آغاز ماراتن سینماگران برای جشنواره

آغاز ماراتن سینماگران برای جشنواره

با پایان یافتن فرصت ثبت‌نام سینماگران برای حضور فیلم‌هایشان در جشنواره سی و ششم، کارگردانان و تهیه‌کنندگان بسیاری تلاش می‌کنند تا فیلم‌های خود را به مرحله پایانی برسانند و نام‌ها و عناوین بسیاری در این لیست دیده می‌شود. از کارگردانانی که به حضور فیلمشان در لیست نهایی خوشبین هستند تا کارگردان‌هایی که هنوز نمی‌دانند فیلمشان به جشنواره می‌رسد یا نه.

کد خبر : ۴۶۶۱۴
بازدید : ۱۵۶۷
با پایان یافتن فرصت ثبت‌نام سینماگران برای حضور فیلم‌هایشان در جشنواره سی و ششم، کارگردانان و تهیه‌کنندگان بسیاری تلاش می‌کنند تا فیلم‌های خود را به مرحله پایانی برسانند و نام‌ها و عناوین بسیاری در این لیست دیده می‌شود. از کارگردانانی که به حضور فیلمشان در لیست نهایی خوشبین هستند تا کارگردان‌هایی که هنوز نمی‌دانند فیلمشان به جشنواره می‌رسد یا نه.

آغاز ماراتن سینماگران برای جشنواره

در حوزه فیلم‌های مستند، به گفته مرتضی رزاق کریمی قائم مقام مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی قرار است مانند روال گذشته، امسال نیز ۱۱ فیلم مستند به دست هیأت انتخاب برسد که البته در طول برگزاری جشنواره نمایش نخواهند داشت. در بخش انیمیشن هم فعلاً حضور انیمیشن سینمایی «فیلشاه» به کارگردانی هادی محمدیان قطعی است و به گفته مسئولان «هنر پویا» این فیلم نخستین اکران خود را در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر تجربه خواهد کرد.

در انتظار اکران، در آرزوی سیمرغ
تهیه‌کنندگان و کارگردان‌های سینمای ایران هم که فرم ثبت‌نام و حضور در جشنواره امسال را پر کرده‌اند روزهای پرکاری را پشت سر می‌گذارند تا بتوانند فیلم‌های خود را در موعد مقرر تحویل بدهند تا از کورس رقابت جا نمانند. برخی فیلم‌ها مراحل پایانی فیلمبرداری را طی می‌کنند، بعضی در مرحله تدوین هستند و بعضی نیز تقریباً کارشان تمام شده است.

به‌عنوان مثال مسعود حاتمی کارگردان فیلم سینمایی «موریانه» خبر از انجام مرحله صداگذاری فیلمش را می‌دهد و می‌گوید: ما فرم حضور در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر را پر کرده‌ایم و تا چند وقت دیگر هم نسخه کامل فیلم را به دبیرخانه این جشنواره ارسال می‌کنیم.

حاتمی «موریانه» را فیلمی متفاوت می‌داند که فرم و شکلی خاص دارد و تاکنون فیلمی به این شکل ساخته نشده است. مونا زندی حقیقی هم که از دهم آبان ماه برای فیلم سینمایی «زنگاری» که با نام اولیه «باران تابستان» پروانه ساخت گرفته در حال طی کردن مراحل پایانی فیلمبرداری و تدوین همزمان است تا خود را به جشنواره برساند. در «زنگاری» فاطمه معتمدآریا، رضا بابک و سعیدآقاخانی ایفای نقش می‌کنند. چند روز پیش هم فیلمبرداری فیلم «مصادره» با بازی مهران احمدی تمام شد و با توجه به تدوین همزمان و کار روی جلوه‌های ویژه بصری که به صورت همزمان با فیلمبرداری انجام شده نسخه‌ای از «مصادره» به کارگردانی مهران احمدی در زمان مقرر به دبیرخانه سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر ارائه می‌شود.

رضا عطاران، هومن سیدی، بابک حمیدیان، میرطاهر مظلومی، هادی کاظمی، مزدک میرعابدینی، سیامک صفری و مهران احمدی در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند. فرزاد موتمن نیز امسال با «سراسر شب» در جشنواره حضور خواهد داشت. فیلمی که الناز شاکردوست، امیر جعفری، افسانه چهره‌آزاد، سینا حجازی، آزاده صمدی، مهدی سلطانی، در آن ایفای نقش کرده‌اند و در حال حاضر سهراب خسروی تدوین بخش‌های باقی‌مانده ازاین فیلم را انجام می‌دهد تا ساخته جدید موتمن برای حضور در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر هر چه زودتر آماده نمایش شود. خسرو معصومی هم «کار کثیف»اش را برای حضور در جشنواره نام‌نویسی کرد و به گفته معصومی این روزها آخرین مراحل صداگذاری این اثر در حال انجام است.

«آهوی پیشونی سفید ۲» هم که پیش از این توانسته بود عنوان بهترین فیلمنامه را از سی‌امین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان به دست بیاورد فرم حضور در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر را به دبیرخانه این جشنواره تحویل داد. محسن دامادی کارگردان «همه چی عادیه» هم به تازگی فرم حضور در جشنواره فیلم فجر را پر کرده و در صورت پذیرش، نخستین نمایش فیلم در این دوره از جشنواره خواهد بود. «اتاق تاریک» که پنجمین فیلم روح الله حجازی محسوب می‌شود با پایان تدوین، مراحل صداگذاری، ساخت موسیقی و ویژوال افکت را به طور همزمان طی می‌کند تا نسخه‌ای از این فیلم در موعد مقرر به دفتر جشنواره ملی فیلم فجر ارسال شود.

عباس نظام دوست تازه‌ترین اثرش با «گرگ بازی» را تمام شده توصیف می‌کند و می‌گوید: تمام کارهای فنی این فیلم به طور کامل به پایان رسیده و در نظر داریم آن را برای نخستین بار در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر به نمایش بگذاریم. فیلمی که علی مصفا، هانیه توسلی، نگار جواهریان و سهیلا گلستانی در آن ایفای نقش خواهند کرد.

«خیابان دیوار» به تهیه کنندگی مصطفی کیایی و کارگردانی بهمن کامیار با تغییر نام به «در وجه حامل» فرم حضور در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر را با همین نام پر کرد تا دومین تجربه بلند سینمایی کامیار در مقام کارگردان راهی این جشنواره شود. از دیگر فیلم‌هایی که مراحل پایانی آماده‌سازی خود برای حضور در جشنواره فیلم فجر را طی می‌کنند می‌توان به فیلم‌هایی هم چون «دِرِساژ» نخستین فیلم بلند سینمایی پویا بادکوبه با بازی علی مصفا و «آستیگمات» به کارگردانی مجیدرضا مصطفوی اشاره کرد.

کاخ جشنواره نداریم
سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر که طبق سنوات گذشته قرار است بهمن‌ماه برگزار شود امسال به گفته ابراهیم داروغه‌زاده دبیر این جشنواره در کاخ جشنواره به شکل و ساختار گذشته برگزار نخواهد شد. او چندی پیش در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر درباره محل برگزاری این دوره از جشنواره برای اهالی رسانه‌ها گفت: «در این دوره از جشنواره بی‌شک کاخ جشنواره با مفهوم قبلی نخواهیم داشت چراکه هیچ جای دنیا نیز چنین مفهومی وجود ندارد که یک سالن نمایشی وجود داشته باشد که در آن هم هنرمندان و هم شرکت‌کنندگان و هم رسانه‌ها و هم مدیران فرهنگی هنری و دیگر میهمانان با یکدیگر فیلم‌ها را ببینند.»

داروغه‌زاده در توضیح ساختار مکانی نمایش فیلم‌های این دوره می‌گوید: «قرار است در این دوره از جشنواره مانند همه جشنواره‌های حرفه‌ای دنیا یک سالن خاص رسانه‌ها داشته باشیم. در این سالن عوامل فیلم‌ها در روزی که فیلم‌شان نمایش دارد، حضور پیدا کرده و بعد از نمایش فیلم با رسانه‌ها گفت‌و‌گو می‌کنند. در چنین شرایطی رسانه‌ها این فرصت را دارند که در سالن خاص خود و در یک فضای حرفه‌ای و بدون تنش فیلم‌ها را ببینند و با یکدیگر گفت‌و‌گو کنند و نقدهای خود را در فضای مناسب بنویسند.»

منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید