انار، میوه بهشتی پر خاصیت

انار، میوه بهشتی پر خاصیت

محققان طب قرآنی، معتقدند انار به عنوان یک میوه بهشتی از این جهت در فصل پاییز به بار می‌نشیند که این فصل زمان خزان درختان و گرفتگی آسمان است و برای جلوگیری از افسردگی و نگرانی دانه‌های انار بسیار مفیدند و موجب شادابی می‌شوند.

کد خبر : ۴۳۲۲۳
بازدید : ۲۳۱۳۹

فرادید | پاییز که می‌رسد میوه‌ها شکل جدیدی می‌گیرند، دیگر خبری از میوه‌های ریز و درشت و رنگ و وارنگ تابستانی نیست، تعداد میوه‌ها کم و شکل آنها محدود می‌شود. اکثر میوه‌های پاییزی مرکبات هستند و خیلی از نظر ظاهر جذابیت ندارند. در بین این میوه‌ها انار یکی از پاییزی‌ترین میوه‌هاست که خواص زیادی هم دارد. در شروع فصل پاییز بد نیست به خواص انار نگاهی بیندازیم.

انار، میوه بهشتی

انار از آن دست میوه‌هایی است که در روایات و قرآن نامش آورده شده و یکی میوه‌های بهشتی است. محققان طب قرآنی، معتقدند انار به عنوان یک میوه بهشتی از این جهت در فصل پاییز به بار می‌نشیند که این فصل زمان خزان درختان و گرفتگی آسمان است و برای جلوگیری از افسردگی و نگرانی دانه‌های انار بسیار مفیدند و موجب شادابی می‌شوند.
انار، میوه بهشتی پر خاصیت
برای جلوگیری از افسردگی و نگرانی دانه‌های انار بسیار مفیدند
انار یکی از میوه‌های خوش آب و رنگ فصل پاییز و زمستان است که در مقایسه با سایر میوه‌های این فصل، آنتی‌اکسیدان بیشتری برای افزایش ایمنی، مقاومت و حفاظت از بدن در مقابل بیماری‌ها، میکروب‌ها و ویروس‌ها دارد. از امام رضا (ع) هم نقل شده که: «انار بخورید تا دهانتان پاکیزه و خوش‌بو شود.» کارشناسان هم می‌گویند خوردن انار مانع تشکیل پلاک‌های دندانی و بروز پوسیدگی دندان می‌شود و برای دندان درد مفید است.
در بارداری انار جزو میوه‌هایی است که به شدت توصیه می‌شود. به خصوص برای مادرانی که در این فصل باردار هستند و تمایلی به خوردن سیب ندارند انار می‌تواند جایگزین مناسبی باشد. خوردن انار برای کمک به رشد جنین و سلامت فرزند نیز مفید است. خوردن انار در بارداری باعث زیباتر شدن فرزند می‌شود. علاوه بر جلوگیری از ویار و تقویت مادر، به رشد کودک هم کمک می‌کند.
همچنین خوردن انار مستی را رفع می‌کند. برای صفرا و تب صفراوی مفید است و بهتر است قبل از غذا خورده شود، بهترین موقع خوردن انار صبح ناشتا با کمی گلپر است. پودر پوست انار برای التیام زخم‌های کهنه مفید است. اگر انار با دانه خورده شود از صدا کردن شکم جلوگیری می‌کند. دم‌کرده برگ انار میگرن را برطرف می‌کند. بهترین ساعت برای نوشیدن آن ۵ عصر و آخر شب است. ۵ گرم گل انار در یک لیوان آب جوش دم‌کرده و میل کنید.
انار، میوه بهشتی پر خاصیت
انار یکی از معدود میوه‌هایی است که آب‌ میوه آن به اندازه خود آن خاصیت دارد
انار ترش و شیرین
انار میوه‌ای است که هم به صورت ترش خورده می‌شود هم شیرین و هر کدام آن خواص خودش را دارد. مثلاً انار شیرین برای سرماخوردگی، تقویت نیروی جنسی، تقویت روده‌ها، تقویت معده، تقویت ریه، وجود خون در ادرار، مسمومیت، درد گوش، التهاب معده، آب‌ریزش چشم، خون‌ریزی رحم، خارش پوست، تقویت لثه، تصفیه خون، کم‌خونی، اسهال خونی استفراغ و کم‌اشتهایی مفید است. انار شیرین برای کسانی که یرقان دارند مفید است، یک ساعت قبل یا بعد از غذا میل شود. امام صادق از انار شیرین یاد کرد و فرمود: «ترش و شیرین در شکم سازگارتر است».

انار ترش برای سکسکه، قند خون، تب صفراوی و غیره استفاده می‌شود. کسانی که زخم معده دارند انار ترش برایشان ممنوع است. به طور کلی زیاده‌روی در مصرف انار ترش امکان به وجود آمدن زخم معده را دارد. برای درمان زخم‌های دهان روزی چند بار آب انار ترش را در دهان نگه داشته و مزه مزه کنید. کسانی که مزاج گرم دارند انار ترش برای آنها مفید است. امام رضا (ع): «انار شیرین و ترش بمک؛ چرا که انسان را نیرو می‌دهد و خون را زنده می‌سازد.»

آب انار
انار یکی از معدود میوه‌هایی است که آب‌ میوه آن به اندازه خود آن خاصیت دارد. آب انار خواص آنتی اکسیدانی قوی‌ای دارد و در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و سکته بسیار مفید است. یک لیوان آب انار حدود ۴۰ درصد ویتامین C مورد نیاز روزانه بدن را تأمین می‌کند و منبع خوبی از ویتامین‌های A، E و اسیدفولیک است. مقدار آنتی اکسیدان موجود در آب انار حتی ۳ برابر چای سبز است.
انار، میوه بهشتی پر خاصیت
انار ترش برای سکسکه، قند خون، تب صفراوی و غیره استفاده می‌شود
نقش آنتی‌اکسیدان‌ها، کند کردن یا جلوگیری از صدمه سلولی است که توسط علل مختلف استرس‌زا به وجود می‌آید، مانند مصرف سیگار و دخانیات، آلودگی هوا و استرس‌های روحی. مصرف روزانه آب انار به کاهش فشارخون کمک می‌کند؛ و به طرز چشم‌گیری پیشرفت سرطان پروستات را کاهش می‌دهد. آنتی‌اکسیدان‌های درون انار یا آب آن ممکن است بتواند از ایجاد لخته در خون جلوگیری کند. متخصصان تغذیه بر این نکته تأکید دارند که آب انار همچنین می‌تواند چربی‌های اطراف معده و شکم را در زنان و مردان چاق کاهش دهد.
در آزمایشی که انجام شد، در طول یک ماه ثابت کردند میزان تشکیل سلول‌های چربی در اطراف شکم در افرادی که آب انار مصرف می‌کنند، کاهش می‌یابد. کسانی که آب انار می‌نوشند، فشار خونشان پایین می‌آید و بنابراین خطر بروز حملات قلبی و سکته مغزی و بیماری کلیوی در این اشخاص نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.
پزشکان به این نتیجه رسیدند که آب انار می‌تواند مقدار اسید چرب موجود در خون را کاهش دهد. آزمایش‌های قبلی که روی انسان و حیوانات انجام گرفته، نشان داده است که مقدار زیادی از این اسید چرب، ذخیره چربی را در اطراف شکم افزایش می‌دهد و در نتیجه سبب تشدید احتمال ابتلا به بیماری قلبی و دیابت نوع دوم می‌شود.
انار، میوه بهشتی پر خاصیت
مادرانی که در این فصل باردار هستند و تمایلی به خوردن سیب ندارند انار می‌تواند جایگزین مناسبی باشد
مضرات انار
خوردن انار یا آب آن به مقدار زیاد هم می‌تواند دردسرساز باشد. مثلاً کسانی که سرد مزاج هستند نباید در خوردن انار افراط کنند. انار معده را سست کرده و ایجاد نفخ می‌کند. این افراد باید انار را با زنجبیل بخورند. از طرف دیگر جوشانده پوست درخت و پوست ریشه آن‌که برای رفع کرم بکار می‌رود ممکن است ایجاد سرگیجه و استفراغ کند. در خوردن جوشانده انار باید احتیاط کرد و این کار باید تحت نظر متخصص انجام گیرد.
کسانی که این داروها را مصرف می‌کنند باید در خوردن انار محتاط باشند، کاربامازپین (Tegretol)، روزوواستاتین (Crestor)، تولباتامید (Orinase) و وارفارین (کومادین). مصرف انار با وارفارین ممکن است، اثرات جانبی وارفارین را افزایش دهد. همچنین داروهایی که برای فشار خون بالا استفاده می‌شوند، از آنجایی که انار خود کاهش دهنده فشارخون است، مصرف انار با این داروها می‌توان باعث افت شدید فشارخون شود. خوردن انار برای مبتلایان به زخم معده و روده جایز نیست همچنین موجب کاهش جاذبه کبد می‌گردد. افراط در خوردن انار باعث یبوست ناراحتی معده و زبر شدن گلو می‌شود در ضمن افرادی که مبتلا به ناراحتی ریوی هستند در مصرف انار احتیاط کنند.
انار، میوه بهشتی پر خاصیت
افرادی که مبتلا به ناراحتی ریوی هستند در مصرف انار احتیاط کنند
خواص انار برای پوست
انار از آن میوه‌هایی است که می‌تواند به عنوان ماسک صورت هم استفاده شود. از ماسک انار برای مقابله با چین و چروک پوست صورت استفاده می‌کنند. انار به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌های قوی، با رادیکال‌های آزاد که عامل اصلی پیری پوست هستند، مقابله می‌کند. استفاده از انار برای تقویت پوست بسیار ساده است، فقط کافی است مقداری آب انار را بگیرید و آن را بدون مخلوط کردن با چیز دیگری روی پوست صورت خود بمالید. این کار باعث روشن شدن پوست می‌شود و برای تغذیه پوست هم بسیار مناسب است.

دانه انار

روغنی که از دانه‌های انار به دست می‌آید اثرات تقویتی خاص خودش را دارد. این روغن خاصیت ضدالتهابی قوی‌ای دارد که مرهون اسید چرب موجود در آن است، ناراحتی‌های پوستی مانند خشکی پوست، اگزما و سوختگی در اثر نور خورشید را تسکین می‌دهد. در کاهش ورم و دردهای عضلانی مؤثر است و به تنظیم هورمون‌ها که نقش مهمی در کاهش خطر احتمال ابتلا به سرطان سینه دارند، کمک می‌کند.
انار، میوه بهشتی پر خاصیت
انار از آن میوه‌هایی است که می‌تواند به عنوان ماسک صورت هم استفاده شود
روایات

پیامبر خدا (ص): «انار مهتر همه میوه‌هاست و هر کس یک انار بخورد، چهل پگاه شیطان خویش را به خشم می‌آورد.»
امام صادق (ع): «میوه صد وبیست گونه است و مهتر همه آنها انار است.»
پیامبر خدا (ص): «هر کس اناری را کامل بخورد، خداوند قلب او را چهل شب نورانی می‌دارد.»

پیامبر خدا (ص): « انار بخورید زیرا هیچ دانه‌ای از آن در معده جای نمی‌گیرد، مگر این‌که چهل روز قلب را نورانی می‌سازد و شیطان را برون می‌راند.»

امام علی (ع): «در هر دانه انار چون درمعده جای می‌گیرد، حیاتی برای قلب و فروغی برای نفس است و شیطانی را که وسواس نام دارد چهل شب بیمار می‌کند.»

امام صادق (ع): «چهار چیز، طبع را اعتدال می‌بخشد انارسورانی، خرمای نارس پخته شده، بنفشه و کاسنی.»
انار، میوه بهشتی پر خاصیت
انار خود کاهش دهنده فشارخون است
امام صادق (ع): «هرکس در هنگام خفتن یک انار بخورد، تا صبح جانش در امان است.»

امام صادق (ع): «بر شما باد انار ؛ چراکه هیچ گرسنه‌ای آن را نمی‌خورد، مگر این‌که وی را بسنده است و هیچ سیری آن را نمی‌خورد، مگر این‌که غذا را بروی گوارا می‌سازد.»
امام صادق (ع): «هرکس انار بخورد انار شیطان وسوسه را از او دور می‌سازد.»
امام کاظم (ع): «از جمله چیزهایی که آدم به فرزندش سفارش کرد، این بود که به وی فرمود بر تو باد انار، اگر گرسنه شدی و آن را بخوردی بسنده‌ات کند و اگر در حالی که سیر بودی آن را خوردی غذا را بر تو گوارا سازد.»




۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    قیمت این میوه بهشتی !!!! را هم بنویس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید