سئات بیخیال بازار ایران شد
خودروساز اسپانیایی و زیرشاخه اقتصادی فولکس واگن اعلام کرده علاقهای به حضور و سرمایهگذاری در بازار ایران ندارد
فرادید | گویا روال همکاری صنعت خودروی ایران با شرکتهای مشهور اروپایی دچار سکته شده و پس از انتشار برخی شایعات در خصوص کاهش میزان همکاری پژو سیتروئن یا رنو با ایران، حالا سئات هم از تولید خودروهای ارزان در ایران دست کشیده و عطای ورود به بازار بزرگ خاورمیانه را به لقایش بخشیده است. این شرکت اروپایی که محل تولید اصلیاش در اسپانیا قرار دارد، قرار بود پس از یک دوره واردات محصولاتش به ایران، رایزنی برای تولید خودرو در ایران را شروع کند و پس از برجام پیوسته در حال بررسی شرایط بازار بود.
به گزارش فرادید، سئات اسپانیا که قرار بود به عنوان بازوی اقتصادی فولکسواگن کار طراحی و تولید محصولاتی ارزان قیمت را در بازار ایران برعهده بگیرد، گویا از تحقق این وعده که به درخواست دولت اسپانیا صورت گرفته بود سر باز زده و از عدم تمایل خود برای حضور در بازار ایران و خاورمیانه خبر داده است. این شرکت که سازنده محصولاتی نظیر تولدو، لئون، ایبیزا، الحمرا و می است، قرار بود با هدف رقابت با تولیدات چینی و ساختههای رنو فرانسه، به بازار بزرگ ایران قدم بگذارد.
رویترز خبرگزاری مشهور آمریکایی از قول شرکت خودروسازی سئات اسپانیا اعلام کرده، این شرکت به دنبال بازارهای هدف دیگری است ازینرو قید ورود به بازار خودروی ایران را زده و از قصد قبلی خود مبنی بر سرمایهگذاری در ایران منصرف شده است.سخنگوی شرکت خودروسازی سئات که واحد فرعی و اسپانیایی فولکس واگن آلمان به شمار میرود؛ در مصاحبه با رویترز اعلام کرد که این شرکت دیگر به دنبال بررسی شرایط ورود به بازار خودروی ایران نیست و در عوض باید روی رشد بازار خود در بازارهای اروپا و سایر مناطق تمرکز کند. وی در پاسخ به این سؤال که آیا این تصمیم شرکت سئات در پی سخنرانی اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در خصوص تغییر سیاست در قبال ایران است؛ اذعان داشت: تصمیم عدم ورود ما به بازار خودروی ایران ربطی به سخنرانی و اظهارات اخیر ترامپ ندارد. دلیل این اقدام آن است که در حال حاضر شرکت سئات نیازمند متمرکز ساختن تلاشهای خود در بزرگترین بازارهای اروپا مانند ایتالیا، فرانسه و مناطقی از قبیل شمال آفریقا یا آمریکای لاتین است که همچنان پتانسیل رشد بالایی دارند.
سئات تنها برند تولید کننده خودروهای خانوادگی فولکس واگن است که رشد بیش از 10 درصدی را در بازار اروپا تجربه کرده است به شکلی که در 9 ماهه نخست سال میلادی، با افزایش 15 درصدی تولید، موفق شده 294 هزار خودرو را به دست مشتریان برساند. اولین حضور سئات در خارج از خاک اروپا پس از 67 سال، به تاسیس کارخانهای در کشور الجزایر مربوط میشود که با همکاری یک توزیع کننده محلی، این اتفاق رخ داد. سئات به دلیل پشتوانه فنی قدرتمند فولکس و نیز شعبات اندک خارجی، در صورت ورود به ایران میتوانست به بخت جدید بازار روبهرشد خاورمیانه تبدیل شود.
این درحالی است که اوایل سال جاری، مدیرعامل شرکت سئات اعلام کرده بود به درخواست دولت اسپانیا مبنی بر بررسی شرایط و فرصتهای مناسب سرمایهگذاری در ایران پاسخ مثبت داده و این شرکت در حال بررسی امکان ورود و سرمایهگذاری در بازار خودروی ایران است. شرکت سئات پس از حدود یک دهه، سال جاری میلادی به سوددهی رسیده است و اکنون به دنبال راههایی جهت تقویت روند ترمیم از طریق توسعه بازارهای هدف خود در کشورهای غیر اروپایی است. در همین حال،سخنگوی شرکت فولگس واگن آلمان در مقر این شرکت در شهر وولفسبورگ از اظهار نظر در این باره خودداری کرد و گفت این شرکت همچنان در حال بررسی تحولات ایران است.