شجاعی: مجبورم شدم مقابل باشگاه اسرائیلی بازی کنم

شجاعی: مجبورم شدم مقابل باشگاه اسرائیلی بازی کنم

مسعود شجاعی بالاخره سکوتش را شکست و از سرمربی تیم ملی ایران خواست تا دوباره او را به تیم ملی دعوت کند تا شانس بازی در جام جهانی را داشته باشد». در زیر ابتدا متن کامل این گزارش آورده می‌شود و در ادامه به چند نکته‌ای که این گفت‌وگو دارد، پرداخته می‌شود.

کد خبر : ۴۸۳۶۳
بازدید : ۱۱۴۹
شجاعی : مجبورم شدم مقابل باشگاه اسرائیلی بازی کنم
مسعود شجاعی، کاپیتان تیم ملی ایران در مرحله انتخابی رقابت‌های جام جهانی، روز گذشته گفت‌وگویی با «ال پائیس» اسپانیا انجام داده که بازتاب بسیار زیادی داشته است. «ال پائیس» پرتیراژترین روزنامه اسپانیاست که بیش از ٣٩٠ هزار نسخه در روز منتشر می‌کند. از این گذشته سایت این روزنامه هم بیش از دو میلیون بازدید‌کننده دارد. اینکه چرا این رسانه اسپانیایی به سراغ مسعود شجاعی رفته، یک دلیل مشخص دارد: هم‌گروهی اسپانیا با ایران در جام جهانی پیش‌رو.

ال پائیس برای گفت‌وگو با شجاعی ابتدا از تیتر «فریاد مسعود» و بعد از تیتر «دشواری‌های مسعود» استفاده کرده و می‌نویسد: «مسعود شجاعی بالاخره سکوتش را شکست و از سرمربی تیم ملی ایران خواست تا دوباره او را به تیم ملی دعوت کند تا شانس بازی در جام جهانی را داشته باشد». در زیر ابتدا متن کامل این گزارش آورده می‌شود و در ادامه به چند نکته‌ای که این گفت‌وگو دارد، پرداخته می‌شود.

فریاد مسعود
«می‌خواهم به تیم ملی برگردم! مربی خیلی من را دوست دارد، بازیکنان هم همین‌طور. همچنین فدراسیون فوتبال هم من را دوست دارد! هم از لحاظ بدنی و هم از لحاظ روحی آمادگی رفتن به جام جهانی را دارم!». بعد از پنج ماه اضطراب، مسعود شجاعی سکوتش را می‌شکند و به صورت علنی از کارلوس کی‌روش، سرمربی‌اش، می‌خواهد شجاعت به خرج بدهد و نام او را دوباره در فهرست دعوت‌شدگان به تیم ملی قرار دهد.
کاپیتان این تیم آسیایی که باید در مرحله گروهی جام جهانی روسیه با اسپانیا بازی کنند، هنوز هم امیدوار است اولین ایرانی‌ای باشد که سه بار حضور در جام جهانی را تجربه می‌کند. بااین‌حال رسیدن به این خواسته بستگی به دولت ایران دارد.
ماجرا از این قرار است که در ٣٣‌سالگی و بعد از داشتن یک دوره حرفه‌ای بی‌عیب‌و‌نقص و تبدیل‌شدن به یکی از الگو‌های ملی، مسعود روز سوم آگوست سال گذشته میلادی (١٢ مرداد ٩٦)، خودش را روبه‌روی عجیب‌ترین دوراهی دید که می‌تواند در حرفه یک بازیکن فوتبال سر راهش قرار بگیرد؛ باشگاه او یعنی پانیونیوس آتن، در لیگ اروپا باید با تیم مکابی تل‌آویو روبه‌رو می‌شد و از سوی دیگر فدراسیون، او را از انجام این بازی منع می‌کرد؛ آن‌هم تحت این هشدار که باید به عقاید این کشور مبنی بر به‌رسمیت‌نشناختن اسرائیل پایبند بماند و اصول انقلاب اسلامی را زیر پا نگذارد.

این بازیکن هم از مربی پانیونیوس یعنی میچالیس گریگوریو می‌خواهد قید بازی‌دادن به او را بزند؛ ولی سرمربی‌اش به او می‌گوید این کار منجر به فسخ قراردادشان خواهد شد. مسعود می‌گوید: «پانیونیوسی‌ها می‌دانستند که قانونی در ایران وجود دارد که به من اجازه نمی‌دهد مقابل تیم‌های اسرائیلی بازی کنم؛ ولی آن‌ها من را مجبور کردند. فکر می‌کردند همین که در تل‌آویو بازی نکنیم، کافی است.
آنجا ما ٢ بر صفر باخته بودیم و در بازی برگشت مربی از من و احسان حاج‌صفی، دیگر بازیکن ایرانی تیم، خواست به میدان برویم. وقتی به او گفتیم که نمی‌توانیم در آتن هم مقابل این رقیب بازی کنیم، به ما گفت که اینجا یک تیم یونانی است و ما در لیگ اروپا هستیم. به ما گفت: اینجا تیم ایران نیست و اگر بازی نکنیم، شرایط بسیار بدی برایمان به وجود می‌آید. مربی پانیونیوس گفت که اگر از این مرحله لیگ اروپا صعود کنیم، چهار یا پنج میلیون یورو درآمدزایی می‌کنیم.
برای آن‌ها این پول خیلی زیادی بود! آن‌ها به ما گفتند اسم‌مان را در فهرست بازیکنان این بازی قرار می‌دهند. اگر باشگاه من به یوفا خبر می‌داد که به دلایل سیاسی قید بازی‌کردن را زده‌ام، دیگر نمی‌توانستم از محرومیت فرار کنم. به من گفتند اگر چنین اتفاقی بیفتد، یوفا حداقل یک سال ما را محروم می‌کند و اجازه بازی به ما نمی‌دهد.
شب قبل از مسابقه، چند تماس (با اهالی فدراسیون ایران) گرفتم. فردا صبح هم زود از خواب بیدار شدم و سعی کردم یکی را در فدراسیون فوتبال ایران پیدا کنم تا درباره این موضوع با او حرف بزنم و راه‌حلی پیدا کنیم. هیچ‌کس از فدراسیون پاسخ من را نداد. در ٣٨ سال گذشته هیچ ورزشکار ایرانی مقابل ورزشکار یا تیم‌های اسرائیلی بازی نکرده بود. حاج‌صفی و من اولین نفرات بودیم؛ حاج‌صفی بعدا به تیم ملی دعوت شد، ولی من نه». مسعود، تحت فشار یکی، دو دستگاه داخلی ایران، در فضای مجازی با بدنامی روبه‌رو شد.
وزیر ورزش ایران، محمدرضا داورزنی هم بیشتر به این ماجرا دامن زد و گفت: «مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی دیگر هرگز به تیم ملی دعوت نمی‌شوند. آن‌ها از خط قرمز عبور کرده‌اند». حاج‌صفی طبق گزارشی که وورلد فوتبال نوشت، از طریق صفحه اینستاگرامش عذرخواهی کرد. او در صفحه‌اش نوشت که «عمیقا عذرخواهی می‌کنم، چون مردم کشورم از رفتار من عصبانی شدند». کی‌روش هم به مسعود پیشنهاد کرد متنی که فدراسیون فرستاده را روی اینستاگرامش منتشر کند تا از تنش‌های به‌وجود‌آمده کاسته شود. مسعود که معتقد بود چنین کاری یک تحقیر ناعادلانه است، این پیشنهاد را نپذیرفت.

مسعود با حسرت می‌گوید: «سوءتفاهم شده بود. من قراردادی حرفه‌ای با پانیونیوس داشتم و حالا قراردادی با آ. ا. ک. آتن بسته‌ام. الان ١٢، ١٣ سال است که خارج از کشورم بازی می‌کنم و تمام این مدت هم در تیم ملی بوده‌ام. من هرگز اهل «شو» و نمایش نبوده‌ام؛ هرگز (با غرور و خودبزرگ‌بینی) نگفته‌ام «من مسعود هستم!»، چون پوشیدن پیراهن تیم ملی برایم افتخار است.»
مسعود که بازیکنی توانا و تکنیکی است، توانست با سال‌ها بازی‌کردن در اوساسونا و لاس پالماس هواداران زیادی برای خودش جمع کند. او می‌گوید: «بعد از شکست‌دادن ازبکستان به جام جهانی صعود کردیم. فردای آن روز، رئیس‌جمهور، حسن روحانی، ما را پیش خودش دعوت کرد. آنجا از من پرسید به‌عنوان کاپیتان تیم، فکر می‌کنی چطور می‌توان شرایط را برای تیم ملی بهتر کرد.
من گفتم «ببینید آقای رئیس‌جمهور. من سال‌های زیادی با تیم ملی بوده‌ام و واقعا ناراحت هستم که در طول این مدت مادرم هرگز نتوانسته بیاید و بازی من را در ورزشگاه تماشا کند». الان هفت ماه می‌شود که عربستان سعودی اعلام کرده زنان هم می‌توانند به ورزشگاه بروند. ما تنها کشور دنیا هستیم که زنان اجازه ورود به ورزشگاه را ندارند. وقتی مقابل سوریه، دیگر کشور اسلامی، بازی کردیم، زنان سوری توانستند در تهران به ورزشگاه بیایند و بازی را ببینند، ولی ایرانی‌ها نه. من به آقای روحانی گفتم: «کاری کنید آقای رئیس‌جمهور».

حسن روحانی هم به این بازیکن گفته: «باید دراین‌باره فکر کرد». همین مداخله حالا باعث شد مسعود الگوی بسیاری از جوانان ایرانی باشد، ولی بازی مقابل مکابی ظاهرا راهی برای مقابله با او شده، چون بعد از آن، مسعود دیگر به اردوی تیم ملی دعوت نشده است. دولت ایران به‌صورت رسمی عنوان نکرده او را کنار گذاشته و گفته که این تصمیم کارلوس کی‌روش است؛ در غیر‌این‌صورت فیفا ممکن است ایران را از جام جهانی کنار بزند. فیفا هرگونه دخالت دولت در فوتبال را ممنوع کرده است.

چند نکته از یک گفت‌وگو
‌مسعود شجاعی در بخشی از صحبت‌هایش گفته تلاش داشته با مسئولان فدراسیون فوتبال ایران تماس بگیرد که پاسخی نگرفته؛ با‌این‌حال گفته می‌شود مسئولان فدراسیون فوتبال پیش از این بازی در صحبت با او و حاج‌صفی خواسته‌اند در این دیدار به میدان نروند تا دردسری متوجه‌شان نباشد.

‌دیگر نکته این داستان تأیید شایعاتی است که گفته می‌شد، چون شجاعی عذرخواهی نکرده، به تیم ملی دعوت نمی‌شود. اینکه به نظر ال پائیس، دعوت‌نکردن از مسعود به‌خاطر همین موضوع سیاسی باشد، می‌تواند کارنامه فوتبال ایران در فیفا را کمی تیره بکند.

‌نکته بعد، اما ایجاد فشار از نهاد‌های بیرون از فدراسیون فوتبال ایران است. مسعود همان ابتدا می‌گوید «فدراسیون هم من را دوست دارد». این نشان می‌دهد که فدراسیون مخالفتی با حضور او در تیم ملی ندارد و ظاهرا تحت فشار از کی‌روش خواسته این بازیکن را به تیم دعوت نکند.

‌محمدرضا داورزنی که در این متن به اشتباه «وزیر ورزش» ایران معرفی شده معاون قهرمانی وزارت ورزش است، ولی بازتاب صحبت‌های عجولانه او در پرتیراژترین روزنامه اسپانیا می‌تواند دوباره شاخک‌های فیفا برای دخالت دولت در امور فوتبال در ایران را تیز کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید