در تهران چه خبر است؟!

شهردار تهران بالاخره پس از سه ماه در نخستين برنامه تلويزيوني درباره مسايل مختلف شهري ازجمله خطرات ناشی از زلزله در تهران، خط هفت مترو، وضعيت حمل‌ونقل عمومي و آلودگي هوا حرف زد. حضور او در اين برنامه شايعه ممنوع‌التصويري‌اش در رسانه ملي را به‌طور كامل رد كرد؛ شايعه‌ای كه از يك ماه قبل همزمان با نشست صميمي شهردار تهران با فرماندهان نيروي انتظامي كليد خورده بود، زماني كه صداوسيما تصوير شهردار در اين برنامه را سانسور كرد.

کد خبر : ۴۶۳۸۹
بازدید : ۱۶۶۶
شهردار تهران بالاخره پس از سه ماه در نخستين برنامه تلويزيوني درباره مسايل مختلف شهري ازجمله خطرات ناشی از زلزله در تهران، خط هفت مترو، وضعيت حمل‌ونقل عمومي و آلودگي هوا حرف زد. حضور او در اين برنامه شايعه ممنوع‌التصويري‌اش در رسانه ملي را به‌طور كامل رد كرد؛ شايعه‌ای كه از يك ماه قبل همزمان با نشست صميمي شهردار تهران با فرماندهان نيروي انتظامي كليد خورده بود، زماني كه صداوسيما تصوير شهردار در اين برنامه را سانسور كرد.
محمدعلي نجفي در مقابل دوربين رسانه ملي نشست و در ابتداي صحبت‌هايش يك‌بار ديگر به خانواده قربانيان زلزله تسليت گفت و درباره میزان مقاومت ساختمان‌های تهران توضيح داد: «بعضی از نقاط تهران خیلی به گسل نزدیک است یا روی گسل است و ساخت‌وساز در این نقاط اشتباه بوده و متاسفانه انجام شده، اما امروز باید در جهت استحکام این بناها عمل کنیم، بخشی از ساختمان‌ها در برابر هفت ریشتر مقاوم هستند و بعضی نیز در برابر ۵ ریشتر هم مقاوم نیستند. در بخش مقاوم‌سازی و نظارت مهندسی مسئولیت اجتماعی خیلی مهم است، مهندسان ناظر یک لحظه باید فکر کنند خانواده خودشان قرار است در این ساختمان زندگی کنند و یک ماه بعد زلزله بیاید و بر آن اساس نظر دهند.»
البته آن‌طور كه شهردار تهران گفته است مديريت شهري تهران براي تخلیه هر محله تهران در زلزله آمادگی دارد آن هم در شرايطي كه رئیس ستاد مدیریت بحران شهر تهران برعهده شهردار تهران است: «ما از نظر برنامه‌ای آمادگی داریم و از نظر تخلیه محلاتی که ممکن است خسارت‌های بیشتری ببیند آماده هستیم برای هر محله تهران برنامه داریم البته هنوز برای آموزش مردم محله شروع نکردیم تا تخلیه محله به چه صورت باشد. ۱۰ پارک جنگلی اماکنی برای اسکان آماده کرده‌ايم كه حداقل می‌توان ۶۰۰‌هزار نفر را به راحتی در آن اسکان داد.»
او همچنين به آماده‌سازي ۵۰‌هزار بسته کمک‌های اولیه و کمک‌های امدادی برای نجات اشاره كرد كه در زمان بروز بحران به سرعت توزیع کنیم: «حدود ۱۱۰ پایگاه بحران داریم و سوله‌هایی که عده‌ای هم ایراد می‌گیرند چرا استفاده‌های غیرمرتبط می‌شود ما داریم پس می‌گیریم، یکی هم دست صداوسیما بود پس گرفتیم چراکه مدیریت بحران را باید جدی بگیریم. باید تجهیزات را افزایش دهیم، ‌سال آینده بودجه مربوط به تجهیزات مرتبط با بحران خصوصاً زلزله را افزایش خواهیم داد.»

خطرات خط هفت متروي تهران
تعطيلي خط هفت متروي تهران يكي ديگر از مواردي بود كه شهردار تهران درباره آن حرف زد؛ خطي كه سرانجام با گذشت ٤ ماه از افتتاح آن، در هفته نخست آبان‌ماه تعطيل شد. محمدباقر قاليباف چند روز قبل در نشست «نواصولگرایی در نگاه جریان دانشجویی» اعلام كرد كه تعطيلي خط هفت سياسي بوده است بعد از آن بود كه شهردار جديد تهران اين موضوع را رد و حتي اعلام كرد كه حاضر است در این‌باره با شهردار پيشين تهران مناظره كند.
او در گفت‌وگوي تلويزيوني هم گفت كه تعطیلی خط هفت هیچ جنبه سیاسی نداشت، دلمان می‌خواست ادامه پیدا کند اما از نظر ایمنی شرایط بسیار بحرانی بود. محمدعلي نجفي همچنين اطلاعات مهمي درباره شرايط ادامه اين خط ارایه كرد: «سیگنالینگ و علایم الکترونیکی برای کنترل حرکت قطارها تقریباً صفر است. فردی را گذاشته بودند که بگوید این قطار بیاید و آن قطار نیاید. چون فاصله حرکت قطارها زیاد بود احتمال خطا بالا می‌رفت.»
نكته ديگري كه شهردار تهران درباره آن حرف زد مسأله هواسازها و امکانات دیگر خط هفت بود: «اگر خدای نکرده در یکی از تونل‌ها و مسیرهای این خط آتش‌سوزی کوچکی اتفاق می‌افتاد بالای ۱۰۰ نفر خفه می‌شدند دیدیم جان شهروندان خیلی ارزشمندتر از این است. پیش‌بینی کردیم ۴۰۰‌میلیارد برای این خط هزینه و امیدواریم این پول را تأمین کنیم تا اول فروردین‌ماه این خط راه‌اندازی شود. البته همه واگن‌ها را در داخل نمی‌توان ساخت و تنها توان ساخت حدود ۴۰‌درصد واگن‌ها وجود دارد. در مناقصه بین‌المللی قرار است شرکت‌های خارجی با همکاری شرکت‌های داخلی این کار را انجام دهد. مهمترین مشکل ما در مترو تأمین منابع است مجبور هستیم از طریق فاینانس و یا سایر روش‌ها منابع بگیریم و این منابع را در سال‌ها پرداخت کنیم.»

در‌ سال ۹۵ حدود ۸۹ روز از‌ سال هوای تهران هوای مطلوب نبوده است
هواي آلوده تهران باز هم مورد بحث شهردار تهران بود: «در دنیا رتبه اول آلودگی را نداريم اما شرایط خوبی هم نداریم. در‌ سال ۹۵ حدود ۸۹ روز از ‌سال هوای تهران هوای مطلوب نبوده است و در شرایط هشدار و یا بدتر قرار داشته است. از آذرماه تا پایان ‌سال مشکلات آلودگی هوا داریم و باید کارهای زیادی بکنیم که مسأله آلودگی هوا را از بین ببریم. بخشی مسأله استفاده از سوخت‌های فسیلی است، باید اولاً سوخت را از استانداردهای بهتری برخوردار و شرایطی ایجاد کنیم تا خودروها آلودگی کمتری ایجاد کنند. کاتالیست‌ها را برای خودروها جدی بگیریم و خودروهای عمومی را به سمت گازسوز و برقی کردن موتورسیکلت‌ها پیش ببریم. کیفیت سوخت در سال‌های اخیر بیشتر شده است اما باید به سمت استانداردهای یورو پنج ببریم.»

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید