سبقت بنزینیها از دیزلیها در اروپا!
خودروهای دیزلی از زمان کشف رسوایی دیزل گیت فولکسواگن تحتفشار شدیدی قرار دارند و این موضوع که افراد بیشتری به مدلهای بنزینی روی میآورند جای تعجب چندانی ندارد.
کد خبر :
۴۳۵۵۵
بازدید :
۱۱۱۷
خودروهای دیزلی از زمان کشف رسوایی دیزل گیت فولکسواگن تحتفشار شدیدی قرار دارند و این موضوع که افراد بیشتری به مدلهای بنزینی روی میآورند جای تعجب چندانی ندارد.
به گزارش پدال، بنا به گفته انجمن ACEA، فروش خودروهای بنزینی در اروپا و در نیمه اول سال 2017 از 45.8 به 48.5 درصد رسیده که نشان دهنده فروش 328615 دستگاه خودروی بنزینی بیشتر نسبت به بازه زمانی مشابه سال قبل است؛ اما تقاضا برای خودروهای دیزلی نیز از 50.2 به 46.3 درصد کاهش یافته یا به عبارتی تعداد 152323 دستگاه خودروی دیزلی کمتری نسبت به نیمه اول سال 2016 فروخته شده است.
بر پایه دادههای منتشر شده از سوی انجمن خودروسازان اروپا، فروش خودروهای بنزینی برای اولین بار از سال 2009 تاکنون بیشتر از مدلهای دیزلی شده است. به نظر نمیرسد که در آینده نزدیک این وضعیت تغییر یابد زیرا مصرفکنندگان نه تنها از مدلهای دیزلی دوری میجویند بلکه برخی خودروسازان نیز میخواهند توسعه پیشرانههای دیزلی را متوقف کنند. از جمله این کمپانیها میتوان به ولوو و پورشه اشاره کرد که قبلاً گفتهاند جایگزینی برای پیشرانههای دیزلی فعلی نخواهند داشت.
تنها این نیست زیرا برخی شهرها نیز علاقه خود به منع تردد یا فروش خودروهای دیزلی را اعلام کردهاند. شهرهای پاریس، مادرید، آتن و مکزیکوسیتی از سال 2025 تردد و فروش مدلهای دیزلی را ممنوع خواهند کرد.
اما به دادههای منتشر شده برگردیم. فروش خودروهایی با انرژی های جایگزین (هیبرید، الکتریک، LPG و گاز طبیعی) نیز در مقایسه با نیمه اول سال قبل افزایش قابلتوجهی داشته و به رکورد 5.2 درصد از کل فروش رسیده که نشان دهنده افزایش 35 درصدی است. احتمالاً این رویه در سالهای آینده نیز ادامه خواهد داشت زیرا خودروسازان بزرگ اعلام کردهاند برنامههای مفصلی برای خودروهای الکتریکی دارند.
زمانی که خودروسازان راهی برای کاهش هزینههای تولید باتری پیدا کنند، خودروهای الکتریکی ارزانتر خواهند شد و بنابراین سهم بیشتری از بازار را از آنِ خود خواهند کرد. آیا در آینده شاهد مرگ پیشرانههای احتراق داخلی خواهیم بود؟! نمیدانیم، شاید!
۰