارت اطلاعات یاد بگیرند و اقداماتی برای امنیت سرمایه گذاری انجام دهند.

قاضی‌پور: دستگیری هزاران نفر از عناصر ضد انقلاب از اقدامات مثبت علوی است. اولین بار است که در طول ۱۰ سال گذشته می خواهم به عنوان موافق حرف بزنم که همه می‌گویند معجزه شده است.

بروجردی: امروز ایران یک تنه حریف همه قدرت‌های بزرگ دنیاست.
ورود معاون اول رئیس جمهور و وزرا به صحن مجلس
۱۳۹۶/۰۵/۲۵ - ۰۹:۳۸
اسحاق جهانگیری به همراه محمود حجتی، حجت‌الاسلام علوی، ولی‌الله سیف، عباس آخوندی، مسعود کرباسیان، عبدالرضا رحمانی‌فضلی و حسینعلی امیری در این جلسه حاضر شدند.
آغاز جلسه علنی مجلس
۱۳۹۶/۰۵/۲۵ - ۰۹:۳۷
در ابتدای جلسه قاضی‌زاده هاشمی دستور کار امروز پارلمان را ادامه بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم عنوان کرد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید