اسرار مرگ 32 خدمه چینی

اسرار مرگ 32 خدمه چینی

تمامی مسائل فنی نفتکش غرق شده، روز 25 آذر وقبل ازعزیمت از عسلویه مورد بررسی قرار گرفته بود و طبق گزارش‌های موجود این شناور هیچ مشکلی نداشت و جزو کشتی‌های به روز دنیا بود. بنابراین نفتکش سانچی هیچ ایراد فنی نداشته است. کشتی سانچی ساخت سال 2008 کره جنوبی - شرکت هیوندا- بود و جدید‌ترین استانداردهای جهانی را داشت.

کد خبر : ۴۸۸۴۱
بازدید : ۱۵۱۴
اسرار مرگ 32 خدمه چینی
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوری کشور با بیان اینکه جعبه سیاه نفتکش سانچی پس از طی روند حقوقی در کشور محل حادثه بازگشایی خواهد شد و اطلاعات آن با حضور اعضای کمیته ذینفعان بازخوانی می‌شود، گفت: متأسفانه به‌دلیل شدت انفجارها، حجم آتش ونشت گاز، تا شعاع هزار متری از نفتکش شعله‌ور امکان تنفس وجود نداشت به همین خاطر خدمه نمی‌توانستند برای خارج شدن از نفتکش اقدامی انجام دهند.

هادی حق شناس دیروز درباره حادثه نفتکش «سانچی» اظهار داشت: در ایران 90 درصد واردات و صادرات کشور، نفت و فرآورده‌های نفتی با کشتی حمل می‌شود بنابراین به روز بودن و حرکت طبق آیین نامه‌های بین‌المللی جزء جدایی‌ناپذیر این حوزه است. در این میان خدمه کشتی‌ها برای ما حکم سربازان اقتصادی و سرمایه‌های ملی را دارند.وی یادآور شد: هر ساله تصادف‌های مختلفی بین کشتی‌های حمل بار رخ می‌دهد اما حادثه اینچنینی بسیار هولناک و جزو بی‌سابقه ترین‌ها بوده است.
چراکه نفتکش سانچی 115 هزار تن میعانات گازی داشت که اشتعال آن منفی 18 بود.معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: با اینکه گفته شده بود خدمه زنده نیستند اما ما تمام تلاش خود را تا آخرین لحظه انجام دادیم و گفتیم اگر یک هزارم درصد، خدمه نفتکش سانچی زنده باشند یا حتی بتوانیم پیکر آنها را به ایران منتقل کنیم باید تمام توان خود را بگذاریم تا اقدامات لازم انجام شود. اما متأسفانه با‌وجود تمام تلاش‌های صورت گرفته، نفتکش سانچی روزیکشنبه غرق شد.

«سانچی» تولید سال 2008 بود
حق شناس در ادامه افزود: تمامی مسائل فنی نفتکش غرق شده، روز 25 آذر وقبل ازعزیمت از عسلویه مورد بررسی قرار گرفته بود و طبق گزارش‌های موجود این شناور هیچ مشکلی نداشت و جزو کشتی‌های به روز دنیا بود. بنابراین نفتکش سانچی هیچ ایراد فنی نداشته است. کشتی سانچی ساخت سال 2008 کره جنوبی - شرکت هیوندا- بود و جدید‌ترین استانداردهای جهانی را داشت.

تا شعاع هزار متری امکان تنفس وجود نداشت
حق شناس در پاسخ به این سؤال که «مخزن میعانات گازی تا موتورخانه 50 متر فاصله داشت اما چرا خدمه نتوانستند برای نجات خود کاری انجام دهند»، اظهار داشت: تجهیزات مربوط به اکسیژن‌رسانی در تمامی بخش‌های نفتکش وجود دارد اما زمانی می‌توان از آن استفاده کرد که انفجارها کوچک و قابل کنترل باشد.

اما زمانی که هر مخزن 20 هزار تن میعانات گازی داشته و در جا دو مخزن آن منفجر شده، خدمه نمی‌توانستند هیچ کاری انجام دهند. تا شعاع هزار متری نیز به‌دلیل انفجار و نشت گاز امکان تنفس وجود نداشت. بنابراین خدمه نمی‌توانستند برای خارج شدن از نفتکش اقدامی انجام دهند. حتی افسر شیفت هم فرصتی برای درخواست کمک و عکس‌العمل نداشته است.

زمان رمز خوانی جعبه سیاه
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره رمزخوانی جعبه سیاه نفتکش سانچی گفت: جعبه سیاه با حضور نماینده سازمان بنادر، نماینده پاناما و چین پلمب شد و پس از طی روند حقوقی در کشور محل حادثه، بازگشایی خواهد شد و اطلاعات آن با حضور کمیته ذینفعان بازخوانی می‌شود. این روند می‌تواند از یک تا سه ماه طول بکشد که کاملاً به روند حقوقی مربوط می‌شود.

امکان دسترسی به خدمه کشتی فله ‌بر باید فراهم شود
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره مالکیت کشتی فله‌بر که با نفتکش سانچی برخورد کرده است، اظهار داشت: طبق اطلاعات ما کشتی فله‌بر متعلق به چین است که اکنون در یکی از بنادر پهلو گرفته است.درهمین حال مدیرکل دریایی سازمان بنادر به همراه تیم کارشناسی به کشتی فله‌‌بر چینی رفته‌اند تا ابعاد این موضوع را مورد بررسی قرار دهند اما هنوز امکان گفت‌و‌گو با خدمه کشتی فراهم نشده است.وی همچنین ابراز امیدواری کرد بزودی این امکان فراهم شود و طبق قوانین بین‌المللی چین باید اجازه دهد این کار انجام شود.

محل حادثه نقطه کور راداری نبود
وی گفت: منطقه مذکور یک مسیر پرتردد است و هیچ نقطه کور ارتباطی وجود ندارد. آنجا مثلث برمودا نیست. در نهایت باید بگویم نقطه کور بودن محل برخورد دو کشتی از حیث سیگنال‌های ناوبری مورد تأیید نیست.

جانباختن سرنشینان سانچی به علت انفجار مهیب در لحظه برخورد
رئیس هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی که در چین حضور دارد نیز درباره اظهارات شاهدان عینی حادثه تلخ گفت: در لحظه اولیه برخورد، حجم وسیعی از آتش و انفجار کشتی را در بر گرفته بود.محمد راستاد افزود: مشاهدات قایق‌های صیادی چینی، حاکی از انفجار مهیب در لحظه تصادم دو کشتی و انتقال آتش به تمام کشتی است که احتمالاً در همان لحظه منجر به جانباختن تمام خدمه شده است.

رئیس هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: خدمه شناورهای ماهیگیری چینی هم گفته‌اند تنها توانسته‌اند خدمه کشتی فله‌بر را نجات دهند.به اعتقاد کارشناس‌ها در همان لحظات اولیه تصادم، دریانوردان به جهت شدت انفجار، حریق و وجود گازهای سمی جان خود را از دست دادند و با اینکه تیم‌های امدادی متعددی در اطراف نفتکش حضور داشتند اما به‌دلیل انفجارهای پی در پی و حریق مهیب، فرصتی برای نزدیک شدن به آن نداشتند.

سانچی از پیشرفته‌ترین نفتکش‌های جهان بود
سید احمد مقیمی نایب رئیس هیأت مدیره شرکت ملی نفتکش نیز درباره اینکه خدمه نفتکش سانچی چگونه در لحظات اولیه نتوانستند جان خود را نجات دهند، گفت: سانحه رخ داده یکی از منحصربفرد‌ترین اتفاقات بود که تاکنون تجربه نشده بود. با وجود آنکه نفتکش سانچی دارای بهترین امکانات فنی، ایمنی و تجهیزاتی بود، به خاطر ضربه‌ای که از سوی کشتی فله‌بر به آن اصابت کرد به صورت ناگهانی منفجر شد، بنابراین خدمه نفتکش فرصتی برای نجات جان خود نداشتند.وی افزود: مهم‌ترین مسأله این بود که بار نفتکش میعانات گازی بود که درجه اشتعال پایین و گاز سمی داشت. به همین جهت در همان زمان اولیه تصادم منفجر شد.

نایب رئیس هیأت مدیره شرکت ملی نفتکش یادآور شد: البته تا زمانی که جعبه سیاه این نفتکش رمزخوانی نشود تمام صحبت‌ها گمانه زنی است اما طبق اظهارات شاهدان انفجار در لحظه صورت گرفته است.

خدمه نمی‌توانستند کاری انجام دهند
محسن بهرامی کاپیتان اسبق کشتی نفتکش هم گفت: نفتکش‌ها دارای فوم و پمپ آب هستند اما در مورد نفتکش سانچی به خاطر انفجار و وسعت حریق خدمه نمی‌توانستند برای نجات و کنترل آتش کاری انجام دهند.وی در مورد علت برخورد دو فروند شناور افزود: تصادف بین شناورها دلایل مختلفی دارد، از جمله مسائل فنی، راهبری، سوء تفاهم بین کشتی‌ها، متوجه نشدن حرف‌های یکدیگر و موانع اطراف کشتی‌ها می‌تواند سانحه آفرین باشد.سخنگوی شرکت ملی نفتکش اضافه کرد: زمانی که برخورد بین 2 خودرو باشد هر 2 در زمانی کوتاه می‌توانند تغییر مسیر بدهند.
اما در مورد کشتی تغییر مسیر حداقل 4 تا 5 دقیقه زمان می‌برد. بنابراین حتی اگر کشتی باری دیده می‌شد زمان برای تغییر مسیر کم بود. با تمام این گفته‌ها باید منتظر جعبه سیاه ماند تا دلیل اصلی این حادثه مشخص شود.

امکان اختلال وجود دارد
بهرامی تأکید کرد: محل سانحه، یکی از مسیرهای پرتردد است بدین جهت در مناطق شلوغ حجم سیگنال زیاد است و امکان اختلال در آن وجود دارد. حتی این احتمال هست که در چنین مسیرهایی سیگنال دیده نشود، اما با قطعیت می‌توان گفت سیستم ناوبری هیچ مشکلی نداشته است.

منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید