چرا نمی‌توان خودرو ارزان‌ قیمت تولید کرد؟

چرا نمی‌توان خودرو ارزان‌ قیمت تولید کرد؟

تا چندی دیگر ارزان‌ترین خودرو بازار ایران از خط تولید خداحافظی می‌کند و جای سؤال دارد که چرا نمی‌توان خودرو ارزان‌قیمت اما باکیفیت تولید کرد که به عقیده برخی کارشناسان هزینه مالی و مواد اولیه آن در ایران بالا است و باید در این زمینه بانک‌ها به کمک تولیدکننده و مصرف‌کننده بشتابند.

کد خبر : ۴۱۹۸۳
بازدید : ۲۳۰۹
تا چندی دیگر ارزان‌ترین خودرو بازار ایران از خط تولید خداحافظی می‌کند و جای سؤال دارد که چرا نمی‌توان خودرو ارزان‌قیمت اما باکیفیت تولید کرد که به عقیده برخی کارشناسان هزینه مالی و مواد اولیه آن در ایران بالا است و باید در این زمینه بانک‌ها به کمک تولیدکننده و مصرف‌کننده بشتابند.

به گزارش خودروکار، تا چندی دیگر عمر تولید پراید که از سال 1372 روی خط تولید سایپا قرار دارد، به پایان می‌رسد و این در حالی است که به گفته مهدی جمالی-مدیرعامل سایپا، خودرو پراید محصولی مناسب برای اقشار آسیب‌پذیر است و درمجموع پراید ارزان‌ترین خودرو کشور محسوب می‌شود.

با خداحافظی پراید از خط تولید، بازار جایگزینی برای آن در نظر خواهد گرفت که محصولاتی همچون ساینا و تیبا از سوی شرکت نیز به‌عنوان جایگزین پراید معرفی شده‌اند اما اندکی قیمت این دو محصول باقیمت پراید متفاوت است و این سؤال را ایجاد می‌کند که چرا کارخانه‌ها به دنبال معرفی جایگزین استاندارد باقیمتی در حدود 20 میلیون تومان برای پراید نیستند.

برای آنکه در ایران‌، خودرو ارزان‌ قیمت با استانداردهای لازم طراحی و تولید شود به نظر می‌رسد باید بهره‌ وری نیروی انسانی در ایران افزایش یابد و از سوی دیگر هزینه‌های مالی تولید در ایران بالا است و احساس می‌شود تا نظام بانکی با طراحی تسهیلات بلندمدت و ارزان‌قیمت به کمک تولیدکننده و خریدار نهایی خودرو بیاید.

در ایران رابطه عبدالله بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار خودروکار، در رابطه با چرایی عدم توانایی تولید خودرو ارزان‌قیمت در ایران، اظهار می‌کند: قیمت تمام‌شده یک خودرو متشکل از قیمت مواد اولیه، هزینه‌های مالی، هزینه نیروی انسانی و هزینه سربار تولید است که 70 درصد از قیمت تمام‌ شده را مواد اولیه تشکیل می‌دهد.

او می‌افزاید: تولید خودرو باکیفیت حداقلی به مواد اولیه قابل‌قبول نیاز دارد که با توجه به قیمت مواد اولیه، نمی‌توان اصولاً هزینه تمام‌شده را در این بخش کاهش داد.

این کارشناس صنعت خودروسازی کشور، با اشاره به اینکه هزینه مالی در تولید بالا است، خاطرنشان می‌کند: عمدتاً هزینه نیروی انسانی در خودروسازی بالا است که افزوده شدن امکانات و رعایت استانداردهای 82 گانه تولید خودرو بر قیمت تمام‌شده خودرو می‌افزاید.

بابایی با تعریف خودرو ارزان‌قیمت می‌گوید: محدوده قیمتی خودرو ارزان‌قیمت با توجه به متوسط درآمد مردم یک جامعه تعیین می‌شود که با نگاه به میزان درآمد اعضای جامعه ایرانی، خودرویی که در محدوده قیمتی 20 تا 30 میلیون تومان قرار داشته باشد، خودرو ارزان‌قیمت محسوب می‌شود.

او تأکید می‌کند: یک خودرو 30 میلیون تومانی می‌تواند با پشتیبانی بانک‌ها که سود کم با بازپرداخت طولانی‌مدت تعریف کرده است، به‌راحتی در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

این کارشناس صنعت خودروسازی، یادآور می‌شود: در بازارهای جهانی نرخ تحویل دهی خودرو به مشتریان، ارزان‌قیمت و طولانی‌مدت است که اگر تجربه بازارهای جهانی در ایران، پیاده‌سازی شود، می‌توان از فشار به تولیدکننده و مصرف‌کننده نهایی کاست.

بابایی در انتها می‌گوید: ارزان‌سازی تولید خودرو باید به سمتی سوق پیدا کند که بانک‌ها و نظام بانکی برای عرضه خودرو شرایطی را مهیا کنند تا مصرف‌کننده با اقساط طولانی‌ مدت و ارزان‌قیمت خودرو را خریداری کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید