ویدئو/ جنجال بن‌سلمان در انگلیس

ویدئو/ جنجال بن‌سلمان در انگلیس

مجلس عوام انگلیس علیه سفر بن سلمان طومار امضا کرد و به دنبال آن فعالین حقوق بشر مانع از سفر ولیعهد سعودی به انگلیس شدند.

کد خبر : ۵۰۰۱۷
بازدید : ۲۶۸۳

در پی اعتراضات گسترده فعالین حقوق بشر مقابل دفتر نخست وزیری از یک هفته پیش، 17 تن از نمایندگان مجلس عوام بریتانیا طوماری را امضا کردند مبنی بر منع ورود بن سلمان به انگلیس، این جنجال تا جایی پیش رفت که ولیعهد سعودی سفر خود را به تعویق انداخت.

الجزیره گزارش داد: ۱۷ تن از نمایندگان مجلس عوام انگلیس از احزاب مختلف در نامه‌ای از ترزا می، نخست وزیر این کشور خواستند سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به لندن را با توجه به جنایات بزرگی که در داخل کشورش و خارج آن مرتکب شده، لغو کند.

نمایندگان مجلس عوام در این نامه، بن سلمان، ولیعهد و وزیر دفاع عربستان را مسئول موارد خطرناک نقض حقوق بشر در جنگ علیه یمن که منجر به بروز بحران انسانی بزرگی در این کشور شده، دانستند.

طبق این نامه، بیش از ۷۰ درصد از اعدام‌هایی که در عربستان انجام شده پس از آن بود که بن سلمان به عنوان ولیعهد کار خود را آغاز کرد.

همچنین در دوره ولیعهدی بن سلمان کشور قطر تحریم شده و حقوق شهروندی اصلی در این کشور و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نقض شده است.

نمایندگان مجلس عوام انگلیس تاکید کردند، ولیعهد عربستان از دولت بحرین که فعالان را سرکوب، بازداشت و حکم‌های ظالمانه‌ای را در حقشان صادر می‌کند، حمایت می‌کند.

سفر ولیعهد عربستان به لندن قرار بود در ماه گذشته میلادی انجام شود اما به تاخیر افتاد.

فعالان انگلیسی نیز در نامه‌ای مردمی از ترزا می خواستند دعوت خود از بن سلمان را لغو کند زیرا عربستان یکی از بزرگترین کشورها در نقض حقوق بشر در جهان است و در این کشور شکنجه و بازداشت‌های ظالمانه به شکلی گسترده انجام می‌شود.

طبق گفته فعالان انگلیسی، تنها در سال ۲۰۱۷ حکم اعدام برای بیش از ۱۰۰ تن در عربستان اجرا شد.

ویدئو/ جنجال بن‌سلمان در انگلیس

بر اساس این نامه، ولیعهد عربستان به شکلی مستقیم دستور بمباران یمن را داد که موجب کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار تن در یمن شده و جنگ منجر به شیوع گسترده وبا و گرسنگی شد.

به گزارش ایسنا، این نمایندگان افزودند، جنگ یمن موجب شکل‌گیری بدترین بحران انسانی جهان شد و با این وجود انگلیس همچنان اسلحه به عربستان می‌فروشد.

طبق این نامه، مسئولان عربستانی از سیاست سرکوب مخالفان در بحرین حمایت می‌کنند و ارتش عربستان برای پایان دادن به اعتراضات مسالمت‌آمیز سال ۲۰۱۱ وارد بحرین شد.

آنها تاکید کردند، زندگی مردم در بحرین، یمن و عربستان از فروش اسلحه مهم‌تر است و ما می‌خواهیم از حقوق بشر حمایت شده و این سفر لغو شود.

در همین حال منابع انگلیسی به پایگاه خبری "عربی 21" گفتند: سفر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به انگلیس به تعویق افتاده و معلوم نیست که چه زمانی انجام شود.

تعویق سفر بن سلمان درپی به راه افتادن کمپین حقوق بشری، مردمی و رسانه ای در انگلیس صورت گرفته است.

این کمپین خواهان بازنگری در پرونده حقوق بشری ریاض و بهره برداری از سفر بن سلمان برای اعلام موضع واضح و روشن انگلیس علیه سیاست های عربستان درقبال این پرونده است.

قرار بود سفر بن سلمان به لندن اوایل ماه ژانویه تا ماه فوریه جاری انجام شود اما یک منبع انگلیسی، بدون اشاره به جزئیات بیشتری به پایگاه خبری "عربی 21" گفت: این سفر تا زمان نامشخصی به تعویق افتاده است.

در همین راستا، روزنامه گاردین نیز به وجود کمپین فعالان در انگلیس اشاره کرد که خواهان جلوگیری از ورود ولیعهد سعودی به این کشور هستند و نوشت: از ترزا می درخواست می شود که در جریان استقبال از بن سلمان با پول وسوسه نشود زیرا بحث درخصوص سرازیر شدن یکصد ملیارد دلار از طریق شرکت نفت عربستان در جریان است.

این روزنامه با اشاره به تجاوزگری ائتلاف سعودی به یمن نوشت: شرم آور است که از سلاح های انگلیسی در آنجا استفاده شود و دستیاران انگلیسی برای طولانی شدن عمر جنگ و افزایش درد و رنج غیرنظامیان یمنی به (این ائتلاف) خدمات ارایه کنند.

گاردین ولیعهد سعودی را اینگونه توصف کرد که وی حکمران عملی عربستان است که تفکر شلاق زدن و شکنجه و عدم برگزاری انتخابات از ستون های اساسی در بنیان این کشور به شمار می رود.

در همین حال، فعالان مدنی و حقوق بشری همچنین در پایگاه اینترنتی پارلمان انگلیس کمپین جمع آوری امضا به راه انداخته اند که از نخست وزیر انگلیس می خواهد تا دعوت از بن سلمان برای سفر به لندن را لغو کند.

هزاران نفر این فراخوان را امضا کرده اند و انتظار می رود که پارلمان انگلیس در صورت رسیدن شمار امضاها به یکصد هزار امضا، درخواست فعالان مدنی و حقوق بشری را بررسی کند. دولت انگلیس هم از 10 هزار امضا به بعد، به درخواست پاسخ خواهد داد.

جمع آوری امضا در پایگاه پارلمان انگلیس تا ژوئیه آینده ادامه دارد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید