شجاعي: آماده‌ام به تيم ملي برگردم

شجاعي: آماده‌ام به تيم ملي برگردم

نام مسعود شجاعی، کاپیتان تیم ملی ایران، پس از ١٠ هفته، شنبه‌شب در تلویزیون شنیده شد.

کد خبر : ۴۴۲۷۶
بازدید : ۱۱۲۳
شجاعي: آماده‌ام به تيم ملي برگردم
نام مسعود شجاعی، کاپیتان تیم ملی ایران، پس از ١٠ هفته، شنبه‌شب در تلویزیون شنیده شد. حضور دو ملی‌پوش ایرانی در دیدار مقابل یک تیم اسرائیلی در رقابت‌های لیگ اروپا، تبعات سنگینی برای این دو بازیکن به وجود آورد.
پنجشنبه ١٢ مرداد ٩٦، در رقابت‌های مقدماتی لیگ اروپا، تیم پانیونیوس یونان مقابل مکابی تل‌آویو به میدان رفت و از احسان حاج‌صفی و مسعود شجاعی خواسته شد در این بازی به میدان بروند. حضورنیافتن ورزشکاران ایرانی مقابل ورزشکاران اسرائیلی، یکی از اصول ورزش ایران است و بازی‌کردن شجاعی و حاج‌صفی در آن مسابقه، با موجی از انتقادها همراه شد.
باشگاه پانیونیوس یونان در بازی رفت دو تیم، با سفرنکردن دو بازیکن ایرانی‌ خود به سرزمین‌های اشغالی موافقت کرد؛ اما پس از شکست در بازی رفت، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد با توجه به شرایط حساس تیم، شجاعی و حاج‌صفی باید در بازی برگشت حضور پیدا کنند.
این دو ملی‌پوش هم بر اساس دستور باشگاه، مقابل حریف بازی کردند و یک بحران در ورزش کشور ایجاد شد. چند رسانه به‌شدت از این دو ملی‌پوش انتقاد کردند. وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال هم ضمن محکوم‌کردن اقدام شجاعی و حاج‌صفی، اعلام کردند این موضوع بررسی می‌شود. هم‌زمان برخی چهره‌های ورزشی ضمن حمایت از این دو، روی این نکته تأکید کردند که آنها طبق قرارداد حرفه‌ای‌ خود مجبور به بازی شده‌اند.
در شرایطی که به نظر می‌رسید با موضع‌گیری معتدل برخی سیاسیون مانند علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس، اوضاع آرام شده، اظهارنظر عجیب معاونت قهرمانی وزارت ورزش گره را کور‌تر کرد.

محمدرضا داورزنی از محرومیت این دو بازیکن خبر داد؛ خبری که واکنش رسانه‌های بین‌المللی و حتی سخنگوی فیفا را هم برانگیخت. فدراسیون فوتبال البته خبر محرومیت را رد کرد.

در ادامه، اتفاقات دیگری رخ داد؛ برای دو بازی مقدماتی جام جهانی مقابل کره‌جنوبی و سوریه، حاج‌صفی به تیم ملی دعوت شد؛ اما خبری از شجاعی بین ملی‌پوشان نبود. برخی رسانه‌ها عنوان کردند چون حاج‌صفی متنی در راستای عذرخواهی نوشته، دعوت شده است.
کارلوس کی‌روش اما تمامی این گمانه‌زنی‌ها را بی‌اساس دانست. سرمربی تیم ملی ایران دعوت‌نشدن شجاعی را فنی دانست. شجاعی برای دو بازی دوستانه تیم ملی مقابل روسیه و توگو هم غایب بود تا این تصور پیش بیاید که او برای همیشه از تیم ملی حذف شده است.

در روزهای گذشته خبرهای مثبتی درباره شجاعی منتشر شد. خبر ورزشی اولین رسانه‌ای بود که خبر داد زمینه بازگشت شجاعی به تیم ملی در حال فراهم‌شدن است؛ خبری که مهدی تاج، رئیس فدراسیون، آن را تکذیب نکرد.
اتفاقی هم که شنبه‌شب رخ داد، ثابت کرد معادله پیچیده مسعود شجاعی در حال حل‌شدن است. شنبه‌شب، هم‌زمان با بازی اتلتیکو مادرید- بارسلونا که از شبکه سوم پخش زنده تلویزیونی می‌شد، در لیگ یونان دو تیم پانیونیوس و المیپاکوس به مصاف هم رفتند. المپیاکوس ٤بر٣ این بازی را برد.
در کنار دو گل کریم انصاری‌فرد برای المپیاکوس، مسعود شجاعی، کاپیتان ایرانی پانیونیوس، هم یک گل برای تیمش زد. محمدرضا احمدی، گزارشگر بازی بارسلونا، در حین گزارش بازی لیگ اسپانیا خبر گل‌زدن شجاعی را هم گفت؛ اتفاقی که در ٧٠ روز قبل سابقه نداشت.
پس از اتفاقات مرداد، دیگر نام شجاعی در تلویزیون برده نشد. برنامه نود هم در اقدامی عجیب، در آیتم «لژیونرهایش» به عملکرد همه ایرانی‌های خارج از کشور پرداخت، به‌جز مسعود شجاعی؛ سانسوری که باعث شد خیلی‌ها در فضای مجازی از عادل فردوسی‌پور انتقاد کنند.

هم‌زمان با آوردن اسم مسعود شجاعی از سوی گزارشگر شبکه سوم سیما، چند سایت که در این ٧٠ روز خبرهای شجاعی را نادیده می‌گرفتند نیز به گل‌زنی او اشاره کردند. ظاهرا دوره تحریم این بازیکن به پایان رسیده و با رایزنی‌های صورت‌گرفته، مشکل او حل شده است. امشب اگر در برنامه نود گل شجاعی در لیگ یونان پخش شد، باید منتظر دعوت او به اردوی بعدی تیم ملی بود.
صحبت‌های کریم انصاری‌فرد هم نشان می‌دهد شجاعی را همچنان باید کاپیتان ایران دانست. مهاجم ایرانی المپیاکوس پس از تقابل با شجاعی در لیگ یونان، در تمجید از این بازیکن گفت: «شخصیت و کیفیت بازی مسعود مشخص است. او بازیکن بزرگی است و همیشه تلاش می‌کند بهترین بازی‌ها را برای تیمش و البته برای تیم‌ ‌ملی انجام دهد. مسعود سوپراستار تیم‌ ‌ملی ایران است.
من برای او خیلی خوشحالم. او یک ليدر برای تیم است و کاپیتان ماست و من امیدوارم او در زندگی شخصی و همین‌طور زندگی فوتبالی‌ خود موفق باشد».شجاعی اگر بتواند خود را به جام جهانی ٢٠١٨ برساند، به اولین فوتبالیست ایرانی تبدیل می‌شود که حضور در سه جام جهانی را تجربه می‌کند.

مسعود سکوتش را شکست
مسعود شجاعی در ٧٠ روز گذشته ترجیح داد درباره مسائل پیش‌آمده حرفی نزند، اما سرانجام شنبه به سکوت خود پایان داد. او در گفت‌وگویی با «تلویزيون نوا» یونان از آمادگی‌اش برای بازگشت به تیم ملی ایران خبر داد.
«برای همه ما پوشیدن پیراهن تیم ملی ایران افتخار بزرگی است. من بشخصه هر وقت پیراهن تیم ملی را می‌پوشم، تا سرحد مرگ برای تیم ملی تلاش می‌کنم. مهم‌ترین اتفاقی که در زندگی حرفه‌ای یک ورزشکار رخ می‌دهد، بازی‌کردن در تیم ملی و شرکت در جام جهانی است. یک‌سری مشکلات برای من به‌وجود آمد که مشکل چندان حادی نبود.
فعلا که اینجا هستم و منتظرم. آماده‌ام، به بهترین شکل ممکن تمرین می‌کنم و تمام تلاشم را می‌کنم که به تیم ملی برگردم؛ درحال‌حاضر منتظرم. اگر من‌ را دعوت کنند با تمام وجود بازی خواهم کرد، هرچند که در دنیای فوتبال هیچ تضمینی وجود ندارد که شما جزء تیم یا جزء ترکیب ١١نفره باشید. خیلی از مسائل از جمله مصدومیت و مشکلات می‌تواند مانع حضور شما در تیم ملی شود و حتی بعضی اوقات مربی اعتقادی به شما ندارد.

هرگز به این فکر نمی‌کنم که به جام جهانی می‌روم یا نه، نمی‌خواهم به این موضوع فکر کنم. همان کارها و تمرینات روزمره‌ام را ادامه می‌دهم؛ اگر به جام جهانی رفتم که احساس غرور خواهم کرد و خوشحال خواهم شد. چون این، فرصت بزرگی برای من در پایان دوره حرفه‌ای‌ام است.
اگر مربی و مسئولان تصمیم بگیرند و من را نخواهند، به تصمیم آنها احترام می‌گذارم؛ زندگی به پایان نمی‌رسد و باید برای آن بهتر مبارزه کنم». بازیکن ایرانی پانیونیوس در این مصاحبه از تمامی افرادی که در این مدت پشتیبانش بودند، تشکر کرد. او تأکید کرد حمایت هم‌بازی‌هایش باعث شد تا این دوران سخت را پشت‌سر بگذارد و عصبی و نا‌امید نشود.

شجاعی در تشکر از مردم ایران هم گفت: «از همه مردم ایران به‌خاطر حمایت‌هایشان بعد از مشکلاتی که با تیم ملی به‌وجود آمد تشکر می‌کنم. نمی‌دانم باید با چه زبانی تشکر کنم. حمایت آنها فقط حمایت کلامی نبود. من در شرایط سخت و دشواری بودم و آنها با رفتارهای خودشان کمک زیادی به من کردند».

ملی‌پوش ایرانی در آستانه یک انتقال بزرگ
به نظر می‌رسد در زمینه باشگاهی هم روزهای بهتری در انتظار مسعود شجاعی است. شجاعی پس از درخشش با پیراهن تیم پانیونیوس با پیشنهاد آ ا ک یکی از پرافتخارترین و بزرگ‌ترین تیم‌های فوتبال یونان مواجه شده و ممکن است در ماه ژانویه لباس این تیم را بر تن کند. آا‌ک در رقابت‌های لیگ اروپا با میلان هم‌گروه است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید