نکسو، یک شاسی بلند پاک از هیوندای

نکسو، یک شاسی بلند پاک از هیوندای

نکسو در مقایسه با نسخهٔ هیدروژنی توسان خودرویی سریع‌تر، قابل‌اطمینان‌تر، کارآمدتر و جادارتر است. هرچند نکسو هم مانند توسان هیدروژنی یک کراس‌اوور است اما این ماشین روی یک پلت‌فرم ویژه و جدید ساخته شده که این یعنی پلت‌فرم نکسو به‌طور خاص مناسب با نیازهای یک خودروی هیدروژنی طراحی شده است.

کد خبر : ۴۸۵۱۴
بازدید : ۳۲۴۷

نکسو، مفهوم جدیدی از هیوندای پاک

هیوندای یکی از خودروسازانی است که به شدت بر توسعهٔ خودروهای هیدروژنی تمرکز دارد. در همین راستا این شرکت کره‌ای سال گذشته نسخهٔ پیش‌تولید یک کراس‌اوور هیدروژنی را معرفی کرد که آن زمان نامش مشخص نبود و گفته شد نسخهٔ نهایی آن، سال آینده رسماً رونمایی می‌شود. حال هیوندای به وعدهٔ خود عمل کرده و نسخهٔ نهایی این کراس‌اوور هیدروژنی که نکسو (Nexo) نام گرفته را در نمایشگاه CES امسال رونمایی کرده است. البته هیوندای پیش‌ازاین هم با ساخت نسخهٔ هیدروژنی مدل توسان به بخش خودروهای هیدروژنی وارد شده بود اما نکسو گام بعدی این شرکت برای ارائهٔ این تکنولوژی به عموم مردم است.

نکسو، مفهوم جدیدی از هیوندای پاک

نکسو در مقایسه با نسخهٔ هیدروژنی توسان خودرویی سریع‌تر، قابل‌اطمینان‌تر، کارآمدتر و جادارتر است. هرچند نکسو هم مانند توسان هیدروژنی یک کراس‌اوور است اما این ماشین روی یک پلت‌فرم ویژه و جدید ساخته شده که این یعنی پلت‌فرم نکسو به‌طور خاص مناسب با نیازهای یک خودروی هیدروژنی طراحی شده است. به‌عنوان‌مثال، جانمایی مخازن هیدروژن در این پلت‌فرم بهتر صورت گرفته است.

نکسو، مفهوم جدیدی از هیوندای پاک

نکسو به سه مخزن هیدروژن مجهز است که در زیر قسمت عقبی خودرو نصب شده‌اند درحالی‌که در کنار آن یک پکیج باطری لیتیوم یون نیز درون صندوق بار نصب شده است. این کراس‌اوور ظرفیت ذخیرهٔ 6.3 کیلوگرم هیدروژن را دارد که نسبت به ظرفیت 5.6 کیلوگرمی توسان هیدروژنی افزایش قابل‌توجهی را تجربه کرده است. درعین‌حال، سیستم ذخیرهٔ هیدروژن نکسو 16 کیلوگرم وزن کمتری نسبت به توسان دارد. علاوه بر این، سیستم سلول سوختی (که هیدروژن را به برق تبدیل می‌کند) نیز کوچک‌تر شده است.

نکسو، مفهوم جدیدی از هیوندای پاک

با وجود قطعات متحرکی همچون موتور الکتریکی و کمپرسور خنک‌کننده که در زیر کاپوت قرار دارند، هیوندای می‌گوید در این کراس‌اوور هیدروژنی بیشتر صدای تولیدی این قطعات، بیرون از کابین مسافران نگه‌داشته شده است. سیستم سلول سوختی نکسو 95 کیلووات قدرت تولید می‌کند که در کنار توان 40 کیلوواتی باطری‌ها قرار گرفته و بنابراین مجموعاً 135 کیلووات نیرو به موتور خودرو می‌رسد. این موتور الکتریکی نیز قوی‌تر از قبل شده و حالا 120 کیلووات (160 اسب بخار) قدرت و 395 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که 20 کیلووات و 95 نیوتن متر بیشتر از توسان هیدروژنی است.

نکسو، مفهوم جدیدی از هیوندای پاک

درنتیجهٔ این افزایش توان، شتاب نکسو بیشتر از توسان هیدروژنی شده است به‌نحوی‌که این کراس‌اوور هیدروژنی می‌تواند ظرف فقط 9.9 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند درحالی‌که توسان هیدروژنی برای این کار به 12.5 ثانیه زمان احتیاج داشت. از لحاظ دوام نیز مهندسین هیوندای میگویند سیستم سلول سوختی نکسو عمری حدود 160 هزار کیلومتر یا 10 سال دارد که این یعنی این خودرو عمر مفیدی حتی بیش از زمانی که بسیاری از مالکین بدان احتیاج دارند را ارائه می‌کند.

نکسو، مفهوم جدیدی از هیوندای پاک

علاوه بر این، نکسو مورد آزمایشات بسیار سختی قرار گرفته تا از کارایی مناسب آن در تمامی شرایط اطمینان حاصل گردد. آزمایشات این کراس‌اوور هیدروژنی شامل تست‌های ارتفاع بالا در ارتفاع 4200 متری در Mount Evans کلرادو، آزمایش در دمای 52 درجهٔ سانتی‌گراد در Death Valley و تست سرما در دمای منفی 30 درجهٔ سانتی‌گراد در آلاسکا می‌شود؛ اما شاید آزمایش آخری، سخت‌ترین آزمایش نکسو بوده باشد چراکه خودروهای هیدروژنی معمولاً برای استارت و تولید قدرت در هوای سرد با مشکلاتی مواجه هستند.

نکسو، مفهوم جدیدی از هیوندای پاک

در این رابطه مدیر ارشد قوای محرکه در مرکز فنی هیوندای آمریکا آقای «Jerome Gregeois» گفته است که این کراس‌اوور هیدروژنی به جهت آماده شدن برای حرکت در دمای منفی 30 درجه تنها به 30 ثانیه زمان احتیاج دارد درحالی‌که گرم شدن کامل سیستم سلول سوختی توسان به 90 ثانیه زمان نیاز داشت. او می‌گوید در نکسو راننده در عرض چند ثانیه می‌تواند قدرت کامل را در اختیار داشته باشد.

نکسو، مفهوم جدیدی از هیوندای پاک

اما همان‌طور که از تمامی این پیشرفت‌ها انتظار می‌رود، بُرد نکسو نیز بهبود پیدا کرده است؛ بنابراین انتظار می‌رود این خودرو بتواند با هر بار پُر کردن مخازن هیدروژنش مسافت 560 کیلومتر را طی کند درحالی‌که میزان مصرف انرژی آن نیز معادل 4.1 لیتر در هر صد کیلومتر است (در خودروهای الکتریکی و هیدروژنی، میانگین مسافت قابل پیمایش با مصرف یک واحد انرژی به‌صورت معادل لیتر در صد کیلومتر اندازه‌گیری می‌شود. بدین منظور 9 کیلووات ساعت انرژی معادل یک لیتر بنزین محاسبه می‌شود). این در حالی است که توسان هیدروژنی بُردی معادل 425 کیلومتر داشت.

نکسو، مفهوم جدیدی از هیوندای پاک

توسان هیدروژنی به‌عنوان نخستین خودروی هیدروژنی تولیدی هیوندای تنها در برخی قسمت‌های بخش جنوبی کالیفرنیا و صرفاً به‌صورت اجاره‌ای ارائه شد اما هنوز مشخص نیست که سازندهٔ کره‌ای، مدل جدید نکسو را چگونه و چه زمانی به بازار عرضه خواهد کرد. بااین‌حال آنچه که روشن است این است که هیوندای بسیار به آیندهٔ خودروهای هیدروژنی علاقه‌مند است.

نکسو، مفهوم جدیدی از هیوندای پاک

اما بااین‌حال هنوز هم مشکل عمدهٔ خودروهای هیدروژنی، کمبود جایگاه‌های سوخت‌گیری هیدروژن است به‌نحوی‌که در سراسر ایالات‌متحده جایگاه‌های هیدروژن بسیار کمی وجود دارد و مقامات هیوندای هم گفته‌اند که این شرکت علاقه‌ای به وارد شدن به بیزینس تأمین هیدروژن برای خودروها ندارد؛ بنابراین هنوز راه زیادی باقیمانده تا جایگاه‌های هیدروژن و یا حتی مکان‌های شارژ خودروهای الکتریکی مانند پمپ‌بنزین‌ها فراگیر شوند. به همین دلیل مدیرعامل بخش قوای محرکهٔ هیوندای آمریکا آقای «John Juriga» می‌گوید ما همچنان تا سال 2025 و فراتر از آن، پیشرانه‌های درون‌سوز را قوای محرکهٔ غالب در خودروها می‌بینیم.

منبع : پدال

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید