تقلید از استارتاپ های خارجی برای ایده گرفتن
استارتاپهای ما کپی نمونههای خارجی هستند. از معتبرترینهای آنها بگیرید تا تازه واردها. به همین خاطر شاید فکر کنید دیگر فضایی برای راه اندازی کار جدید وجود نداشته و تنها باید وارد گود رقابت با دیگر استارتاپها شوید. ولی ناامید نشوید. هنوزی بسیاری از استارتاپهای پلتفرمی جدید خارجی هستند که هم به خوبی جواب داده و هم قابلیت اجرایی شدن در ایران را دارند.
کد خبر :
۵۰۲۱۶
بازدید :
۱۴۳۸۸
بازار تاکسیهای آنلاین و سفارش اینترنتی غذا اشباع شده، اما آن طرف آب هنوز ایدههای طلایی برای ثروتمند شدن دست نخورده باقی مانده است و دست بر قضا امکان اجرایشان در ایران وجود دارد. خارج از خوب و بد بودن، بسیاری از استارتاپها به صورت پلتفرمی بوده و حتی با این که پول بیشتری در فناوریهای جدید وجود دارد، کمتر به سراغ فروش محصولی با سطح فناوری بالا و یا مشخصات خاصی میروند. به نوعی حق هم دارند! بالاخره راه اندازی این استارتاپها علاوه بر دانش، هزینه و ریسک بالایی داشته و کار هر کسی نیست.
از طرفی بیشتر استارتاپهای ما کپی نمونههای خارجی هستند. از معتبرترینهای آنها بگیرید تا تازه واردها. به همین خاطر شاید فکر کنید دیگر فضایی برای راه اندازی کار جدید وجود نداشته و تنها باید وارد گود رقابت با دیگر استارتاپها شوید. ولی ناامید نشوید. هنوزی بسیاری از استارتاپهای پلتفرمی جدید خارجی هستند که هم به خوبی جواب داده و هم قابلیت اجرایی شدن در ایران را دارند.
برای این که با نمونههایی از آنها آشنا شده و بدانید طرز کاربری و دلیل به وجود آمدنشان چیست به سراغ تعدادی از آنها رفته ایم که هر چند ظرفیت زیادی برای اجرا در ایران دارند، اما هنوز نمونه ایرانی نداشته و فرصتی بکر به شمار میروند تا بتوان یک کسب و کار عالی راه اندازی کرد.
برند را بکش
ایده استارتاپ Brandless یا همان «بدون برند» بسیار ساده و در عین حال پرریسک است. شما باید برای اجرای این ایده کل ذهنیت تان را در مورد برند و برندسازی دور بریزید و آن را از ابتدا بسازید. ایده یک خطی این استارتاپ این است: فروش مواد غذایی و لوازم خانگی بدون برند و فقط با قیمت سه دلار. همه چیز در این فروشگاه سه دلار است و البته هیچ کدام هیچ برندی ندارند.
برند را بکش
ایده استارتاپ Brandless یا همان «بدون برند» بسیار ساده و در عین حال پرریسک است. شما باید برای اجرای این ایده کل ذهنیت تان را در مورد برند و برندسازی دور بریزید و آن را از ابتدا بسازید. ایده یک خطی این استارتاپ این است: فروش مواد غذایی و لوازم خانگی بدون برند و فقط با قیمت سه دلار. همه چیز در این فروشگاه سه دلار است و البته هیچ کدام هیچ برندی ندارند.
در حقیقت شما فقط به کیفیت آن اعتماد میکنید و به سراغ خرید میروید. ایده این استارتاپ از آنجایی آمد که بسیاری از برندها مبلغی روی قیمت محصول نهایی خود میگذاشتند که در اصطلاح فروش به آن مالیات برند میگویند.
احتمالا شما هم آن را دیده اید. از خرید یک کلوچه ساده گرفته تا یک نوع لباسشویی، برندهای معتبر همیشه قیمتی بیشتر از شما میگیرند و به نوعی اعتبار خود را میفروشند. در این فروشگاه به جای فروش یک لوگوی بزرگ به شما و گرفتن هزینه اضافه، شما فقط یک برچسب توضیحات محصول روی بسته بندی مشاهده کرده و هزینه واقعی محصول را میدهید. این فروشگاه در ابتدا به سراغ مواد غذایی اولیه رفته و به مشتریان قول داده تا همه مواد غذایی را به صورت ارگانیک و بدون افزودنیهای اضافی با همان قیمت ثابت به فروش برساند.
چقدر حقوق میگیری؟
استارتاپ Comparably به شما میگوید که با توجه به کار، شرکت، منطقه، کشور، جنسیت، ساعت کاری و ... حقوق شما منصفانه است یا نه. ولی اگر بگوییم استارتاپ Comparably فقط در مورد میزان حقوق است در حق آن بی انصافی کرده ایم. این استارتاپ تمرکز خود را روی یک بحران گذاشته است. بحران مخفی بودن حقوق پرداختی شرکتهای بزرگ. در جوامع غربی به صورت معمول افراد از حقوق یکدیگر خیلی اطلاعاتی ندارند و البته شرکتها هم این اطلاعات را لو نمیدهند.
احتمالا شما هم آن را دیده اید. از خرید یک کلوچه ساده گرفته تا یک نوع لباسشویی، برندهای معتبر همیشه قیمتی بیشتر از شما میگیرند و به نوعی اعتبار خود را میفروشند. در این فروشگاه به جای فروش یک لوگوی بزرگ به شما و گرفتن هزینه اضافه، شما فقط یک برچسب توضیحات محصول روی بسته بندی مشاهده کرده و هزینه واقعی محصول را میدهید. این فروشگاه در ابتدا به سراغ مواد غذایی اولیه رفته و به مشتریان قول داده تا همه مواد غذایی را به صورت ارگانیک و بدون افزودنیهای اضافی با همان قیمت ثابت به فروش برساند.
چقدر حقوق میگیری؟
استارتاپ Comparably به شما میگوید که با توجه به کار، شرکت، منطقه، کشور، جنسیت، ساعت کاری و ... حقوق شما منصفانه است یا نه. ولی اگر بگوییم استارتاپ Comparably فقط در مورد میزان حقوق است در حق آن بی انصافی کرده ایم. این استارتاپ تمرکز خود را روی یک بحران گذاشته است. بحران مخفی بودن حقوق پرداختی شرکتهای بزرگ. در جوامع غربی به صورت معمول افراد از حقوق یکدیگر خیلی اطلاعاتی ندارند و البته شرکتها هم این اطلاعات را لو نمیدهند.
این باعث میشود که بسیاری از شرکتها از این موقعیت سوءاستفاده کرده و حقوقی پایینتر از حد معمول به کارکنان پرداخت کنند. این مسئله در خصوص خانمها روی دیگری پیدا میکند چرا که طبق آمارها خانمها برای انجام دادن یک کار مشخص حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد حقوق کمتری از آقایانی که همان کار را انجام میدهند، میگیرند.
این استارتاپ با جمع آوری این اطلاعات و البته اطلاعات شرکتها و ... به شما میگوید که چقدر این شرکت منصفانه رفتار کرده و حتی میگوید که آینده شما در این شرکت چقدر روشن است. یعنی چقدر ممکن است افزایش حقوق داشته باشید و به موقعیت بهترین دست پیدا کنید. همه این اطلاعات هم برپایه اطلاعاتی است که به صورت روزمره افراد وارد این سایت میکنند. مثلا در مورد فیس بوک به شما میگوید که بخش منابع انسانی آن عالی عمل کرده و در بخش طراحی خیلی شرایط کاری خوبی در این شرکت وجود ندارد.
یک پرستار کامل
مثل بسیاری از استارتاپ ها، ایده این استارتاپ هم از یک مشکل ساده شروع شد. یک دخترخاله و پسرخاله به خاطر شرایط کاری و تحصیلی مجبور میشوند به جای دیگری بروند و مادربزرگ خود را تنها بگذارند. برای این که مادربزرگ با مشکلی رو به رو نشود به سراغ پرستار گرفتن میروند و در این فرایند متوجه میشوند که پیدا کردن یک پرستار خوب که دقیقا با نیازهای آنها همخوانی داشته و به علاوه کیفیت کاری خوبی داشته باشد، چقدر سخت است. برای همین هر دو نفر به شهر خود برگشته و استارتاپ Careship را راه اندازی میکنند.
در این استارتاپ پرستارهای مختلف با شرایط خاص لیست شده اند و شما میتوانید با فیلترهای بسیار زیادی دقیقا همان پرستاری که میخواهید را پیدا کنید. به علاوه پرستارها رتبه بندی شده و هرکدام امتیاز خاص خود را دارند تا متوجه کیفیت کاری آنها شوید. ایده این استارتاپ با توجه به پیرشدن جمعیت آلمان بسیار محبوب شده و به نظر میرسد در ایران نیز با توجه به افزایش جمعیت سالمندان بسیار کاربردی باشد.
کشاورزی با خیال راحت
در بسیاری از کشورهای پرجمعیت مثل چین و هند کشاورزی یکی از اصلیترین پایههای اقتصادی و رشد حساب شده و بسیاری از مردم علاوه بر گذران زندگی از این طریق، سهم بزرگی در سلامت و رشد جامعه شان ایفا میکنند. خلاصه کلام یک کار پرزحمت است که با وجود موانع مختلفی مثل بیماریهای گیاهی، دسترسی کم به گیاه پزشکان و البته اهمیت مواد غذایی، با ریسک زیادی همراه شده است. یک گروه آلمانی متوجه این معضل بزرگ در کشور هند شده و تصمیم به اجرای یک ایده جالب گرفته اند. در این استارتاپ کشاورزان فقط کافی است عکس محصول خودشان که دچار مشکل و یا مریضی خاصی شده را به پایگاه اطلاعاتی این سایت فرستاده
و این پایگاه با دارا بودن هزاران هزار عکس و مقایسه عکس فرستاده شده با آنها میتواند بگوید گیاه چه بیماریای گرفته و راه درمان آن چیست. در صورت عدم تشخیص هم این استارتاپ یک مرکز متخصصین مشاور دارد که با کشاورز تماس گرفته و سعی میکنند با جمع آوری اطلاعات بیشتر به او کمک کنند تا محصول خود را نجات دهد. این استارتاپ فعلا روی پوشش گیاهی و کشاورزی هند تمرکز کرده، ولی قصد دارد با جمعآوری اطلاعات از دیگر گیاهان و کشاورزی دیگر کشورها بتواند محصول کشاورزان را حفظ کرده و ریسک به خطر انداختن سلامت جامعه را کاهش دهد.
بانکداری کودکانه
استارتاپ Osper با یک ایده بامزه پا به بازار استارتاپهای مالی گذاشته است. این استارتاپ یک کارت اعتباری مخصوص به کودکان میدهد که این کارت اعتباری به یک نرم افزار خاص متصل میشود. همان کارت اعتباری خودمان و نرم افزار موبایل بانک را به صورت کودکانه تصور کنید تا بفهمید این استارتاپ دقیقا چه پلتفرمی دارد. نکته اینجاست که این نرم افزار خارج از فضای کودکانه و بامزه اش، به صورت خیلی ساده نحوه پرداختهای کودکان را مدیریت کرده و به آنها میگوید چقدر بیشتر و کمتر خرج کرده و چگونه باید جیب خود را مدیریت کنند.
این نرم افزار نسخه مخصوص گوشی پدر و مادرها هم دارد که به وسیله آن میتوانند خرج کردن کودکان خود را نظارت کرده و به صورتی خیلی ساده پول به حساب آنها بریزند و یا محدودیت برای آنها ایجاد کنند. هدف اصلی این استارتاپ آموزش بانکداری و روشهای مدیریت هزینه به کودکان با زبان ساده است تا در آینده بتوانند به راحتی مسائل اقتصادی خود را مدیریت کرده و زندگی موفق تری داشته باشند.
چقدر پول، چه ماشینی؟
یکی از استارتاپهای پرطرفدار این روزهای انگلیس، استارتاپ carwow است. این استارتاپ در سال ۲۰۱۰ کار خود را به عنوان یک سایت نظرسنجی درمورد خودروها آغاز کرده، ولی به تازگی با یک تغییر جالب تبدیل به محبوبترین سایت خودرو در انگلیس شده است.
این استارتاپ با جمع آوری این اطلاعات و البته اطلاعات شرکتها و ... به شما میگوید که چقدر این شرکت منصفانه رفتار کرده و حتی میگوید که آینده شما در این شرکت چقدر روشن است. یعنی چقدر ممکن است افزایش حقوق داشته باشید و به موقعیت بهترین دست پیدا کنید. همه این اطلاعات هم برپایه اطلاعاتی است که به صورت روزمره افراد وارد این سایت میکنند. مثلا در مورد فیس بوک به شما میگوید که بخش منابع انسانی آن عالی عمل کرده و در بخش طراحی خیلی شرایط کاری خوبی در این شرکت وجود ندارد.
یک پرستار کامل
مثل بسیاری از استارتاپ ها، ایده این استارتاپ هم از یک مشکل ساده شروع شد. یک دخترخاله و پسرخاله به خاطر شرایط کاری و تحصیلی مجبور میشوند به جای دیگری بروند و مادربزرگ خود را تنها بگذارند. برای این که مادربزرگ با مشکلی رو به رو نشود به سراغ پرستار گرفتن میروند و در این فرایند متوجه میشوند که پیدا کردن یک پرستار خوب که دقیقا با نیازهای آنها همخوانی داشته و به علاوه کیفیت کاری خوبی داشته باشد، چقدر سخت است. برای همین هر دو نفر به شهر خود برگشته و استارتاپ Careship را راه اندازی میکنند.
در این استارتاپ پرستارهای مختلف با شرایط خاص لیست شده اند و شما میتوانید با فیلترهای بسیار زیادی دقیقا همان پرستاری که میخواهید را پیدا کنید. به علاوه پرستارها رتبه بندی شده و هرکدام امتیاز خاص خود را دارند تا متوجه کیفیت کاری آنها شوید. ایده این استارتاپ با توجه به پیرشدن جمعیت آلمان بسیار محبوب شده و به نظر میرسد در ایران نیز با توجه به افزایش جمعیت سالمندان بسیار کاربردی باشد.
کشاورزی با خیال راحت
در بسیاری از کشورهای پرجمعیت مثل چین و هند کشاورزی یکی از اصلیترین پایههای اقتصادی و رشد حساب شده و بسیاری از مردم علاوه بر گذران زندگی از این طریق، سهم بزرگی در سلامت و رشد جامعه شان ایفا میکنند. خلاصه کلام یک کار پرزحمت است که با وجود موانع مختلفی مثل بیماریهای گیاهی، دسترسی کم به گیاه پزشکان و البته اهمیت مواد غذایی، با ریسک زیادی همراه شده است. یک گروه آلمانی متوجه این معضل بزرگ در کشور هند شده و تصمیم به اجرای یک ایده جالب گرفته اند. در این استارتاپ کشاورزان فقط کافی است عکس محصول خودشان که دچار مشکل و یا مریضی خاصی شده را به پایگاه اطلاعاتی این سایت فرستاده
و این پایگاه با دارا بودن هزاران هزار عکس و مقایسه عکس فرستاده شده با آنها میتواند بگوید گیاه چه بیماریای گرفته و راه درمان آن چیست. در صورت عدم تشخیص هم این استارتاپ یک مرکز متخصصین مشاور دارد که با کشاورز تماس گرفته و سعی میکنند با جمع آوری اطلاعات بیشتر به او کمک کنند تا محصول خود را نجات دهد. این استارتاپ فعلا روی پوشش گیاهی و کشاورزی هند تمرکز کرده، ولی قصد دارد با جمعآوری اطلاعات از دیگر گیاهان و کشاورزی دیگر کشورها بتواند محصول کشاورزان را حفظ کرده و ریسک به خطر انداختن سلامت جامعه را کاهش دهد.
بانکداری کودکانه
استارتاپ Osper با یک ایده بامزه پا به بازار استارتاپهای مالی گذاشته است. این استارتاپ یک کارت اعتباری مخصوص به کودکان میدهد که این کارت اعتباری به یک نرم افزار خاص متصل میشود. همان کارت اعتباری خودمان و نرم افزار موبایل بانک را به صورت کودکانه تصور کنید تا بفهمید این استارتاپ دقیقا چه پلتفرمی دارد. نکته اینجاست که این نرم افزار خارج از فضای کودکانه و بامزه اش، به صورت خیلی ساده نحوه پرداختهای کودکان را مدیریت کرده و به آنها میگوید چقدر بیشتر و کمتر خرج کرده و چگونه باید جیب خود را مدیریت کنند.
این نرم افزار نسخه مخصوص گوشی پدر و مادرها هم دارد که به وسیله آن میتوانند خرج کردن کودکان خود را نظارت کرده و به صورتی خیلی ساده پول به حساب آنها بریزند و یا محدودیت برای آنها ایجاد کنند. هدف اصلی این استارتاپ آموزش بانکداری و روشهای مدیریت هزینه به کودکان با زبان ساده است تا در آینده بتوانند به راحتی مسائل اقتصادی خود را مدیریت کرده و زندگی موفق تری داشته باشند.
چقدر پول، چه ماشینی؟
یکی از استارتاپهای پرطرفدار این روزهای انگلیس، استارتاپ carwow است. این استارتاپ در سال ۲۰۱۰ کار خود را به عنوان یک سایت نظرسنجی درمورد خودروها آغاز کرده، ولی به تازگی با یک تغییر جالب تبدیل به محبوبترین سایت خودرو در انگلیس شده است.
به زبان ساده کار این استارتاپ این است که انتخاب خودرو را تا جایی که ممکن است برای شما آسان کند. در ابتدای این سایت دو گزینه رو به روی شما قرار میگیرد. یکی مربوط به آدمهایی است که میدانند دنبال چه ماشینی میگردند و یکی دیگر مخصوص آدمهایی که اصلا چیزی در مورد خودرو نمیدانند.
با انتخاب کردن هر کدام از این گزینهها فیلترهای مختلفی پیش روی شما قرار میگیرد که براساس آنها میتوانید دقیقا تعیین کنید که چه نوع ماشین با چقدر کارکرد و چه شرایطی میخواهید تا این سایت گزینههای فروش را جلوی شما قرار دهد و شما را با مبلغ مورد نظر و انتظارات دیگرتان، سوار ماشینی که میخواهید کند.
با انتخاب کردن هر کدام از این گزینهها فیلترهای مختلفی پیش روی شما قرار میگیرد که براساس آنها میتوانید دقیقا تعیین کنید که چه نوع ماشین با چقدر کارکرد و چه شرایطی میخواهید تا این سایت گزینههای فروش را جلوی شما قرار دهد و شما را با مبلغ مورد نظر و انتظارات دیگرتان، سوار ماشینی که میخواهید کند.
نکته خوب این سایت معتبر بودن فروشندهها و پشتیبانی قوی آن است که نگرانی شما از خرید خودرو را برطرف میکند. با توجه به اینکه در سایتهای ایرانی بیشتر افراد اقدام به فروش کرده و علاوه بر آن فیلتر کافی برای محدودکردن بازه انتخاب وجود ندارد، به نظر میرسد وجود چنین سایتی برای حرفه ایها و آماتورها بسیار لازم باشد.
هم خوابگاهی سلام!
پیدا کردن خوابگاه دانشجویی معمولا کار سادهای نیست و نیاز به صرف وقت بسیاری دارد. استارتاپ Uniplaces.com دقیقا دست روی این مسئله گذاشته و تمام خوابگاههای دانشجویی را با توجه به موقعیت و شرایط مختلفشان لیست کرده است. در این سایت میتوانید امکانات و ویژگیهای خوابگاههای مختلف را دیده و به علاوه نظرات کسانی که آنجا ساکن بودند را بخوانید. همه این موارد به شما کمک میکنند تا بتوانید نزدیک ترین، بهترین و البته ارزانترین خوابگاه مورد نیاز خود را پیدا کرده و در آن اقامت کنید.
هم خوابگاهی سلام!
پیدا کردن خوابگاه دانشجویی معمولا کار سادهای نیست و نیاز به صرف وقت بسیاری دارد. استارتاپ Uniplaces.com دقیقا دست روی این مسئله گذاشته و تمام خوابگاههای دانشجویی را با توجه به موقعیت و شرایط مختلفشان لیست کرده است. در این سایت میتوانید امکانات و ویژگیهای خوابگاههای مختلف را دیده و به علاوه نظرات کسانی که آنجا ساکن بودند را بخوانید. همه این موارد به شما کمک میکنند تا بتوانید نزدیک ترین، بهترین و البته ارزانترین خوابگاه مورد نیاز خود را پیدا کرده و در آن اقامت کنید.
این استارتاپ به صورت بین المللی عمل کرده و فعلا در شهرهای مختلف اروپا به دانشجویان خدمت رسانی میکند، ولی به نظر میرسد با توجه به گسترش دانشگاههای شهرهای بزرگ ایران و به تناوب افزایش خوابگاهها این استارتاپ قابلیت پیاده سازی در ایران را نیز داشته باشد.
منبع : روزنامه هفت صبح
۰