بی‌تفاوتی خوراکی‌ها به نوسانات ارزی

بررسی گزارش خرده‌فروشی منتشر شده در هفته منتهی به ۲۰ بهمن‌ماه نشان می‌دهد گروه‌های غذایی، اعتنایی به نوسانات دلاری نداشته‌اند و تورم مواد خوراکی در این هفته‌ها، مانند هفته‌های قبل است.

کد خبر : ۵۰۵۳۳
بازدید : ۱۱۴۵
بررسی گزارش خرده‌فروشی منتشر شده در هفته منتهی به ۲۰ بهمن‌ماه نشان می‌دهد گروه‌های غذایی، اعتنایی به نوسانات دلاری نداشته‌اند و تورم مواد خوراکی در این هفته‌ها، مانند هفته‌های قبل است.

در گزارش اخیر بانک مرکزی تخم مرغ تورم ماهانه ۵/ ۱۲ درصدی را تجربه کرد. کمبود مرغ تخم‌گذار به‌دلیل شیوع بیماری آنفلوآنزای حاد پرندگان مهم‌ترین دلیل عرضه کم این محصول پرطرفدار به بازار بوده است. در گروه میوه‌های تازه نیز تورم ماهانه ۹/ ۱۰ درصد مشاهده شده است که در این گروه به جز افزایش قیمت در هندوانه و انگور که میوه فصل نیستند، تنها تورم ماهانه مثبت ۴/ ۱۱ درصدی در موز قابل ملاحظه بود که می‌تواند متاثر از افزایش قیمت دلار باشد.

گزارش خرده‌فروشی بانک مرکزی در هفته منتهی به ۲۰ بهمن‌ماه نشان می‌دهد از میان یازده گروه مواد خوراکی، هشت گروه غذایی تورم ماهانه مثبت، دو گروه تورم ماهانه منفی و تورم ماهانه یک گروه بدون تغییر بوده است. براساس آمار‌های این گزارش، در یک ماهه منتهی به ۲۰ بهمن‌ماه سال جاری، از میان هشت گروه غذایی با تورم مثبت، چهار گروه تخم مرغ، میوه‌های تازه، گوشت قرمز و گوشت مرغ تورم مثبت بالای یک درصد را تجربه کرده‌اند.
این گزارش نشان می‌دهد که تخم مرغ با تورم ماهانه ۵/ ۱۲ درصد بیشترین تورم مثبت ماهانه را در میان گروه‌ها به خود اختصاص داده است. آمار‌ها نشان می‌دهند در گروه تخم مرغ هر شانه حدود ۲ کیلوگرمی تخم‌مرغ حدودا به قیمت ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان عرضه شده است که نسبت به مدت مشابه ماه قبل حدود ۵/ ۱۲ درصد افزایش قیمت داشته است.

پس از آن گروه میوه‌های تازه با تورم ماهانه ۹/ ۱۰ درصد بیشترین افزایش را در بازه یک‌ماهه داشته است. در این گروه، هندوانه بیشترین تورم ماهانه را ثبت کرده که حدود ۹/ ۵۷ درصد افزایش قیمت داشته است. علاوه‌بر این، انگور نیز ۷/ ۱۵ درصد تورم ماهانه را تجربه کرده است. البته افزایش قیمت در هندوانه و انگور به‌دلیل اینکه میوه‌های خارج از فصل هستند، قابل‌انتظار است.
اما افزایش قیمت در میوه‌هایی مانند موز به‌نظر می‌رسد تحت‌تاثیر افزایش قیمت دلار بوده است. آمار‌های این گزارش نشان می‌دهد متوسط قیمت موز در تهران به حدود ۶۷۰۰ تومان رسیده است که به نسبت مدت مشابه ماه قبل ۴/ ۱۱ درصد رشد داشته است. تورم ماهانه سیب قرمز و سیب زرد نیز در بازه مورد بررسی به ترتیب منفی یک درصد و منفی ۸/ ۲ درصد بوده است.
اما در مقابل، در گروه مرکبات به جز پرتقال درجه یک، نارنگی و لیموشیرین به ترتیب افزایش در متوسط قیمت ماهانه داشته‌اند. پرتقال درجه یک در یک هفته منتهی به ۲۰ بهمن‌ماه به قیمت متوسط ۵۸۳۰ تومان در شهر تهران عرضه شده که تورم ماهانه منفی ۴/ ۱ درصد را ثبت کرده است. اما در مقابل نارنگی و لیموشیرین به ترتیب افزایش ۸/ ۷ درصدی و ۸/ ۱ درصدی را در یک ماه منتهی به ۲۰ بهمن‌ماه تجربه کرده است.

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد قیمت گوشت مرغ نیز در نیمه زمستان افزایش داشته است. این گزارش نشان می‌دهد قیمت متوسط هر کیلو گوشت مرغ در تهران به ۷۷۰۰ تومان رسیده است که تورم ماهانه ۲/ ۶ درصد را ثبت کرده است. بررسی روند تورم ماهانه قیمت مرغ نشان می‌دهد از ابتدای دی ماه تا ابتدای بهمن‌ماه تقریبا تورم منفی ماهانه را تجربه کرده است. اما در هفته نخست بهمن‌ماه تورم ماهانه یک درصد و در هفته دوم تورم ماهانه مثبت ۵/ ۴ درصد را تجربه کرده است.

گزارش بانک مرکزی از برخی از اقلام خوراکی در تهران نشان می‌دهد، هر کیلو گوشت گوسفند با استخوان به قیمت ۴۷ هزار تومان و هر کیلو گوشت گاو و گوساله بی‌استخوان به قیمت ۴۱ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است. به این ترتیب گوشت گوسفند با استخوان ۷/ ۱ درصد و گوشت گاو و گوساله بی‌استخوان ۱/ ۰ درصد تورم ماهانه داشته‌اند که در مجموع سبب تورم ۳/ ۱ درصدی گروه گوشت قرمز شده است. گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد گروه حبوب، چای، قند و شکر و برنج نیز در یک ماه منتهی به ۲۰ بهمن‌ماه تورم به ترتیب ۵/ ۰ درصد، ۴/ ۰ درصد، ۱/ ۰ درصد و ۱/ ۰ درصد داشته‌اند. در گروه حبوب، به جز نخود، عدس و لوبیا قرمز تورم سایر اقلام این گروه منفی بوده است. در این گروه، لوبیا چشم بلبلی با تورم منفی ۶/ ۰ درصد بیشترین کاهش و عدس با تورم ماهانه مثبت ۴/ ۲ درصد بیشترین افزایش را داشته است. مشاهده روند تورم ماهانه این گروه خوراکی نشان می‌دهد پس از چهار هفته تورم این گروه از منفی به مثبت تغییر علامت داده است.

کاهش تورم در گروه لبنیات
در بازه منتهی به ۲۰ بهمن سال‌جاری، در میان دو گروه خوراکی که تورم منفی ماهانه را ثبت کرده‌اند، گروه لبنیات بیشترین کاهش را تجربه کرده است. براساس این گزارش، هر بسته ۴۵۰ گرمی پنیر پاستوریزه به قیمت ۵۳۰۰ تومان در بازار تهران عرضه شده است که افت ۴/ ۸ درصدی را در یک ماهه منتهی به ۲۰ بهمن‌ماه تجربه کرده است. هر کیلو
ماست پاستوریزه نیز به قیمت متوسط ۳۸۰۰ تومان رسیده که تورم ماهانه آن منفی ۶/ ۲ درصد گزارش شده است. سایر اقلام این گروه تغییر قیمتی محسوسی نداشته‌اند که در مجموع سبب کاهش ۶/ ۲ درصدی تورم ماهانه در گروه لبنیات شده است. تورم ماهانه گروه سبزی‌های تازه نیز منفی ۲/ ۰ درصد بوده است. در این گروه، پیاز با تورم ماهانه ۹/ ۱۸ درصد بیشترین افزایش قیمت و خیار با تورم ماهانه منفی ۲/ ۴ درصد بیشترین کاهش را تجربه کرده است.
آمار‌های این گزارش نشان می‌دهد هر کیلو پیاز به قیمت متوسط ۲۸۰۰ تومان و هر کیلو خیار به قیمت ۳۵۰۰ تومان عرضه شده است. سایر اقلام این گروه تغییرات قیمتی بین منفی ۷/ ۳ درصد تا ۶ درصد را تجربه کرده‌اند. گزارش اخیر بانک مرکزی نشان می‌دهد قیمت روغن نباتی نیز در یک ماهه منتهی به ۲۰ بهمن‌ماه بدون تغییر بوده است. در این گروه قیمت متوسط هر حلب ۵ کیلویی روغن نباتی جامد به ۲۵ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت هر لیتر روغن نباتی مایع به حدود ۵۳۰۰ تومان رسیده است.

افزایش قیمت تخم مرغ
گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از اقلام خوراکی در هفته منتهی به ۲۰ بهمن‌ماه نشان می‌دهد در میان ۱۱ گروه خوراکی، چهار گروه تورم مثبت، سه گروه تورم منفی و تورم چهار گروه خوراکی بدون تغییر بوده است.
براساس این گزارش، گروه میوه‌های تازه با افزایش ۸/ ۱ درصد، بیشترین افزایش تورم هفتگی را ثبت کرده است. پس از آن حبوب تورم هفتگی ۷/ ۰ درصد، گروه تخم مرغ تورم ۴/ ۰ درصد و چای تورم ۱/ ۰ درصد داشته‌اند. آمار‌های منتشر شده در هفته منتهی به ۲۰ بهمن‌ماه نشان می‌دهد سه گروه لبنیات، سبزی‌های تازه و گوشت قرمز تورم منفی داشته‌اند. گزارش بانک مرکزی بیانگر این است که چهار گروه مواد خوراکی روغن، قند و شکر، گوشت مرغ و برنج در هفته مورد بررسی تغییر قیمتی محسوسی نداشته‌اند.
در گروه قند و شکر نیز هر کیلو قند به قیمت متوسط ۳۷۰۰ تومان و هر کیلو شکر به قیمت متوسط ۳۲۰۰ تومان در شهر تهران باقی ماند. براساس گزارش بانک مرکزی، هر کیلو برنج داخله درجه یک به قیمت ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان و هر کیلو برنج داخله درجه دو به قیمت ۹۶۰۰ تومان در شهر تهران عرضه شده است که تغییرات قیمتی قابل‌ملاحظه‌ای نداشته‌اند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید