خودرو چقدر گران خواهد شد؟

خودرو چقدر گران خواهد شد؟

نکته‌ای که به تقویت تمام‌عیار احتمال اجرایی شدن این پیش‌نویس کمک می کند همانا پیش‌بینی افزایش 1000 میلیارد تومانی درآمد دولت از محل واردات خودرو است که قطعا طبق پیش‌بینی دولت از طریق واردات گسترده خودروهای لوکس قرار است محقق شود.

کد خبر : ۴۷۰۴۶
بازدید : ۸۴۱۱

فرادید | قیمت خودرو همین طور بالا می‌رود و هیچ عاملی هم جلودارش نیست. همین امروز صبح خودرویی مثل نیسان ایکس تریل که در بازار تا پیش از این مثل خودروهای کیا هیوندای پرتقاضا نبود با رشدی 50 میلیونی نسبت به ابتدای سال، حدود 280 میلیون تومان خرید و فروش شد. بررسی تاثیرات تغییر و تحول قوانین دولتی بر روی قیمت خودروهای وارداتی حکایت از وزن بالای این عامل در مقایسه با نرخ ارز و اثر تورم در قیمت‌گذاری خودرو دارد. نگاهی به کارنامه بازار خودروهای وارداتی در فاصله انتهای خرداد 96 تا اواسط آذر 96 خبر از رشد بالای 20 درصدی قیمت خودروهای وارداتی محبوب در مقایسه با دوره قبل از بسته شدن سایت ثبت سفارش دارد.

به گزارش فرادید، البته این تنها نرخ عمومی و کلی افزایش قیمت‌هاست وگرنه برخی از مدل‌های محبوب بازار بین 30 تا 40 درصد گران شده‌اند که به معنی تاثیر 2 تا 4 برابری اثر شوک تعرفه‌های وارداتی بر قیمت خودروها در مقایسه با میزان افزایش نرخ ارز در 6 ماهه اخیر است. همه این موارد در حالی است که هنوز هم اثر روانی و واقعی این شوک به بازار تخلیه نشده و به نظر می‌رسد برای خودروهای با حجم موتور بالاتر از 2000سی‌سی احتمالا دوباره شاهد افزایش قیمت خواهیم بود چرا که تعرفه‌های واردات که به تایید 5 عضو اقتصادی دولت رسیده و به زودی برای ابلاغ انتشار می‌یابد حکایت از رشد شدید محدودیت برای محصولات با حجم موتور بالا دارد.

ماشین‌های توربو برنده می‌شوند

پیش‌نویس قانون جدید که روز گذشته از طریق خبرگزاری مهر برای نخستین بار به صورت رسمی منتشر شد به شرح زیر است. تعرفه خودروهای با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی باافزایشی10 درصدی از ۴۰ درصد به ۵۰ درصد رسیده، تعرفه خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی نیز با یک افزایش 55 درصدی از ۴۰ درصد به ۹۵ درصد رسیده ست. این در حالی است که تعرفه خودروهای با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی از ۵۵ درصد به ۱۳۰ درصد رسیده تا این بخش رکورددار رشد تعرفه به میزان 85 درصد باشد. خبر دیگر اینکه گویا پس از 4 سال دوباره با ورود خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی موافق شده منتهی تعرفه خودروهای با حجم موتور ۲۵۰۰ سی‌سی به بالا از ۵۵ درصد به ۱۵۰ درصد که به معنی رشد حدود3برابری محدودیت برای محصولات اینچنینی است.

ماشین‌های توربو برنده می‌شوند

در جدولی که آماده کرده‌ایم سعی شده برمبنای این پیش‌نویس کلیاتی که قرار است در بازار اتفاق بیفتد را پیش‌بینی کنیم. به نظر می‌رسد بیشترین رشد قیمت برای خودروهای شاسی‌بلند که مجبور به استفاده از موتورهای حجیم و پرقدرت هستند رقم می‌خورد در حالی که برندهای دارای موتورهای توربو و کم مصرف مثل رنو، دی‌اس‌، لکسوس و پژو در آینده هم خواهند توانست به لطف ویژگی‌های فنی حضوری موفق را در بازار تجربه کنند. از این به بعد احتمالا شاهد دگردیسی کلی بازار محصولات وارداتی اقتصادی از لحاظ موتور خواهیم بود و ممکن است موتورهای توربوی کم‌حجم به شکل وسیعی در بین خودروهای کره‌ای باب شود.

ماشین‌های توربو برنده می‌شوند

در پایان نکته‌ای که به تقویت تمام‌عیار احتمال اجرایی شدن این پیش‌نویس کمک می کند همانا پیش‌بینی افزایش 1000 میلیارد تومانی درآمد دولت از محل واردات خودرو است که قطعا طبق پیش‌بینی دولت از طریق واردات گسترده خودروهای لوکس قرار است محقق شود. باید منتظر ماند و دید دستپخت محمد شریعتمداری و مجتبی خسروتاج برای بازار خودروهای وارداتی چه اندازه کام بازار، خریداران و فعالان خودرویی را شور می‌کند.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید