شکارچی بزرگ در تله گرگ آلمانی

شکارچی بزرگ در تله گرگ آلمانی

کیا با ساخت مدل استینگر گرچه همچنان در پس ب.ام.و قرار دارد اما توانسته خودروی خوبی بسازد که در آینده به تهدیدی جدی برای خودروهای برجسته این کلاس تبدیل می شود.

کد خبر : ۴۷۹۳۰
بازدید : ۲۲۹۹

فرادید | شرکت کره‌ای کیاموتورز اخیرا با رونمایی از یک خودروی جدید و اسپورت با نام استینگر، غوغای بزرگی در بازار اروپا به راه انداخته و علاوه بر اقبال بازار توانسته نظر کارشناسان را نیز به خود جلب کند. این اتومبیل 4درب شهری و زیبا که محصول بلندپروازی برند شرقی کیا است چندی پیش به فهرست نهایی خودروهای کاندید کسب عنوان بهترین خودروی سال 2017 اروپا راه یابد. حال اما این شکارچی کره‌ای در دام افتاده و در آزمایش وب‍‌سایت موتور1 آمریکا مقهور قدرت بهترین خودروی این کلاس یعنی ب.ام.وسری4 گرن‌کوپه شده است.

شکارچی بزرگ در تله گرگ آلمانی

به گزارش فرادید، جدال کیا و ب.ام.و جدال یک خودروی خشن و عصبانی با اتومبیلی معتدل و نرم است. کیا گرچه همچنان در پس ب.ام.و قرار دارد اما توانسته خودروی خوبی بسازد که در آینده به تهدیدی جدی برای خودروهای برجسته این کلاس تبدیل می شود. کیا هرچند در اولین گام نتوانسته خودرویی ایده‌آل بسازد اما استینگر نشانه‌ای بارز از بلوغ برند کره‌ای در زمینه ساخت اتومبیل اسپورتی است. ببینیم دو خودرو چه ویژگی‌هایی دارند.

توانمندی فنی

شکارچی بزرگ در تله گرگ آلمانی

ب.ام.و در این بخش با مدل 430 گرن‌کوپه خودروی قدرتمندی تولید کرده است. این خودروی 40 هزار دلاری به مدد یک موتور 2 لیتری توربو که 248 اسب بخار قدرت و 258 پوند فوت گشتاور تولید می‌کند، در کمتر از 5.6 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد و از شتاب، هندلینگ و کیفیت سواری درخورتوجهی سود می‌برد. در عین حال این خودرو برای یک رانندگی نیمه اسپورت شهری خودرویی به یقین ایده‌آلی که مصرف سوخت بسیار بهتری در مقایسه با کیا استینگر دارد اما در کلاس سدان‌های اسپورت اولویت با عملکرد فنی است و نه کارایی. کیا روی دیگر سکه این رقابت است که برخلاف ب.ام.و ذاتی سرکش، وحشی و خشن دارد و به کمک یک موتور توربوی 3.3 لیتری 2 توربو هم سریع‌تر و هم وحشی‌تر از گرن‌کوپه به نظر می‌رسدچرا که ضمن کسب سرعت 100 کیلومتر در کمتر از 4.5 ثانیه، 365 اسب بخار قدرت را بدون واسطه و سریع به 4 چرخ منتقل کرده و در اختیار راننده قرار می‌دهد. در مجموع برتری در این بخش با استینگر است. خوشبختانه هر دو خودرو به جبعه‌دنده‌های 8 سرعته اتوماتیک مجهزند که هم تعویض دنده سریع و نرم و هم سواری تند و تیزی را عاید راننده می‌کنند.

کیفیت سواری

شکارچی بزرگ در تله گرگ آلمانی

با اینکه سال‌ها از تولیدات ایده‌ال و کلاسیک ب.ام.و در زمینه کیفیت سواری دور شده‌ایم و سازنده آلمانی دیگر قید تکنولوژی ساخت دهه 80 میلادی را در محصولات امروزیش زده اما مهندسان ب.ام.و همچنان به خوبی می‌دانند چطور یک خودرو با سیستم تعلیق درست و دقیق طراحی کنند که در عین حمایت از راننده در سطوح بالای هندلینگ، راحتی را هم عاید سرنشینان کند. خوشبختانه تعلیق گرن‌کوپه حتی کوچکترین ضربات را هم خنثی و جذب می‌کند ازینرو راحتی اتاق واقعا بالاست. ممکن است تصور کنید ب.ام.و با داشتن رینگ و لاستیک 18 اینچی نمی‌تواند در مانورهای سریع راننده را پشتیبانی کند با اینحال رینگ و لاستیک 18 اینچی گرن کوپه به شکلی دلپذیر همه نیات مدنظر را راننده را روی جاده اجرایی می‌کنند. البته فرمان نسبت به ایده‌ال عشاق رانندگی اسپورت اندکی مرده و بی‌احساس نشان می‌دهد ولی در هر صورت فرمان گرن‌کوپه عملکرد سطح بالایی دارد و به خوبی راننده را در سرعت‌های بالا یاری می‌کند. هرچه مجموعه تعلیق و فرمان ب.ام.و دقیق و قابل اعتماد است، کیا در این بخش سرگشته، نامتعادل و پرفراز و نشیب ظاهر می‌شود. فرمان گاه بسیار سنگین و تیز، و گاه بسیار نرم و کند عمل می‌کند. رینگ و لاستیک 4 فصل و رادیال استینگر گرچه به خوبی راننده را روی جاده مسلط می‌کند اما سروصدای بسیاری تولید کرده و گرچه شاسی ضربات را به خوبی جذب می‌کند اما اتاق را هم مملو از فریاد می‌کند. در این بخش شکست از آن کیا است.

جلوه و زیبایی کابین

شکارچی بزرگ در تله گرگ آلمانی

این قسمت را می‌توان نماد واقعی ذات ماشین‌ها دانست مخصوصا وقتی که پشت فرمان نشسته و داشبورد و ادوات را به کار می‌گیرید می‌توانید به وضوح از نیت و هدف ساخت هر خودرو آگاه شوید. کابین 430گرن‌کوپه گرچه محافظه‌کارانه است اما دلخواه بسیاری از خریداران بوده و به لطف چوب، چرم و آلومینیوم نسبتا لوکس و موجه است. کیا استینگر اما راه تفاوت را پیشه کرده و داشبوردی اسپورت و جوان‌پسند دارد که گرچه زبان طراحی آن سردرگم است اما کلیت کابین جالب به نظر می‌رسد. در این بخش هم برنده ب.ام.و بود که مجموعهبهتری را طراحی و عرضه کرده است.

بیشتر بخوانید : تصاویر/ گرگ و گرگ‌تر

قیمت و تجهیزات

هردو خودرو از قیمت پایه 45 هزار دلار کار خود را شروع کرده و کاملا وضعیت برابری دارند گرچه مدل پایه کیا اندکی گران‌تر از ب.ام.و است. در عین حال ب.ام.و 9 هزار دلار و کیا 3500 دلار تجهیزات اضافه برای هریک از این دو محصول خود در نظر گرفته‌اند که در نهایت موجب می‌شود نمونه فول استینگر خودرویی کامل‌تر و البته ارزان‌تر در زمینه تجهیزات است. در مجموع با اینکه کیا خودروی بزرگتر و سنگین‌تر است اما سواری و گنجایش و لذت رانندگی ب.ام.و در وضعیت بهتری قرار دارد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید