تأثیرات مکمل‌های امگا ۳ بر بیش فعالی بچه‌ها

تأثیرات مکمل‌های امگا ۳ بر بیش فعالی بچه‌ها

در سه مطالعه آخر مشخص شد کودکان و بزرگ‌سالان مبتلا به ADHD دچار کمبود DHA (اسید داکوشاکسانوئیک) و EPA (ایکوزاپنتانوئیک اسید) هستند که بهترین منبع آن اسیدهای چرب امگا ۳ است.

کد خبر : ۴۴۷۵۰
بازدید : ۲۳۲۵۳
فرادید | اگر شما جزو خانواده‌هایی هستید که کودک مبتلا به (ADHD) دارید حتماً درباره مکمل‌های رژیمی امگا ۳ و اسیدهای چرب مفید آن شنیده‌اید. تحقیقات نشان داده این اسیدهای چرب موجود در امگا ۳ می‌تواند به بهبود این بیماری کمک کند. جدیدترین تحقیقی که در مجله Neuropsychopharmacology چاپ شد این ادعا را تا حد زیادی اثبات کرد.

امگا ۳ چطور به بیش فعالی کمک می‌کند؟

به گزارش فرادید؛ در آزمایش‌های متاآنالیز جدید ۱۰ آزمایش بالینی روی کودکان و نوجوانان انجام شد.۷ مورد از این آزمایش‌ها به صورت تصادفی کنترل‌شده بود که روی ۵۰۰ نوجوان مبتلا به ADHD انجام دادند. آزمایش‌ها برای اثبات این موضوع بود که آیا امگا ۳ تأثیری بر بهبودی این بیماری دارد یا نه.
تأثیرات مکمل‌های امگا ۳ بر بیش فعالی بچه‌ها
۱۱ درصد کودکان ۴ تا ۷ ساله و در کل ۶٫۴ میلیون فرد مبتلا به ADHD در دنیا هستند
پاسخ این آزمایش شگفت‌انگیز بود. در ۷ مورد آزمایش بالینی بچه‌هایی که داروهای مکمل امگا ۳ دریافت کردند به وضوح علائم بهبودی بیشتری نشان دادند و در مقابل آنها که دارونما دریافت کرده بودند هیچ علائم بهبودی نداشتند. در سه مطالعه آخر مشخص شد کودکان و بزرگ‌سالان مبتلا به ADHD دچار کمبود DHA (اسید داکوشاکسانوئیک) و EPA (ایکوزاپنتانوئیک اسید) هستند که بهترین منبع آن اسیدهای چرب امگا ۳ است.
با اینکه آمارها متفاوت است اما یک میانگین کلی نشان می‌دهد ۱۱ درصد کودکان ۴ تا ۷ ساله و در کل ۶٫۴ میلیون فرد مبتلا به ADHD در دنیا هستند و این تعداد رو به افزایش است. یکی از چیزهایی که در چند دهه گذشته به طور چشمگیری تغییر کرده است رژیم غذایی ما است و این احتمال وجود دارد که رابطه‌ای بین این تغییر و افزایش بیماری وجود داشته باشد.

چگونه امگا ۳ را دریافت کنیم؟

با اینکه هنوز هیچ نظر قطعی در مورد چگونگی دریافت کافی امگا ۳ داده نشده اما مشخص است که دریافت میزان بالای این مکمل بسیار ضروری است. به عنوان یک اسید چرب ضروری، بدن ما نمی‌تواند به طور خودبه خودی امگا ۳ تولید کند بنابراین ما باید آنها را به رژیم غذایی خود اضافه کنیم. اگر شما به مزایای امگا ۳ ها نگاه می‌کنید، مطمئن می‌شوید که آنها نقش مهمی در کاهش علائم ADHD ایفا می‌کنند.
تأثیرات مکمل‌های امگا ۳ بر بیش فعالی بچه‌ها
بهترین غذای حاوی امگا ۳ ماهی‌ است
امگا ۳ توانایی خود را در کاهش التهاب‌ها ثابت کرده اما در کنار آن در تضمین عملکرد عصبی، افزایش تمرکز، کاهش اختلالات روانی و افسردگی و حفاظت از مغز هم به خوبی عمل می‌کند. متأسفانه بیشتر آمریکایی‌ها از کمبود امگا ۳ رنج می‌برند. زیرا رژیم‌های سنتی غربی به شدت با کمبود این مکمل روبه‌رو هستند. اما با یک تغیر ساده در رژیم غذایی می‌توانید این اسید چرب پر خاصیت را به مواد غذایی خود اضافه کنید.
عناوین مرتبط:
زمانی که می‌خواهید امگا ۳ را به رژیم خود اضافه کنید باید از غذاهای فرآوری شده حاوی این اسید دوری کنید. این روزها در مارگارین، نان‌های برش خورده و پودرهای پروتئین مقدار زیادی امگا ۳ موجود است اما یادتان باشد باید از این‌ها فاصله بگیرید چون امگا ۳ با مواد افزودنی و شیمیایی به این‌ها اضافه شده است.
به جای این‌ها غذاهایی که به طور طبیعی حاوی امگا ۳ هستند را به وعده‌های غذایی‌تان اضافه کنید. بهترین غذاهای حاوی امگا ۳ شامل ماهی‌های وحشی مانند ماهی قزل‌آلا، گوشت گاو، چاودار، ماهی تن، ماهی سفید و ماهی خال‌خالی هستند. افزودن آجیل خام در برنامه غذایی کودکان بیش‌فعال در کنترل علائم بیماری آنها مؤثر است.
در عین حال عناصر حیاتی روی و منیزیم نیز در کاهش بیش فعالی مؤثرند، زیرا کنترل سیستم اعصاب مرکزی و محیطی زیر نظر این دو ماده است و علائمی مانند واکنش بیش از حد به محرک‌های بیرونی، خستگی، اختلال خواب و اختلال تمرکز نیز ناشی از کمبود آنها در خون است.
تأثیرات مکمل‌های امگا ۳ بر بیش فعالی بچه‌ها
غذاهایی که به طور طبیعی حاوی امگا ۳ هستند را به وعده‌های غذایی‌تان اضافه کنید
البته بیشتر این ماهی‌ها چرب هستند پس بهترین انتخاب برای ماهی ، از نوع وحشی آن است که چربی کمتری دارد. منابع دیگری هم از اسیدهای چرب امگا ۳ وجود دارند. مثلاً گردو یکی از این مواد است. دانه‌هایی مانند چیا و کتان نیز منابع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.
تخم‌مرغ‌های محلی و آزاد هم انتخاب خوبی است. سبزی‌ها، به خصوص برگ‌های سبز، حاوی مقدار قابل توجهی از امگا ۳، هستند هر چند بهترین نیستند اما شما می‌توانید این‌ها را در رژیم غذایی خود جای دهید و کمبود امگا ۳ را به خوبی جبران کنید.
علاوه بر این مواد مغذی باید مکمل‌های امگا ۳ به صورت قرص ماهی هم برای کودکان مصرف شود. مثلاً قرص روغن ماهی ۱۰۰۰ میلی‌گرمی در روز گزینه خوبی است. روغن ماهی خوب دارای ترکیبات مشابه DHA و EPA است که در ماهی‌های چرب آب سرد به مقدار زیاد وجود دارد.

نظر آخر

حالا شما در رژیم غذایی کودک خود امگا ۳ را اضافه کرده‌اید اما شاید بخواهید باز هم از مواد غذایی دیگری که در بهبود ADHD اثر دارد استفاده کنید. در یک تحقیق نشان داده شد باید شکر از زندگی کودک و حتی بزرگ‌سالان حذف کنید.
علاوه بر آن گلوتن، محصولات لبنی معمولی، رنگ‌های مصنوعی (که تقریباً در تمام غذاهای فرآوری شده یافت می‌شود)، سویا، شیرین‌کننده‌های مصنوعی و MSG نیز ممکن است به طور طبیعی به افزایش بیماری کمک کند. بنابراین آنها را حذف کنید.
تأثیرات مکمل‌های امگا ۳ بر بیش فعالی بچه‌ها
کودکان بیش فعال بی‌قرار هستند
مصرف موادی مانند طعم‌دهنده‌ها و رنگ‌های مصنوعی، قهوه، کاکائو، پنیر، سرکه و آسپرین برای این گروه از بیماران مضر است و تجربه نشان می‌دهد متعاقب مصرف مواد یادشده فعالیت مغز بیماران بیش فعال به طور ناگهانی افزایش یافته و آنها در معرض حمله عصبی قرار می‌گیرند.
یادتان باشد افزودن امگا ۳ به رژیم غذایی فرزندتان به معنی درمان بیماری نیست. شما هرگز نباید داروهای او را قطع کنید، بلکه وجود امگا ۳ باعث کاهش علائم بیماری می‌شود و به مرور زمان باعث کمبود نشانه‌ها شده و به تشخیص پزشک می‌توانید دارو را کاهش دهید. با این کار شما فقط به او کمک می‌کنید از امگا ۳ طبیعی استفاده کند.
عناوین مرتبط:
این بیماری باعث مشکلات زیادی در یادگیری می‌شود و گاهی کودک را از ادامه تحصیل باز می‌دارد. کودکان بیش فعال بی‌قرار هستند و نمی‌توانند در صندلی آرام بنشینند. بدون وقفه حرف می‌زنند. هر چیزی که می‌بینند می‌خواهند بگیرند و بازی کنند. پیوسته در حال حرکت هستند. رفتار نامناسب دارند و از عهده انجام کارها و وظایف برنمی‌آیند.
تأثیرات مکمل‌های امگا ۳ بر بیش فعالی بچه‌ها
افزودن امگا ۳ به رژیم غذایی فرزندتان به معنی درمان بیماری نیست
شاید در آینده‌ای نزدیک ثابت شود تغذیه با اُمگا ۳ باعث بهبود بیش فعالی است. به هر حال تا آن زمان توصیه می‌شود به این کودکان رژیمی مناسب داده شود و به رژیم غذایی آنها توجه بیشتری شود. نقش ریتالین در درمان بیش فعالی و اختلالات رفتاری کودک به شما کمک می‌کند تا تشخیص دهید کودک شما نیز بیش فعال است یا خیر.



۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید