آرشیو آنلاین «مارکز» در دسترس همه

آرشیو آنلاین «مارکز» در دسترس همه

کاربران اینترنتی می‌توانند به صورت رایگان از آرشیو آثار «گابریل گارسیا مارکز» دیدن کنند.

کد خبر : ۴۷۱۴۲
بازدید : ۱۴۶۴
کاربران اینترنتی می‌توانند به صورت رایگان از آرشیو آثار «گابریل گارسیا مارکز» دیدن کنند.

به گزارش ایسنا، «نیویورک تایمز» نوشت: دو سال پیش آرشیو کامل آثار «گابریل گارسیا مارکز» ـ نویسنده کلمبیایی برنده نوبل ادبیات ـ به دانشگاه تگزاس فروخته شد و حالا مرکز «هری رنسم» این دانشگاه اعلام کرده حدود نیمی از این آثار را دیجیتالی کرده و به صورت رایگان در اختیار کاربران اینترینتی قرار داده است.

تاکنون ۲۷ هزار صفحه از آرشیو «گابو» به زبان‌های انگلیسی و اسپانیایی در سایت این دانشگاه قرار گرفته است. این مجموعه شامل یادداشت‌ها و تمام مدارک مربوط به زندگی‌ حرفه‌ای این رمان‌نویس و کتاب‌های مهمی همچون «صد سال تنهایی» می‌شود.

عکس‌ها، دفترچه‌های یادداشت، فیلمنامه‌ها،‌ چرک‌نویس‌ها، اصلاحات، پاسپورت‌ها و برخی مدارک شخصی «مارکز» هم‌اکنون در آرشیو آنلاین در دسترس تمام کاربران آنلاین است.
آرشیو آنلاین «مارکز» در دسترس همه
«مارکز» و «فیدل کاسترو»

بسیاری از آرشیوهای نویسنده‌های مشهور دیجیتالی شده‌اند اما رایگان منتشر کردن مدارک و کتاب‌های متعلق به نویسنده‌ای که آثارش هنوز کپی‌رایت دارد،‌ امری نامعمول و سخاوتمندانه به نظر می‌رسد. مرکز «هری رنسم» دو میلیون و ۲۰۰ هزار دلار برای خرید این مجموعه هزینه کرده است.

«گابو» ادعا می‌کرد اهمیت زیادی به نقد آثارش، مخصوصا نقدهای منفی‌، نمی‌دهد اما در این آرشیو تعدادی دفترچه دیده می‌شود که دربردارنده پاسخ‌های شخصی او به نقدها به زبان‌های مختلف است.

«گابریل گارسیا مارکز» که از مشهورترین نویسندگان آمریکای لاتین به حساب می‌آمد، ششم مارس ۱۹۲۷ در آرکاتاخنای کلمبیا متولد شد. «گابو» زمانی که در دانشگاه ملی کلمبیا رشته حقوق می‌خواند، به طور جدی وارد کار روزنامه‌نگاری شد. «مارکز» در طول عمرش آثاری را چون «پاییز پدرسالار» (۱۹۷۵) و «عشق سال‌های وبا» (۱۹۸۵) که از معروف‌ترین رمان‌هایش هستند، خلق کرد.
آرشیو آنلاین «مارکز» در دسترس همه
اصلاحات «مارکز» در رمان «وقایع‌نگاری یک مرگ از پیش اعلام‌شده»

این نویسنده کلمبیایی این شانس را داشت که در زمان حیاتش به موفقیت مالی برسد و مورد تحسین منتقدان ادبی قرار گیرد؛ اتفاقی که برای خیلی از همتایان او رخ نمی‌دهد. «گابو» را پس از «میگوئل سروانتس» نویسنده قرن هفدهمی «دن کیشوت»، محبوب‌ترین نویسنده اسپانیولی‌زبان می‌دانند. علاوه بر محبوبیت ادبی، «مارکز» برای خلق سبک ادبی «رئالیسم جادویی» هم اعتبار بسیاری برای خود خرید. با این حال این‌ها تنها افتخارهای ادبی «مارکز» نیستند؛ او در هشتم دسامبر ۱۹۸۲ مهم‌ترین جایزه ادبی جهان، یعنی نوبل را به دست آورد.

«گابریل گارسیا مارکز» سال ۲۰۱۴ در یکی از روزهای نیمه ماه آوریل با زندگی وداع گفت. او ۱۲ سال پایانی عمرش را با سرطان غدد لنفاوی جنگید و در سال‌های آخر درگیر زوال عقل و آلزایمر شده بود. وضعیت بد سلامتی او طی سال‌های آخر، جامعه ادبیات و روزنامه‌نگاری جهان را متأثر و مرگ او کتاب‌دوستان بی‌شماری را در سرتاسر دنیا اندوهگین کرد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید