سایپا به خوبی رنو را دور زد

برمبنای قراردادی که ایدور مالک 20 درصد و رنو و هلدینگ ناصح مالک 60 و 20 درصد دیگر آن بودند، توافقی جامع بر سر تولید انبوه 3 مدل خودروی داستر جدید، استپ‌وی جدید و سیمبل نیوفیس در کارخانه بن‌روی ساوه در افق زمستان 2018 صورت گرفته بود که با توجه به اتفاقات جدید احتمالا این اتفاق نیز همچون قرارداد پژو به تعویق می افتد.

کد خبر : ۴۷۱۴۷
بازدید : ۲۶۰۰

فرادید | بن‌رو به رنو نرسید و سرانجام با گفته‌ها محسن صالحی‌نیا معاون وزیر صنعت در خصوص عدم توافق سایپا و ایدرو برای واگذاری سایت بن روی ساوه به رنوی فرانسه، پروسه ورود شرکت معتبر رنو به صنعت خودروسازی ایران وارد فاز جدیدی شد که مهمترین نتیجه آن قطعا علاوه بر ادامه توسعه نیافتگی صنعت خودروی ایران، به تاخیر افتادن یک پروژه بزرگ و صنعتی است.

به گزارش فرادید ، رنو که از ابتدای عقد تفاهمنامه با ایدرو تا امضای قرارداد سرمایه گذاری با هلدینگ ناصح و ایدرو تلاش کرد با کمترین حاشیه ممکن کار سرمایه‌گذاری 660 میلیون دلاری را با شرکایش در ایران پیش برد، از ابتدا در دام اشتباهی افتاد که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) آن را مرتکب شد و زمینه تعلل گسترده در ورود یک برند بزرگ به صنعت ایران را فراهم کرد.

ایدرو که راسا و به شکل قانونی حق واگذاری یا دخالت در فروش و واگذاری سایت بن روی سایپا در ساوه اراک را نداشت، با وارد کردن بی دلیل این مورد به قرارداد رنو به عنوان سهم آورده خود تلاش کرد به جریان ورود مستقل رنو به صنعت خودروی ایران سرعت بیشتری ببخشد، غافل از اینکه همین عامل بهترین بهانه را به دست داد تا تولید و عرضه و صادرات 3 خودروی اقتصادی جدید شرکت رنو در ایران و منطقه به تعویق بیفتد. برمبنای قراردادی که ایدور مالک 20 درصد و رنو و هلدینگ ناصح مالک 60 و 20 درصد دیگر آن بودند، توافقی جامع بر سر تولید انبوه 3 مدل خودروی داستر جدید، استپ‌وی جدید و سیمبل نیوفیس در کارخانه بن‌روی ساوه در افق زمستان 2018 صورت گرفته بود که با توجه به اتفاقات جدید احتمالا این اتفاق نیز همچون قرارداد پژو به تعویق می افتد.

بر این مبنا رنو احتمالا بتواند به کمک سرمایه عظیمش و نیز همراهی ایدرو و هلدینگ ناصح ضمن بازنویسی قرارداد، محصولاتش را تا اواسط سال 2019 در ایران تولید کند. بر مبنای آنچه منابع آگاه اعلام کرده‌اند، نعمت زاده وزیر پیشین صنعت با اخذ ماموریت ویژه از سوی محمد شریعتمداری وزیرصنعت به فرانسه رفته تا ضمن بازنگری در قرارداد رنو و بحث واگذاری سایت بن‌روی اراک به این شرکت، زمینه دلجویی و نیز مفاهمه و حضور این غول خودروسازی را در ایران فراهم کند. باید منتظر ماند و دید فرجام کار قرارداد رنو چه خواهد شد. آیا رنو موفق خواهد شد انحصار بزرگ داخلی را دور بزند و به سمت تولید مستقل در ایران گام بردارد یا نه؟ باید خوشبین بود مخصوصا که سیاست‌های اخیر ضد وارداتی دولت نیز عزم آن دارد تولید ملی را تقویت کند چرا که با حضور رنو در ایران می‌توان به 2 هدف مهم توسعه صادرات خودرو و افزایش کیفیت بازار اتومبیل دست یافت.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید