#ما_ریه_نداریم

با سرد شدن تدریجی هوا آنچه که روز به روز بیشتر میشود آلودگی هوا و ناسالم بودن شرایط جوی است.
کد خبر :
۴۷۳۴۱
بازدید :
۱۸۱۴
فرادید | کافی است کمی به عقب برگردیم تا یادمان بیاید پاییز و زمستان در ایران چه شکل و شمایلی داشت. بارانهای پاییزی از ابتدای مهر ماه شروع میشد و تا یلدا به برف و کرسی میرسید؛ و بعد چله بزرگ و سرانجام آغاز بهار. اما در ده سال گذشته تصویر پاییز و زمستان کاملا تغییر کرده، این را از یک بچه متولد این دهه بپرسید هیچ تصویری از برف و باران ندارد. یا انقدر این تصاویر در ذهنش کمرنگ است که شاید اصلا یادش نمانده باشد.
به گزارش فرادید؛ حالا با سرد شدن تدریجی هوا چیزی که روز به روز بیشتر میشود آلودگی هوا و ناسالم بودن شرایط جوی است. دیگر این سالها قدم زدن در باران پاییزی و برف بازی در شب یلدا هیچ مفهومی ندارد. تنها چیزی که برای بچههای این نسل به یادگاری میماند تعطیلیهای مداوم به دلیل آلودگی هواست.

شاخص آلودگی
آمارها نشان میدهد که در روزهای تشدید آلودگی هوای تهران، شمار بیماران تنفسی تا ۶۰ درصد افزایش مییابد. بیشترین عامل مرتبط با تشدید بیماریهای سیستم قلبی، عروقی و ریوی، افزایش آلایندههای دی اکسید گوگرد، ذرات معلق و منواکسید کربن است، به طوریکه آلودگی هوا در تهران به طور متوسط موجب کاهش ۵ سال از عمر تهرانیها شدهاست.
عناوین مرتبط:
آلودگی هوا با رنگ بندی بر اساس شدت آن تقسیم بندی میشود.
رنگ سبز: پاک
رنگ زرد: سالم
رنگ نارنجی: ناسالم برای گروههای حساس
رنگ قرمز:ناسالم
رنگ بنفش:بسیار ناسالم
رنگ خرمایی:خطرناک
عوارض هر کدام از رنگها بر سلامتی افراد
شرایط هوای پاک معمولا در کلان شهرهای ایران فقط در زمان تعطیلات طولانی مدت دیده میشود. در اکثر موارد شاخص آلودگی هوا در تهران بین زرد و نارنجی در نوسان است. در شرایطی که هوای شهر با شاخص زرد دیده میشود شاخص آلودگی از ۵۵ تا ۱۵۴ در نوسان است در این شرایط افراد با مشکلات سخت قلبی و ریوی در معرض خطر هستند. در این شزایط معمولا اعلام خطر نمیشود و تقریبا همه افراد به زندگی عادی مشغولند.
رنگ نارنجی: ناسالم برای گروههای حساس
رنگ قرمز:ناسالم
رنگ بنفش:بسیار ناسالم
رنگ خرمایی:خطرناک
عوارض هر کدام از رنگها بر سلامتی افراد
شرایط هوای پاک معمولا در کلان شهرهای ایران فقط در زمان تعطیلات طولانی مدت دیده میشود. در اکثر موارد شاخص آلودگی هوا در تهران بین زرد و نارنجی در نوسان است. در شرایطی که هوای شهر با شاخص زرد دیده میشود شاخص آلودگی از ۵۵ تا ۱۵۴ در نوسان است در این شرایط افراد با مشکلات سخت قلبی و ریوی در معرض خطر هستند. در این شزایط معمولا اعلام خطر نمیشود و تقریبا همه افراد به زندگی عادی مشغولند.
در شاخص نارنجی رنگ که تقریبا نیم بیشتر پاییز و زمستان را در بر میگیرد وضعیت ناسالم برای گروههای حساس جامعه میشود و این گروهها شامل بچهها، سالمندان، زنان باردار و بیمارهای ریوی و قلبی است. در این شرایط معمولا کمیته اضطرار با تعطیل کردن مدارس تنها در نقطع ابتدایی سعی در کمک به شهروندان دارد. در این زمان شاخص از ۱۵۵ تا ۲۵۴ در نوسان است.
در رنگهای بالاتر و گذر از شرایط ناسالم به خطرناک احتمالا با تعطیلی کامل شهر رو به رو خواهیم بود.
راه حل
حالا این سوال مطرح میشود که این همه سال با تعطیلات چند روزه مدارس و سردرگمی حانوادههای شاغل برای سپردن فرزندان به دیگران آیا مشکل آلودگی هوا حل شده است؟ بارها شاهد بودیم زمانی که برای آلودگی مدارس تعطیل شده مادران با فرزندان خردسال خود در پارکها مشغول بازی بودند. یا دیده میشود که میزان ترافیک شهری به همان شدت قبل ادامه دارد.
شهروندان در این شرایط بدون توجه به اخطار مسئولان با ماشینهای تک سرنشین به خبابان میآیند و هیچ یک از قوانین را برای کم شدن ترافیک رعایت نمیکنند. بسیاری از مردم معتقند این راه حل اصلا برای رفع آلودگی مناسب نیست. بدون شک تعطیل کردن مدارس تنها در پایه کودکستان و ابتدایی به دلیل آسیب پذیرتر بودن آنها چارهای برای سبک شدن ترافیک نخواهد بود.
در این شرایط والدین کارمند ناچارند برای رفتن به سرکار و احتمالا سپردن فرزندان خود به یک نفر دیگر باز هم با وسایل نقلیه شخصی تردد کنند. برخی دیگر معتقدند در خانه ماندن راه چاره نیست و خیلی عادی با این قاتل خاموش رفتار میکنند. درست است که تعطیل کردنهای مداوم در بهتر شدن هوا نقشی ندارد، اما باز هم مسئولان در چند سال اخیر با افزایش این تعطیلات گاهی تا یک هفته تلاش میکنند با آب و هوای ناسالم مبارزه کنند.
عناوین مرتبط:
در این بین یکی از ناراضیترین اقشار خانواده هایی هستند که فرزند مدرسهای دارند؛ آنها معتقدند زمانی که از طرف کارفرما به آنها مرخصی داده نمیشود باید با بچههای در خانه مانده چه بکنند؟ دانشجویان دیگر قشر ناراضی این معضل هستند. در این سالها آنها با # «دانشجو ریه ندارد ما با شش تنفس میکنیم» دست به تمسخر این طرح میزنند.
اما سوال اینجاست که اصلا این تعطیلات میان سال، که همیشه باعث آسیب رساندن به وضعیت تحصیلی مدارس میشود تاثیری در این آلودگی دارد؟

جالب اینجاست که همه ساله این طرح اجرا میشود و هر سال با موجی از تبلیغ برای خوراکی هایی که در این شرایط به رفع مشکلات آلودگی کمک میکند همراه هستیم.
مثلا:
کلم بروکلی: بر اساس مطالعات گسترده کلم بروکلی خوراکی محسوب میشود که قابلیت جنگیدن با مواد سمی موجود در آلودگیهای هوا که ما تنفس میکنیم را داراست. مهم نیست که شما این خوراکی را در چه شکلی مصرف کنید بلکه مهم این است که در آلودگی هوا آن را در سبد خوراکی روزانهتان قرار بدهید.
زنجبیل: اگر با مزه تند آن مشکلی ندارید حتما زنجبیل را دست کم در قالب چاشنی به خوراکیهایتان اضافه کنید بخصوص در اینروزها. زنجبیل یک ترکیب گیاهی طبیعی است که کمک میکند تا سیستم آدرنالین شما سالم بماند و توانایی بدن را برای مقاومت در برابر عوامل مختلف از جمله آلودگی هوا بالا میبرد.
خوراکیهای غنی از منیزیم: منیزیم مینرالی است که توانایی طبیعی دفاعی بدن را ارتقا میدهد و مجرای تنفسی در ریهها را تسکین میبخشد تا نفس کشیدن راحتتر اتفاق بیفتد. بادامهای معمولی و بادام هندی از جمله منابع غنی منیزیم هستند.
تخم کتان: اسید چرب امگا ۳ بدن شما را به شکل فوقالعادهای در برابر آلودگی هوا مقاوم میکند و در عین حال فواید بسیار دیگری را عایدتان میکند. میتوانید این نوع از تخمه را داخل سالاد ریخته و روزانه مصرف کنید.
مواد غذایی غنی از ویتامین C: ویتامین C. بهترین آنتی اکسیدان برای مبارزه با اثرات مخرب آلودگی هوا محسوب میشود. شما میتوانید این ویتامین ضروری را از بسیاری خوراکیها به دست بیاورید. بهترین منابع غذایی این ویتامین فلفل دلمهای، مرکبات، کیوی، کلم، گوجه فرنگی و نخود فرنگی هستند.
در همین راستا چندی پیش استاندار تهران محمدحسین مقیمی در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران گفت: همه اقدامات برای رفع مشکل آلودگی هوای استان تهران باید به موازات هم انجام شود و همه نهادها باید به وظایف خود در این زمینه عمل کنند. عوارض آلایندگی و مالیات بر ارزش افزوده منابع خوبی برای توسعه فضای سبز استان تهران است.
کنترل خودروهای آلاینده و تلاش برای افزایش خودروها و موتورسیکلتهای برقی باید در دستورکار قرار گیرد و یکی از دلایل ایجاد آلودگی هوا عدم تعویض به موقع کاتالیستهای خودروهای عمومی از جمله تاکسیها و اتوبوسهاست که باید نسبت به تعویض این قطعه اقدام جدی انجام شود.
دلخوشی مردم
اما با همه این تدابیر باز هم مردم دلخوشی از این راه حلها و وعدههای مسئولین ندارند. شهروندان معتقدند این تعطیلات پی در پی برایشان جز ضرر خاصیت دیگری ندارد و حرفهای مسئولین همیشه بی نیتجه مانده است. دست بردن در آب و هوا و ایجاد ابرهای باران زا شاید یکی از راه هایی باشد که مردم زیاد به گوششان خورده باشد، اما اینکه چقدر این کار امکان پذیر است از تصور شهروندان خارج است.
در مواردی پیش آمده بعد از چند روز تعطیلی ناگهان باران طولانی مدتی آمده و هوا به یکباره وضع بهتری پیدا کرده است. شاید کم شدن بار ترافیکی و سبک شدن شاخص آلودگی در این امر موثر بوده، اما دلیل محکمی برای این امر نیست. در کنار آلودگی هوا باید به آلودگی صوتی نیز به عنوان یکی از مهمترین آلایندههای زیستمحیطی ناشی از وسایل نقلیه در شهرهای بزرگ ایران اشاره داشت.

این برنامه با همکاری وزارت صنایع، وزارت نفت، سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری تهران و پلیس راهنمایی و رانندگی به مورد اجرا درآمد.
در ارتباط با کاهش آلودگی هوا، این طرح علاوه بر گسترش و بهبود کیفیت حمل و نقل عمومی، از رده خارج کردن کلیه خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده، تولید خودروهای دوگانهسوز و همچنین توسعه عرضه گاز طبیعی فشرده، برنامههای دیگری هم مد نظر بودند:
۱. گسترش فضاهای سبز اطراف شبکه معابر
۲. ایجاد معابر پیادهرو در مناطق تجاری شهر
۳. ممانعت از ورود تاکسیهای بنزینسوز به سیستم
۴. دوگانهسوز کردن تاکسیهای بنزینی موجود
۵. وضع عوارض جدید برای خودروها متناسب با مصرف سوخت و انتشار آلودگی
البته این راهکارها به دلایل مختلف تا به حال جوابگوی معضل ترافیک و آلودگی هوای تهران نبودهاند.
۰