کدام مسؤولان مخاطب تأتر هستند؟

کدام مسؤولان مخاطب تأتر هستند؟

از زمانی که جشنواره تئاتر فجر آغاز شده، مسئولان مختلفی برای دیدن نمایش‌های روی صحنه به سالن‌ها رفته‌اند. پیشتر وزیر ارشاد همراه خانواده به دیدن یکی از نمایش‌ها نشست و بعد از آن هم خبرهایی از حضور دیگر مسئولان در سالن‌های تئاتر روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت.

کد خبر : ۴۹۵۵۸
بازدید : ۱۵۴۸
مسئولان، مخاطبان تئاتر
سیاسیون با هنر نزدیک‌تر شده‌اند. این را می‌توان از آمد‌وشد آنها به مراکز هنری فهمید. به‌طور طبیعی هر چند، وقت و زمان مسئولان رده بالای اجرایی آن هم در سطح وزیر یا افرادی نزدیک به ریاست‌جمهوری (که برای رتق و فتق امور روزانه، زمان زیادی نیاز دارند)، کفاف حضور مستمر در برنامه‌های هنری را نمی‌دهد اما گاهی بهانه‌هایی هست که زمینه حضور مسئولان ارشد را در سالن سینما یا تئاتر و حتی صحنه کنسرت موسیقی مهیا می‌کند.
از زمانی که جشنواره تئاتر فجر آغاز شده، مسئولان مختلفی برای دیدن نمایش‌های روی صحنه به سالن‌ها رفته‌اند. پیشتر وزیر ارشاد همراه خانواده به دیدن یکی از نمایش‌ها نشست و بعد از آن هم خبرهایی از حضور دیگر مسئولان در سالن‌های تئاتر روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت. حالا هم خبر آمده که محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری و سیدحسن قاضی‌زاده ‌هاشمی، وزیر بهداشت به تماشای تئاتر رفته‌اند و از قضا، حرف‌های خوبی به نفع هنر و به‌ویژه تئاتر زده‌اند.

روایت وزیر از دیدن یک نمایش
سیدحسن قاضی‌زاده ‌هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اواخر هفته گذشته به سالن قشقایی تئاتر شهر رفت و به تماشای نمایش «شلتر» نوشته ساناز بیان و به کارگردانی امین میری نشست. نمایشی که داستان تعدادی از زنان بی‌پناه و کارتن‌خواب را روایت می‌کند.

قاضی‌زاده بعد از پایان این نمایش گفت: این نمایش یکی از مهمترین مسائل اجتماع را روایت می‌کند که بشدت غم‌انگیز است و همه‌ ما در آن نقش داریم. به گفته او، این روزها کشور و ازجمله پایتخت به موضوع این اثر مبتلا بوده و این مسأله مایه تأسف است.
در گذشته به این موضوع اشاره کردم و همچنین درباره آن از مسئولان عالیرتبه نظام نیز شنیده‌ام، ولی به هرحال این اثر نیز نشان می‌دهد که انتخاب آدم‌ها تا چه اندازه در سرنوشتشان تاثیرگذار است. جوان‌ها باید مراقب انتخاب‌های خود باشند؛ گاهی یک انتخاب اشتباه مسیر زندگی یک نفر را به‌طور کامل تغییر می‌دهد. او این را هم گفت که بخشی از این آسیب‌ها به روابط اجتماعی هر فرد مربوط می‌شود که البته پدر، مادر و بزرگترها در این موضوع بسیار تأثیرگذار هستند. عامل مهم دیگر، رشد بچه‌ها در کنار حکومت و دولتی است که در سوق دادن استعدادهای این هنر به سمت گزینه‌های بد یا خوب مسئول است.

آن‌طور که قاضی‌زاده گفت، این نمایش باعث شده تا تصمیماتی در این زمینه بگیرد: دیدن این نمایش انگیزه‌ای را در من ایجاد کرد تا هرچه سریع‌تر اقدامات لازم برای تأسیس یک مرکز شبانه‌روزی که به این افراد اختصاص داشته باشد را انجام دهم. البته امیدوارم این مکان تازه بتواند اعتماد آنها را به سوی ما جلب کند، چراکه یکی از مهمترین مشکلات در این زمینه عدم اعتماد این افراد بوده که دوست ندارند در مراکز ما باشند و جمع خودشان را ترجیح می‌دهند. با همه این تفاسیر، تأسیس چنین مرکزی یکی از ضروریات به شمار می‌آید.

واعظی: بودجه هنر را «تخصیص» می‌دهیم
شاید یکی از مهمترین رخدادهایی که در جشنواره تئاتر فجر خود را به نمایش گذاشت، حضور محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری باشد. این رخداد به این دلیل اهمیت دارد که واعظی هر روز در کنار ریاست‌جمهوری حاضر است و برخلاف وزرا که هر هفته رئیس‌جمهوری را در جلسه هیأت دولت می‌بینند یا اگر کاری داشته باشند وقت می‌گیرند و به دیدار رئیس‌جمهوری می‌آیند، واعظی همیشه در کنار روحانی حضور دارد و در انتقال برخی از مشکلات و معضلات، به‌طور قطع بیش از مسئولان آن حوزه موثر است.

واعظی روز پنجشنبه در تالار چهارسو، به تماشای نمایش «اکواریوم» کاری از سیامک احصایی نشست. او به دیدار اهالی این نمایش هم رفت و در جمع خبرنگاران به برخی پرسش‌ها پاسخ داد. او در حاشیه این برنامه فرهنگی، درباره حمایت هنرمندان از ریاست‌جمهوری حجت‌الاسلام روحانی صحبت کرد و به وعده‌های داده شده به هنرمندان نیز گریزی زد و تأکید کرد: تلاش ما بر این است، آنچه وعده داده شده و آنچه قرار است، انجام شود میان هنرمندان و دولت با هم پیش برده شود.

او در جمع خبرنگاران حاضر، وقتی این سوال پرسیده شد که «هنرمندان در انتخابات دولت‌های یازدهم و دوازدهم از رئیس‌جمهوری فعلی حمایت کردند، اما در ماه‌های اخیر با توجه به شرایط موجود، ابراز نارضایتی‌هایی مطرح می‌شود و حالا که حدود ٣‌سال از دولت دوازدهم باقی مانده، آیا قرار است حمایت ویژه‌ای از هنرمندان صورت گیرد یا خیر؟» گفت: هنرمندان در بخش‌های مختلف در‌ سال ٩٤ و ٩٦ از دکتر روحانی و دولت ایشان حمایت کردند و این مسأله متقابل بود.
نشانه‌های آن هم دیدگاه‌هایی است که ایشان دارند و همچنین تلاش‌هایی که در دولت یازدهم صورت گرفته و قول‌هایی است که در دولت دوازدهم داده شده است. آنچه مربوط به دولت و شخص رئیس‌جمهوری می‌شود یک اعتماد جدی است و همچنین در کشورمان، شادابی و توسعه بدون شادابی و امیدواری محقق نمی‌شود و این امر بدون حضور هنرمندان عملی نخواهد شد.

او بر این موضوع هم تأکید داشت: من نیز می‌دانم هنرمندان محدودیت‌هایی دارند که ممکن است برخی از آنها به دولت ارتباط نداشته باشد. در این زمینه ممکن است دولت و هنرمندان همه در یک صف باشند و در این راستا باید فرهنگ‌سازی کنیم و آرام آرام به سمتی پیش برویم که فضایی بهتر پیش آید. با این حال تلاش ما این است که آنچه وعده داده شده، میان دولت و هنرمندان با هم پیش برود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری به این سوال که «رهبری با مستندسازان و سینماگران دیدار کرده‌اند، آیا رئیس‌جمهوری نمی‌خواهد با اهل هنر دیدار داشته باشد»، پاسخ داد و گفت: در ابتدای این دولت، برای این‌که برنامه‌ریزی شود و کارها پیش برود، کمی وقت صرف کارهایی می‌شود که ممکن است خیلی به چشم نیاید، اما مسائل دیگری هم وجود دارد. ما در برنامه‌ریزی‌های خود ترامپ و کارهایش را خیلی به حساب نیاورده بودیم و با این رفتارهایش اذیت هم شدیم. طبیعی است که ان‌شاءالله کمی که فراغت پیش آید، جایگاه هنرمندان و این دولت از دولت قبل برجسته‌تر شود.

بحث شیرین بودجه
بی‌تردید مهمترین موضوعی که در حاشیه حضور واعظی در سالن «چهارسو» طرح شد، مباحثی مربوط به بودجه حوزه فرهنگ و هنر بود. به‌طور طبیعی این گمان وجود دارد که وقتی بودجه‌ای در مجلس تصویب شد، دیگر کار تمام است. آنهایی که از مسائل بودجه‌ای آگاهند، می‌دانند این تازه شروع ماجراست و تصویب بودجه در مجلس در اصل مجوز هزینه کردن بودجه است و موضوع اصلی «تخصیص» بودجه است یعنی پولی که باید به حوزه هنر و فرهنگ تزریق شود. طی سال‌های گذشته همیشه این مشکل وجود داشته که بودجه تصویب می‌شده اما بخشی از آن یا بخش مهمی از آن تخصیص پیدا نمی‌کرده است.
واعظی در این دیدار اظهار امیدواری کرد که بودجه فرهنگ و هنر، به‌طور کامل «تخصیص» پیدا کند. او گفت: بحث بودجه فقط در حوزه تئاتر محدودیت ندارد بلکه بقیه دستگاه‌ها هم با محدودیت مواجه هستند و بودجه‌شان به‌طور کامل تخصیص نمی‌یابد. با این حال یک نکته دیگر آن است که همین مقدار بودجه‌ای که صرف هنر می‌شود باید مهندسی شود تا در جای درست مصرف شود.

واعظی افزود: تلاش سازمان برنامه و بودجه این است که بودجه‌ها به نحوی تخصیص یابد که بیشترین استفاده را دستگاه‌ها داشته باشند و این مسأله به برنامه‌ریزی ما هم مربوط می‌شود و این‌که مثلا قیمت نفت به همان میزانی که در لایحه بودجه تعیین شده، باشد. بنابراین امیدوارم اگر محدودیتی هست، با توجه به این‌که پروژه‌های بزرگ در اختیار داریم و بودجه هنر و تئاتر چندان زیاد نیست، در این حوزه بودجه‌ها به‌طور کامل تخصیص یابد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید