ایرانی‌ها دیگر خودروی پرمصرف نمی‌خرند!

ایرانی‌ها دیگر خودروی پرمصرف نمی‌خرند!

سهم 70 درصدی موتورهای کم‌حجم از واردات 49 هزار خودروی خارجی در 7 ماه نخست سال 96

کد خبر : ۴۵۴۰۸
بازدید : ۲۴۷۱

فرادید | تا پیش از سال 90 کمتر کسی فکرش را هم می‌کرد که خودرویی شاسی‌بلند با وزنی بیش از 1300 کیلوگرم را بتوان به کمک یک موتور 1200 سی‌سی کوچک حتی در شهر حرکت داد چه برسد به اینکه با آن به دل طبیعت زد و تجربه آفرودی خوبی رقم زد. با این حال شرایط بازار خودرو در ایران و جهان تغییر کرده و حالا موتورهای توربو، سیلندرهای سبک و چندآلیاژه در کنار اصلاحات فنی موتور، کمک کرده تا قدرت اتومبیل‌ها تا دو برابر افزایش یابد.

کسی خودروی پرمصرف نمی‌خرد

به گزارش فرادید، این افزایش قدرت و کاهش مصرف باعث شده تا در ایران خودروهایی با موتور کم حجم به شدت طرفدار پیدا کند. گزارش اخیر گمرک درباره واردات خودرو گویای نکات جالبی در همین زمینه است. آمار گمرک ایران در حالی از افزایش واردات خبر می‌دهد که گویا خریداران به سمت ابتیاع مدل‌های کم‌مصرف و کوچک تمایل شدیدی پیدا کرده‌اند. بر این اساس، از ابتدای سال تا کنون تعداد 24 هزار و 240 دستگاه به ارزش 625 میلیون دلار خودروهای با حجم موتور 1500 تا 2000 سی‌سی وارد کشور شده است که در مقایسه با آمار واردات 7 ماهه نخست سال قبل، که حدود 15 هزار و 763 دستگاه به ارزش 406 میلیون دلار بوده، بازار با یک افزایش 53 درصدی روبرو شده است.

در همین مدت اما 14 هزار و 912 دستگاه خودرو با حجم موتور 2000 تا 2500 سی‌سی به ارزش 403 میلیون و 245 هزار دلار به ایران وارد شده که در مقایسه با سال قبل کاهش محسوسی داشته است. سال قبل واردات خودروهای اینچنینی حدود 15 هزار و 539 دستگاه به ارزش 407 میلیون دلار بوده است.

اما هفت ماه از سال 96 به سرعت گذشت و در حالی که صنعت خودروی ایران رشد چشمگیر 22 درصدی را تجربه کرده، کسب‌وکارهای تجاری بخش خودرو به نظر در معرض خطر جدی هستند. با اینکه از ابلاغ قانون جدید واردات اتومبیل و تاکید دولت بر واردات مستقیم از برندهای مادر مدت زمان زیادی نمی‌گذرد اما آشفتگی وزارتخانه مطبوع در این حوزه در زمینه واردات باعث شده تا دوباره بحث تغییر قوانین واردات کلید بخورد و به همین بهانه سایت اصلی ثبت سفارش خودرو از 4 ماه قبل بسته شود.

این موضوع در کنار عدم شفافیت برای اعلام زمان دقیق بازگشایی سایت ثبتارش، باعث شده تا بسیاری از برندهای خارجی عطای واردات خودرو و کار در ایران را به لقایش بخشیده و عزم رفتن کنند. این موضوع در حالی رقم خورده که واردات اتومبیل در 7 ماهه نخست امسال توسط واردکنندگان اصلی افزایش یافته و با یک رشد 29 درصدی همراه بوده است. براین مبنا میزان کل واردات خودرو در 7 ماهه نخست سال 95 حدود 37546 دستگاه بوده که عمده آن را اتومبیل‌های کره ای، ژاپنی و فرانسوی تشکیل می‌دادند در حالی که در 7 ماهه نخست سال 96 هم حجم دلاری و هم وزن خودروهای وارداتی افزایشی چشمگیر داشته است.

بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک از تجارت خارجی هفت‌ماهه ایران در سال جاری، در این مدت در مجموع یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار خودرو به همراه قطعات منفصله به ایران وارد شده است . در واقع آمار دقیق واردات خودرو از ابتدای سال تا پایان مهرماه خبر از ورود 48 هزار و 667 دستگاه انواع خودروی سواری به ارزش یک میلیارد و 299 میلیون دلار می‌دهد که عمدتا از کشورهای حاشیه خلیج فارس وارد ایران شده‌اند. البته ژاپن، کره جنوبی، آلمان، فرانسه و آمریکا برخی دیگر از مناطقی هستند که ایران از آنها اتومبیل خریده است. جالب است بدانید که در 7 ماهه نخست سال، ما شاهد ورود چهار دستگاه خودرو از جمله یک دستگاه بی‌ام‌و ایکس ۴ و سه دستگاه خودروی رنو کولئوس از ایالات متحده آمریکا بوده‌ایم.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید