تجربه‌های شگفت‌انگیز هالیوود در پولسازی

تجربه‌های شگفت‌انگیز هالیوود در پولسازی

صنعت سینما در آمریکا صنعت اعداد و ارقام نجومی است. صنعتی با دست کم ۲۰۰ کمپانی بزرگ فیلم‌سازی، بیش از ۳۵۰۰ سالن سینما و چرخش مالی بسیار بالایی که دست کم یک سوم کل چرخش مالی صنعت سینما در جهان تنها در اختیار شش کمپانی بزرگ فیلمسازی در آمریکاست. محصولات این سینما در جهان رکوردهای اول فروش را در اختیار دارند و روز به روز بر گستردگی دامنه نفوذ و گردش مالی آن اضافه می‌شود.

کد خبر : ۴۷۸۰۶
بازدید : ۲۳۶۷
صنعت سینما در آمریکا صنعت اعداد و ارقام نجومی است. صنعتی با دست کم ۲۰۰ کمپانی بزرگ فیلم‌سازی، بیش از ۳۵۰۰ سالن سینما و چرخش مالی بسیار بالایی که دست کم یک سوم کل چرخش مالی صنعت سینما در جهان تنها در اختیار شش کمپانی بزرگ فیلمسازی در آمریکاست. محصولات این سینما در جهان رکوردهای اول فروش را در اختیار دارند و روز به روز بر گستردگی دامنه نفوذ و گردش مالی آن اضافه می‌شود.
تجربه‌های شگفت‌انگیز هالیوود در پولسازی
در سال گذشته فیلم سینمایی موزیکال فانتزیِ «دیو و دلبر» که ساخته کمپانی دیزنی بود، در فروش جهانی خود بیش از یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون دلار به‌دست آورد تا لقب پرفروش‌ترین فیلم سال را به خود اختصاص دهد. جالب آنکه ۱۰ فیلم پرفروش سینمای آمریکا در سال ۲۰۱۷ در مجموع بیش از ۱۰ میلیارد دلار فروش داشته‌اند که رکوردی دست‌نیافتنی برای سینمای دیگر کشورهای جهان است.
این در حالی است که همین سینما رکورددار ساخت و عرضه پرفروش‌ترین‌ فیلم‌های تاریخ سینما است. فیلم سینمایی آواتار محصول کمپانی «فاکس قرن ۲۰» در سال ۲۰۰۹ تا مرز فروش ۳ میلیارد دلاری هم پیش رفت. فروش نجومی این فیلم‌ها در چند سال اخیر کمپانی‌های سازنده‌شان را به غول‌های بزرگی تبدیل کرده که رقابت با آنها برای هیچ کمپانی دیگری ممکن نیست.

بیگ سیکس آمریکایی
۶ غول بزرگ هالیوودی، بیش از ۸۰‌ درصد بازار آمریکا و کانادا را در اختیار دارند. این شش استودیو بزرگ و زیرمجموعه‌‎هایشان در مقابل شرکت‌‎‎های کوچک‌‎تر که به مستقل‌‎ها معروف هستند، قرار می‌‎گیرند. در واقع در بسیاری از موارد سرمایه‌‎گذاری و توزیع فیلم‌‎های استودیو‌‎های مستقل نیز توسط استودیو‌‎های بزرگ انجام می‌‎شود.
فعالیت‌‎های استودیو‌‎های بزرگ در حوزه‌‎هایی مانند توسعه، سرمایه‌‎گذاری، بازاریابی و تبلیغ و فروش محصولات متمرکز است. ۶ استودیوی بزرگ هالیوود، هر یک خود زیرمجموعه یکی از شرکت‌‎های بزرگ رسانه‌‎ای هستند و شامل این استودیو‌‎ها می‌‎شوند: برادران وارنر (متعلق به شرکت تایم ‎وارنر)، پارامونت پیکچرز (متعلق به شرکت وایاکام)، فاکس قرن بیستم (متعلق به شرکت نیوز کورپریشن)، والت‌‎دیزنی پیکچرز/ تاچ ‎استون پیکچرز (متعلق به شرکت والت ‎دیزنی)، کلمبیا پیکچرز (متعلق به شرکت سونی‌آمریکا) و یونیورسال پیکچرز (متعلق به شرکت کام کست/ جنرال الکتریک).
۶ کمپانی بزرگ فیلم سازی جهان ملقب به Big ۶ هستندکه در سال ۲۰۱۶ یک سوم کل درآمدهای سینمای جهان را به خود اختصاص دادند. این شرکت‌ها در سال گذشته میلادی بیش از ۱۳ میلیارد دلار درآمد کسب کردند که معادل بیش از یک سوم کل درآمد ۵/ ۳۸ میلیارد دلاری صنعت سینما در این سال است. این رقم در سال ۲۰۱۷ محاسبه نشده، اما به‌نظر می‌رسد با توجه به درآمدهای کمپانی‌های آمریکایی در این سال، سهم این ۶ کمپانی بزرگ به بیش از یک سوم هم برسد.
درآمد کمپانی‌های بزرگ آمریکا از سینما
دیزنی نخستین و تنها استودیویی است که توانسته دو بار در یک سال درآمدی فراتر از ۶ میلیارد دلار داشته باشد. این استودیوی فیلم‌سازی سه سال متوالی است که درآمدی بالاتر از ۵ میلیارد دلار دارد و از این لحاظ نیز بی‌رقیب است. در سال ۲۰۱۷ میلادی سه استودیوی مشهور فیلم‌سازی هالیوود بیش از ۵ میلیارد دلار از فروش آثارشان به دست آوردند. نخستین استودیوی فیلم‌سازی که به این رکورد دست یافت، دیزنی بود و پس از آن یونیورسال و برادران وارنر نیز از مرز ۵ میلیارد دلار فروش گذشتند. میزان عمده‌ای از این درآمد در آمریکا بزرگ‌ترین بازار سینمای جهان ثبت شده است. استودیوهای دیزنی و برادران وارنر هر کدام بیش از ۲ میلیارد دلار از فروش خود را در این بازار به دست آوردند. سال گذشته سه افتتاحیه پرفروش سینمای آمریکا محصول دیزنی بودند.
در صدر آنها «جنگ ستارگان:‌ آخرین جدایی» با فروش ۲۲۰ میلیون دلاری در سه روز نخست قرار دارد و پس از آن «دیو و دلبر» با ۱۷۴ میلیون دلار و «نگهبانان کهکشان»‌ با فروش ۱۴۶ میلیون دلار جای دارند. اخبار موفقیت‌های دیزنی در گیشه سینمای جهان پس از خیز این کمپانی برای خرید «فاکس قرن بیست و یک»، منتشر شد. این شرکت تجربه خرید استودیوهای بزرگ هالیوود از جمله «لوکاس فیلم» و «پیکسار» را در کارنامه دارد.
شیوه توزیع درآمدها
یک تحقیق جدید در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که درآمد روزانه ستارگان اصلی سینما، کارگردان‌ها و تهیه‌‌کنندگان کاهش یافته؛ در حالی که درآمدهای آنهایی که تاثیر کمتری در صنعت فیلم دارند، افزایش یافته است. در حالی که چندی پیش اعلام شد جنیفر لارنس پردرآمدترین بازیگر سینما در سال اخیر بوده، باید گفت او به مدد دریافت ۲۰ میلیون دلاری برای فیلم در دست اکران «مسافران» این جایگاه را کسب کرده است.
دواین جانسون یا «راک» نیز پردرآمدترین بازیگر مرد سال بود و تقریبا برای «جومانجی» ۱۹ میلیون دلار دریافت کرد. در واقع بازیگرانی با اسامی بزرگ حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون دلار برای هر فیلم دریافت می‌کنند و ستارگان دیگری هستند که دستمزد کمتری می‌گیرند؛ اما مخاطره سرمایه‌گذاری در فیلم را می‌پذیرند که کیانو ریوز برای ادامه فیلم «جان ویک» و وین دیزل برای ادامه «XXX» همین مسیر را انتخاب کردند. قراردادهای کارگردان‌ها نیز جمع و جورتر شده و گفته می‌شود بین ۷۵۰ هزار دلار تا ۵/ ۱ میلیون دلار، درآمد متوسط یک کارگردان است.

البته هنوز بسته‌های پرداختی بزرگ در این قشر وجود دارد و کریستوفر نولان گفته می‌شود ۲۰ میلیون دلار به اضافه ۲۰ درصد از درآمد فیلم را برای ساخت «دانکرک» دریافت خواهد کرد. درآمد تهیه‌کنندگان نیز گفته می‌شود بین یک تا ۵/ ۲ میلیون دلار است، اما درآمدهای جانبی نیز می‌تواند شامل حال آنها شود کما اینکه تهیه‌کننده «ددپول» یعنی سیمون کینبرگ ۲ میلیون دستمزد داشت و از فروش ۷۸۲ میلیون دلاری فیلم در سراسر جهان، ۳۸ میلیون دلار نصیبش شد.
کینبرگ در مقام نویسنده نیز ۸ میلیون دلار برای فیلمنامه دو فیلم «مردان ایکس» گرفت. درآمدهای عوامل اجرایی سطح پایین استودیوها نیز بین ۲۵۰ تا ۸۵۰ هزار دلار در سال است و رئیس استودیو معمولا حدود ۵ میلیون دلار در سال حقوق می‌گیرد. جای تعجب ندارد اگر مدیرعامل استودیوها بیشترین درآمد را داشته باشند و بین ۲/ ۳۶ تا ۸/ ۵۶ میلیون دلار دریافت کنند.
کارگزاران نیز سخاوتمندانه درآمد بالایی حدود ۱۰ میلیون دلار در سال دارند؛ اما آنچه بیش از همه جای تعجب دارد این است که برخی از تاثیرگذاران هالیوود چه درآمدی دارند: برای مثال خدمات غذایی سالانه ۶۵ هزار دلار و هنرمندان امور چهره‌پردازی و آرایش حدود ۷۹ هزار دلار دریافت می‌کنند. اپراتورهای صدابرداری نیز حدود ۸۰ هزار دلار می‌گیرند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید