روحانی در گفتگو با CNN چه گفت؟

روحانی در گفتگو با CNN چه گفت؟

شامگاه روز یکشنبه میهمانی سالانه حسن روحانی رئيس‌‌جمهوری در جمع ایرانیان آمریکا در هتل هیلتون نیویورک با حضور بیش از هزار ایرانی که خود را از سراسر آمریکا و راه‌های دور و نزدیک برای میهمانی شام به نیویورک رسانده بودند، برگزار شد.

کد خبر : ۴۳۰۲۴
بازدید : ۱۴۴۷
روحانی: ترامپ غیرقابل پیش‌بینی است
شامگاه روز یکشنبه میهمانی سالانه حسن روحانی رئيس‌‌جمهوری در جمع ایرانیان آمریکا در هتل هیلتون نیویورک با حضور بیش از هزار ایرانی که خود را از سراسر آمریکا و راه‌های دور و نزدیک برای میهمانی شام به نیویورک رسانده بودند، برگزار شد.

جواد ظریف، محمدباقر نوبخت، محمود واعظی، سورنا ستاری و معاونان ظریف عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی از همراهان رئيس‌جمهوری در این ضیافت بودند که بدون وقفه از فرودگاه راهی هتل شده بودند.

روحانی در حالی برای هفتاد‌و‌دومین اجلاس سران وارد نیویورک شده که در ماه‌های اخیر انتقاد‌های آمریکا به توافق هسته‌ای ایران افزایش یافته است و همه در انتظار جلسه چهارشنبه نشست ١+٥ و نخستین دیدار ظریف با تیلرسون هستند.

سخنران ابتدایی مراسم دکتر نفیسی، جراح قلب، بود که خواستار توجه بیشتر به محیط زیست بود. سخنران بعدی سوسن منوچهری‌ارفع‌نیا بود که در سخنرانی خود به حضور چشمگیر ایرانیان ساکن در آمریکا پای صندوق‌های رأی و حمایت آنها از دولت روحانی اشاره کرد. او از حسن روحانی تقاضا کرد حقوق اساسی زنان را به آنها اعطا کنند و خواهش کرد دولت درهای استادیوم‌ها را روی زنان باز کنند؛ چراکه این تغییر کوچک اثرات بزرگ و ماندگاری در ذهن زنان دارد. او همچنین از حسن روحانی خواستار تسهیل رفت‌وآمد همسران خارجی ایرانیان مقیم آمریکا به ایران شد. صحبت‌های او با تشویق‌های پیاپی ایرانیان حاضر در سالن همراه بود.

حسن روحانی، سخنرانی خود را با اشاره به حضور چشمگیر مردم پای صندوق‌های رأی شروع کرد و گفت: رقبای مختلف، حامیان مختلفی در سراسر کشور داشتند، همه مردم آزادانه از کاندیدای خود دفاع، شعارهای مورد نظر خود را اعلام و آنچه مطالبه آنها بود را با صدای رسا اعلام کردند و مردم با حضور ٧٣درصدی در انتخابات، شور و شعفی به تاریخ افتخارات کشور افزودند.

او با اشاره به برگزاری مراسم تحلیف با حضور ١٠٥ هيئت خارجی به‌عنوان یک حضور کم‌نظیر در تاریخ ایران و اینکه بیش از نود و چند کشور و تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی و بعضی از هیئت‌ها از چند وزیر و معاونان حضور داشتند، گفت: اینها همگی به معنای آن است که جامعه جهانی به ملت، انتخابات و حضور مردم ایران احترام می‌گذارد.

روحانی گفت: مردم ایران در چهار سال دولت یازدهم، در کنار دولت، تلاش‌های بی‌نظیری را انجام دادند؛ در سیاست خارجی با تلاشی که برادران بسیار عزیزم ظریف، عراقچی، تخت‌روانچی و سایر اعضای هیئت داشتند، توانستند در تاریخ سیاست خارجی کشور به دنیا نشان دهند که ایرانیان همان‌طور که در صحنه فرهنگ، علم و دفاع پیشتاز بوده‌اند، در سیاست خارجی هم می‌توانند به‌خوبی با زبان و منطق قابل‌قبول از حقوق ملت خود دفاع کنند.

در طول سخنرانی نام ظریف و تیم هسته‌ای با تشویق بی‌وقفه حضار همراه می‌شد.

روحانی گفت: برجام در تاریخ سیاسی منطقه و جهان همواره زنده خواهد بود؛ چه دولت فعلی آمریکا خوشحال باشد یا نگران، برجام یک توافق چند‌جانبه با حمایت قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل است. برجام برای صلح و امنیت جهانی به‌عنوان یک یادگاری است که به جهانیان اعلام کرد مسائل پیچیده بین‌المللی پای میز مذاکره قابل حل‌وفصل است. ملت ایران به جهانیان ثابت کرد هیچ‌گاه دروغ نگفته و نخواهد گفت و همواره بر عهد خود پایبند است.

او تأکید کرد: خارج‌شدن از برجام به‌معنای زیرپاگذاشتن یک تعهد روشن سیاسی یک دولت است. این برای کسی افتخار نیست. ایرانیان در طول تاریخ همواره بر عهد خود استوار بوده‌اند. همان‌طور که دین و آیین ما توصیه کرده است که به عهد خود مراعات کنیم و فرهنگ ایرانی آموخته است، پای این عهد خواهیم ماند؛ تا زمانی که طرف مقابل به عهد خود پایبند باشد. او ادامه داد: هیچ‌گاه آغازگر نقض توافق بین‌المللی نخواهیم بود اما اگر طرف مقابل بخواهد برابر حقوق مردم ایران تجاوزگر باشد، حتما طرف ایران پاسخ مقتضی و مناسب خواهد داد.

روحانی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به اینکه در یک سال گذشته بیش از ٥٠٠ نفر از تحصیل‌کردگان ایران در صد دانشگاه برتر دنیا به ایران بازگشته‌اند که بخش عمده این رقم از آمریکا بوده است، گفت: ایران تنها نقشه جغرافیایی سرزمین ما نیست و هر جا که ایرانیان جمع می‌شوند، آنجا ایران است. شما در حمایت از برجام در آمریکا تلاش کردید و امروز هم می‌توانید برای منافع ایران و حقوق مردم ایران تلاش کنید.
لابی اصلی ملت ایران در آمریکا، شما ایرانیان فرهیخته و سربلند هستید.پس از سخنرانی و صرف شام روحانی ضیافت را ترک کرد اما بازار سلفی و عکس یادگاری با ظریف و تیم هسته‌ای بسیار گرم بود و تا دو ساعت بعد از پایان برنامه دکتر ظریف به درخواست‌های سلفی پاسخ می‌گفت و البته ایرانیان درخواست‌های زیادی با محوریت برگشت به ایران و همکاری‌های علمی با ظریف و واعظی و دیگر اعضای تیم ایران مطرح می‌کردند. روز گذشته روحانی با رئیس جمهور بولیوی دیدار کرد

روحاني در گفت‌وگو با سي‌ان‌ان:‌ هزينه خروج از برجام گزاف است
حسن روحانی در گفت‌وگو با کریستین امانپور، خبرنگار شبکه سی‌ان‌ان آمریکا به نکاتی درباره برجام، مواضع ترامپ علیه برجام و سرنوشت پرونده هسته‌ای اشاره و تأکید كرد: «اگر دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمریکا، برجام را به دور اندازد،‌آمریکا هزینه گزافی پرداخت خواهد کرد».روحانی در گفت‌وگوی اختصاصی با سی‌ان‌ان همچنین گفته «خروج از چنین توافقی هزینه بالایی برای ایالات متحده آمریکا خواهد داشت و باور ندارم آمریکا بخواهد چنین هزینه‌ای بپردازد، آن هم برای چیزی که قطعا منفعتی برای آنها به دنبال نخواهد داشت».
روحانی همچنین در این گفت‌وگو تأکید کرده «چنین عملکردی از سوی دولت ترامپ برای آمریکا هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت اما در عین حال اعتماد بین‌المللی به آمریکا را کاهش داده و از بین خواهد برد».آمریکا به‌تازگی با تمدید تحریم‌ها علیه ایران موافقت کرده است.
ترامپ برجام را بدترین قرارداد ممکن توصیف کرده بود و از آغازبه‌کار در کاخ سفید، از هیچ تلاشی برای مخالفت با برجام خودداری نکرده است.روحانی همچنین تأکید کرده «درست است که آقای ترامپ غیرقابل پیش‌بینی است؛ تنها نتیجه خروج از برجام، بی‌اعتباری است. ما برای هر وضعیتی پیش‌بینی و برنامه داریم». برخی از نکات مصاحبه حسن روحانی و کریتسین امانپور را در زیر می‌خوانید.

مخالف سلاح کشتارجمعی و مسابقه تسلیحاتی در مناطق مختلف ازجمله شبه‌جزیره کره هستیم. تهدید و نظامی‌گری مشکل اشاعه سلاح هسته‌ای را حل نمی‌کند.

دولت‌شدن داعش به نفع هیچ‌کس نیست؛ ایران جلوی آن را گرفت. نقل‌مکان داعش، خطر بعدی است. پایان مشکلات سوریه، باید مذاکره و اراده مردم باشد.

جهان باید در برابر نسل‌کشی و جنایت علیه مسلمانان، مقابل ارتش و دولت میانمار بایستد و به آوارگان کمک کند؛ ایران در هر دو زمینه اقدام می‌کند.

دستگاه قضائي ایران مستقل است. وظیفه رئيس‌جمهور، مراقبت از مراحل قانونی است. گوانتانامو یادتان نرود. نمی‌توان یک‌طرفه نگران حقوق انسان‌ها بود.

درست که آقای ترامپ غیرقابل پیش‌بینی است؛ ولی ما برای هر وضعیتی پیش‌بینی و برنامه داریم. تنها نتیجه خروج از برجام، بی‌اعتباری است.

کاهش تنش، منوط به رفتار آمریکاست. رفتار ترامپ مسیر مذاکره برای حل مشکلات بین‌المللی را می‌بندد و عقب‌گرد به دوران ناموفق بوش پدر و پسر است.

بر قدرت مردم خود تکیه داریم و نگران هیچ تهدیدی نیستیم. اگر بخواهیم، فقط چند روز برای بازگشت به شرایط هسته‌ای قبل از برجام نیاز داریم.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید