نقد فیلم Blade Runner 2049

نقد فیلم Blade Runner 2049

در آخر هفته‌ای که سپری کردیم مخاطبان در سراسر جهان شاهد آغاز اکران فیلم سینمایی Blade Runner 2049 ساخته جدید دنی ویلنوو بودند؛ اثری که از نظر خط روایی ادامه فیلم Blade Runner ساخته سال ۱۹۸۲ به حساب می‌آید.

کد خبر : ۴۳۹۴۱
بازدید : ۱۸۱۴
نقد فیلم Blade Runner 2049

در آخر هفته‌ای که سپری کردیم مخاطبان در سراسر جهان شاهد آغاز اکران فیلم سینمایی Blade Runner 2049 ساخته جدید دنی ویلنوو بودند؛ اثری که از نظر خط روایی ادامه فیلم Blade Runner ساخته سال ۱۹۸۲ به حساب می‌آید.

‌جف گلداستاین رییس قسمت پخش داخلی در شرکت برادران وارنر که پخش این فیلم را به عهده داشته می‌گوید فیلم در بخش‌هایی با جمعیت کم و متوسط عملکردی پایین‌تر از سطح انتظارات داشته. او برگزاری مسابقات حذفی بیسبال، تیراندازی هفته گذشته در لاس وگاس در کنار زمان طولانی فیلم را از دلایل حضور کمتر تماشاگران و عدم موفقیت فیلم ارزیابی کرده است.
چرا فروش رضایت بخش نبود؟
Blade Runner 2049 برخلاف انتظارات قبلی با توجه به اکران در ۴۰۵۸ سالن سینما و بودجه ساخت ۱۵۰ میلیون دلاری‌اش در اولین آخر هفته اکران نتوانست فروش چندان امیدوارکننده‌ای داشته باشد و صرفا ۳۱٫۵ میلیون دلار فروخت.

پیش از این کارشناسان انتظار داشتند این فیلم در اولین آخر هفته خود (روزهای جمعه، شنبه و یک‌شنبه) بتواند فروشی در حدود ۴۵ تا ۵۰ میلیون دلار داشته باشد. اما این اتفاق برخلاف نقدهای مثبت قسمت قبلی و قسمت جدید این مجموعه و پیش‌فروش بلیت‌ها که به نسبت بیانگر اشتیاق تماشاگران بود رخ نداد.

فیلم در روز جمعه ۱۲٫۷ میلیون دلار فروخت، فروش در روز شنبه با ۱۱ درصد کاهش به ۱۱٫۴ میلیون دلار رسید و در روز یکشنبه شاهد فروش ۷٫۴ میلیون دلاری این فیلم بودیم.

ظاهرا یکی از دلایل کلیدی عملکرد بدتر از حد انتظار فیلم Blade Runner 2049 زمان ۱۶۳ دقیقه‌ای آن است. این زمان پخش طولانی باعث می‌شود تعداد اکران‌های روزانه فیلم هم کمتر شود. یکی دیگر از دلایل فروش نه چندان بالای این فیلم عدم تمایل فیلم‌بین‌های نسبتا جوان به این اثر بوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد هسته اصلی هواداران سرسخت فیلم را مردان بالای ۲۵ سال تشکیل می‌دهند. در این بین زنان و جوان‌ترها تمایل کمتری به دیدن Blade Runner 2049 داشتند. براساس آمار اعلام شده مردان بالای ۲۵ سال ۵۰ درصد، زنان بالای ۲۵ سال ۲۷ درصد، مردان زیر ۲۵ سال ۱۵ درصد و زنان زیر ۲۵ سال ۸ درصد مخاطبان این اثر را تشکیل می‌دادند. ظاهرا پس از تماشای فیلم هم ارزیابی بیننده‌ها براساس جنسیت تفاوت داشته است. مردان به این فیلم نمره A دادند در حالی که زنان نمره +B را لایق Blade Runner 2049 دانستند.

جف گلداستاین رییس قسمت پخش داخلی در شرکت برادران وارنر که پخش این فیلم را به عهده داشته می‌گوید فیلم در بخش‌هایی با جمعیت کم و متوسط عملکردی پایین‌تر از سطح انتظارات داشته. او برگزاری مسابقات حذفی بیسبال، تیراندازی هفته گذشته در لاس وگاس در کنار زمان طولانی فیلم را از دلایل حضور کمتر تماشاگران و عدم موفقیت فیلم ارزیابی کرده است.

این مقام مسئول شرکت برادران وارنر افزوده است که عملکرد Blade Runner 2049 در بخش‌هایی که بازار بزرگتر مخاطبان فیلم به حساب می‌آیند موفقیت‌آمیز بوده. او تاکید کرده که فیلم واقعا سرگرم‌کننده است اما گستره مخاطبان از آنچه قبلا در نظر گرفته می‌شد کمتر بوده است. گفتنی است عملکرد این فیلم در سطح بین‌المللی بهتر از داخل ایالات متحده آمریکا بوده و برای این اثر فروشی ۵۰ میلیون دلاری را به همراه داشته است.

۳۵ سال بعد
Blade Runner 2049 ساخته دنی ویلنوو نویسنده و کارگردان کانادایی است. این اثر دنباله فیلم سینمایی Blade Runner است که در سال ۱۹۸۲ یعنی ۳۵ سال پیش توسط ریدلی اسکات ساخته شده بود. دو تن از بازیگران شاخص این اثر سینمایی رایان گاسلینگ و هریسون فورد هستند.

هریسون فورد در این فیلم دوباره به ایفای نقش ریک دکارد پرداخته، کاراکتری که در فیلم سال ۱۹۸۲ هم حضور داشت. دنی ویلنوو کارگردان این فیلم پیشتر ساخت آثاری چون Sicario و Arrival را در کارنامه داشته است.

‌این فیلم را باید در دسته فیلم‌هایی مثل پدرخوانده ۲، ترمیناتور ۲ و بیگانگان جا داد. فیلم‌هایی که ادامه داستان یک فیلم دیگرند اما به اندازه اثر کلاسیک اصلی ارزشمندند.

نگاه منتقدان
بد نیست در پایان نگاهی هم داشته باشیم به نظرات منتقدان درباره این اثر سینمایی.

منتقدان آمریکایی در مجموع دیدگاه مثبتی نسبت به Blade Runner 2049 داشته‌اند. این فیلم نمره متای ۸۱ دارد که از ۴۴ نقد مثبت و ۶ نقد میانه به دست آمده. Blade Runner 2049 هیچ نقد منفی‌ای نداشته است.

‌ در ادامه می‌توانید بخش کوتاهی از چند نقد درباره این فیلم را بخوانید:

ریچارد روپر، روزنامه شیکاگو سان-تایمز

نمره: ۱۰۰

این فیلم را باید در دسته فیلم‌هایی مثل پدرخوانده ۲، ترمیناتور ۲ و بیگانگان جا داد. فیلم‌هایی که ادامه داستان یک فیلم دیگرند اما به اندازه اثر کلاسیک اصلی ارزشمندند.

برایان بیشاپ - سایت ورج

نمره: ۸۱

با وجود بعضی نواقص یک نکته درباره Blade Runner 2049 واقعا خوشایند است. این فیلم سعی می‌کند عمیق، غنی و پیچیده باشد. در این سال‌ها آنقدر به فیلم‌های سینمایی پرهزینه پیش‌پاافتاده عادت کردیم که تقریبا برای‌مان بهت‌آور است شاهد یک فیلم بزرگ علمی تخیلی باشیم که چنین بازیگرانی دارد و سعی کرده از عهده چنین وظیفه دشواری بربیاید. سخت است در این شرایط ممنون نباشیم و تحت تاثیر قرار نگیریم. جاه‌طلبی و توجه دقیق در هر فریم این فیلم مشهود است.

الیور اسکات - روزنامه نیویورک تایمز

نمره: ۷۰

فیلم دنی ویلنوو یک پازل روایی است که به دقت مهندسی شده است. این قدرت با چفت شدن هر قطعه در جای خود و چیده شدن پازل کاهش می‌یابد.

استفانی زاکارک - مجله تایم

نمره: ۵۰

حتی اگر بپذیریم که Blade Runner 2049 هرگز اصالت خود را فراموش نکرده اما باید گفت به شکلی راه خود را گم کرده است. حال و هوای تصاویر زیاده از حد دستکاری شده … در واقع فیلم مثل یک خورجین بزرگ شده تا بتواند هر ایده تصویری جذابی که کارگردان به ذهنش رسیده را با خود حمل کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید