بازگشت ماهاتیر محمد ۹۲ ساله به میدان سیاست!

بازگشت ماهاتیر محمد ۹۲ ساله به میدان سیاست!

ماهاتیر محمد، چهارمین نخست‌وزیر مالزی که نقش عظیمی در مدرن‌سازی سریع مالزی و رشد رفاه در این کشور داشت، در سن ۹۲ سالگی از سوی اپوزیسیون برای پست نخست‌وزیری در انتخابات آینده نامزد شده است. او که ۲۲ سال در این سمت حضور داشت در سال ۲۰۰۳ اعلام بازنشستگی کرد، اما اکنون قصد به زیر کشیدن حزبی را دارد که روزگاری رهبری‌اش را به دست داشت.

کد خبر : ۴۸۶۴۷
بازدید : ۱۱۶۲
بازگشت ماهاتیر محمد ۹۲ ساله به میدان سیاست
ماهاتیر محمد، چهارمین نخست‌وزیر مالزی که نقش عظیمی در مدرن‌سازی سریع مالزی و رشد رفاه در این کشور داشت، در سن ۹۲ سالگی از سوی اپوزیسیون برای پست نخست‌وزیری در انتخابات آینده نامزد شده است. او که ۲۲ سال در این سمت حضور داشت در سال ۲۰۰۳ اعلام بازنشستگی کرد، اما اکنون قصد به زیر کشیدن حزبی را دارد که روزگاری رهبری‌اش را به دست داشت.

در این مسیر برخی دیگر از مقام‌های این کشور از جمله «انور ابراهیم» که به جرم فساد زندانی شده‌اند دست یاری به او داده‌اند. «پرل لی»، گزارشگر سی‌ان‌ان در گزارش ۸ ژانویه خود می‌نویسد این نخست‌وزیر سابق در مصاحبه‌ای اختصاصی با سی‌ان‌ان می‌گوید بازگشت او به سیاست فقط برای زمین زدن نخست‌وزیر فعلی «نجیب عبدالرزاق» (ششمین نخست‌وزیر مالزی پس از بداوی) است. او می‌گوید: «فکر می‌کنم این کاری است که باید انجام دهم. نمی‌توانم بپذیرم که این کشور با خودخواهی برخی که فقط به خودشان فکر می‌کنند و به دنبال دزدیدن پول هستند نابود شود.»
انتخابات مالزی در اوت ۲۰۱۸ برگزار می‌شود، اما بسیاری بر این باورند که اگر در ماه مارس برگزار شود، بهتر است. ماهاتیر در مورد دلیل اپوزیسیون برای نامزدی وی می‌افزاید: «آن‌ها [احزاب سیاسی اپوزیسیون]نمی‌توانند آرای روستاییان را به دست آورند.» به همین دلیل است که او را نامزد این مقام کرده‌اند. ماهاتیر معتقد است که کشورش پس از او در مسیر نادرستی قرار گرفته است. این مسیر با انتخاب عبدالله احمد بداوی (پنجمین نخست‌وزیر مالزی) شروع شد، اما به گفته ماهاتیر، اشتیاق او برای زمین زدن نجیب بسیار زیاد است.

ماهاتیر در مصاحبه با سی‌ان‌ان می‌گوید که باکی ندارد از اینکه اپوزیسیون از او استفاده کند آن هم علیه مردی که میلیون‌ها دلار دزدیده و به جرائمی متهم شده است. وزارت دادگستری آمریکا در سال ۲۰۱۶ پرونده‌ای را علیه نجیب گشود- که اوایل سال جاری هم آن را دوباره اصلاح کرد- تا ۷/ ۱ میلیارددلاری را که از سوی صندوق مستقل دارایی (sovereign wealth fund) مالزی به رهبری نجیب پولشویی شده مورد ردیابی قرار دهد.
علاوه‌بر آمریکا، چندکشور دیگر هم به دنبال تحقیق روی «صندوق دولتی توسعه مالزی برهاد ۱» هستند که نجیب تاسیس کرده است. مقام‌های دادگستری آمریکا اعلام کرده‌اند که در فاصله ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ بیش از ۵/ ۳ میلیارد دلار منابع این صندوق از سوی مقام‌های رده بالا و وابستگان آن‌ها در مسیر‌های نادرستی خرج شده است. گزارش‌ها حاکی است که او پول‌های به دست آمده از سرمایه‌گذاری‌ها را به جیب می‌زده است.
پیش از این هم ۶۸۱ میلیون دلار به حساب او واریز شده بود که سر و صدای زیادی به پا کرد. او اعلام کرد که این پول‌ها از راه نادرست به دست نیامده بلکه یکی از اعضای ارشد خاندان سعودی به او هدیه داده است. گزارشگر سی‌ان‌ان بر این باور است که اپوزیسیون مالزی در مقایسه با سال ۲۰۱۳ بسیار ضعیف‌تر است. در آن سال حزب ائتلافی «باریسان ناسیونال» به رهبری نجیب عبدالرزاق با از دست دادن حمایت مردمی و اکثریت دوسوم پارلمان به خط پایان رسید.

اپوزیسیون که به‌دلیل بحران‌های داخلی مدت‌ها حاشیه‌نشین قدرت شده نمی‌دانست اگر پیروز انتخابات شود چه کسی را نامزد خود کند. چنین بود که ماهاتیر محمد را به عنوان گزینه اصلی خود مطرح کردند. با این حال، اپوزیسیون بر این باور است که اگر انور بتواند خود را از اتهامات مبرا سازد و مورد عفو قرار گیرد و باریسان ناسیونال را شکست دهد از شانس نخست‌وزیری برخوردار است.
تاکنون اتهام فساد جنسی به او مانع از حضور او شده است. همسر او هم نامزد معاونت نخست‌وزیری است. ماهاتیر در مصاحبه‌اش با سی‌ان‌ان از انور تقدیر و ستایش کرد؛ مردی که وی روزگاری مرادش بوده، اما بعد‌ها به حاشیه رانده شده، اخراج شد و در نهایت روانه زندان شد. نخست‌وزیر ۹۲ ساله معتقد است که می‌تواند اختلافاتش با رقبا را کنار بگذارد و کمر به شکست نجیب ببندد.
او می‌گوید: «۹۲ یا ۹۳ سالگی مهم نیست. من آماده حضور هستم. تا زمانی که بتوانم کمک کنم، چنین خواهم کرد و اگر انور نامزد حزب شود از او حمایت می‌کنم.» در میان کارشناسان هم اختلاف نظر وجود دارد. برخی معتقدند ماهاتیر از قدرت نفوذ و تاثیرگذاری برخوردار است و او را گزینه‌ای جذاب می‌پندارند، اما برخی دیگر معتقدند او دیگر نباید وارد سیاست شود. این دسته معتقدند مالزی در حال تمرین دموکراسی است و نباید بازنشستگان بار دیگر به قدرت بازگردند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید