مقاومت مترو تهران در برابر زلزله 8 ریشتری

مقاومت مترو تهران در برابر زلزله 8 ریشتری

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: مجموعه بناها و شبکه مترو تهران در برابر زلزله ای با قدرت 8 ریشتر مقاوم است و در صورت بروز زلزله ای بزرگتر نیز تنها دچار شکستگی خواهد شد.

کد خبر : ۴۷۷۱۰
بازدید : ۱۳۹۴
محسن هاشمی روز یکشنبه پس از پایان جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران افزود: فضای داخلی مترو در صورت تجهیز، می تواند به عنوان یک پناهگاه مناسب در هنکام وقوع زلزله مورد استفاده قرار گیرد. وی اظهار کرد: شبکه مترو تهران دارای حدود 100 ایستگاه است که هر کدام 10 تا 15 هزار مترمربع وسعت برای استفاده به عنوان پناهنگاه را دارند.
مقاومت مترو تهران در برابر زلزله 8 ریشتری
هاشمی با بیان اینکه ایستگاه های مترو در دوران جنگ تحمیلی نیز به عنوان پناهگاه مورد استفاده قرار می گرفت، تصریح کرد: این ایستگاهها به طوری ساخته شده که در زمان بمباران شیمیایی نیز باید به گونه ای عمل کنیم رادیواکتیو و موادشیمایی وارد این مجموعه ها نشود. رییس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: البته برای این منظور ایستگاه های مترو شهر باید تجهیز شود که این موضوع نیازمند تامین اعتبارات موردنیاز است.

احداث سوله مدیریت بحران در تمامی محلات شهر
رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با بیان اینکه 105 سوله مدیریت بحران در پایتخت داریم، اظهار کرد: شهر تهران در مجموع دارای 124 ناحیه است که برهمین اساس باید 24 سوله دیگر در پایتخت احداث شود. هاشمی تصریح کرد: هر محله شهر تهران باید یک سوله مدیریت بحران داشته باشد تا همه شهروندان به راحتی بتوانند از این مراکز در مواقع بحرانی برای اسکان اضطراری و موقت استفاده کنند. وی با اشاره به وقوع زلزله هفته گذشته تهران، گفت: 14 دستگاه و 86 کارگروه در ستاد مدیریت بحران وظایفی را برعهده دارند که در زلزله اخیر جلسات ستاد به صورت منظم تشکیل و تصمیمات خوبی نیز گرفته شد.

لزوم کار کارشناسی برای بازنگری در طرح ترافیک
رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به برخی مطالب مطرح شده مبنی بر حذف طرح ترافیک سالانه و اجرای طرح جدید ترافیکی در پایتخت اشاره کرد و گفت: در این خصوص اخبار و مطالبی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، که بهتر است دراین زمینه رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اظهارنظر کند.
هاشمی در خصوص بازنگری در طرح ترافیک تهران نیز اظهار کرد: می‌توان از تجربیان دیگر کشورها در این زمینه استفاده کرد و با توجه به وضعیت آلودگی هوا و ترافیک شهر تهران، بازنگری در طرح ترافیک باید مورد توجه جدی قرار گیرد. وی افزود: به عنوان رئیس شورای شهر تهران مطالبی در خصوص بازنگری طرح ترافیک در ذهن دارم، اما بهتر است در این زمینه نظر سایر دوستان را نیز بشنویم.
وی تصریح کرد: دادستان نیز در خصوص طرح ترافیک شهر تهران حساسیت دارند و برهمین اساس بهتر است موضوع از طریق کمیسیون های تخصصی و دستگاههای مسئول به صورت کارشناسی و دقیق مورد بررسی قرار گیرد. رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به موضوع آلودگی هوای پایتخت اشاره کرد و گفت: هفته گذشته به همراه شهردار تهران جلسه ای با رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص مسائل شهر تهران از جمله آلودگی هوا، زلزله و تاب‌آوری شهر داشتیم که قرار شد در این زمینه گزارشی از سوی شهردار تهران تهیه و ارسال شود.
به گفته وی، درهمین ارتباط، شهردار تهران گزارش 22 صفحه‌ای را برای اراده به رییس مجلس شورای اسلامی آماده کرده اند. هاشمی افزود: مصوبه ای در سال 89 برای مشخص کردن وظایف دستگاها در زمان وقوع زلزله در دولت تصویب شده که ضروری است دستگاه‌ها براساس این مصوبه عمل کنند.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین با تاکید بر اینکه اعتقادی بر سیاسی کردن شورا ندارم، گفت: شورا محلی برای موضوعات سیاسی نیست و وظیفه ما در شورا خدمت به مردم است. هاشمی همچنین به برخی انتقادات مطرح شده نسبت به سامانه 137 شهرداری اشاره و اظهار کرد: از مسئولان شهرداری تهران خواسته ایم که مسایل و مشکلات ارائه شده از سوی شهروندان به این سامانه را بصورت جدی پیگیری کنند.

9 دی حضور دوستداران انقلاب برای پایان اختلافات بود
هاشمی همچنین در پاسخ به سئوالی در خصوص فتنه ۸۸ و راهپیمایی 9 دی، گفت: راهپیمایی ۹ دی با فراخوان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در واکنش به اعتراضات ناشی از عملکرد در انتخابات سال ۸۸ انجام شد. وی افزود: موضوعی مطرح شد که در تاسوعا و عاشورای آن سال به مقام امام حسین(ع) توهین شده و این راهپیمایی در مخالفت با این وضعیت و گفتن «نه» به ادامه اختلافات بود.
هاشمی افزود: خوشبختانه در 9 دی دوستداران انقلاب به میدان آمدند و اختلافات را پایان دادند. وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب تعریفی از فتنه دارند مبنی بر اینکه «برخی با لباس دوست کارهای انجام می دهند که در باطن دشمن از آن سوء استفاده می کند یا اینکه برخی که دشمن هستند با لباس دوست این کارها را انجام می دهند».
هاشمی افزود: باید مواظب باشیم و با بصیرت، غباری که روی این موضوع هست را کنار بزنیم تا دشمن را از دوست جدا کنیم. رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: درآن موقع برخی کشورهای فتنه گر خارجی نیز روی این موضوع سوار شدند و تلاش داشتند اختلافات را به سمتی ببرند که مشکلاتی برای انقلاب ایجاد شود.
هاشمی تاکید کرد: امروز در وضعیتی هستیم که این غبار برطرف شده و چهره خیلی ها نیز رو شده است. وی تصریح کرد: می توانیم نسبت به فتنه ایجاد شده با بصیرت کامل نظر دهیم و ما هم در این مسیر قرار داریم. به گفته وی، موقعیت سنجی و بصیرت مردم ایران اسلامی باعث شد تا اختلافات ایجاد شده، صدمه ای به انقلاب نزند.

مصوبات جلسه امروز
رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین به روند برگزاری جلسه امروز شورا اشاره کرد و گفت: رئیس اتاق بازرگانی تهران در جلسه امروز گزارشی در خصوص فعالیت های اتاق و ظرفیت‌های موجود برای مشارکت اتاق بازرگانی و مدیریت شهری را مطرح کردند. وی با بیان اینکه اعتقاد داریم مشارکت بخش خصوصی می‌تواند بخش مهمی از مشکلات شهر را حل کند، افزود: شهرداری تهران نیازمند منابع مالی است و دراین شرایط اتاق بازرگانی می‌تواند حامی مناسبی برای فعال شدن و رونق پروژه های شهری باشد.
به گفته رئیس شورای شهر تهران، بررسی طرح الزام شورای شهر برای تشکیل کمیته ارتقای ایمنی ساختمان‌ ها و تصویب کلیات آن از دیگر مباحث مطرح شده در جلسه امروز بود. هاشمی افزود: نامگذاری یک کوچه بی‌نام در منطقه 16 شهرداری تهران با عنوان «شهید صبوری» و یک میدان بی‌نام در منطقه 19 با نام «شقایق» از دیگر مصوبات جلسه امروز شورای شهر تهران بود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید