دیپلماسی آموزشی ایران- آمریکا کلید خورد

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی ضمن اشاره به ورود برخی دانشجویان غربی به فضای دانشگاهی ایران آن‌را ناشی از تلاش‌های حسن روحانی، رییس جمهور فعلی نامید که غالبا از لزوم تماس با غرب صحبت می‌کند.

کد خبر : ۴۲۴۳
بازدید : ۱۶۴۰
یک روزنامه آمریکایی در گزارشی ضمن اشاره به ورود برخی دانشجویان غربی به فضای دانشگاهی ایران آن‌را ناشی از تلاش‌های حسن روحانی، رییس جمهور فعلی نامید که غالبا از لزوم تماس با غرب صحبت می‌کند.

روزنامه آمریکایی «کریسشن ساینس مانیتور» در گزارشی پیرامون بورسیه چند شهروند آمریکایی برای حضور در دانشگاه تهران و مطالعه در رشته زبان فارسی و ایران شناسی نوشت: حتی با وجود انزجار [برخی] نسبت به برجام در ایران و آمریکا گام‌های اولیه برای دیپلماسی آموزشی بین دو کشور به آهستگی برداشته شده است.

5 دانشجوی آمریکایی این هفته تحصیل در دوره ایران شناسی را در دانشگاه تهران و در مکانی آغاز نمودند که پیشتر به شهروندان آمریکایی روادید ارائه نمی‌شد و حال علاوه بر آن‌ها، سه ‌آمریکایی دیگر نیز در کلاس‌های زبان فارسی دانشگاه تهران ثبت نام کرده‌اند. علاه بر این دانشجویان آمریکایی، 5 دانشجوی انگلیسی و یک کانادایی نیز در دانشگاه تهران پذیرفته شده‌اند.

این روزنامه نوشت: «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران که به ایرانیان شرکت کننده در انتخابات قول رهایی از تحریم‌ها را داده بود، غالبا از نیاز به تعامل با غرب صحبت می‌کند و هفته گذشته نیز در این زمینه گفت، توافق هسته‌ای به معنای پایان راه نیست بلکه آغاز روابط بهتر با کشورهای مختلف است.

به نوشته کریسشن ساینس مانیتور، البته هنوز سخنان ضد آمریکایی در ایران چندان تغییری نیافته و رهبر انقلاب این کشور نیز اخیرا از نفوذ فرهنگی، سیاسی خبر داده بود.

« مهدی آهویی» از مقام‌های امور دانشگاهی ایران در زمینه برنامه پذیرش دانشجویان خارجی در این زمینه گفت: «به نظر می‌رسد تغییرات صورت گرفته بخشی از سیاست روحانی برای تغییر و تحول در حوزه دانشگاهی کشور است. البته من نمی‌دانم که این مسئله پیرو توافق هسته‌ای بوده است یا خیر. به هر حال تغییراتی صورت گرفته است.»

کریسشن ساینس مانیتور نوشت: حضور غربی‌ها به ویژه اتباع آمریکایی در ایران بعد از وقوع انقلاب در سال 79 میلادی موضوعی حساسیت برانگیز بوده است. البته در دوران «محمد خاتمی» رئیس جمهور پیشین اصلاح طلب ایران تغییراتی در حوزه دانشگاهی ایجاد شد اما با روی کار آمدن «محمود احمدی نژاد» دیگر رئیس جمهور این کشور رشد در این زمینه کاسته شد.

این روزنامه در خاتمه مدعی شد که فضای امروز ایران متفاوت‌تر از گذشته از لحاظ دیدگاه ضد آمریکایی شده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید