شادی از آن رنو و چینی‌هاست!

خودروسازان كشور در 7ماهه سال جاری در حالی موفق به تولید بیش از 822 هزار دستگاه انواع خودروی سواری و تجاری شده‌اند که قراردادهای پسابرجامی فعلا نقش چشمگیری در تولیدات صنعت خودروی ایران نداشته و عمده ارزش افزوده خودروسازان ایرانی به دلیل تولید محصولات قدیمی با تکنولوژی نزدیک به دو دهه قبل است.

کد خبر : ۴۵۲۰۹
بازدید : ۲۲۶۶

فرادید | پژو، رنو، برلیانس، چری و محصولات وطنی برندگان اصلی صنعت خودروی ایران در هفت ماهه نخست سال 96 هستند در حالی که هنوز هم تولید خودرو در پسابرجام مدرن نشده و تیراژ خودروهای جدید حاصل از قرادادهای پسابرجامی به زحمت به حدود 4500 دستگاه آن هم در طول هفت ماه می‌رسد.

به گزارش فرادید، نگاهی به آمار تولید خودرو در هفت ماهه نخست سال 96 در ایران، نشان از رشد پیوسته این بخش دارد. خودروسازان كشور در 7ماهه سال جاری در حالی موفق به تولید بیش از 822 هزار دستگاه انواع خودروی سواری و تجاری شده‌اند که قراردادهای پسابرجامی فعلا نقش چشمگیری در تولیدات صنعت خودروی ایران نداشته و عمده ارزش افزوده خودروسازان ایرانی به دلیل تولید محصولات قدیمی با تکنولوژی نزدیک به دو دهه قبل است. در هفت ماهه اخیر همچنین دو کارخانه مهم مونتاژ خودرو یعنی راین خودرو و خودروسازان دیار تعطیل شده‌اند که جای نگرانی دارد.

اما جدای از کیفیت تولید خودروهای مونتاژ ایران، آن گونه که انجمن خودروسازان گزارش داده تا این جای سال رشد صنعت خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل از 18.8 درصد رشد حکایت دارد که این میزان حدود 2 برابر بالاتر از نرخ رشد مدنظر دولت در سال 96 برای اقتصاد ملی و تحقق شعار ایجاد 960 هزار شغل است. براساس اين گزارش خودروسازان كشور در سال گذشته توانستند، 691 هزارو 837 دستگاه انواع خودرو توليد كنند اما امسال این رقم را حدود 128 هزار واحد اضافه کرده‌اند. همچنين خودروسازان كشور فقط در مهرماه سال جاري 137 هزارو 758 دستگاه انواع خودرو توليد كردند كه اين ميزان توليد نسبت به مدت مشابه سال گذشته از 23.5 درصد رشد حکایت دارد.

ایران خودرو با مجموع تولید 385 هزار دستگاه، ضمن کسب نرخ رشد 16.6 درصدی همچنان پیشتاز تولید خودرو در کشور است در حالی که پرفروش‌ترین محصولاتش را می‌توان پژو 206، پژو 405 و پارس به ترتیب با 97 هزار،81 هزار و 69 هزار دستگاه نام برد. سایپا هم با تولید 317 هزار دستگاه خودرو، ضمن ثبت نرخ رشد 22.6 درصدی، عمده تیراژش به محصولات خانواده پراید مربوط است. در کنار سایپا، پارس خودرو هم با رشدی28.5درصدی حدود 126 هزار دستگاه اتومبیل تولید کرده است. این بین محصولات رنو هم در این هفت ماهه به تیراژی حدودا 87 هزار دستگاهی رسیده که به معنی ثبت یک نرخ رشد 40 درصدی برای مهم‌ترین خودروساز فرانسه است. برلیانس چینی هم با دو برابر شدن تیراژ تولید در مقایسه با سال قبل، تا اینجای سال حدود 23 هزار دستگاه در ایران خودرو فروخته و عملکرد موفقیت‌آمیزی از خود به نمایش گذاشته است.

اما در بین خودروسازان خصوصی که عمدتا به تولید محصولات چینی اهتمام دارند دو شرکت مدیران خودرو و کرمان موتور تولید بیشتری داشته و موفق شده‌اند سهم بازار مناسبی را به دست آورند. کرمان موتور در حالی 26 هزار دستگاه خودرو در این هفت ماه تولید نموده که بیش از 14 هزار دستگاه از کل تولیداتش را کراس‌اوور جی5 ساخته برند جک تشکیل می‌دهد. سه محصول مدرن هیوندای در ایران یعنی آی10، آی20 و اکسنت نیز در حالی مجموعا 4200 دستگاه تیراژ داشته‌اند که حدود 80 درصد خط تولید به مونتاژ مدل آی20 اختصاص داشته است.

چری نیز که توسط مدیران خودرو مونتاژ می‌شود در هفت ماهه نخست سال 96، بیش از 38 هزار دستگاه تولید داشته که عمده بار افزایش تیراژ روی دوش دو محصول تیگو 5 و ایکس 22 با تیراژ 8 و 10 هزار دستگاه بوده است. خوشبختانه بهمن موتور هم رکورد زده و بیش از 3500 دستگاه مزدا 3 تولید نموده، شرکت کارمانیا سازنده خودروهای بی‌وای‌دی هم بیش از 1150 دستگاه از مدل اس6 را تولید کرده که به نظر می‌رسد زمینه پذیرش بی.وای.دی از سوی خریداران ایرانی تاحدودی حل شده و اس6 مونتاژ نسبتا موفقی داشته است.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید