ساده مثل رفاقت

ساده مثل رفاقت

قطعه ناتمام"، "به‌آهستگی"، "سعادت‌آباد" و "حوض نقاشی" در ژانر درام-اجتماعی از اثرهای قابل توجه میری هستند که وی جوایز متعددی نیز برای کارگردانی این چهار اثر دریافت کرد.

کد خبر : ۴۶۴۹۹
بازدید : ۲۹۷۲
فرادید | مازیار میری بعد از تجربه "سعادت آباد" و "حوض نقاشی" توانست جایگاه خود را در سینما پر رنگ کند. او با ساخت دو اثر ماندگار در سینما انتظار مخاطب را از خودش بالا برد. میری نخستین فیلم بلند سینمایی‌اش "قطعه ناتمام" را در سال ۱۳۷۹ ساخت.
این روزها اثر جدید مازیار میری بعد از فروش ۲٬۶۳۰٬۴۴۵٬۰۰۰ تومانی در گیشه،به شبکه نمایش خانگی آمده است. «سارا و آیدا» تازه ترین فیلم مازیار میری است که توانست فروش خوبی در گیشه داشته باشد.داستانی اجتماعی با فیلمنامه ای از نویسنده فیلم «سعادت آباد» است که مخاطب را ناخوداگاه در انتظار فیلمی مشابه آن اثر می گذارد.

به گزارش فرادید ؛ "قطعه ناتمام"، "به‌آهستگی"، "سعادت‌آباد" و "حوض نقاشی" در ژانر درام-اجتماعی از اثرهای قابل توجه میری هستند که وی جوایز متعددی نیز برای کارگردانی این چهار اثر دریافت کرد که از مهمترین آن می‌توان به نامزدی جایزه گوی بلورین جشنواره فیلم کارلووی واری (برای قطعه ناتمام) اشاره کرد.

نگاهی به آثار مازیار میری

* قطعه نا تمام ۱۳۷۹ : فرهاد برای جمع‌آوری موسیقی محلی زنان خراسانی راهی زادگاهش می‌شود. او در طول سفر متوجه می‌شود که تنها صدایی که از زنان به گوش می‌رسد، آوای لالایی برای کودکان و مرثیه سرایی در مرگ عزیزان است. اما تنها کسی که می‌تواند بخواند جیران است، که مدتی است که ناپدید شده و تن‌ها کسی که از او خبری دارد پسرش رسول است؛ ولی رسول به هیچ وجه مایل به همکاری با فرهاد نمی‌شود...
روایت سادگی رفاقت
مازیار میری
بازیگران: علیرضا انوش فر، غوغا بیات، محسن قاضی مرادی، حسین سلیمانی، لیلا ارفکی و ملیحه نظری...
نویسنده: کامبوزیا پرتوی
جوایز:گوی بلورین جشنواره فیلم کارلووی واری
دیپلم افتخار بهترین کارگردانی از بخش بین‌الملل نوزدهمین جشنواره فیلم فجر - ۱۳۷۹.
برنده جایزه فیپرشی جشنواره فیلم داکا - ۲۰۰۲.
نامزد جایزه جریان نو جشنواره بین‌المللی فیلم پوسان - ۲۰۰۱.


* به آهستگی ۱۳۸۵ : محمود، کارگر جوش‌کار خط‌های راه‌آهن در جنوب ایران، با تماس تلفنی می‌فهمد که پری همسرش منزل را ترک کرده است. همه شواهد نشان از خیانت پری دارد، اما مرز بین داوری و باور، محمود را وادار به جستجو می‌کند.

بازیگران:محمدرضا فروتن، نیلوفر خوش خلق، حسن پورشیرازی، شاهرخ فروتنیان
نویسنده:پرویز شهبازی

جوایز:برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم ( مازیار میری ) دوره ۲۴ جشنواره فیلم فجر (بخش مسابقه بین‌الملل) ۱۳۸۴
نامزد سیمرغ بلورین بهترین فیلم دوم (مازیار میری) دوره ۲۴ جشنواره فیلم فجر (بخش فیلم‌های اول و دوم) ۱۳۸۴
برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد (محمدرضا فروتن) دوره ۲۴ جشنواره فیلم فجر (بخش مسابقه بین‌الملل) ۱۳۸۴
نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (حسن پورشیرازی) دوره ۲۴ جشنواره فیلم فجر (بخش مسابقه سینمای ایران) ۱۳۸۴
برنده دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه (پرویز شهبازی) دوره ۲۴ جشنواره فیلم فجر (بخش مسابقه سینمای ایران) ۱۳۸۴
جایزهٔ نخست بیستمین جشنوارهٔ فیلم فرایبورگ ۱۳۸۵ جایزه هیئت داوران فیپرشی (فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم) ۱۳۸۵
عناوین مرتبط:
* پاداش سکوت ۱۳۸۵ : اکبر منافی که سابقه بستری شدن در آسایشگاه جانبازان موج گرفته را دارد، اکنون فروشنده بلیت اتوبوس‌های شرکت واحد است. یک شب با دیدن چهره هم‌رزم شهیدش (یحیی) در تلویزیون حالش بد می‌شود و به سراغ پدر او می‌رود و ادعا می‌کند یحیی را نه عراقی‌ها، که او کشته، اما جزییات آن را به یاد ندارد. آن دو به اتفاق هم به سراغ کسانی می‌روند که در جبهه هم‌رزم یحیی و اکبر بوده‌اند و از نحوه شهادت یحیی آگاه هستند...
روایت سادگی رفاقت
پاداش سکوت
بازیگران: پرویز پرستویی، جعفر والی، آتیلا پسیانی، پریوش نظریه، مهتاب کرامتی، فرهاد اصلانی، سیما تیرانداز..
نویسنده:فرهاد توحیدی

فرهاد توحیدی برای این فیلم کاندیدای بهترین فیلمنامه و سیما تیرانداز برنده جایزه بهترین بازیگر نقش دوم زن از جشن خانه سینما شد. کاندید جایزه بهترین کارگردانی از دوره یازدهم جشن خانه سینما - ۱۳۸۶

*کتاب قانون ۱۳۸۷ : مهندس رحمان توانا که کارمند دولت است در مأموریتی خارج از کشور عاشق یک دختر مسیحی می‌شود. در نهایت دختر مسیحی به دین اسلام روی می‌آورد و به همراه رحمان به ایران می‌آید. او که دین اسلام را با اختیار خود و آگاهی از احکام آن پذیرفته با مسلمانان شناسنامه‌ای که در رفتار و گفتارشان احکام را زیر پا می‌گذارند به مشکل برمی‌خورد که به اختلافاتی میان او، همسرش و خانواده همسرش ختم می‌شود و در نهایت تصمیم می‌گیرد از رحمان جدا شود و ایران را ترک کند...
روایت سادگی رفاقت
کتاب قانون

بازیگران: پرویز پرستویی، دارین حمزه، داوود فتحعلی بیگی، مهرداد ضیایی، فریده سپاه‌منصور، فریبا جدی‌کار، نگار جواهریان..
نویسنده:محمد رحمانیان
جوایز:نامزد جایزه بهترین فیلم آسیایی جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو - ۲۰۰۹

* سعادت آباد ۱۳۸۹ : یاسی که در زندگی مشترک با محسن دچار تردیدهایی شده، تصمیم می‌گیرد برای او جشنی بگیرد و خاطراتی را یادآوری کند. او برای بهتر برگزار کردن مهمانی همه چیز را از قبل پیش‌بینی می‌کند، غافل از این که شرایط به خواسته او پیش نمی‌رود. فیلم در سکانسی به خیانت در زناشویی می‌پردازد؛ که این سکانس از فیلم در نسخه‌ی DVD آن حذف شده است.

بازیگران: لیلا حاتمی، حامد بهداد، مهناز افشار، امیر آقایی، هنگامه قاضیانی، حسین یاری، مینا ساداتی.
نویسنده: امیر عربی
روایت سادگی رفاقت
سعادت آباد
جوایز:سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن از بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر (مهناز افشار)
تندیس شایستگی بهترین تدوین از پانزدهمین جشن سینمای ایران (محمدرضا مویینی)
برنده جایزه ویژه داوران از جشن تهیه کنندگان سینمای ایران - ۱۳۹۰
نامزد جایزه بهترین فیلم از دوره پانزدهم جشن خانه سینما - ۱۳۹۰
عناوین مرتبط:
تصاویر/ اکران مردمی فيلم «سارا و آيدا» * حوض نقاشی ۱۳۹۱ : مریم و رضا با آدم‌های دیگر فرق دارند، آن هم نه یک فرق ساده، بلکه بسیار بزرگ و آن‌ها باید تلاش کنند تا به دیگران ثابت کنند این تفاوت بزرگ را با معجزه عشق حل کرده‌اند.

بازیگران: شهاب حسینی، نگار جواهریان، فرشته صدرعرفایی
نویسنده:حامد محمدی
روایت سادگی رفاقت
حوض نقاشی

جوایز:برنده جایزه بهترین فیلم تماشاگران توسط مخاطبان در جشنواره فیلم فجر ۲۰۱۳
برنده جایزه بهترین طراح صحنه و لباس جشنواره فیلم فجر ۲۰۱۳
نامزد جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم فجر (نگار جواهریان ۲۰۱۳)
نامزد جایزه بهترین فیلمبرداری جشنواره فیلم فجر ۲۰۱۳
برنده جایزه یونسکو جوایز آسیا و اقیانوسیه - (مجموع فیلم ۲۰۱۳)
نامزد جایزه بهترین بازیگر زن جوایز آسیا و اقیانوسیه - (نگار جواهریان ۲۰۱۳)
برنده جایزه ویژه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم لیسبون (شهاب حسینی ۲۰۱۴)
برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی فیلم کودک شارجه ۲۰۱۴

* سارا و آیدا ۱۳۹۵ : سارا و آیدا دوستان صمیمی هستند که آبروی یکی از آن‌ها به خطر افتاده و حالا باید به کمک هم شرایط را به حالت عادی بازگردانند، اما این دو دوست تا کجا به پای یکدیگر می‌ایستند.
بازیگران: غزل شاکری، پگاه آهنگرانی، مصطفی زمانی، سعید چنگیزیان.
نویسنده: امیر عربی

نقد‌ها
«سارا و آیدا» روایتی از نوع خاصی از رفاقت است که در عصر حاضر کمتر دیده می‌شود. صمیمیت بیش از اندازه دو دختر که همکار و همراه همدیگر هستند. یکی بسیار شاد و سرخوش و دیگری ساده و بی شیله پیله و پر از دغدغه و گرفتاری.
سارا نامزد دارد و در گیر و دار پاس کردن بدهی‌های برادر فراری اش است که این میان پای مادرش به خاطر چک دادن گیر است.
ولی آیدا که نام اصلی اش طاهره است از شهرستان آمده و در گیر دوستی‌های متعدد با پسر‌ها و خوش گذرانی مدام است. این دو دختر با اینهمه تفاوت‌ها در کنار هم به خوبی لحظه‌ها را می‌گذرانند. آیدا با همه سادگی خود گول پسر پولداری را خورده که می‌خواهد از موقعیت کاری او سواستفاده کند و یک مزایده میلیاردی را برنده شود، وقتی موفق نمی‌شود با اسم کمک به سارا وارد بازی می‌شود و می‌تواند سارا را متقاعد کند تا برگه‌های مزایده را برایش بدزدد.
روایت سادگی رفاقت
سارا و آیدا
سارا که پنهان از آیدا با دوست او قرار می‌گذارد به دلیل عذاب وجدانی که از دزدی در شرکت داشته واقعیت را به آیدا اعتراف می‌کند، اما همه قصه ازینجا شروع می‌شود، اینکه آیدا پا پیش می‌گذارد و برای نجات دوستش ازین مخمصه خود را تا پای مرگ پیش می‌برد کمی با واقعیت دوستی‌ها این روز‌ها فرق دارد. جنس دوستی‌ها در این دوره از این فضای فردین و قیصری دور شده و دیگر کسی برای رفاقت چنین سری بی محابا به باد نمی‌دهد.

اگر کار آیدا را به حسب بی خردی و نادانی او هم بگذاریم، باز نویسنده کمی تند رفته و می‌توانست شخصیت را به مرگ نرساند. بعد از آن خط داستان خیلی سریع و ساده پیش می‌رود، دختری ساده که تحمل ندارد حتی با مردن دوستش گناه خودش را گردن او بیاندازد. در حالیکه نامزدش هم بسیار راحت به تمام ماجرا پی می‌برد به نظر می‌رسد نویسنده قصد داشته ناگهان قصه را تمام کند و هیچ دشواری در پیدا کردن این معما نیست.

این فیلم از آن سری داستان هایی دارد که بدون تعلیق تمام می‌شود، و آنقدر هم ذهن مخاطب را درگیر نمی‌کند که بخواهد به سختی بفهمد چه بر سر بازیگر می‌آید. به سرعت همه چیز حل و فصل می‌شود و به پایان بندی فیلم می‌رسیم. در نهایت مخاطب تاثیری که از آثار قبلی مازیار میری می‌گرفت را نمی‌گیرد و فیلم جدید کارگردان اصلا در جایگاه رقابت با آثار قبلی خودش هم قرار نمی‌گیرد. بعد از «سعادت آباد» و «حوض نقاشی» و «کتاب قانون» قطعا مخاطب انتظار بیشتری از کارگردان دارد.

ساناز رمضانی نوشته: میری در آخرین فیلم خود مستقیماً به سراغ مسئله انتخاب اخلاقی میان خوب و بد رفته است و این موضوع بیش از پیش یادآور مضمون اصلی فیلم‌های فرهادی است. همان‌طور که گفتیم «سارا و آیدا» فیلمی است کم کاراکتر. اصلی‌ترین کاراکترهای «سارا و آیدا» طبیعتاً این دو کاراکتر هستند.. دیگر کاراکتر مهم سعید، نامزد آیدا است؛ اما مشکل اینجاست که دیگر شخصیت‌های فیلم بسیار فرعی هستند و هیچ نقش دراماتیکی بر عهده ندارند. حضور کاراکترهای دیگر غیرضروری و اصلاً حضورشان نابه‌جا به نظر می‌رسد.
روایت سادگی رفاقت
سارا و آیدا
اساساً فیلم‌نامه امیر عربی، چندان پیچیده نیست و این در مورد شخصیت‌پردازی هم صدق می‌کند. حتی کاراکترهای اصلی هم بسیار سطحی و تیپیک هستند و انگیزه‌هایشان واضح و قابل پیش‌بینی است. «سار و آیدا» برخلاف سایر کارهای میری، به ویژه دو اثر اخیرش یعنی «سعادت‌آباد» و «حوض نقاشی» ریتم تند‌تری دارد و تدوین نقش تعیین‌کننده‌ای در پیشبرد روایت دارد. در نیمه دوم فیلم، چند رویداد پشت‌سرهم رخ می‌دهد و بیننده را همراه می‌کند. مشکل آنجایی است که این گره‌افکنی‌ها قبل از رسیدن به مرحله گشایش توسط بیننده پیش‌بینی می‌شود.
درنتیجه بیننده همیشه یک‌قدم از اتفاقات فیلم جلوتر است و تعلیقی که مد‌نظر میری بوده و در آثار فرهادی مشابه‌اش را زیاد می‌بینیم اثر خود را از دست می‌دهد و بیننده را نه شوکه می‌کند و نه غافلگیر. مصطفی زمانی که بیشتر او را ایفاگر نقش‌های مثبت دیده‌ایم در این فیلم، خود را به چالش کشیده و در نقشی منفی ظاهرشده است و آن‌طور که ورای تاریکی به چشم می‌آید می‌توان گفت بازی نسبتاً قابل‌قبولی ارائه داده است.
پگاه آهنگرانی هم در نقش آیدا، دوبعدی بودن این شخصیت را خوب منتقل کرده است. مخصوصاً که آخرین بازی که از وی دیده‌ایم مربوط به «هفت‌ماهگی» است که بی‌شک بدترین بازی کارنامه هنری وی است. دیگر بازیگر نقش اصلی غزل شاکری در نقش سارا است. وی که فرزند فرشته طائرپور است، بیشتر با نقشی که در ده‌سالگی خود در فیلم «گلنار» کامبوزیا پرتوی ایفا کرد شناخته می‌شود.
بازی احساسی شاکری بسیار درونی و قابل‌قبول است، اما چیزی که بازی وی را در سطح یک بازی معمولی متوقف می‌کند، شیوه ادای دیالوگ‌ها توسط وی است. بسیاری از واژه‌ها که در طول فیلم در خلال دیالوگ‌های شاکری تکرار می‌شوند با گویشی خاص ادا می‌شوند که مانع برقراری ارتباط بیننده با این نقش می‌شود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید