«سکوت»، پرچالش‌ترین فیلم برای مارتین اسکورسیزی

«سکوت»، پرچالش‌ترین فیلم برای مارتین اسکورسیزی

اما اسکورسیزی پروژه «سکوت» را پرچالش‌ترین فیلم عمرش می‌داند چرا که نزدیک به ۲۳ سال سعی داشت اقتباس سینمایی رمان اندو را روی پرده ببرد

کد خبر : ۴۶۰۱۴
بازدید : ۲۰۵۵
«سکوت»، پرچالش‌ترین فیلم برای مارتین اسکورسیزی

جدیدترین ساخته اسکورسیزی، یکی از گزینه‌های پیشنهادی برای تماشا در شب‌های بلند پاییز است و به ویژه تعطیلات پیش‌رو فرصتی است مناسب برای همه آنان که در طول هفته، زمان کافی برای دیدن چنین آثاری را ندارند.

اما تازه‌ترین اثری که از مارتین اسکورسیزی دیده‌ایم، اقتباسی است از رمان «سکوت» نوشته شوساکو اندو. این درام تاریخی به نقطه تحول تاریخ مذهب کاتولیک در جهان می‌پردازد و همچنین پرسش‌هایی را درباره ایمان، شک و سکوت در مواجهه با رنج که عنوان فیلم نیز برگرفته از آن است، طرح می‌کند.

فیلم روایت سفر دو مبلغ مسیحی (با بازی آندرو گارفیلد و آدام درایور) قرن هفدهمی است که برای یافتن و نجات استاد خود (لیام نیسون) از حکومت ضدمسیحی ژاپن به این کشور سفر می‌کنند. اما ژاپنی‌های آن زمان میزبان‌های خوبی برای مسیحیان نیستند و به محض اینکه این دو مسیحی قدم روی خاک ژاپن می‌گذارند، ایمان و اخلاق‌شان مورد آزمایش قرار می‌گیرد. اسکورسیزی با ساخت این فیلم مفهوم واقعی ایمان را به تصویر کشیده است، اما ایمان کاتولیکی که با آن آشنایی دارد.

فیلم «سکوت» بسیاری از ایده‌هایی را که اسکورسیزی در فیلم‌های مذهبی پیشینش واکاوی کرده بود، کنار هم قرار می‌دهد که از جمله آن‌ها رنج و معنای آن، وجود خدا، معنای انجام اعمال نیک، غرور وسوسه‌انگیز و... هستند.

روایت دو مبلغ مسیحی و استادشان با مفاهیم مختلفی در هم آمیخته است؛ مفهوم معتقد بودن، مسیحی بودن و اینکه فرد به سبب وجود این عقیده، باید چه کارهایی انجام دهد و چطور این اعمال با امیال و ذهنیت‌ها در تضاد است.

همچنین اسکورسیزی پرسش‌های مذهبی و فلسفی را به شیوه اینگمار برگمان، کارل تئودور درایر و روبر برسون طرح می‌کند؛ فیلمسازانی که به خاطردغدغه‌های فلسفی و خداشناسی‌شان مشهور هستند.

اما اسکورسیزی پروژه «سکوت» را پرچالش‌ترین فیلم عمرش می‌داند چرا که نزدیک به ۲۳ سال سعی داشت اقتباس سینمایی رمان اندو را روی پرده ببرد، اما هر بار مانعی سر راه او قرار می‌گرفت مثل نبود بودجه کافی؛ بنابراین ساخت فیلم به تعویق می‌افتاد از طرفی مشکلات متعدد نوشتن فیلمنامه اقتباسی نزدیک ۱۰ سال زمان برد و اسکورسیزی با همکار و دوست قدیمی‌اش جی کاکس که پیش‌تر با او در پروژه‌های مختلف همکاری کرده بود، فیلمنامه را نوشتند. سرانجام در سال ۲۰۱۵ پروژه بطور رسمی کلید خورد و در ۲۳ دسامبر ۲۰۱۶ در سالن‌های سینما نمایش داده شد.

سال ١٩٨٩ کارگردان «راننده تاکسی» به دعوت آکیرا کوروساوا، فیلمساز ژاپنی به ژاپن می‌رود تا شخصیت اصلی فیلم «رویاها»‌ی کوروساوا را ایفا کند. در همین زمان رمان «سکوت» نوشته شاسکو اندو را می‌خواند.

اسکورسیزی در گفت‌وگویی با نشریه «امریکا مگازین» در سال ٢٠١٦ گفته بود وقتی در ژاپن مشغول ایفای نقش ونسان ون گوگ در فیلم کوروساوا بود و با قطار از توکیو به کیوتو سفر می‎کرد، رمان «سکوت» را خواند: «همان موقع بود که گفتم فیلم جالبی می‌شود که باید آن را بسازم.

اوایل این‌طور فکر نمی‌کردم. ابتدای کار اصلا این حس را نداشتم. کتاب را که می‌خواندم، دنبال این نبودم که بفهمم چطور می‌شود اجرایش کرد و چگونه می‌توان درام سینمایی از دل آن بیرون کشید، چون نمی‌دانستم جان کلامِ داستان چیست. در حقیقت اصلا نمی‌توانستم به زبان سینما ترجمه‌اش کنم. به گمانم تمام این سال‌ها زمان لازم داشت.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید